خانه نظام وظیفه مدت زمان خدمت سربازی ۱۴۰۳

مدت زمان خدمت سربازی ۱۴۰۳

مدت زمان خدمت نظام وظیفه عمومی 1402
مدت زمان خدمت سربازی 1403

تمام جوانان ایرانی با رسیدن به سن 18 سالگی مشمول قانون خدمت نظام وظیفه می شوند و باید در موعد مقرر، اقدامات لازم را به منظور طی کردن مراحل اعزام به خدمت سربازی به انجام برسانند. توجه داشته باشید که در صورت عدم اقدام به موقع و نداشتن شرایط معافیت خدمت سربازی، فرد مشمول به عنوان غایب تلقی شده و قوانین مربوطه شامل حال وی خواهد شد.

 

اگر جزء مشمولین خدمت سربازی 1403 باشید، قطعا سوالاتی در رابطه با مدت زمان خدمت سربازی و شرایط کسری خدمت ۱۴۰۳ ذهن شما را به خود مشغول کرده است. سازمان نظام وظیفه برای هر یک کارکنان وظیفه زمانی را به عنوان “مدت زمان خدمت ضرورت” تعیین کرده است که در این مقاله قصد داریم به شرح کامل آن بپردازیم.

مدت زمان خدمت برای سربازان حین خدمت و آنهایی که از این پس اعزام می شوند 3 ماه کاهش یافت.

مدت زمان خدمت سربازی ۱۴۰۳

همان گونه که می دانید، ممکن است افراد مشمول خدمت سربازی سوالات زیادی درباره این که تاریخ و محل اعزام به خدمت چگونه محاسبه می شود؟ و یا مدت زمان اعزام به سربازی بر اساس چه شرایطی تعیین می شود، داشته باشند.

با توجه به آخرین قوانین و مقررات نظام وظیفه ۱۴۰۳ که از طریق سامانه سازمان نظام وظیفه نیز در دسترس عموم قرار گرفته است، گذراندن دوره سربازی برای تمامی آقایان در ایران الزامی است و افراد برای استفاده از بسیاری از خدمات دولتی، نیازمند ارائه گواهی اتمام و یا معافیت موقت این دوره می باشند.

 

پیش از این و مطابق با ماده چهارم خدمت نظام وظیفه عمومی، دوره سربازی در ایران 30 سال بود و به چهار دوره ضرورت (21 ماه)، احتیاط (8 سال)، ذخیره اول (10 سال) و ذخیره دوم (10 سال) تقسیم بندی می شد.

 

این زمان متناسب با نوع منطقه خدمت سربازی و شرایط آن دارای تفاوت هایی بود که در جدول زیر ذکر شده است. حال بر اساس آخرین اطلاعیه در دسترس از طریق شورای نگهبان، طرح کاهش خدمت ضرروت سربازی و تغییر آن به 14 ماه خدمت برای سربازان، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشده است. 

مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی 1402
نوع منطقه محل خدمتمدت زمان
مناطق عادیبومی 21 ماه
غیر بومی 18 ماه
مناطق بد آب و هوا غیر بومی15 ماه
مناطق مرزی14 ماه

در حال حاضر مدت زمان خدمت مربوط به هر یک از مناطق ذکر شده در جدول برای سال 1403 به طور دقیق مشخص نشده است که به محض اعلام آن، مقاله بروز خواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید ملاک غیر بومی بودن مشمولان بر اساس فاصله محل سکونت تا محل خدمت می باشد؛ چنانچه فاصله محل سکونت سرباز با جایی که در آن مشغول به خدمت است بیش از 20 کیلومتر باشد غیر بومی محسوب می شود.

  • مدت زمان خدمت کارکنان وظیفه مامور به دستگاه‌ های غیر نظامی و دولتی (امریه) برابر با 24 ماه تعیین شده بود که در صورت تغییر، مقاله بروز می گردد.
  • همچنین کمترین مدت زمان خدمت نیز به سربازان مناطق جنگی و امنیتی درگیر اختصاص دارد که برابر با 14 ماه می باشد.

هر یک از مدت زمان های ذکر شده ممکن است با توجه به شرایط فرد مشمول دچار کاهش یا افزایش شود که افزایش آن شامل مشمولان غایب خدمت سربازی بوده و از مسئله کاهش مدت زمان خدمت نیز تحت عنوان “کسری خدمت” یاد می شود که جزئیات و مباحث مربوط به هر یک از آن ها در ادامه مقاله ارائه شده اند.

افزایش مدت زمان خدمت برای مشمولان غایب خدمت سربازی 1403

در شرایطی که فرد مشمول در زمان مقرر نسبت به مشخص نمودن وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نکند، وارد دوره غیبت سربازی می شود. این امر علاوه بر تبعات مختلفی که دارد، موجب افزایش مدت زمان خدمت نیز می گردد که جزئیات میزان اضافه خدمت بر اساس مدت زمان غیبت افراد را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

البته لازم به ذکر است که این میزان افزایش خدمت که ممکن است به دلیل داشتن غیبت سربازی و یا فرار از خدمت برای داوطلبان در نظر گرفته شود، در صورت برخورداری مشمولین از شرایط بخشش اضافه خدمت سربازی، بخشیده خواهد شد.

مدت زمان اضافه خدمت برای غایبین سربازی ۱۴۰۳
مدت زمان غیبتمیزان اضافه خدمت
3 ماه در زمان صلح

15 روز در زمان جنگ

3 ماه
بیشتر از 3 ماه در زمان صلح

بیشتر از 15 روز در زمان جنگ

6 ماه
بیش از یک سال در زمان صلح

بیش از 2 ماه در زمان جنگ

اعمال اضافه خدمت + تلقی نمودن وی به عنوان فراری و معرفی به مراجع مصالح قضایی

کاهش مدت زمان خدمت سربازی (کسری خدمت) ۱۴۰۳

در صورتی که دارای شرایط کسری خدمت 1403 باشید، می توانید اقدامات لازم را به انجام رسانده و مطابق با قوانین و ضوابط مربوطه، مدت زمان دوره خدمت ضرورت خود را کاهش دهید. توجه داشته باشید که در صورت داشتن غیبت، امکان استفاده از هیچ یک از انواع کسری خدمت را نخواهید داشت. همچنین علاوه بر معرفی انواع کسری خدمت در جدول زیر، مدت زمان مربوط به هر یک نیز در جدول زیر ارائه شده است.

میزان کسری خدمت مشمولان واجد شرایط ۱۴۰۳
انواع کسری خدمتمدن زمان کسری خدمت
کسر خدمت ایثارگران12 روز کسر خدمت به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی
کسر خدمت نخبگانپروژه های تحقیقاتی این دسته از مشمولان توسط هیئت داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید، فرد مشمول از امتیازاتی همچون کسری خدمت بهره مند می شود و یا پس از طی دوره آموزش، کارت پایان خدمت خود را دریافت می نماید.
کسر خدمت فرزند3 ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند
کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز63 روز کسر خدمت به ازای هر درصد جانبازی
کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا1) سربازان غیر بومی که در مناطق امنیتی و مرزی در حال خدمت سربازی می باشند، با احتساب قوانین کسری خدمت، 17 ماه خدمت خواهند کرد.

2) سربازان غیر بومی که در مناطق محروم و بد آب و هوا مشغول به خدمت هستند نیز با در نظر گرفتن ضوابط کسری خدمت، موظف به 18 ماه خدمت خواهند بود.

(مدت زمان خدمت برای کارکنان نظام وظیفه در مناطق عادی برابر با 24 ماه می باشد.)

مدت زمان خدمت سربازان متاهل ۱۴۰۳

مدت زمانی که افراد متاهل باید خدمت سربازی خود را بگذرانند از نظر زمان تفاوتی با سایر افراد نخواهد داشت، اما با وجود شرایطی این دسته از مشمولان می توانند تسهیلاتی مبنی بر کسری خدمت دریافت نمایند. همچنین برای سربازان متاهل حقوق بیشتری در نظر گرفته شده است از جمله آن که محل خدمت این افراد، نزدیک ترین مکان به محل زندگی همسر آن ها تعیین خواهد شد.

در ادامه حقوق اختصاص یافته به این دسته می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. زمان مرخصی سربازان متاهل در سال ۱۴۰۳، از 22 روز به 30 روز افزایش پیدا کرده است.
  2. این مشمولان حداقل 3 روز در هفته مرخصی خواهند داشت.
  3. برای آموزش فنی و حرفه ای که از طرف نیروهای مسلح برگزار می شود، اولویت با سربازان متاهل خواهد بود.
  4. همچنین مرخصی این دسته بر اساس مواردی همچون مسافت و شرایط جوی به صورت ذیل تعیین خواهد شد.
  • به ازای هر 100 کیلومترفاصله از محل زندگی، یک روز به مدت زمان مرخصی اضافه خواهد شد.
  •  افراد ساکن در مناطق با آب و هوای بد درجه 2، شش روز، درجه 3، هشت روز و همچنین برای مناطق بد آب و هوای درجه 4، ده روز بیشتر زمان مرخصی در نظر گرفته خواهد شد.

شرایط خرید خدمت سربازی 1403

بسیاری از افرادی که تمایلی برای گذراندن دوره سربازی نداشته و نیازمند دریافت کارت پایان خدمت برای مواردی همچون خروج از خدمت هستند، به دنبال خرید خدمت سربازی می باشند. اما ذکر این نکته لازم است که، بر اساس آخرین اخبار منتشر شده ۱۴۰۳ در این زمینه، امکان خرید خدمت سربازی مشمولان غایب بیش از 5 سال حذف و به جای آن طرح ارائه کارت معافیت رایگان به افراد متاهل دارای دو فرزند و با سن بالاتر از 30 سال، جایگزین شده است، البته هنوز اخباری مبنی بر اجرایی شدن این طرح منتشر نشده است.

 

توجه داشته باشید که بهره مندی از هر کدام از موارد فوق، مستلزم برخورداری از شرایط کسری خدمت 1403 می باشد. بنابراین لازم است ابتدا اطلاعات کاملی را از این شرایط کسب کرده و سپس به انجام اقدامات لازم بپردازید. معافیت سربازی نیز از دیگر موارد مهم در زمینه سربازی به شمار می رود که استفاده از آن، شرایط خاص خود را می طلبد.

 

سوالات متداول

1- کارکنان وظیفه بومی در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا موظف به گذراندن چند ماه از خدمت سربازی ۱۴۰۲ می باشند؟

این افراد می بایست 15 ماه خدمت سربازی را سپری نمایندذ که در صورت تغییر این مدت، مقاله بروز می گردد.

2- مشمولین چگونه می توانند از وضعیت خدمت نظام وظیفه ۱۴۰۲ مطلع شوند؟

با مراجعه به سامانه نظام وظیفه و به همراه داشتن کد سخا، می توانند از وضعیت سربازی خود مطلع شوند.

3- کمترین مدت زمان خدمت سربازی ۱۴۰۲ به کدام گروه از مشمولین تعلق دارد؟

مطابق با اخرین اطلاعیه قرار است تا مدت زمان خدمت سربازی به 14 ماه برسد که هنوز جزئیات آن در دستری نیست.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵۶ نظر
  1. سعید

    سلام ، من ۱۸۰ روز اضاف دارم و تازه میخام پست کنم ، زمان من چطور محاسبه میشه یعنی اگر بیوفتم مرز که ۱۴ ماه هست یعنی ۱۴+۶ یا کلا کسری منطقه هم شامل نمیشه یعنی ۲۱ ماه به علاوه ۶ ماه اینطوری میشه ۲۷ ماه درسته؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      با تایید فرماندهی پادگان امکان دریافت کسری منطقه وجود دارد.

  2. رضا

    سلام این قانون اضافه خدمت جدید. ۱۴۰۳ اجرا شده یا میخواهد اجرا بشه و کسری هم شامل نمی شوند!؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      اخبار منتشر شده در رابطه با کاهش مدت سربازی می باشد.

  3. محمدرضا

    سلام خسته نباشید الان سربازی چندماه شده راسته سه ماه دیگه کم شده و شده ۱۸ ماه

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، قانون کاهش مدت سربازی هنوز به تایید نظام وظیفه نرسیده و در کشور اجرایی نشده است.

  4. کریمی

    سلام پسرم خدمت سربازی در جزیره کیش بودند در تاریخ ۲۹ آذر ماه ترخیص شدند و تاریخ پایان خدمشون اعلام شد ولی حقوق آذر ماه واریز نکردند از چه طریقی پیگیری کنیم با سپاس

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      از یگان خدمتی ایشان میتوانید موضوع را پیگیری نمایید.

  5. محمد

    سلام من ۳ ماه خدمتم هنوز که هنوز باسم کارت سپه صادر نشده ممکه بیاد رو حساب شخصی

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      می توانید موضوع را از محل خدمت خود پیگیری نمایید زیرا دلیل این امر باید ابتدا مشخص شود.

  6. مهدی

    باسلام بنده غیبت سربازی داشتم ولی مورد بخشش قرار گرفته الانم در دوره آموزش هستم میتونم کسری بسیجی و کسر پدری رو استفاده کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود شما می توانید از کسری خدمت ایثارگری استفاده نمایید ولی برای استفاده از کسری خدمت بسیج باید ارگان مربوطه تصمیم گیری کند.

  7. امیر

    سلام بنده در شهرستان خودم مشغول به خدمت هستم اما در اخرین نقطه ی شهرستان خودم هستم که با خونم نزدیک ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارم ایا کسری هم میتونم بگیرم مناطق کوهستانیه سرده

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود با موافقت ستاد خود می توانید معافیت منطقه بد آب و هوایی را استفاده کنید.

  8. ابوالفضل

    سلام خسته نباشید .با ۲۱ماه شدن سربازی قانون جدید گذاشتن برای غیر بومی ها فاصله تا شهرشون باید بیشتر از ۲۰۰کیلومتر باشد و من یکساله که غیر بومی بودم.با این قانونی ک گذاشتن این یکسالی که غیر بومی بودم کسری بهم تعلق میگیره یانه ؟. انصاف نیست بقیه صبح تا ظهر میومدن پادگان ما ۵۰روز حضور میزدیم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      می توانید در خواست کسری خود را به سازمان محل خدمتتان ارجاع نمایید .

  9. حسین

    با سلام . آیا همزمان با کاهش ماههای خدمت سربازی، از آموزش هم کم شده یا همون دوماه هست؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      زمان دوره آموزشی تغییری نخواهد داشت.

  10. مجید مختاری

    باسلام خسته نباشید قانون سه ماه کم شدن مدت خدمت سربازی تصویب شده اما وقتی قسمت نیروی انسانی میریم میگه هنوز ابلاغ نکردن ارگان نیروی انتظامی پس کی ابلاغیه میاد

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود این قانون حال حاضر در حال اجرا می باشد و شما می توانید استفاده نمایید.

  11. ممد

    سلام وقت بخیر
    من امسال ۱۸ سال کامل شدم و بخاطر دلایلی امسال نمیتونم برم دانشگاه و گواهی دیپلمم ۶ شهریور همین سال گرفتم
    میخواستم بدونم اگر بخوام سال بعد دانشگاه برم اضافه خدمت میزنن واسه این یکسال؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود خیر، شما تا ۲۰سال تمام فرصت ورود به دانشگاه را خواهید داشت.

  12. ارتش

    سلام. بنده ساکن استان کرمان هستم. برای خدمت در شهر بندرعباس چند ماه خدمت دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      مدت زمان خدمت شما به عوامل دیگری مانند مدرک تحصیلی تعهل امیتاز ایثارگری و یا بسیجی نیز وابسته می باشد.

  13. حمید

    سلام. من متاهل هستم و حدود ده سال غیبت دارم.
    آیا کسری تاهل برام لحاظ میشه یا خیر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، متاسفانه افرادی که دارای غیبت سربازی هستند، امکان استفاده از انواع کسری های دوران خدمت سربازی را ندارند.

  14. سعید

    سلام من اهل شهرستان مرودشت هستم از منزلمون تا پادگان زده ۴٩کیلومترهست ولی بچه های شهرمون کسری گرفتن ٣ ماه راه دوری گرفتن میخواستم بدونم چجوره از دقیق خونه محاسبه میشه از شهر ما تا شیراز ۴۵ کیلومترهس اگه اطلاع دارین یه توضیح کامل بدین ممنون اینجا خوندم زدن ۵٠ کیلومتر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، طبق بند های نظام وظیفه اگر فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتر باشد بومی محسوب میشوید ولی اگر ۴۹ کیلومتر هستش برای کسری میتوانید اقدام کنید ممکن است که کسری به شما تعلق بگیرد.

  15. علی

    سلام بنده مشکل بیماری فوبیا دارم نمیتونم شب تنها بیرون باشم
    ولی کمیسیون پزشکی رفتم تو دفترچه سالم نوشتن بازم میشه به کمیسیون پزشکی رفت؟یا نه به کمیسیون پزشکی هم اطلاع داده بودم اعزام یک دی ۱۴۰۱ هست لطفا پاسخ بدین ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین و مقرّرات وظیفه ی عمومی، نوع و درجه ی بیماری مشمول باید توسط پزشک معاین، تایید گردد. شما می توانید پس از اولین جلسه ی کمیسیون پزشکی، تقاضای بررسی تخصصی داده، توسط پزشک متخصص( احتمالاً اعصاب و روان) مورد بررسی قرار بگیرید.

  16. امیررضا

    سلام خسته نباشید ، تک فرزند بودن کسری یا معافیت نداره ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      خیر معافیت خاصی برای این افراد در نظر گرفته نشده است مگر اینکه شامل معافیت کفالت شوید.

  17. شهراز

    سلام وقت بخیر. من ورودی مرداد ماه ۱۴۰۱ نیرودریایی ارتش هستم و چندروزی هست ک تو پادگان ما شایعه شده ک طول خدمت مناطق عادی به ۲۱ ماه کاهش پیدا کرده. ایا این خبر واقعیت داره صرفا شایعست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، جهت اطلاع دقیق از این مورد می بایست، به صورت حضوری از ارگان مربوطه پیگیری کنید.

  18. امیر

    سلام من پدرم۳۲ماه جبهه داره معاف میشم یان کسری خدمت میگیرم

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین نظام وظبفه، به ازای هر ماه ۱۲ روز کسری خدمت را خواهید داشت.

  19. مجتبی

    سلام وقت بخیر؛ حداکثر کسری خدمت واسه سوابق بسیجیان چقدر هست؟!

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین نظام وظیفه، حداکثر کسری برای بسیج فعال ۶ ماه می باشد.

  20. علی رضا

    سلام . ۹ ماه کسری خدمت بخاطر سابقه جبهه پدر دارم . با توجه به اینکه مدت سربازی در مناطق بد آب و هوا ۱۸ ماه هست . آیا این امکان وجود دارد که در این مناطق خدمت کنم ؟؟ آن وقت مدت خدمت من ۹ ماه می شود ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، محل خدمت با توجه به نیاز به نیروی خدمتی مشخص می شود.

  21. اسماعیل

    سرباز سپاه دلگان هستم اعزامی ۱/۱۱/۱۳۹۹ مدت خدمت سربازیم چقد هس

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر مدت زمان خدمت سربازی در مناطق عادی ۲۱ ماه است.

  22. مسلم

    با سلام. چگونه سربازان متاهل می تونن کسری خدمت بگیرن.

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، می توانید نسبت به مراجعه حضوری به مرکز پلیس+۱۰ استان محل اقامت خود مراجعه کرده و سایر مراحل ثبت درخواست جهت استفاده از قانون کسری خدمت، را طی نمایید.

  23. محمد حسین

    سلام
    من ارشد رو ۸/۹/۱۴۰۰ تموم شدم چه قدر فرصت دارم تا برم خدمت یا دکتری

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با قوانین نظام وظیفه، پس از اتمام هر مقطع شش ماه الی یک سال معافیت تحصیلی به افراد تعلق می گیرد اما لازم به ذکر است برای بررسی وضعیت خود به نظام وظیفه استان محل اقامت مراجعه نمائید.

  24. عاطفه

    با سلام.سربازی که متاهل باشد شامل کسری خدمت می شود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، مشمولان متاهل در صورت نداشتن غیبت، مجاز به استفاده از قانون کسری خدمت سربازی خواهند بود.

  25. محمدرضا

    سلام وقت بخیر. درصورتی که امریه بگیریم امکان استفاده از کسری خدمت وجود داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، امکان استفاده از قانون کسری خدمت برای سربازان امریه وجود ندارد.

  26. جواد

    سلام وقت بخیر خدمت سربازی منطقه بد اب هوا چن ماه شد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با آخرین اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه عمومی، در حال حاضر مدت خدمت سربازی در مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۹ ماه می باشد.

  27. مهران

    سلام
    من اعزامی ۱۴۰۰/۳/۱ هستم
    و در تیپ ۱۶۴متحرک هجومی ارتش پیرانشهر مشغول به خدمت هستم
    منه بومی باید در شهر خودم که شهر مرزی،بدی آب و هوا و محروم است چند ماه باید خدمت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، در حال حاضر مدت خدمت سربازی در مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۹ ماه می باشد.

  28. علیممد

    سلام خدمت شما
    بنده در شهر خودم که منطقه ای بد آب و هوا هستش خدمت میکنم (منطقه محروم و عملیاتی نیستش)
    باید ۲۱ماه خدمت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با آخرین اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه عمومی، در حال حاضر مدت خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا ۱۹ ماه می باشد.

مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه