خانه تحصیل در خارج میزان اعتبار مدرک دانشگاه های خارج از کشور

میزان اعتبار مدرک دانشگاه های خارج از کشور

میزان اعتبار علمب مدرک دانشگاه خارج از کشور
میزان اعتبار مدرک دانشگاه های خارج از کشور

داوطلبان زیادی برای تبادل اطلاعات، رشد علمی، به روز رسانی دانش کشور و یا به هر دلیل دیگری تصمیم می گیرند تا به کشورهای خارجی سفر کنند و در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. برخی تصور می کنند که مدرک هر دانشگاهی که صرفا در خارج از کشور باشد، در ایران دارای اعتبار هستند، اما آیا واقعا اینگونه است؟ باید گفت که دانشگاه های مختلف خارج از کشور توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت رتبه بندی می شوند و هر مدرکی مورد قبول آن ها نیست. بنابراین بهتر است قبل از این که وقت و هزینه خود را صرف تحصیل در دانشگاه های خارجی کنید، از اعتبار مدرکی که قرار است از دانشگاه مورد نظر خود بگیرید اطلاعاتی کسب نمایید. در ادامه به بررسی میزان اعتبار مدارک دانشگاه های خارج از کشور در ایران می پردازیم.

بررسی میزان اعتبار مدارک دانشگاه های خارج از کشور بر اساس پراستناد ترین نظام های رتبه بندی جهان مانند: تایمز، کیو اس و شانگهای انجام می پذیرد.

میزان اعتبار مدرک دانشگاه های خارج از کشور

با توجه به رشد و پیشرفت در زمینه های مختلف و افزایش سطح علمی دانشگاه های داخل کشور، هنوز عده ای تمایل دارند تا تحصیلات خود را به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های خارج از کشور بگذرانند. برای توسعه برخی از رشته های موجود در کشور، این نیاز احساس می شود که دانشجویان به کشورهای پیشرفته سفر کنند و از علوم روز دنیا باخبر شوند. قطعا این دسته از افراد سعی می کنند معتبر ترین دانشگاه های جهان را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند. اما در بعضی از موارد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به هر دلیلی برای برخی از افراد تبدیل به رویایی می شود که تلاش دارند به هر قیمتی شده آن را محقق کنند، این افراد پیش از صرف کردن وقت و هزینه خود باید از میزان اعتبار و سطح علمی دانشگاه های خارج از کشور آگاهی کسب کنند و سپس اقدام به تصمیم گیری نمایند، زیرا در صورتی که قصد برگشت به کشور را داشته باشند، در صورتی می توانند از مدرک خود در ایران استفاده کنند که دانشگاه محل تحصیل آن ها در ایران دارای اعتبار باشد.

در برخی رشته ها به خصوص رشته های پزشکی که دانش آموختگان آن رسالت و وظیفه ی مهمی را بر عهده دارند بحث اعتبار مدرک دانشگاهی از اهمیت دو چندانی برخوردار می شود. این موضوع که برخی از دانشگاه های خارج از کشور تنها با دریافت پول و نیز عدم برگزاری کلاس های مفید اقدام به ارائه مدرک دانشگاهی به فارغ التحصیلان خود می کنند باعث شده تا مسئولین کشور با دقت بیشتری مدارک دانشگاهی دانش آموختگان خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهند.

تنها مدارکی از دانشگاه های خارجی در ایران دارای اعتبار هستند که اسامی آن ها در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور باشد. در صورت داشتن هر گونه سوالی در این باره با مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما در این زمینه راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت

به جهت اهمیت و نقش مهمی که رشته های پزشکی در سلامت افراد جامعه ایفا می کنند، اعتبار مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان رشته های پزشکی از دانشگاه های خارج از کشور اهمیت دو چندانی پیدا می کند. به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اقدام به رتبه بندی دانشگاه های خارج از کشور می کند و مدارک دانش آموختگانی که به کشور بر می گردند، ابتدا باید به تایید این وزارت برسد.

رتبه بندی دانشگاه های خارج از کشور بر اساس نظام های رتبه بندی برتر جهانی انجام می گیرد، از جمله کشورهایی که دانشگاه های آن ها در لیست مورد تایید وزارت بهداشت قرار دارد می توان به کشورهای: کره جنوبی، ایالات متحده، انگلستان، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و… اشاره کرد. همچنین جهت آگاهی از لیست اسامی تمام دانشگاه های خارجی و معتبر مورد تایید وزارت بهداشت می توانید نسبت به دانلود آن از سایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اقدام بفرمایید.

دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت علوم

دانشگاه های خارج از کشور در ایران به 4 سطح کیفی ممتاز (الف)، خوب (ب)، متوسط (ج) و ضعیف (د) تقسیم بندی می شوند و نسبت به سطح کیفی که در آن قرار دارند، معتبر هستند. مدارک تحصیلی سطح “ج” صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد و مدارک دانشگاه های سطح “د” تا مقطع کارشناسی قابل ارزشیابی در کشور می باشند و تنها مدارکی که از نظر اعتبار در سطوح “الف” و “ب” قرار دارند در مقطع دکتری مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

 این رتبه بندی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می شود و هر ساله مطابق با نظام های برتر رتبه بندی در جهان به روز رسانی می شود. مدارک دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده اند در مقاطع مختلف به شروط زیر معتبر خواهند بود.

  • دانشگاه محل تحصیل دانشجویان مقطع دکتری حتما در سطوح “الف” و “ب” قرار داشته باشد.
  • در مقطع کارشناسی ارشد تنها مدارکی که در سطوح “الف”، “ب” و “ج” باشند در داخل کشور ارزشیابی می شوند.
  • در مقطع کارشناسی هر 4 سطح “الف” تا “د”، مورد ارزشیابی قرار می گیرند. بدیهی است که مدارک دانشگاه های سطح “الف” به مراتب از دانشگاه های سایر سطوح معتبرتر هستند.

در لیست رتبه بندی دانشگاه های معتبر جهان، نام 82 کشور وجود دارد که وزارت علوم، سطح بندی رشته ها و دانشگاه های معتبر هر کشور را به طور مجزا در سایت خود آورده است. ما نیز در ادامه به بیان کشورهایی که بیشترین دانشگاه های سطح ” الف و ب” را دارند می پردازیم.

نام کشورتعداد دانشگاه های سطح “الف”تعداد دانشگاه های سطح “ب”دانشگاه برتر
آمریکا8358دانشگاه هاروارد
فرانسه7521دانشگاه پیر و ماری کوری
انگلستان5833دانشگاه کمبریج
ایتالیا2816دانشگاه میلان
آلمان2672دانشگاه فنی مونیخ

افرادی که علاقمند هستند در یکی از کشورهای خارجی تحصیل کنند، ابتدا باید شرایط تحصیل در کشور مورد نظر خود را بدانند. به همین جهت می توانید جهت دریافت مشاوره تحصیل در خارج از کشور و همچنین آگاهی از شرایط تحصیل در کشورهای مختلف مانند شرایط تحصیل در آلمان، شرایط تحصیل در ایتالیا و شرایط تحصیل در ترکیه، روی لینک های مربوط به آن کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- کدام دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت علوم می باشند؟

دانشگاه های خارج از کشور در ایران به 4 سطح کیفی ممتاز (الف)، خوب (ب)، متوسط (ج) و ضعیف (د) تقسیم بندی می شوند که در مقاله فوق به آن ها اشاره شده است.

2- میزان اعتبار مدرک دانشگاه های خارج از کشور بر چه مبنایی می باشد؟

اعتبارسنجی بر اساس پراستنادترین نظام های رتبه بندی جهان انجام می پذیرد.

3- دانشگاه های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت کدام هستند؟

در این میان می توان به دانشگاه های کشور های کره جنوبی، ایالات متحده، انگلستان، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و... اشاره کرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. AmirhosseiN

    سلام و عرض احترام
    ارزش و اعتبار مدرک دانشگاه غیرانتفاعی مفید قم در مقایسه با دانشگاه آزاد و سراسری، چطور هستش؟
    سپاس

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حالت کلی اعتبار مدرک دانشگاه های سراسری و آزاد بالاتر از دانشگاه های غیر انتفاعی می باشد.

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی