خانه تحصیل در خارج مشاوره تحصیل در خارج از کشور

مشاوره تحصیل در خارج از کشور

رهنمای تحصیل در خارج از کشور
مشاوره تحصیل در خارج از کشور

بسیاری از افراد علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور هستند اما اطلاعات چندانی درباره آن ندارند. شاید برای اغلب آنها سوالاتی از این قبیل پیش بیایدکه چه کشورهایی برای ادامه تحصیل مقرون و به صرفه هستند؟ شرایط پذیرش در دانشگاه های خارج چگونه است؟ آیا در کشورهای خارج تدریس فقط به زبان رسمی خود کشور است؟ آیا می توانند همراه با تحصیل در دانشگاه مشغول به کار شوند؟ از این رو ما برای شما نوشتاری را تهیه کرده ایم که در آن به تمامی سوالات شما در این باره پرداخته شده است و به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم مطالب فوق را تا انتها مطالعه فرمایید و در صورت داشتن هر گونه سوالی در این باره با مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما در این زمینه راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

در هر کشوری دانشگاه هایی با عنوان دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی وجود دارد که شرایط ورود به هر کدام از آنها متفاوت است.

مشاوره تحصیل در خارج از کشور

یکی از شرایط مهم برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور، داشتن تسلط بر زبان اول آن کشور و یا داشتن مدرک زبان انگلیسی که همان (زبان دوم) هر کشوری است، می باشد. پس از رفتن به کشور مورد نظر برای تحصیل از طریق همان کشور برای این افراد کلاس هایی با عنوان کالج برگزار می شود، حال اگر فردی مدرک زبان انگلیسی داشته باشد طول مدت زمان این کلاس ها برایش کمتر می شود و بالعکس فردی که هیچگونه تخصصی در رابطه با زبان ندارد زمان بیشتر را در این کالج ها شرکت می کند. شرایط سنی یکی دیگر از شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور می باشد که در هر کشور متفاوت می باشد. آزمون های ورودی از شرایطی است که جزء شرایط برخی از دانشگاه ها می باشد برای مثال در کشور ترکیه آزمون SAT برگزار می شود .مسئله بعدی که باید به آن دقت شود موضوع هماهنگی با سفارت هر کشور می باشد. علاوه بر سفارت هر کشور فرد باید به موسسات اعزام دانشجو مراجعه کند و بداند آیا کشوری که اقدام به تحصیل در آن را دارد در زمانی که فرد تصمیم به این کار گرفته است دانشجو می پذیرد یا خیر؟

شرایط عمومی تحصیل در خارج از کشور 

علاوه بر مطالب بالا برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور یک سری شرایط عمومی وجود دارد که به شرح ذیل هستند.

  • داشتن مدرک پیش دانشگاهی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی
  • الزامی بودن مدرک نظری و یا فنی و حرفه ای جهت ادامه تحصیل در مقطع کالج
  • داشتن مدرک دکتری برای ادامه تحصیل در مقطع فوق دکترا و فرصت های مطالعاتی
  • داشتن مدرک کارشناسی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته

مسئله بعدی که یکی دیگر از شرایط عمومی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور می باشد شرایط مالی است که داشتن توانایی مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در طی دوران تحصیلی می باشد. فرد باید آمادگی لازم برای پرداخت هزینه صدور پذیرش تحصیلی توسط دانشگاه و بررسی مدارک و همچنین هزینه صدور روادید تحصیلی به سفارت کشور مورد نظر و هتل یا خوابگاه دانشجویی در کشور مورد نظر، بلیط رفت و برگشت به کشور مورد نظر را داشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی

داوطلبانی که قصد اخذ پذیرش تحصیلی را داشته باشند، می بایست به منظور انجام امور مربوطه، مدارک زیر را تهیه نمایند.

  • ترجمه گواهی آخرین مدرک های تحصیلی و ریز نمرات بر حسب مورد با تائید وزارت دادگستری و امور خارجه و در صورتی که لازم باشد سفارت کشور مورد نظر برای تحصیل در آن
  • پاسپورت معتبر با داشتن حداقل 6 ماه اعتبار + کپی صفحات 9-2 شناسنامه
  • ارائه رزومه شخصی سوابق تحصیلی، تحقیقاتی، ورزشی، شغلی و علمی می باشد
  • ترجمه کامل شناسنامه بر حسب نیاز
  • مدرک رسمی مربوط به آموزش به زبان انگلیسی (مانند IELTS و TOEFL) و یا تحصیل در دانشگاه زبان انگلیسی

علاوه بر مدارک بالا، مدارک زیر نیز برای داوطلبانی که متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد می باشند ز می باشد.

  • ترجمه از تحقیقات و مجلات به چاپ رسیده در داخل و خارج کشور
  • ارائه سوابق شغلی
  • توصیه نامه از سه استاد محل تحصیل دانشجو

علاوه بر مدارک بالا، مدارک زیر نیز برای داوطلبانی که متقاضی پذیرش برای مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد می باشد مورد نیاز است.

  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی خود جهت تحقیقات در دوره دکتری
  • ترجمه سر فصل های تحقیقات
  • سوابق شغلی، تدریس در دانشگاه و یا هیئت علمی

همچنین برای اخذ روادید تحصیلی مدارک زیر مورد نیاز می باشد.

  • ترجمه سند ملکی اسپانسر یا والدین
  • 12 قطعه عکس 4×3 رنگی پاسپورتی
  • گواهی از موجودی حساب والدین و یا اسپانسر (حداقل معادل هزینه های سال اول)
  • آزمایشات از سلامت جسمانی
  • گواهی اشتغال به کار اسپانسر یا والدین
  • گواهی سلامت روانی و جسمانی توسط پزشک
  • پایان خدمت یا معافیت سربازی برای مشمولان در گروه‌ های مختلف سنی در مقاطع گوناگون از جمله معافیت تحصیلی (فقط در مقاطع بالاتر از لیسانس)، جهت خروج از کشور
  • قبولی در مصاحبه سفارت کشور مورد نظر 

چه کشورهایی برای تحصیل مقرون به صرفه هستند؟

چه کشورهایی برای تحصیل مقرون به صرفه هستند؟
چه کشورهایی برای تحصیل مقرون به صرفه هستند؟

در هر کشوری دانشگاه هایی با عنوان دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی وجود دارد که شرایط ورود به هر کدام از آن ها متفاوت است. می توان گفت پذیرش در دانشگاه های دولتی هر کشور با توجه به شرایط متفاوت آن بسیار سخت می باشد و برخی از کشور ها به گرفتن آزمون های ورودی از داوطلبان اقدام می کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار زیاد می باشد و با توجه به کشورهای مختلف متفاوت است معمولا به دانشجویانی که در دانشگاه های خصوصی تحصیل می کنند خوابگاه تعلق نمی گیرد البته این موضوع می تواند در برخی از کشورها صدق نکند. هزینه دانشگاه های نیمه خصوصی در مقابل دانشگاه های خصوصی کمتر می باشد ولی باز در این دانشگاه ها نیز معمولا خوابگاه به دانشجو تعلق نمی گیرد.

کشورها از نظر هزینه زندگی و تحصیل

دسته اول کشورهایی هستند که شهریه و هزینه های بالایی (برای دانشگاه و تحصیل در کالج) دریافت می کنند از جمله این کشورها سوئیس می باشد که هزینه تحصیل در آن بسیار بالا بوده و علاوه بر آن هزینه زندگی در این کشور زیاد می باشد برای مثال هزینه تحصیل در کشور سوئیس حدودا سالانه 18 هزار یورو است که در مقابل همین مقدار هم برای هزینه های فرد در زندگی باید در نظر گرفته شود. با این تفاسیر افرادی که می خواهد در سوئیس تحصیل نماید، سالانه نیاز به صرف 35 تا 40 هزار یورو برای هزینه تحصیل و زندگی خود دارند.

دسته دوم کشورهایی هستند از نظر هزینه های تحصیل، هزینه بسیار کمی را از دانشجو دریافت می کنند که برخی از این کشورها فیلیپین، پرتقال، ایتالیا و هند می باشد. هزینه تحصیل در این کشورها بین 4 تا 6 هزار یورو می باشد، همچنین ممکن است دانشجو بتواند از بورسیه های که در این کشورها وجود دارد و مختص آن ها در نظر گرفته شده است، استفاده کند. علاوه بر این سازمانی در ایتالیا وجود دارد که با گرفتن مدارکی از دانشجویان دارای مشکل از لحاظ تامین هزینه تحصیل، بورسیه هایی را در اختیار آن ها قرار می دهد. به طور کلی می توان گفت که هزینه زندگی در این کشور ها هم بسیار کم می باشد به این صورت که هزینه زندگی یک دانشجو در هند بین 300 تا 500 دلار می باشد.

دسته سوم آن دسته از کشورهایی هستند که از نظر هزینه تحصیل رایگان می باشند و بابت آن از دانشجویان هزینه ای را دریافت نمی کنند از جمله این کشورها می توان آلمان و نروژ را نام برد که این کار باعث می شود که دانشجو فقط هزینه های مربوط به زندگی خود را پرداخت کند. البته هزینه زندگی در هر کشور مختلف است و تعداد کشورهایی که تحصیل در آن ها رایگان است، بسیار کم می باشد. در قاره اروپا 5 کشور وجود دارد که تحصیلات در آنها رایگان در نظر گرفته شده است و البته دو نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد؛ نکته اول این است که اگر دانشجو بورس دریافت کند، می تواند در هر کشوری به صورت رایگان تحصیل کند و نکته دوم این است که دانشجو باید فاند دریافت نماید (یعنی هزینه زندگی را دانشگاه یا موسسه به دانشجو پرداخت می کند) که این مورد شامل تعداد کمی از دانشجویان می شود. از بین کشور هایی که تحصیل در آنها رایگان می باشد اتریش می تواند مناسب ترین کشور به واسطه هزینه زندگی اندک باشد و از بین کشور هایی که تحصیلات در آن ها به صورت نیمه رایگان است، ایتالیا می تواند گزینه مناسبی باشد؛ از این جهت که بورسیه هایی هم به دانشجو اعطا خواهد شد. توجه کنید که هزینه زندگی دانشجو به طرز زندگی دانشجو هم بستگی دارد و ما در این مقاله تنها هزینه متوسط هر دانشجو در یک زندگی دانشجویی را بیان کرده ایم.

نحوه انتخاب کشور برای تحصیل 

اگر به دنبال تحصیل در رشته های صنعتی و فنی هستید، کشور هایی که از لحاظ صنعت پیشرفته هستند را انتخاب نمایید. برای مثال کشور هایی مانند سوئد، انگلیس، آلمان و فرانسه که امروزه پیشرفت چشم گیری در زمینه صنعتی پیدا کرده اند برای تحصیل در این رشته ها می توانند گزینه مناسبی باشند. شرایط تحصیل پزشکی در روسیه، کانادا و ترکیه در رشته های پزشکی بسیار مناسب است که از بین این کشورها، کانادا دارای سطح بالایی از نظر علمی می باشد و همان طور که انتظار می رود، قبولی و پذیرش افراد واجد شرایط تحصیل پزشکی در کانادا در آن نیز کار ساده ای نیست؛ زیرا در کل کشور کانادا فقط تعداد 17 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد.

یکی دیگر از رشته هایی که به دلیل سطح درآمد بالای آن همواره مد نظر اغلب دانشجویان بوده است، رشته دندان پزشکی می باشد و به دلیل ارزش متفاوت مدرک رشته دندان پزشکی در کشورهای مختلف، دانشجویان می بایست با توجه به این که تمایل دارند در آینده با چه مدرکی مشغول به کار شوند در انتخاب کشور مد نظر برای تحصیل خود دقت داشته باشند. همچنین تحصیل در رشته های فنی مهندسی یکی از اهداف بسیاری از دانشجویان با قصد تحصیل در خارج از کشور و جذب شدن در بازار کار کشورهایی از جمله آمریکا و اروپا در نظر گرفته می شود. علاوه بر این کسانی که در رشته های فنی مهندسی خارج از کشور تحصیل می کنند پس از بازگشت به کشور خود شانس جذب و مشغول شدن در بهترین و پر طرفدارترین سازمان های داخلی را دارند.

زبان تدریسی دانشگاه های خارج از کشور

سوالی که شاید برای اکثر کسانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند پیش می آید این موضوع است که آیا در دانشگاه های هر کشوری فقط به زبان رسمی خود کشور تدریس صورت می گیرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، هر داوطلب می بایست قبل از انجام اقدامات لازم، از شرایط کشور مد نظر خود برای تحصیل آگاهی لازم را کسب کند زیرا در کشورهای مختلف شیوه های تدریس متفاوت است. 

افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، می بایست علاوه بر مطالبی که در مقاله فوق به آن ها اشاره کردیم، یک سری شرایط و نکات دیگر را نیز در خصوص کشور محل زندگی و اقامت که قصد ادامه تحصیل در آن دارند، در نظر بگیرند. برای مثال فردی که در کردستان زندگی می کند نمی تواند در کشورهای حوزه ی خلیج فارس به تحصیل بپردازد زیرا شرایط آب و هوایی این دو با یکدیگر متفاوت است و ممکن است فرد نتواند خود را با این شرایط وفق دهد و یا فردی که در جنوب کشور زندگی می کند زندگی و تحصیل وی در کشورهای سردسیری مانند سوئد، آلمان و روسیه بسیار سخت و دشوار خواهد بود. برای اطلاع از شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا، شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان و یا شرایط تحصیل پزشکی در آلمان می توانید بر روی لینک های ذیل کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور چیست؟

داوطلبان می بایست مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی را متناسب با مقطع خود تهیه نمایند که در مقاله فوق به آن ها اشاره شده است.

2- شرایط عمومی تحصیل در خارج از کشور چیست؟

داشتن مدارک مورد نیاز که در این مقاله بیان شده است و بعد از آن شرایط مالی برای تحصیل در خارج از کشور مورد نیاز است.

3- هزینه زندگی و تحصیل در کشور های مختلف برای تحصیل به چه صورت می باشد؟

تحصیل در خارج از کشور در سه دسته پر هزینه، کم هزینه و رایگان دسته بندی می شود که در مقاله فوق به توضیح آن پرداخته ایم.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. مبینا پوراسحاق

    سلام وقت بخیر
    من ۱۴ سالمه کلاس نهم هستم بورسیه مدارس دولتی خارج از کشور رو میخوام بگیرم شما میتونین راهنماییم کنید ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در صورت راهنمایی کامل برای مدارس و تحصیل در خارج از کشور با تلفن ثابت تماس بگیرید.

  2. مجله مهاجرت

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل در خارج از کشور میشه راهنمایی بفرمایید؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با شواهد و قرائن، حتّی المقدور از دانشگاه هایی پذیرش بگیرید که مورد تأیید وزارت علوم یا وزارت بهداشت ایران باشد. تلاش کنید زبان انگلیسی را در یکی از موسسات معتبر به تسلط برسید.

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی