خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در هلند

شرایط تحصیل در هلند

شرایط تحصیل در هلند

هلند از جمله کشور های عضو شینگن و پیشرفته در زمینه های کشاورزی، صنعت و توریسم بوده که به کشور گل های زیبا نیز معروف است. پایتخت این کشور خیره کننده، شهر آمستردام، واحد پول آن یورو و دین این کشور مسیحیت می باشد. هلند یکی از کشور های پر رونق و توانگر جهان هست که به دلیل وجود شهر های دانشجویی با کیفیت، مشهور شده و می تواند انتخابی ایده آل و محبوب برای کسانی که به دنبال به دست آوردن بورسیه تحصیلی یا مدرک بین المللی هستند، باشد. همچنین شما می توانید با دریافت مشاوره تحصیل در خارج از کشور اطلاعات کافی برای خروج و ادامه تحصیل بدست بیاورید.

تحصیل در کشور هلند در دوره ابتدایی، برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا، در مدارس بین المللی و خصوصی امکان پذیر است.

شرایط تحصیل در مدارس هلند

 در کشور هلند مدارس بین المللی، به دو نوع تقسیم می شوند. گروه اول مدارس خصوصی می باشند که با نظارت و سیستم آموزشی دولت هلند به فعالیت مشغول هستند و نوع دوم مدارسی هستند که بر پایه سیستم آموزشی جهانی تاسیس شده اند و افراد محصل در این مدارس امکان سفر و زندگی به کشور های دیگر را دارند. درصدی از افراد تمایل دارند کودکان و یا فرزندان خود را در سنین پایین تر، برای تحصیل در کشور های دیگر، راهی کنند.

با در نظر گرفتن محدودیت سنی، تحصیل در هلند از سن 6 سالگی شروع و تا 18 سالگی ادامه دارد که طبق اطلاعات، بهترین زمان برای آغاز تحصیل در این کشور، سن بالای 11 سال در هلند می باشد. افزون بر این موارد شما باید برای تحصیل قیم و سرپرست در خاک هلند داشته باشید. به طور کلی مدارس هلند به دو نوع مدارس دولتی و خاص تقسیم می شود و باید در نظر داشت مدرسه خاص با گرایش به یک رشته بخصوص و مذهبی است که تحصیل در هر دو مدارس نیازمند قیم می باشد.

تحصیل در مقطع ابتدایی 

ممکن است شما هم علاقه مند باشید تا فرزند خود را برای تحصیل، به کشور اروپایی هلند بفرستید. مدارس ابتدایی و راهنمایی به 8 گروه تقسیم می شود که کودکان 6 تا 12 سال در این گروه قرار می گیرند. در کلاس های این مدارس، دروسی چون ریاضیات، علوم، حساب و زیست تدریس می شود و یادگیری این دروس، مقدمه ای برای ورود به دبیرستان می باشد که همچنین فرآیند انتخاب رشته، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تحصیل در کشور هلند برای شهروندان در مدارس دولتی و برای داوطلبان کشور دیگر، توسط مدارس بین المللی و یا خصوصی صورت می گیرد. 

تحصیل در مقطع دبیرستان

بعد از اتمام تحصیلات در سن 12 سالگی وارد مقطع دبیرستان می شوید و تا 18 سالگی در این دوره به تحصیل می پردازید که سه نوع آموزش متوسطه را در بر می گیرد.

  • آموزش متوسطه پیش حرفه ای VMBO طول دوره چهار سال
  • تحصیلات متوسطه عمومی ارشد HAVO طول دوره پنج سال
  • تحصیلات پیش دانشگاهی VWO طول دوره شش سال

بهترین دبیرستان های هلند

از آنجایی که تحصیل در خارج نیازمند اطلاع کافی و برنامه ریزی دقیق می باشد بهتر است لیستی از بهترین دبیرستان های هلند ارائه شود:

  • مدرسه بین المللی آمیتی آمستردام
  • مدرسه بین المللی اوترخت
  • مدرسه بین المللی آمستلند
  • مدرسه بین المللی فلورنسیوس

شما می توانید بعد از پشت سر گذاشتن دوره دبیرستان با اخذ معدل دیپلم و مدرک 12 سال وارد دانشگاه های هلند شوید البته مشروط به آگاهی از زبان انگلیسی و تسلط بر نوشتار این زبان و دریافت نمره آیلتس 6 می تواند به اولویت ورود شما، در مقطع بعدی کمک کند.

شرایط تحصیل دوره کارشناسی در هلند

از شروط لازم برای تحصیل در دوره کارشناسی، اخذ مدرک دیپلم با معدل بالای 12 است. نکته قابل توجه دریافت مدرک زبان آیلتس، با نمره 6 می باشد اما کسانی که مدرک زبان اخذ نکرده اند قابلیت مشارکت در کلاس های آموزش زبان در کشور هلند را دارند البته بهترین راه، دریافت مدرک زبان در داخل کشور است زیرا داوطلبان شرایط بهتری نسبت به پذیرش دارند. تحصیل در این کشور در دوره لیسانس 4 سال زمان می برد که باید 180 واحد درسی را در سه سال و 240 واحد درسی را در مدت زمان 4 سال برای دانشگاه های علمی کاربردی هلند بگذرانند.

تدریس به زبان آلمانی و هلندی در کالج های دولتی و در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی انجام می شود و برای پذیرش باید سطح ارائه زبان افراد سنجیده شود. نکته دارای اهمیت، اجازه کار دانشجویی به مدت 10 ساعت در هفته است.

شرایط تحصیل دوره کارشناسی ارشد در هلند

ادامه تحصیل در دوره فوق لیسانس، نیازمند دریافت مدرک مرتبط با مقطع کارشناسی و دریافت مدرک زبان انگلیسی 6.5 است و نمره تافل نیز باید 90 به بالا باشد. برای دانشجویانی که تمایل به تحصیل به زبان آلمانی دارند اخذ مدرک زبان آلمانی B2 جز ضرورت ها به شمار می رود. تحصیل در این مقطع یک تا 4 سال طول می کشد که این روند بستگی به رشته تحصیلی دانشجو نیز دارد در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجو مجوز کار به مدت 30 ساعت در هفته را کسب می کند.

شرایط تحصیل دوره دکتری در هلند

تحصیل در این مقطع نیازمند دریافت مدرک کارشناسی ارشد مرتبط و اخذ نمره زبان آیلتس 6.5، نمره تافل مبنی بر اینترنت 90 و مدرک زبان آلمانی B2 می باشد تحصیل در این دوره حدود 4 سال با توجه به رشته انتخابی به طول می انجامد. دانشجویان داوطلب می توانند با مشارکت داشتن در امور تحقیقاتی و به عنوان عضو دانشگاه فعالیت داشته باشند به این واسطه ملزم به پرداخت شهریه نیستند. فراگیران مقطع دکترای این اجازه را دارند که 16 ساعت در هفته ضمن تحصیل کار کنند.

لیست بهترین دانشگاه های تحصیلی در هلند

هلند به عنوان دروازه اروپا امکان دستیابی به تمامی نقاط اروپا را به راحتی فراهم کرده است بنابراین علاوه بر دانشگاه های هلند، مراکز اطراف آن نیز می تواند گزینه مناسبی برای تحصیل باشد. در جدول زیر لیستی از دانشگاه های تاپ هلند را مشاهده می کنید.

بهترین دانشگاه های کشور هلند برای تحصیل

رتبه جهانی

نام دانشگاه

55دانشگاه آمستردام Amsterdam
57     دانشگاه صنعتی دلفت  Delft University of Technology
110    دانشگاه اوترخت Utrecht
112             دانشگاه لیدن Leiden University               
123دانشگاه و مرکز پژوهشی واخنینگن wageningen university
125دانشگاه صنعتی آیندهوون Eindhoven University of Technology

128

دانشگاه خرونینگن University of Groningen

179

دانشگاه اراسموس روتردام Erasmus University Rotterdam

189دانشگاه توئنته twente
209دانشگاه آزاد آمستردام Vrije Universiteit Amsterdam

رشته های اصلی تحصیل در هلند

لازمه تحصیل باکیفیت، انتخاب رشته مناسب است حال آنکه اصلی ترین و پر طرفدار ترین رشته های موجود در هلند که ممکن است در دستیابی شما به کار در این کشور کمک کند در جدول زیر مندرج است.

رشته های اصلی تحصیلی 

رشته های مختلف پزشکی
رشته های مختلف مهندسی مثل الکترونیک و مکانیک

رشته حقوق و گرایش های مختلف آن

رشته فناوری اطلاعات
رشته های هنری
رشته های مدیریتی

بورسیه تحصیلی هلند

به طور کلی بورسیه تحصیلی، به کمک هزینه  های تحصیلی که توسط مراکز آموزشی، برای افراد در نظر گرفته می شود می گویند. داوطلب هزینه ای سرسام آور برای تحصیل نمی پردازد بلکه دانشگاه، هزینه های تحصیل او را پرداخت می کند. بورسیه تحصیلی در هلند بیشترین درصد تعلق را به دوره دکتری دارد و در مقطع کارشناسی و ارشد درصد کمتری، تعلق می گیرد به جز شرایطی که دانشجو رزومه علمی بسیار خوب و قوی ارائه دهد، امکان پذیر است. بسیاری از افراد داوطلب به دنبال راهی به صرفه تر برای تحصیل هستند که یکی از این گزینه ها دریافت بورسیه تحصیلی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید وارد لینک بورسیه تحصیلی چیست، شوید.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی 

اخذ این مدرک بسیار کارآمد از شرایطی برخوردار است که شامل موارد زیر می باشد:

  • دارا بودن گذرنامه دارای اعتبار
  • ارائه تصویر متقاضی
  • ارائه مدارک تحصیلی با معدل مورد پذیرش
  •  فرد متقاضی تبعه کشور و اتحادیه اروپا نباشد.
  • مدرکی دال بر تحصیل در دانشگاه های هلند را نداشته باشد.
  • حد نصاب نمره زبان آیلتس را دریافت کرده باشد.

 دانشگاه های شامل دریافت بورسیه

در هر دوره تحصیلی، دانشگاه های مختلفی شامل ارائه بورسیه به متقاضیان خود می شوند و مسلما دستیابی به بورسیه تحصیلی کار آسانی نخواهد بود.

کارشناسی 

اخذ بورس در مقطع لیسانس، دشواری های خاص خود را دارد و به راحتی به افراد بورسیه تعلق نمی گیرد بورسیه در دوره کارشناسی در کشور هلند به چند بخش تقسیم می شود.

  • این بورسیه که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است و به دانشجویانی تعلق می گیرد که تمایل دارند در دانشگاه علوم کاربردی و یا تحقیقاتی به تحصیل بپردازند این بورس یک دفعه و در یک سال تحصیلی به ارزش 5000 یورو صورت می گیرد.
  •  دانشگاه Radboud جزو آن دسته از دانشگاه هاست که برای کاسته شدن مبلغ ها تا 2000 یورو برای بیمه و ویزای متقاضیان پرداخت می کند زمان مشخص هر سال، برای ثبت نام یکم ماه مارچ است.
  • بورسیه تحصیلی دیگری که می توان به آن اشاره کرد تحت نظر مدیریت جهانی مسائل اجتماعی، دانشگاه تیلبرگ است که چهار نوع بورس برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته و این کار را از سال 2017 آغاز کرده و تا کنون ادامه دار بوده. مبلغ این بورسیه به 10000 یورو در سال و برای سه بار می رسد.
  • یکی دیگر از دانشگاه های جهانی UWC نام دارد که شامل بورس می شود و از ویژگی بخصوصی برخوردار است این مرکز فاقد از مذهب، نژاد و زبان مادری برای شما، هزینه های تحصیل را از صفر تا صد تامین می کند و آرمان قابل توجه آن، برقراری صلح بین المللی و تقویت بینش است.

کارشناسی ارشد

در این مقطع نیز دریافت بورسیه شامل طرح ها و دانشگاه های خاص می باشد که موارد زیر به این موضوع اشاره دارد.

  • بورسیه برنامه نارنجی با غایت افزایش کیفیت در بخش آموزش عالی و حرفه ای می باشد و به مدت 12 الی 24 ماه در دوره کارشناسی ارشد قابل دسترسی است در این بورسیه پرداخت های تحصیل و ویزا، مسافرت و بیمه در نظر گرفته می شود.
  • بورسیه تحصیلی آمستردام برای دانشجویان استثنایی خارج از اروپا در نظر گرفته شده است که هزینه های زندگی را به مدت یک سال به مبلغ 25000 یورو می پردازد و برای سال دوم هم قابل تمدید می باشد. زمان ثبت نام 15 ژانویه و یا 1 فوریه است.
  •  بورسیه دیگری که می توان به آن اشاره کرد بورس UTS نام دارد که مبلغ آن از 3000 یورو تا 25000 یورو متغیر می باشد.

 مقطع دکتری 

در این مقطع شما می توانید با ارائه مدارک معتبر خود و شرایط به راحتی بورسیه دریافت کنید و از پرداخت نسبی هزینه های تحصیل معاف شوید زیرا در این دوره به نسبت مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آسان تر بورس تعلق می گیرد.

  • دانشگاهی به نام اراسموس روتردام در لاهه هلند، دانشجوهایی با رتبه و سطح علمی بالا استخدام می کند و مطابق بورس 1630 یورو به فرد پرداخت می شود این بورس شامل هزینه های تحصیل، سفر و بیمه می شود.
  • بورسیه تحصیلی اریک بلومینک صرفا برای فراگیران جوان و سرشار از استعداد بوده و پرداخت های سفر، کتاب، بیمه و تحصیل را انجام می دهد و به مبلغ 5000 یورو است.

شرایط تحصیل در هلند

هزینه های تحصیل در هلند

زندگی و تحصیل در هلند به دلیل سطح بالای رفاه عمومی جامعه، بازار، اقتصاد و مجوز حق کار فرد و همراه توجه دانشجویان اینترنشنال را به خود منعطف کرده است. به طور جامع هزینه هایی که شما پرداخت می کنید در مقابل خدمات دریافتی ارزش خوبی دارد. 

هزینه های تحصیل در هلند 
مقطع تحصیلیهزینه تحصیل

مدارس ابتدایی و دبیرستان

وابسته به محل تحصیل میانگین 15000 یورو
مقطع کارشناسیمیانگین سالانه 6 هزار تا 15 هزار یورو
کارشناسی ارشد8 هزار تا 20 هزار یورو در سال
مقطع دکتریبیش از 4000 یورو

تحصیل در کدام دانشگاه مقرون به صرفه است؟

بسیاری از متقاضیان به دنبال تحصیل در دانشگاه هایی با شهریه متناسب هستند که پرداخت این مبالغ، بر اساس دانشگاه، رشته و مقطع شما متفاوت است و به طبع، تحصیل در دانشگاه های خصوصی، هزینه های بیشتری را به همراه دارد. در این بین به معرفی دانشگاه هایی که شهریه به صرفه تری دریافت می کنند می پردازیم.

دانشگاه های مقرون به صرفه
دانشگاه میانگین هزینه سالیانه برای دانشجویان اروپاییمیانگین هزینه سالیانه برای دانشجویان خارج از اتحادیه
Radboud university2143 یورو8000 تا 14000 یورو
Utrecht university2200 یورو 10000 تا 13000 یورو 
University of Twente2083 یورو9000 تا 13000 یورو 
 HAN University of Applied sciences2083 یورو6000 تا 12000 یورو

هزینه زندگی دانشجویی در هلند 

زندگی دانشجویی در شهر های این کشور با در نظر گرفتن سطح کیفی، بازار اقتصادی و همچنین ارائه خدمات عالی و تسهیلات موجود بخش درمان، آموزش، خوراک و امکانات رفاهی به صرفه است. زمانی که شما در هلند به زندگی و تحصیل مشغول شوید متوجه ارائه خدمات با سطح کیفیت بالا خواهید شد. به طور کلی هزینه ها به چهار بخش مسکن، خوراک، پوشاک، رفت و آمد تقسیم می شود که برای دانشجویان اینترنشنال هزینه تحصیل نیز اضافه می گردد. 

هزینه های زندگی دانشجویی
عنوانهزینه به یورو
مسکن1050
آپارتمان سه خوابه مرکز شهر1700
آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر830
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر1270
میانگین خوراک یک وعده روزانه 16 یورو
میانگین تهیه پوشاک ماهیانه100-300
 میانگین حمل و نقل روزانه (رفت و برگشت وسیله نقلیه عمومی)10 یورو

مزایا و معایب تحصیل در کشور هلند

تحصیل در این کشور برای افرادی که اعتبار مدرک و کار در سطح جهانی برای آن ها مهم  است حائز اهمیت می باشد. این کشور علاوه بر موقعیت جغرافیایی خوب، پیشرفته در صنعت است این کشور مزیت هایی از جمله موارد مذکور را شامل می شود:

  • قابلیت تحصیل به زبان انگلیسی
  • داشتن شرایط اقامت بعد از تحصیل یک ساله
  • مجوز ورود به سطح بازار جهانی
  • بالا بودن سطح کیفیت آموزشی
  • دارا بودن حق کار در دوره تحصیل
  • برداشتن محدودیت سنی
  • هزینه های به صرفه و مناسب
  • بردن یک فرد همراه در دوره تحصیل
  • دارا بودن کالج های تاپ
  • داشتن شرایط جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی بسیار خوب

معایب تحصیل در کشور هلند:

  • نرخ بالای خدمات و هزینه های درمانی برای دانشجویان
  • سخت بودن یادگیری زبان هلندی برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی را دارند
  • بالا بودن نرخ مالیات برای ادامه زندگی بعد از پایان تحصیلات 
  • عدم اشتغال به کار دانشجویان هنگام تحصیل
  • بالا بودن هزینه تحصیل در هلند نسبت به کشورهای همسایه آن
  • عدم امکان تحصیل در این کشور بدون داشتن مدرک زبان

مدارک قابل ارائه برای ورود به دانشگاه هلند

قطعا برای شروع سال تحصیلی جدید در کشوری دیگر، نیازمند ارائه مدارک معتبری به دانشگاه مربوطه می باشید این مدارک مجموعه زیر را شامل می شوند:

مدارک قابل ارائه برای ورود به دانشگاه هلند

مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی
مدرک دانشگاه کارشناسی معتبر برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
ارائه مدرک انگلیسی آیتلس و تافل به دلیل تحصیل به زبان انگلیسی
اخذ و ارائه مدرک زبان هلندی به موجب تحصیل به زبان هلندی
ارائه مقالات ISI به صورت ژورنالی
ارائه رزومه تحصیلی، نامه های مراجع و انگیزه شما به دلیل اثبات سابقه تحصیلی

نکات مهم تحصیل در هلند

بد نیست برای حسن ختام، نکاتی را در جهت تحصیل در هلند برای متقاضیان آن ذکر کنیم:

  • دانشجو اجازه کار در هفته باتوجه به مقطع تحصیلی را دارد.
  • متقاضی می تواند در دانشگاه های هلند به زبان انگلیسی نیز تحصیل کند.
  • داوطلب می تواند دوره های زبان را در داخل کشور و یا در دانشگاه های هلند بگذراند.
  • دریافت مدرک زبان در داخل کشور برای تحصیل در هلند راحت تر است.
  • زندگی در شهر های دانشجویی به صرفه و مناسب تر است.
  • دانشجو با اخذ مدرک از دانشگاه ها هلند می تواند از فواید بازار کار خوب برخوردار باشد. 
  • برای تحصیل در مقطع مدارس نیازمند داشتن یک قیم در خاک هلند هستید.
  • به طور جامع خدمات دریافتی نسبت به هزینه مناسب است.

 

سوالات متداول

1- بدون داشتن مدرک زبان هلندی می توان در کشور هلند تحصیل کرد؟

بله، شما می توانید با اخذ مدرک آیلتس زبان انگلیسی در این کشور به تحصیل بپردازید.

2- آیا تحصیل در کشور هلند بدون داشتن سرپرست امکان پذیر است؟

بله، در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری نیازی به داشتن قیم در خاک هلند ندارید اما در مقطع مدارس نیازمند قیم هستید.

3- آیا دریافت بورسیه تحصیلی برای تمامی مقاطع امکان پذیر است؟

دریافت بورسیه معمولا در اکثر مقاطع وجود دارد ولی میزان آن برای دانشجویان دکترا بیشتر است که باید رزومه ای خوب، مدرک زبان با نمره بالا و مقالات چاپ شده ارائه دهید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی