خانه مشاوره تحصیلی نحوه دریافت معافیت تحصیلی ۱۴۰۲

نحوه دریافت معافیت تحصیلی ۱۴۰۲

راهنمای دریافت معافیت تحصیلی 1402
نحوه دریافت معافیت تحصیلی 1402

همان طور که می دانید، امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد. بنابراین دانش آموزان و دانشجویان پسر باید در زمان رسیدن به سن 18 سالگی تمام، وضعیت سربازی خود را مشخص نمایند. دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر، حداکثر تا یکسال پس از فارغ التحصیلی می توانند تاریخ اعزام به خدمت خود را به تعویق بیندازند اما پس از یکسال یا باید برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند و یا برای ادامه تحصیل اقدام نمایند.

طبق قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا در سال ۱۴۰۲، آن دسته از آقایانی که قصد ادامه تحصیل در هر مقطع دانشگاهی را دارند، باید دارای مجوز ادامه تحصیل باشند و در صورت عدم دریافت معافیت تحصیلی و اقدام برای ادامه تحصیل، برای آن ها غیبت منظور خواهد شد.

مهلت معرفی برای اعزام به خدمت سربازی، حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج از تحصیل می باشد.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی ۱۴۰۲

روش حضوری

در سال 1402 با توجه به اینترنتی شدن بسیاری از فرآیندها، روش مراجعه حضوری جز در موارد خاص کاربردی ندارد اما به هر حال، افرادی که قصد مراجعه دارند، می بایست با در دست داشتن مدارکی که در ادامه ذکر می کنیم، به دفاتر پلیس + 10 محل مربوطه مراجعه نموده و اقدامات لازم در این راستا را به انجام برسانند.

روش غیرحضوری

پیش از این، متقاضیان دریافت معافیت تحصیلی می بایست جهت ارائه درخواست خود به صورت حضوری به دفاتر پلیس + 10 مراجعه می کردند اما به جهت سهولت دسترسی افراد، یکپارچگی و صلاحدید مسئولین مربوطه، اخیرا امکان انجام این فرآیند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی خدمات الکترونیک انتظامی نیز فراهم شده است و افراد، تنها در صورت بروز مشکلات خاص نیاز به مراجعه حضوری خواهند داشت. در ادامه راهنمای استفاده از این سامانه را ارائه داده ایم.

  • به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی به نشانی اینترنتی epolice.ir مراجعه نموده و از میان موارد نمایش داده شده، گزینه “ورود به سایت” را انتخاب نمایید.

مرحله اول دریافت معافیت تحصیلی

  • پس از ورود به صفحه جدید، بر روی آیکون “وظیفه عمومی” از سمت راست صفحه کلیک کرده و از میان خدمات نمایش داده شده، گزینه “خدمات اینترنتی وظیفه عمومی” را برگزینید.

مرحله دوم دریافت معافیت تحصیلی

  • در ادامه نام کاربری (کدملی)، کلمه عبور و کد امنیتی را در کادرهای مربوطه درج و سپس بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

مرحله سوم دریافت معافیت تحصیلی

  • پس از ورود به صفحه کاربری خود در این سامانه، از سمت راست صفحه گزینه “وظیفه عمومی” را انتخاب نمایید.
  • در ادامه جهت دریافت معافیت تحصیلی، بر روی گزینه “درخواست” کلیک کنید.
  • در مرحله بعد نیز عبارت “ثبت درخواست” را بفشارید.
  • در این قسمت تمامی درخواست های شما در گذشته نمایش داده می شود. جهت ثبت مورد جدید، گزینه “ثبت درخواست جدید” را انتخاب کنید.
  • نوع درخواست خود را از میان موارد پیش فرض انتخاب نموده و کادر نارنجی رنگ را بفشارید.
  • در ادامه قوانین مربوطه برای شما به نمایش در می آید، پس از مطالعه دقیق قوانین، تیک مربوط به عبارت “ضوابط و مقررات را مطالعه کردم” را فعال نموده و بر روی “تایید” کلیک کنید.
  • در صفحه جدید، اطلاعات خواسته شده را درج نموده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.
  • در صورت صحیح بودن اطلاعاتی که در صفحه جدید نمایش داده می شود، گزینه “ذخیره” را بفشارید.
  • پرداخت هزینه تعیین شده را به انجام رسانیده و منتظر نتیجه درخواست خود باشید.

شایان توجه است، رمز عبور شما در این سامانه، همان کدی است که در سامانه سخا نیز از آن استفاده می کنید. (برای دریافت آن می توانید به شعب پلیس + 10 نیز مراجعه کنید.) در صورتی که پیش از این وارد سامانه نشده اید، به جای گزینه ورود، “ثبت نام” را بفشارید و فرآیند مربوطه را به انجام برسانید. توجه داشته باشید که ممکن است ارسال نتیجه درخواست شما تا 48 ساعت به طول بی انجامد.

فراموشی کلمه عبور

این سامانه امکان بازیابی رمز را برای کاربران فراهم آورده است. جهت دریافت کلمه عبور جدید به صورت غیرحضوری لازم است که مطابق با مراحل زیر عمل کنید.

  • به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی به آدرس epolice.ir مراجعه نموده و از میان موارد نمایش داده شده، گزینه “ورود به سایت” را انتخاب کنید.
  • پس از ورود به صفحه جدید، بر روی “وظیفه عمومی” از سمت راست صفحه کلیک کرده و از میان خدمات نمایش داده شده، گزینه “خدمات اینترنتی وظیفه عمومی” را برگزینید.
  • در ادامه بر روی عبارت “فراموشی کلمه عبور” کلیک کنید.
  • کد ملی و شماره موبایل خود را (شماره مذکور می بایست به نام کاربر باشد) در کادرهای مربوطه درج و گزینه “ارسال پیامک” را انتخاب کنید تا رمز جدید برایتان فرستاده شود.

شایان ذکر است، افراد از طریق مراجعه به  سامانه سازمان نظام وظیفه نیز می توانند در خواست خود مبنی بر صدور گواهی معافیت تحصیلی را ثبت نمایند.

قوانین مربوطه به دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان 1402

دانشجویان دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا زمانی که تحصیلات خود را ادامه دهند، از اعزام به خدمت و انجام سربازی معاف خواهند بود. دریافت برگه معافیت تحصیلی مشروط به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل می باشد و حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل در هر یک از مقاطع دانشگاهی به شرح جدول زیر می باشد.

معافیت تحصیلی دانشجویان ۱۴۰۲
مقطع تحصیلی حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
کاردانی2/5 سال
کارشناسی پیوسته5 سال
کارشناسی ناپیوسته3 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته2.5 سال
دکتری پزشکی پیوسته8 سال
دکتری تخصصی ناپیوسته6 سال
  • به تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص و در صورت ضرورت، یکسال به مدت زمان های فوق افزوده می شود.
  • دانشجویان هر یک از مقاطع فوق موظف هستند که در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فارغ التحصیلی، خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.
  • مهلت معرفی برای اعزام به خدمت سربازی برای هر یک از مقاطع فوق حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج از تحصیل می باشد.
  • ترخیص کارکنان وظیفه ای که در حین انجام خدمت می باشند برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر بلامانع می باشد. (به جز زمان های اضطراری و جنگ)
  • سربازانی که به خدمت اشتغال دارند، در صورت قبولی در مقطع کارشناسی و بالاتر و همچنین نداشتن غیبت اولیه، ترخیص از خدمت برای آن ها صادر شده و می توانند باقی خدمت خود را پس از فارغ التحصیلی سپری کنند. لازم به ذکر است که ترخیص از خدمت برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نمی باشد.
  • به همه دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم که به صورت بدون آزمون یا با آزمون دانشجو جذب می کنند، معافیت تحصیلی تعلق می گیرد.
  • دانشجویانی که حتی در سنوات تحصیلی ارفاقی نیز فارغ التحصیل نشوند، در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی می توانند درخواست خود را از طریق دانشگاه و دفاتر خدمات الکترونیک نظامی (پلیس +10) به ثبت برسانند. در صورت احراز شرایط، مجوز ادامه تحصیل بدون لحاظ نمودن غیبت برای این دسته از دانشجویان فراهم خواهد شد.
  • مشمولانی که به دلایل قانونی مانند معافیت موقت، تاریخ اعزام به خدمت سربازی خود را به تعویق می اندازند، چنانچه پس از پایان مدت یکسال در نظر گرفته شده برای تعویق در دانشگاه پذیرفته شوند، صدور معافیت تحصیلی برای آن ها بلامانع خواهد بود.
  • دانشجویان اخراجی و دانشجویانی که با انصراف از تحصیل، مدرک معادل در مقطع پایین تر را دریافت نموده اند، تا پایان خدمت سربازی مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

چگونگی اقدام برای بهره مندی از سنوات ارفاقی

دانشجویانی که پس از اتمام زمان سنوات اولیه، موفق به فارغ التحصیلی نشوند موظف هستند حداکثر 3 ماه پس از اتمام زمان سنوات اولیه و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) درخواستی مبنی بر اخذ سنوات ارفاقی به ثبت برسانند. در صورتی که دانشجو در ترم اول سنوات ارفاقی، نتواند تمام دروس خود را بگذراند، با ادامه تحصیل او در ترم دوم به شرطی موافقت می شود که حداقل تعداد واحد های درسی مشخصی را در ترم اول با شرط معدل معینی سپری کرده باشد که تعداد این واحد های پاس شده در مقاطع مختلف متفاوت می باشد.

قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان ۱۴۰۲

قوانین دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان
قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان

با توجه به قوانین سال 1402، دانش آموزان پسر پس از وارد شدن به سن 19 سالگی (18 سالگی تمام) در صورتی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی داشته باشند، باید جهت دریافت برگه معافیت تحصیلی اقدام نمایند. حداکثر زمان معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام است و فارغ التحصیلان مقطع دیپلم لازم است حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ثبت نام نموده و تا زمانی که مشغول به تحصیل باشند، به شرط این که دارای غیبت غیرموجه نباشند، می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. لازم به ذکر است معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار ارائه می شود.

نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان

پذیرفته شدگان دانشگاه ها و دانش آموزان مشمول خدمت سربازی باید پس از ثبت نام حضوری در واحد دانشگاهی پذیرفته شده، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) مستقر در شهرستان محل تحصیل خود مراجعه می کردند تا نسبت به صدور معافیت تحصیلی آن ها اقدامات لازم انجام شود. در سال ۱۴۰۲ این فرآیند از طریق درگاه خدمات الکترونیک انتظامی صورت می پذیرد. پذیرفته شدگانی که بدون اخذ مجوز تحصیلی در دانشگاه ها ثبت نام انجام دهند، از نظر سازمان وظیفه عمومی غایب محسوب می شوند و برای ادامه تحصیل در همین مقطع یا مقاطع بعدی دچار مشکل خواهند شد.

در صورتی که تمایل داشته باشید تا از راهنمایی های ببیشتری بهره مند شوید، می توانید با مشاوره تلفنی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را با متخصصین این زمینه مطرح کنید.

قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه 1402

  • دانش آموزان دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم در صورتی مجاز به ادامه تحصیل در حوزه های علمیه می باشند که قبل از سن مشمولیت، برای تحصیل در این حوزه ها اقدام کرده باشند.
  • دانش آموزان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی در صورتی که غیبت نداشته باشد، می توانند برای شروع تحصیل در حوزه های علمیه اقدام کنند.
  • دانش آموختگان تمام مقاطع دانشگاهی دیپلم تا دکتری، در صورتی که مشمول انجام خدمت سربازی باشند ولی هنوز وارد غیبت نشده باشند، می توانند ضمن برخورداری از معافیت تحصیلی به صورت تمام وقت، در حوزه های علمیه به تحصیل بپردازند. شرط سنی این قانون به شرح جدول زیر است.
معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه
مقطع تحصیلیحداکثر سن
کاردانی22 سال تمام
کارشناسی24 سال تمام
کارشناسی ارشد28 سال تمام
دکتری30 سال تمام
  • سربازان حین خدمت در صورت نداشتن غیبت اولیه و رعایت شرط سنی جدول فوق، می توانند برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه اقدام کنند. این دسته از سربازان ابتدا باید توسط وظیفه عمومی محل سکونت خود ترخیص شوند و پس از ترخیص از خدمت، مجاز به ادامه تحصیل در حوزه می باشند.
  • دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داده اند، در صورت نداشتن غیبت اولیه حداکثر یک سال پس از انصراف از تحصیل، مجاز هستند در حوزه های علمیه ثبت نام کنند.

سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب حوزه های علمیه تشیع

سطح تحصیلیحداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
سطح یک

(از پایه 1 تا 6)

6 سال و حداکثر 9 سال

(معادل مدرک کاردانی)

سطح دو

(از پایه 7 تا 9)

3 سال و حداکثر 6 سال

(معادل مدرک کارشناسی)

سطح سه

(پایه 10 و دو سال کلاس های خارج از فقه)

حداکثر 3 سال

(معادل مدرک کارشناسی ارشد)

سطح چهار

(تحصیل در دروس خارج فقه)

حداکثر 12 سال

(معادل مدرک دکتری)

سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت

سطح تحصیلیحداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
سطح مقدماتحداکثر تا 20 سالگی تمام

(معادل مدرک دیپلم)

سطح یکحداکثر 4 سال

(معادل مدرک کاردانی)

سطح دوحداکثر 4 سال

(معادل مدرک کارشناسی)

  • مشمولان مقاطع فوق دیپلم تا دکتری باید سطح یک حوزه های علمیه تشیع را در مدت 9 سال به پایان برسانند؛ در غیر این صورت نمی توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.
  • در صورتی که طلاب در حال تحصیل در سطح 2 و 3 در حوزه های علمیه تشیع طرح هجرت روحانیون شرکت نمایند و یا به عنوان امام جمعه و جماعت قضاوت، تدریس و تبلیغ مشمول خدمت شده اند، مدت خدمت به مدت زمان تحصیلی آن ها افزوده می شود.
  • افرادی که به سن مشمولیت رسیده اند و در زمان مشمولیت از مدرسه یا دانشگاه خود اخراج شده اند، تا پایان خدمت مجاز به تحصیل در حوزه های علمیه نیستند و در صورتی که ترک تحصیل یا اخراج، قبل از ورود به سن مشمولیت باشد، هیچ منعی برای شروع تحصیل در حوزه های علمیه نخواهند داشت.
  • دانش آموزان و دانشجویان و طلبه های علوم دینی مشمول در صورت انصراف، اخراج یا فارغ التحصیلی بایستی برای انجام خدمت سربازی اقدام کنند و مهلت معرفی، حداکثر یک سال پس از انصراف، اخراج یا فارغ التحصیلی آنان می باشد.

قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور ۱۴۰۲

قوانین معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور
قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

آقایانی که بنا به دلایل مختلف مانند تحصیل، مسافرت و… قصد خروج از کشور، قبل از گذراندن دوره خدمت ضرورت خود را دارند، می بایست دارای شرایط تعیین شده برای سال ۱۴۰۲ باشند و نکات و ضرورت هایی را رعایت فرمایند.

شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور

  • مشمولان باید فاقد غیبت باشند.
  • دارای معافیت تحصیلی بوده و وضعیت تحصیلی آن ها مشخص باشد.
  • در سنوات اولیه تحصیلی یا سنوات ارفاقی (دارای مجوز سنوات ارفاقی) باشند.
  • مشمولان برای خروج از کشور باید وثیقه مورد نیاز را ارائه دهند.

نحوه رسیدگی به درخواست خروج از کشور مشمولان

  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل (دانش آموزی یا دانشجویی) به همراه وثیقه مورد نیاز به سازمان وظیفه عمومی محل استقرار دانشگاه یا محل سکونت
  • صدور مجوز خروج از کشور توسط سازمان وظیفه عمومی و ارسال آن به پلیس گذرنامه ناجا
  • صدور گذرنامه یا تمدید آن توسط ناجا

نکات مهم

  • خروج از کشور قبل از رسیدن به سن مشمولیت نیازی به اخذ معافیت تحصیلی ندارد.
  • این دسته از مشمولان حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، انصراف یا ترک تحصیل فرصت معرفی خود را به سازمان وظیفه عمومی خواهند داشت.
  • دانش آموزان یا دانشجویانی که از معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور استفاده می کنند، هیچ گونه محدودیتی برای سفر های متعدد به کشور نخواهند داشت و از سوی وزارتخانه مربوطه، مجوز لازم برای تردد سالانه این دسته از مشمولان صادر خواهد شد.
  • سنوات تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور همانند دانشگاه های داخل کشور می باشد.
  • دانشجویان انصرافی دانشگاه های خارج از کشور چنانچه از زمان انصراف آن ها بیش از یکسال نگذشته باشد امکان ادامه تحصیل مجدد در دانشگاه های داخل یا خارج از کشور را خواهند داشت.
  • مشمولان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر و فارغ التحصیلان حوزه های علمیه، درصورت علاقمندی به تحصیل در خارج از کشور چنانچه از نظر قوانین و مقررات وزارت علوم و بهداشت دارای شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و کشور مورد نظر دارای رشته های مورد تائید وزارت علوم باشد، می توانند با ارائه تضمین های لازم برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نمایند.
  • فارغ التحصیلان مقطع دیپلم که مشمول می باشند چنانچه حداکثر یکسال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات می باشد، قبول شوند، تا زمانی که مشغول به تحصیل باشند می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. لازم به ذکر است که این معافیت تحصیلی در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار ارائه داده می شود و فرد مشمول نباید دارای غیبت غیرموجه باشد.

وثیقه مورد نیاز برای خروج از کشور مشمولان

خروج از کشور مشمولان خدمت سربازی 1402
نوع سفروثیقه مورد نیاز
سفرهای زیارتی50 میلیون ریال
سفر سیاحتی300 میلیون ریال
سفرهای علمی150 میلیون ریال
سفر تحصیلی400 میلیون ریال

مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی 1402

متقاضیان دریافت معافیت تحصیلی ۱۴۰۲ باید هنگام اقدام جهت انجام این فرآیند، مدارک لازم را نیز ارائه دهند که مدارک مورد نیاز به شرح زیر هستند.
  • یک قطعه عکس 4*3
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی از صفحات شناسنامه
  • برگه درخواست معافیت تحصیلی (دارای عکس و مورد تایید مدیریت امور آموزشی باشد)
  • برگ شماره (3) تعیین وضعیت آقایان مشمولی که دانشجو نمی باشند. (این برگ باید توسط آموزش و پرورش کشور تکمیل و تایید شود)
  • برگه انصراف (مخصوص دانشجویان انصرافی)
  • در صورت داشتن گذرنامه اصل آن به همراه کپی

همچنین داوطلبان بدین منظور می توانند به اپلیکیشن پلیس من و یا سامانه سخا به نشانی sakha.epolice.ir نیز مراجعه نموده و تنها در صورت بروز مشکل به دفاتر پلیس + 10 مراجعه نمایند.

لازم است بدانید در صورتی می توانید از معافیت تحصیلی استفاده نمایید که واجد شرایط و ضوابط ذکر شده مربوط به سال 1402 باشید و در غیر این صورت، غیبت از دوره خدمت سربازی (برای آقایان) منظور خواهد شد. توجه کنید که ممکن است برخی از شرایط به صورت دوره ای تغییر پیدا کنند پس تنها از اطلاعات بروز استفاده نمایید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره نظام وظیفه و کسب اطلاعات در خصوص شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

سوالات متداول

1- چه دسته از دانش آموزان آقا مشمول خدمت سربازی ۱۴۰۲ هستند؟

دانش آموزان پسر پس از وارد شدن به سن 19 سالگی (18 سالگی تمام)، می توانند به خدمت سربازی بپردازند و پس از یک سال از زمان فارغ التحصیلی مشمول خدمت سربازی می شوند و اگر در حال تحصیل نباشند و نسبت به معرفی خود برای سربازی اقدام ننمایند، برای آن ها غیبت لحاظ می شود.

2- نحوه دریافت معافیت تحصیلی ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

برای این منظور می بایست به سایت epolice.ir مراجعه نموده و مطابق با راهنمای تصویری موجود در مقاله عمل کنید.

3- حداکثر سن مجاز برای معافیت تحصیلی ۱۴۰۲ طلاب حوزه های علمیه چیست؟

این محدوده سنی برای کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با یکدیگر متفاوت می باشد که در مقاله به طور دقیق مطرح شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳۱ نظر
  1. آرش

    سلام وقتتون بخیر من لیسانس دارم
    اگه تو ماه های آخر سربازی باشم و سربازیم مهر و آبان تموم بشه و دانشگاه قبول بشم، میتونم مقطع ارشد ثبت نام کنم یا نه؟ با توجه به اینکه دوماه از خدمت مونده باشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، شما می توانید برای ورود به دانشگاه قبولی از شرایط ایست خدمت استفاده کنید.

  2. امین

    سلام اگر برای دوره آموزشی از کشور خارج شویم و دیرتر از موعد مقرر به کشور باز گردیم چه عواقبی در انتظارمان است مثلا به جای یک ماه سه ماهه برگردی

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مبلغ وثیقه به حساب شما بازگردانده نشده و با محدودیت های مدت دار خروج از کشور مواجه خواهید شد.

  3. امین

    سلام من داشنجوی ترم ۹ کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد هستم با ترم بعد هم نهایتاً بتونم ۹۳ واحد پاس کنم ، بمن سنوات ارفاقی تعلق میگیره؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت موافقیت کمیسیون موارد خاص دانشگاه امکان تمدید معافیت تحصیلی برای شما وجود خواهد داشت.

  4. مجتبی حسینی

    با سلام بنده امسال برای دومین سال پشت کنکور هستم و برای دریافت معافیت تحصیلی در دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته ثبت نام کردم میخواستم بدونم تابستان ۱۴۰۳ میتونم از دانشگاه آزاد انصراف بدم با توجه به اینکه کارشناسی پیوسته هستم و در دانشگاه دولتی ثبت نام کنم یا باید در مقطع کارشناسی ناپیوسته ثبت نام میکردم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      شما زمانی مجاز به ثبت نام در کارشناسی ناپیوسته هستید که دارای مدرک فوق دیپلم باشید لذا در حال حاضر در مقطع درستی ثبت نام نموده اید.

  5. M

    سلام ببخشید من درخواست معافیت تحصیلی دانشجوی داخلی دادم ولی هنوز در مرحله توجیه تحصیلی است و در انتظار پرداخت هستم ممنون میشم راهنمایی کنید که چکار کنم من تا ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ معافیت تحصیلی دارم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      چنانچه در مقطع دیگری مشغول به تحصیل هستید می توانید درخواست خود را به پلیس +۱۰تحویل دهید.

  6. ابوالفضل

    سلام خسته نباشید من متولد ۱۳۸۴/۴/۳ هستم و تیر ماه ۱۸سالم شده و اینکه نتونستم تا شهریور ماه دیپلم رو بگیرم و پشت کنکور هم موندم میخواستم بدونم تا کی وقت دارم معافیت تحصیلی بگیرم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت ادامه تحصیل، شما تا بیست سالگی از معافیت سربازی برخوردار خواهید بود.

  7. فرهان

    سلام من گافی نت ثبت نام کردم برا دانشگاه و رشته پزشکی قبول شدم.
    کافی نت به اشتبا مقطع تحصیلی رو برام کارشناسی پیوسته زده جای دکتری پیوسته و به جای ۸ سال به من ۵ سال معافیت داده شد
    الان دانشگاه ثبت نام کردم و کد دانشجویی گرفتم چطوری اصلاحش کنم؟تو سامانه سخا جای ویرایش نداره و فقط ابطال هست

    • ایران مشاوره

      با سلامف توصیه می شود یک نامه ی استغال به تحصیل از دانشگاه دریافت نموده و سپس در اولین فرصت به نظام وظیفه برای ویرایش مراجعه نمائید.

  8. مصطفی

    سلام من متولد ۲۷/۱۱/۱۳۸۳ برج ۱۱ ۱۴۰۱ ۱۸ سالم تمام شده تا الان واسه معافیت تحصیلی اقدام نکردم الان که رفتم معافیت بگیرم میگن ثبت نمیشه پیام میاد که شما فاقد شرایط اخذ معافیت تحصیلی می‌باشید الان چیکار کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای بررسی شرایط مشمولیتتان توصیه می شود در اولین فرصت به نظام وظیفه استان مراجعه نمائید.

  9. حسن

    سلام
    برای پرداخت هزینه میزنخ درحال حاضر شعبه غیرفعال میباشد و نمیتونم پول رو واریز کنم
    چیکار باید کنم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      احتمالا مشکل به وجود آمده به دلیل اختلالات سامانه می باشد فلذا پیشنهاد می شود در روزهای آینده مجددا امتحان فرمایید.

  10. Lham

    تاریخ شروع واتمام مقطع تحصیلی قبلی وتاریخ شروع به تحصیل مقطع جدیدچگونه محاسبه میشود؟

  11. Lham

    زمان شروع به تحصیل واتمام مقطع تحصیلی قبلی وزمان شروع به تحصیل درمقطع جدید به چه صورت محاسبه میشود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، پس از انصراف در هر مقطع یک سال معافیت پس از تحصیل در شرایط عادی را خواهید داشت.

  12. مهدی

    سلام. من سال دوممه و دانشگاه قبول شدم تا ۰۱/۰۸ هم مهلت دارم برای گرفتن معافیت تحصیلی ولی من نیمسال دوم میرم دانشگاه و تا بهمن فاصله زیادی هست و من غیبت میخورم الان باید چکار کنم؟ دفترچه اعضام به خدمت باید بگیرم؟ یا اگر برگه نظام وظیفه رو از ۱/۰۷ بزنم مشکل نداره؟ و یه سوال دیگه اگر من بهمن برم دانشگاه باید داخل نظام وظیفه معافیتمو از یک بهمن باید بزنم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      پیشنهاد می شود در صورت اعلام قبولی جهت دریافت معافیت تحصیلی به مراکز پلیس به علاوه ده مراجعه فرمایید؛
      تاریخ معافیت بر اساس زمان ثبت نام شما مشخص می شود.

  13. محمد شجاع

    سلام من شهریور ۱۴۰۱ که ۱۸سال و ۱ماهم بود دیپلممو گرفتم ، بعد کنکور دادم و قبول نشدم ، امسال دوباره کنکور دادم و قبول شدم ، الان ۱۹سال و ۲ماهمه ، تا حالا هم خبر معافیت تحصیلی رو نگرفتم
    الان باید چیکار کنم؟
    اول تو دانشگاهی که قبول شدم ثبت نام کنم بعد برم معافیت تحصیلی بگیرم یا برعکس ؟
    اصلا الان معافیت تحصیلی بهم میدن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      ابتدا به پلیس بعلاوه ده مراجعه نمایید و سپس در صورت تایید معافیت موقت یک ساله می توانید با ارائه نامه قبولی معافیت ۴ ساله را دریافت نمایید.

  14. سامی

    سلام من تا ۳۱ شهریور معافیت داشتم برای اینکه غیبت نخورم برای اعزام تاریخ ۱ آبان ثبت نام کردم الان که نتایج نهایی اومده و پذیرفته شدم خواستم بپرسم برای درخواست معافیت تحصیلی همین فعلا کافیه یا اول توی دانشگاه ثبت نام کنم بعد درخواست بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود در هنگام ثبت نام در دانشگاه باید درخواست معافیت تحصیلی بدهید و تاریخ اعزام خود را ابطال نمایید.

  15. احمدرضا

    کسی که برای مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور معافیت تحصبلی گرفته و حالا در مقطع کاردانی دانشگاه دولتی پذیرفته شده است، می تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود در صورتی که تا الان انصراف نداده باشید می توانید با انصراف در سنوات مجاز در دانشگاه پیام نور، معافیت تحصیلی دز مقطع کاردانی دریافت کنید.

  16. ابوالفضل

    سلام
    من سال قبل دانش آموز بودم و توی امتحانات نتونستم شرکت کنم و دیپلمم رو نگرفتم
    امسال برای اینکه کنکور اردیبهشت و تیر رو شرکت کنم باید
    دی ماه دیپلمم رو بگیرم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، میتوانید در دی ماه و خرداد ماه در امتحانات شرکت کنید اما برای ورود به دانشگاه حتما باید تا پایان شهریور ماه فارغ التحصیل شوید.

  17. ابوالقاسمی

    سلام خسته نباشید
    من ترم ۱۱ هستم متاسفانه هنوز واحدام مونده ایا معافیت تحصیلی منو تمدید میکنن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورت موافقت دانشگاه ، مشکلی برای تمدید سنوات نخواهید داشت.

  18. علی

    سلام
    من ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سن قانونی رسیدم
    چند روز بعد از تولد وقت داریم برای معافیت تحصیلی اقدام کنیم
    الان یک هفته‌ میگذره هنوز اقدام نکردم ایا غیبت می‌خورم ؟
    و اینکه هنوز برگه دیپلم آماده نیست مشکلی نداره ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که شرایط سنی شما بیشتر از سن اعلام شده باشد، شما غیبت خورده اید.

  19. علی

    سلام
    من ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سن قانونی رسیدم
    چند روز بعد از تولد وقت داریم برای معافیت تحصیلی اقدام کنیم
    الان یک هفته‌ میگذره هنوز اقدام نکردم ایا غیبت می‌خورم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام
      بهتر است در اولین فرصت به پلیس +۱۰ مراجعه نمایید و در خواست خود را با توجه به سال تولدتان ثبت نمایید.

  20. ابوالفضل

    سلام من امسال دیپلم گرفتم و تیر ماه ۱۸ سالم شده میخوام امسال و پشت کنکور ببینم خواستم ببینم الان باید برم برگه معافیت بگیرم یا نه نیازی نیست یک سال وقت دارم سال بعد که کنکور دادم رفتم دانشگاه باید از دانشگاه بگیرم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      آقایون به طور قانونی تا اتمام ۲۰ سالگی از معافیت تحصیلی برخوردار می باشند.

  21. امیرحسین

    باسلام
    من شهریور از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و مهر امسال وارد ارشد شدم.نامه درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان رو برای ارشد گرفتم و پیش پلیس+۱۰ بردم که گفتن به دلیل دور فرجه یکساله کارشناسی تا سال ۱۴۰۳ امکان ثبت معافیت ارشد وجود ندارد.این حرف درست هست؟از طریق سامانه سخا اقدام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، خیر در صورتی که زودتر از معافیت تحصیلی قید شده فارغ التحصیل شده اید، مشکلی برای دریافت معافیت تحصیلی جدید نخواهید داشت.

  22. ...

    خسته نباشید من ۱۹ سالمه مدرک دیپلم دارم و قصد ادامه تحصیل دارم باید برای برگه معاف از تحصیل مراجعه کنم یا لازم نیس.

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      داشتن برگه معافیت تجصیلی در حین ثبت نام دانشگاه الزامی می باشد و معافیت تحصیلی را میتوانید از طریق سایت وظیفه یا دفاتر پلیس +۱۰ دریافت نمائید.

  23. محمدرضا حیدری

    سلام، برای دریافت یک سال معافیت بعد از فارغ التحصیلی از چه طریقی باید اقدام کنم و چه مدارکی لازمه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      می توانید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

  24. علیرضا رسولی

    سلام من لیسانسم پنج سال طول کشید آیا یکسال معافیت فراغت از تحصیل دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله یکسال معافیت را دارید.

  25. عرفان

    سلام سنجش اعلام کرده ثبت نام دانشگاه نیمه دوم مهر ماه هست ما که پشت کنکوری هستیم و تا مهر معافیت تحصیلیمون تموم میشه چیکار باید کنیم که به مشکل نخریم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، می توانبد با مراجعه ی حضوری به نظام وظیفه ی استان زمان اعظام خود را تمدید نمائید.

  26. سرباز

    سلام تاریخ اعزام من ۱ مهر است و زمان شروع سال تحصیلی دانشکاه نیز ۱
    مهر اعلام شده است. آیا ممکن است بخاطر همزمانی تاریخ اعزام با شروع به تحصیل به من معافیت تحصیلی ندهند؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت اعلام نتایج کنکور سراسری قبل از این تاریخ، شما می توانید جهت دریافت معافیت تحصیلی به دفاتر پلیس به اضافه ده مراجعه فرمایید.

  27. amirr

    سلام شنیدم میگن معافیت تحصیلی تا پایان ۲۰سالگی تمام درسته؟
    ولی من معافیت تحصیلیم تا شهریور ۱۴۰۲ولی من ۱۸بهمن به۲۰ سالگی تمام میرسم آیا میشه تا اون موقع تمدیدش کنم؟
    و اینکه من تا شهریور دیپلم بگیریم تا چه موقع میتونم به سربازی نرم و برای کنکور بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      جهت اطلاع دقیق از میزان معافیت باقی مانده برایتان بهتر است به پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

  28. Shayan

    ببخشید من به خاطر تغییر رشته در پایه دهم یک سال عقب افتادم سال پیش دیپلمم رو تو سن تقریبا ۱۸ سال و ده ماه گرفتم الان میخام برای دانشگاه اقدام کنم خواستم ببینم مشکلی برام پیش نمیاد برای معافیت تحصیلی ؟ شهریور ۲۰ سالم میشه

    • ایران مشاوره

      باسلام، برای اطلاع کامل، می بایست برگه معافیت پس از تحصیل خود را از پلیس +۱۰ دریافت نمائید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره