خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان
شرایط تحصیل در آلمان
اگر شما هم جزء کسانی هستید که به تحصیل در آلمان علاقه دارید بهتر است بدانید تنها شما نیستید که این فکر را در سر دارید و سالیانه چیزی حدود 250 هزار نفر از نقاط مختلف دنیا برای تحصیل در آلمان به این کشور سفر می کنند که این تعداد چیزی در حدود 12 درصد از کل دانشجویان در حال تحصیل در کشور آلمان را تشکیل می دهد. کمتر کشوری در جهان وجود دارد که پذیرای این تعداد از دانشجویان خارجی باشد. تحصیل در آلمان موقعیت های آموزشی و پژوهشی بسیاری را پدید می آورد زیرا مراکز علمی و آموزشی این کشور از مرتبه ممتازی در سطح جهان برخوردار می باشند. در این مطلب زوایای مختلف این مبحث را مورد بررسی قرار می دهیم.

درباره کشور آلمان

کشور آلمان از لحاظ جغرافیایی در مرکز قاره اروپا قرار گرفته و چیزی حدود 83 میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت این کشور شهر برلین می باشد و دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و از 16 ایالت مختلف تشکیل می گردد. کشور آلمان در حال حاضر از صنعتی ترین کشورهای جهان بشمار می آید و در بین اعضای اتحادیه اروپا ثروتمندترین کشور محسوب می گردد و به عنوان موتور اقتصادی حوزه پولی یورو شناخته می شود. از بزرگترین شهرهای کشور آلمان می توان به برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت اشاره نمود.
بحث آموزش در کشور آلمان بسیار جدی گرفته می شود به طوری که با رسیدن به پایان شش سالگی و اتمام مرحله پیش دبستانی ، والدین موظف به ثبت نام کودکان در مدرسه می باشند. یکی از مشخصه های اصلی تحصیل در آلمان جدی گرفتن مباحث پژوهشی در کنار دروس آکادمیک است. هزینه های تحصیل در آلمان در ایالت های مختلف این کشور تفاوت دارد و البته در اکثر آنها رایگان است.

مزایای تحصیل در آلمان

بسیاری از کسانی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند پس از تحقیق و تفحص های فراوان در نهایت به یک گزینه می رسند: آلمان. اما چرا آلمان؟! دلیل یا دلایل این امر چیست!؟ در جواب می توان دلایل زیادی را برشمرد. همانطور که می دانید تجربه یک دوره تحصیلی موفق و با نتیجه مثبت به عوامل زیادی بستگی دارد که از این جمله می توان به هزینه ها ، شرایط زندگی در کشور مربوطه ، سطح علمی مراکز تحصیلی مربوطه ، نوع فرهنگ کشور مورد نظر ، نوع ویزای دریافتی و… اشاره کرد. البته قطعا تحصیل در هر کشوری دارای ویژگی های خاصی می باشد که بسته به نظر و شرایط فرد می تواند نقطه قوت یا ضعف به حساب بیاید. شاید اصلی ترین مساله بحث هزینه باشد. شهریه رایگان واژه ای است که هیچ کس نمی تواند به سادگی آن را نادیده بگیرد. براساس مصوبه ای که در سال 2014 از طرف دولت آلمان به دانشگاه های سطح این کشور ابلاغ شد مقرر گردید که شهریه تحصیلی تمامی دانشگاه ها حذف گردد. البته از آن زمان تا کنون برخی دانشگاه ها مجددا هزینه ها را به حالت قبل برگردانده اند اما به هرحال هزینه تحصیل در آلمان به مراتب کمتر از کشورهایی مانند آمریکا ، کانادا ، استرالیا ، مالزی و بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی است.

شرایط دریافت ویزا جهت تحصیل در کشور آلمان

شرایط دریافت ویزا جهت تحصیل در کشور آلمان
شرایط دریافت ویزا جهت تحصیل در کشور آلمان

بحث بعدی نوع ویزایی است که به دانشجویان خارجی داده می شود. این ویزا برای تمام طول تحصیل داده می شود. از طرفی دیگر با استفاده از این ویزا می توان به تمام کشورهای عضو شنگن و کشور سوئیس سفر کرد.
یکی دیگر از مهمترین ویژگی های تحصیل در آلمان بحث زبان است. در کشور آلمان امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی رشته ها در دوره کارشناسی و اغلب رشته ها در دوره کارشناسی ارشد میسر است. این در حالی است که در بسیاری از کشورها شما بدون داشتن مدرک زبان این کشور حتی نمی توانید برای دریافت پذیرش دانشگاه اقدام کنید چه برسد به سفارت آن کشور که بدون مدرک زبان هیچگونه همکاری با شما نمی کنند. علاوه بر رشته های فراوانی که می توان با زبان انگلیسی در آن ها تحصیل نمود ، سفارت آلمان هم شما را مجبور به فراگیری زبان آلمانی نمی کند. شما می توانید در طول دوران تحصیلتان زبان آلمانی را هم فرا بگیرید.

سطح آموزشی در کشور آلمان

از دیگر ویژگی های تحصیل در آلمان بالا بودن سطح آموزش در این کشور است. اگر به رتبه بندی دانشگاه های جهان توجه کرده باشید همیشه دانشگاه های کشور آلمان در سطوح خوبی در بین دانشگاه های اروپا و حتی جهان قرار دارند. مسایل زیادی در این رده بندی موثر است که می توان به اساتید مجرب ، تعداد و تنوع بالای رشته های تحصیلی ، استفاده از متدهای تحصیلی بروز و… اشاره کرد. بالا بودن رتبه جهانی یک دانشگاه نشانگر بالا بودن سطح آموزشی آن است و به تبع این قضیه مدرکی که شما از این دانشگاه دریافت می کنید اعتبار بالاتری در مجامع آموزشی دنیا دارد و در دست داشتن این مدرک می تواند اعتبار خوبی به رزومه شما ببخشد.

تاثیر نظم بر نظام آموزشی کشور آلمان

همه ما از دیرباز کشور آلمان را با نظم و دیسیپلین و عمل گرا بودن می شناسیم. این نظم و علمگرا بودن در نظام آموزشی این کشور هم به وضوح قابل مشاهده است. همین مساله باعث شده که رشته های فنی و حرفه ای در کشور آلمان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در کشور آلمان دانشگاهی به نام علمی کاربردی وجود دارد که برعکس کشور های دیگر بسیار به آن اهمیت داده می شود و شرط ورود به این دانشگاه داشتن معدل بالا می باشد. پس از حضور در این دانشگاه دیگر حضور در کلاسها و امتحانات کافی نمی باشد و باید در تمامی مباحث ، فعالیت ها ، کارگاه ها و پژوهش ها حضور فعال داشته باشید. این فعالیت های چند جانبه علاوه بر اینکه کسب یک نمره خوب در پایان ترم را آسان می گرداند ، همچنین شما را برای یک آینده کاری درخشان آماده می کنند.

نقش قدرت اقتصادی کشور آلمان در تحصیل دانشجویان خارجی

از دیگر ویژگی های کشور آلمان که برای دانشجویان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است اقتصاد قدرتمند این کشور می باشد. کمتر کسی پیدا می شود که شکی در قدرت اقتصادی این کشور داشته باشد. کشور آلمان از لحاظ سود ناخالص ملی رتبه چهارم را در بین تمامی کشورهای جهان در اختیار دارد و همچنین برترین اقتصاد حوزه یورو به شمار می آید. اگر قصد دارید پس از پایان یافتن دوران تحصیلتان ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید ، چه جایی بهتر از آلمان!؟ کجا بهتر از چهارمین اقتصاد قدرتمند جهان!؟ حتی اگر پس از پایان تحصیلتان قصد ترک آلمان و زندگی در نقطه دیگری از دنیا را داشته باشید ، کشور آلمان می تواند به عنوان سکوی پرتاب خوبی برای شما به حساب بیاید.

عدم وجود تبعیض نژادی در دانشگاه های کشور آلمان

بسیاری تصور می کنند کشور آلمان یک کشور نژاد پرست است که در آنجا تبعیض نژادی فراوانی در حق خارجی ها صورت می گیرد. باید به شما بگوییم که اصلا این طور نیست و این تصور بیشتر از زمان جنگ جهانی دوم و بحث فاشیسم در ذهن مردم دنیا مانده اما اگر الان به کشور آلمان سفر کنید و وارد دانشگاهی از این کشور شوید ، شاهد تنوع نژادی خوبی خواهید بود که همگی به خوبی در کنار هم مشغول به تحصیل می باشند. البته بر همگان روشن است که در صورت سفر به هر نقطه ای از دنیا باید خود را با فرهنگ آن منطقه وفق دهید و حواستان باید باشد که باعث رنجش خاطر و ایجاد کدورت در افراد بومی آنجا نگردید.
به طور قطع مزایای تحصیل در آلمان به اینجا ختم نمی گردد و بسته به شرایط هر فرد این مساله می تواند مزایا یا معایب مختلفی را برای او داشته باشد.

شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان
شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور آلمان فردِ تقاضا کننده باید پس از اینکه دوره پیش دانشگاهی را به اتمام رساند ، با در دست داشتن مدرک پیش دانشگاهی و مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی جهت دوره دانشگاه اقدام نماید. تحصیل در دوره کارشناسی در این کشور حدود 4 سال به طول خواهد انجامید و فرد متقاضی ملزم به داشتن حداقل مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم می باشد. علاوه بر این مدرک باید فرد متقاضی در آزمون سراسری برای دوره های روزانه یا شبانه در رشته ای نزدیک به رشته تحصیلی خود شرایط قبولی را احراز نماید.

البته کسانی که پس از سال 2011 مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت نموده اند نیازی به شرکت در کنکور سراسری ندارند و با همان مدرک پیش دانشگاهی می توانند برای دوره کالج که مجموعا 2 ترم (یک سال) می باشد اقدام نمایند. البته متقاضی باید حداقل سطح B1 یا حتی در برخی مواقع B2 را در زبان آلمانی داشته باشد. پس از گذراندن دوره یک ساله کالج ، شما مجاز به ورود به دانشگاه های آلمان می شوید.

دوره کالج به جهت اینکه شما مدرکی معادل دیپلم یک فرد آلمانی را دریافت می نمایید ضروری است. برخی از دانشگاه های آلمان بصورت مستقیم دانشجویان سال دوم دانشگاه های سراسری یا سال سوم دانشگاه آزاد را پذیرش می کنند که در این صورت نیازی به گذراندن دوره کالج وجود ندارد. در دوره کالج فرد تنها در تعطیلات میان دو ترم اجازه دارد کار نماید پس با توجه به این قضیه فرد باید توانایی این را داشته باشد که در طول دوره کالج از پس هزینه های خود بربیاید. اما در دوره کارشناسی امکان کار کردن در طول تحصیل برای دانشجویان فراهم است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که مدرک کارشناسی خود را اخذ نموده اند می توانند برای دوره کارشناسی ارشد در این کشور اقدام نمایند. مقطع کارشناسی ارشد در کشور آلمان بین یک تا 2 سال به طول می انجامد. البته به یاد داشته باشید که از شرایط لازم برای اخذ پذیرش در این دوره داشتن نمره آیلتس بین 6 تا 6.5 یا نمره تافل 90 می باشد.

برای اخذ پذیرش در این دوره به ترجمه رسمی مدارک دوره دیپلم ، پیش دانشگاهی ، کارشناسی و ریز نمرات تمامی این دوره ها نیاز دارید. به علاوه پاسپورت شما باید دارای اعتبار بیش از 6 ماه باشد. توصیه نامه اساتید مقطع تحصیلی قبلی و پروپوزال و انگیزه نامه برای مقطع جدید هم از مدارک لازم برای آغاز دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور آلمان می باشد.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

اما دانشجویانی که دوره کارشناسی ارشد را به اتمام رسانده اند و قصد تحصیل در آلمان را دارند می توانند با داشتن مدرک ارشد و البته رزومه پژوهشی مناسب برای پذیرش دوره دکترا در این کشور اقدام نمایند. طول دوره دکترا در این کشور بین 3 تا 5 سال می باشد. در کشور آلمان دوره دکترا معمولا به زبان آلمانی است اما در برخی رشته ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم فراهم است.

در این دوره دانشجوی متقاضی باید با اساتید مختلف رشته تحصیلی خود از دانشگاه های مختلف کشور آلمان در ارتباط باشد تا با بررسی زوایای مختلف رزومه او بپذیرد که به عنوان سوپروایزر دانشجو خود را معرفی نماید. در این دوره بنا به تشخیص استاد مربوطه امکان این وجود دارد که بین 1000 تا 3000 یورو ماهیانه به شخص دانشجو حقوق تعلق گیرد.

هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان
هزینه تحصیل در آلمان

اگر شما قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور آلمان را داشته باشید می توانید با پرداخت هزینه های بسیار کمی اقدام به این کار نمایید. این هزینه کم را هم برای اداره دانشگاه و خدمات دانشجویی که به شما ارائه می گردد از شما دریافت می کنند که مجموع این هزینه ها در بدبینانه ترین حالت از 100 تا 300 یورور در هر ترم تجاوز نخواهد کرد و در واقع می تواند گفت که شما به صورت رایگان تحصیل می کنید.

دولت آلمان با توجه به ظرفیت بالایی که این کشور در تحصیل و شغل دارد علاوه بر اینکه برای دانشجویان بومی شرایط تحصیل رایگان را فراهم می آورند بلکه برای دانشجویان دیگر کشورها هم که متقاضی تحصیل در این کشور هستند امکان تحصیل رایگان را مهیا نموده است. اکثر دانشگاه های کشور آلمان در رشته هایی که به زبان آلمانی ارائه می گردد بصورت رایگان و در رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی با دریافت هزینه های جزئی شرایط تحصیل را برای شما فراهم می آورند.

ناگفته نماند که این کشور از 16 ایالت تشکیل شده است و این ایالات مجاز هستند که در موارد خاصی بصورت مستقل تصمیم بگیرند و شرایط خاصی را وضع نمایند. اما مساله مهم این است که حتی اگر شهریه ای دریافت گردد از مقداری ناچیز در هر ترم تجاوز نخواهد کرد. البته آلمان هم مانند همه کشور های جهان علاوه بر دانشگاه های دولتی دارای کالج ها و دانشگاه های خصوصی هم هست که تحصیل در آنها منوط به پرداخت شهریه است. اگر متقاضی تحصیل در این دانشگاه ها باشید چیزی حدود 15 تا 20 هزار یورو بصورت سالانه باید هزینه نمائید.

به هرحال آنچه مسلم است با وجود تمام ویژگی ها و نکات مثبتی که برای تحصیل در آلمان برشمردیم، مطمئنا این اقدام سختی های خاص خودش را نیز خواهد داشت و مانند هر کار دیگری نیاز به سعی و تلاش خواهد داشت. با این وجود اگر نگاهی به شرایط تحصیل در کشور های مختلف بیاندازید متوجه خواهید شد که آلمان یکی از بهترین کشور ها برای ادامه تحصیل و رسیدن به مدارج علمی بالا می باشد که تقریبا تمامی شرایط را برای طی نمودن یک دوره تحصیلی موفق و پربار، برای شما فراهم خواهد کرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. افشار

    با سلام..من امسال میخوام کنکور تجربی بدم
    شنیدم بچه هایی هستن ک با رتبه۴۰۰۰حتی پرستاری دانشگاه ازاد هم قبول نشدن.این صحت داره؟یعنی اینقد قبول شدن سخته ک با این رتبه دانشگاه ازاد هم قبول نمیشن.البته من هدفم قبولی دانشگاه دولتی هس،ک با شنیدن این حرف بکلی نا امید شدم از قبول شدنم.
    خواهشن جواب بدید راهنماییم کنید.

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی