خانه تحصیل در خارج بورسیه تحصیلی چیست

بورسیه تحصیلی چیست

بورسیه تحصیلی چیست
بورسیه تحصیلی چیست

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در دانشگاه های خارج از کشور ادامه دهند معمولا به دنبال کسب بورس تحصیلی هستند تا بتوانند بدون پرداخت هزینه و یا با هزینه ای کم به اهداف خود برسند. بورس تحصیلی فرصت بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور، به ویژه برای افرادی است که از نظر مالی جزو قشر متوسط یا ضعیف هستند. اما ممکن است هر دانشجویی با این سوالات روبه رو شود که بورس تحصیلی چیست؟ اخذ آن چه شرایطی دارد؟ چه افرادی مجاز به ثبت نام در آن هستند؟ به چند دسته تقسیم می شود و… . در این مطلب قصد داریم پس از ارائه تعریفی از بورس تحصیلی به شرح کامل این موضوع بپردازیم.

برای آگاهی از فرصت های بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیل در کشورهای مختلف می توانید از سایت هایی مانند scholarshipportal.com استفاده کنید که به صورت روزانه فرصت های مختلف بورس های تحصیلی را معرفی می کنند.

بورس تحصیلی چیست ؟

بورس تحصیلی در واقع کمک های مالی و یا همان کمک هزینه های تحصیلی است که معمولا از جانب دانشگاه ها، دولت ها، افراد خیر و موسسات علمی در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می گیرد. دانشجویانی که از بورس تحصیلی استفاده می کنند در واقع به جای پرداخت هزینه برای تحصیل خود، کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند و همچنین نیازی به بازپرداخت آن ندارند.

بورس تحصیلی کمک هزینه تحصیل و زندگی افراد با استعداد است. به افرادی که موفق به دریافت بورس تحصیلی می شوند “بورسیه” می گویند.

کشور های توسعه یافته ای که با کاهش جمعیت رو به رو هستند معمولا برای جذب نیروی انسانی اقدام به اعطای بورس تحصیلی می کنند.

بورس های تحصیلی نیز معمولا در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در نظر گرفته می شوند اما داوطلبان با داشتن شرایطی می توانند نسبت به اخذ آن در مقطع کارشناسی نیز اقدام کنند.

به دلیل هزینه های بالا که زندگی و تحصیل در خارج از کشور در پی دارد اکثر داوطلبان سعی دارند تا با اخذ بورس تحصیلی در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. اما این بورس های تحصیلی به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول بورس تحصیلی، بدون توقع انجام هیچ گونه فعالیتی از دانشجویان به آن ها پرداخت می شود. دانشجویانی هم که موفق به دریافت بورس تحصیلی دسته دوم می شوند می بایست در کنار تحصیل خود فعالیت های جانبی دیگری را نیز انجام دهند. در ادامه مطلب به طور کامل به  مشاوره ثبت نام بورسیه تحصیلی و نکان آن می پردازیم.

انواع بورس تحصیلی 

همان طور که در قسمت قبل اشاره شد بورس تحصیلی دارای دو دسته است. در این قسمت سعی داریم به جزئیات و شرح انواع بورس های تحصیلی بپردازیم.

بورس و کمک هزینه تحصیلی بدون انجام فعالیت های جانبی

دریافت بورس تحصیلی بدون انجام فعالیت های جانبی نیز خود شامل چند دسته می شود. نوع اول آن، بورس تحصیلی فول فاند (full fund) است. در این بورس تحصیلی هزینه های تحصیل و زندگی دانشجوی بورسیه به طور کامل پرداخت می شود. به همین دلیل است که رقابت زیادی برای دریافت این بورسیه میان دانشجویان وجود دارد.

نوع دیگر این بورس ها به این صورت است که تنها بخشی از هزینه های تحصیل دانشجویان به صورت درصدی و یا پولی به آن ها تعلق می گیرد. به طور مثال ممکن است هزینه تحصیل آن ها را 50 درصد کاهش دهند و یا معادل این مبلغ را به طور نقدی به آن ها پرداخت کنند. این نوع بورسیه نیز porital fund نامیده می شود.

به غیر از موارد بالا بورس هایی نیز هستند که مدت زمان مشخصی دارند (مثلا یک سال) و دانشجویان پس از اتمام زمان مورد نظر باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایند. اما به طور کلی دانشجویان بورسیه نیازی به باز پرداخت این هزینه ها و یا انجام فعالیتی در قبال آن نخواهند داشت.

اصلی ترین بورس هایی که دانشجویان در صورت اخذ آن ها نیازی به انجام و ارائه فعالیت های جانبی نخواهند داشت به شرح زیر است.

  • بورس یا فلوشیپ تحصیلی: این نوع بورس معمولا برای تشویق دانشجویان به ادامه تحصیل به آن ها داده می شود و اخذ آن ملزم به داشتن شرایط خاصی نیز می باشد. فلوشیپ تحصیلی دارای مدت زمان مشخصی است و دانشجو پس از پایان مهلت آن در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می بایست نسبت به تمدید آن اقدام کند.

این نوع کمک مالی به دانشجویان همه مقاطع تحصیلی و همچنین همه رشته ها تعلق می گیرد هر چند که میزان اختصاص آن به مقطع دکتری بیشتر از سایر مقاطع می باشد. فلوشیپ تحصیلی علاوه بر هزینه های تحصیل ممکن است هزینه زندگی دانشجویان بورسیه را نیز پوشش دهد.

  • تحصیل رایگان: یکی از امتیازاتی که به عنوان تشویق برای برخی از دانشجویان در نظر گرفته می شود تحصیل رایگان در دانشگاه می باشد. در این نوع بورس که بیشتر شامل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می شود دانشگاه ها تمام یا قسمتی از شهریه را برای دانشجویان بورسیه حذف می کنند.

توجه داشته باشید این بورس به عنوان یک تشویق برای دانشجویان است و صرفا باعث حذف و یا کاهش شهریه دانشگاه مورد نظر می شود.

  • بورس Awards: این نوع بورس به معنی جایزه یا پاداش است و برخلاف سایر بورس ها که به حساب دانشگاه محل تحصیل واریز می شوند، این بورس به حساب خود دانشجو واریز می شود. بورس Awards گاهی نیز به صورت غیر نقدی و در قالب بن کتاب، هزینه شرکت در کنفرانس های بین المللی و… پرداخت می شود.

بورس و کمک هزینه تحصیلی به همراه انجام فعالیت های جانبی

برای اخذ این نوع بورس، داوطلبان موظف اند در قبال دریافت کمک هزینه های پرداختی توسط دانشگاه، دولت یا…، فعالیت هایی را نیز انجام دهند؛ در غیر این صورت مشمول استفاده از این بورس نخواهند شد. مهم ترین انواع این دسته از بورس ها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

  • دستیار تدریس (TA): فردی که به عنوان دستیار تدریس استاد خود انتخاب می شود، در تصحیح برگه های امتحانی، رفع اشکال دانشجویان و سایر موارد به استاد خود کمک می کند. در بسیاری از موارد با توجه به نظر دانشگاه مقصد و مسئولین مربوطه، فردی که به عنوان TA انتخاب می شود از پرداخت بعضی از هزینه های تحصیل مانند هزینه خوابگاه، شهریه و… معاف می گردد. در برخی از دانشگاه های آمریکا نیز فردی که به عنوان دستیار استادی معرفی می شود، نه تنها از پرداخت هزینه های تحصیل معاف شده بلکه حقوقی که دریافت می کند کفاف زندگی او را نیز خواهد داد.
  • دستیار تحقیق (RA): اگر دانشجو به عنوان دستیار تحقیق و یا همان دستیار آزمایشگاه، در کنار استاد خود و در رشته مشابه با رشته تخصصی استادش به مطالعه و تحقیق بپردازد می تواند از جانب وی و دانشگاه حقوقی دریافت نماید.
  • کارآموزی: Internship یا همان کارآموزی یک نوع کار پاره وقت است که دانشجو می تواند در زمان تحصیل خود در دانشگاه یا موسسات خارج از دانشگاه به آن بپردازد و حقوق دریافت کند. حقوق دریافتی از کارآموزی با این که نسبتا پایین است اما به خوبی می تواند هزینه های تحصیل دانشجویان را پوشش دهد و نسبت به حقوق دریافتی توسط دانشجویان دستیار تحقیق یا دستیار تدریس بیشتر است.

شرایط اخذ بورس تحصیلی 

دریافت بورس تحصیلی در مقاطع مختلف شرایط خاصی نیز دارد و تنها افراد واجد شرایط مجاز به استفاده از امتیازات بورس تحصیلی می باشند. این شرایط با توجه به ملاک ها و معیارهای هر دانشگاه متفاوت خواهد بود. دراین قسمت به بیان شرایط کلی که برای اکثر دانشگاه ها دارای اهمیت می باشد می پردازیم.

  • داشتن مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد
  • ریز نمرات هر مقطع تحصیلی
  • داشتن مدرک یکی از آزمون های زبان مانند GRE، آیلتس و … با نمره ای بالاتر از میانگین
  • داشتن توصیه نامه از اساتید مطرح مقاطع قبلی
  • نوشتن یک انگیزه نامه یا SOP اصولی و دقیق
  • سوابق تحصیلی، پژوهشی و کاری
  • داشتن ویزا برای کشور مورد نظر

عوامل موثر در دریافت بورس تحصیلی

عوامل دریافت بورس تحصیلی
عوامل موثر در دریافت بورس تحصیلی

داوطلبان واجد شرایط در صورتی که موارد زیر را نیز دارا باشند شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه مورد علاقه خود خواهند داشت.

  • فرد متقاضی از دانشگاه معتبر فارغ التحصیل شده باشد.
  • داشتن کارهای تحقیقاتی و مقاله چاپ شده در ژورنال های معتبر
  • داشتن معدل بالا (البته برای برخی از دانشگاه ها معدل دارای اهمیت نمی باشد و ملاک بررسی صرفا کارهای تحقیقاتی داوطلب خواهد بود.)
  • داشتن اختراع ثبت شده و کارهای نوآورانه و خلاقانه
  • در صورتی که داوطلب با استادی از دانشگاه مقصد از قبل رابطه داشته باشد و قبلا با او کار تحقیقاتی انجام داده باشد از طریق معرفی آن استاد راحت تر می تواند پذیرش کسب کند.
  • سن نیز ممکن است در پذیرش دانشجوی بورسیه در دانشگاه ها دارای اهمیت باشد. اکثر دانشگاه ها به دنبال دانشجوهای جوان، فعال و پر نشاط می باشند.
  • بهتر است فاصله زیادی بین دو مقطع تحصیلی داوطلب نباشد و در صورتی که چنین بود بهتر است این فاصله زمانی با کارهای پژوهشی و تحقیقاتی پر شده باشد.

نحوه و مراحل اخذ بورس تحصیلی

داوطلبانی که با توجه به دانشگاه یا دانشگاه های مورد نظر خود شرایط لازم برای دریافت بورس تحصیلی را دارا باشند، می توانند با پیمودن مراحل زیر نسبت به دریافت بورس تحصیلی اقدام کنند.

انتخاب دانشگاه

اولین مرحله برای اخذ بورس تحصیلی انتخاب دانشگاه مقصد است که بسیار مهم و دارای اهمیت نیز می باشد. دانشگاهی که انتخاب می کنید باید در حوزه پژوهشی تخصصی شما باشد. بنابراین هرگاه مشاهده کردید که دانشگاهی حوزه تخصصی شما را نیاز دارد هر چه سریع تر برای ارسال درخواست خود به آن دانشگاه اقدام کنید.

معمولا دانشگاه ها در صورتی که نیاز به تخصص تازه ای داشته باشند در سایت رسمی خود اعلام می کنند. شرایط اقامت و بورسیه هر دانشگاهی نیز در سایت مربوط به آن دانشگاه قابل مشاهده می باشد. بنابراین توصیه می کنیم که ابتدا به سایت دانشگاه هایی که به حوزه تخصص و تحصیل شما مرتبط هستند مراجعه کنید.

بهتر است تا به طور مداوم به سایت دانشگاه هایی که واجد دریافت بورسیه تحصیلی از آن ها هستید، مراجعه نمایید تا در صورت به وجود آمدن یک فرصت مناسب نسبت به دریافت پذیرش اقدام کنید. شما عزیزان همچنین جهت آگاهی از فرصت های بورسیه و دریافت کمک هزینه تحصیل در کشورهای مختلف می توانید از سایت هایی مانند scholarshipportal.com استفاده کنید که به صورت روزانه فرصت های مختلف بورس های تحصیلی را معرفی می کنند.

ارسال رزومه

پس از مرحله بالا، در صورتی که رشته مورد نیاز دانشگاه با رشته و تخصص شما هماهنگ بود، می بایست نسبت به تکمیل فرم های درخواست پذیرش اقدام کنید. پس از تکمیل و ارسال فرم های مربوطه و پاسخ گرفتن از دانشگاه مقصد، باید رزومه خود را به صورت قوی و کار شده و همچنین به زبان انگلیسی نوشته و ارسال کنید و پس از ارسال منتظر پاسخ آن باشید.

رزومه شما در واقع معرف شما و سطح علمی و توانایی هایتان می باشد و تاثیر به سزایی در نتیجه پذیرش خواهد داشت. بنابراین لازم است تا آن را به صورت کاملا حساب شده و با مشورت یک مشاور تحصیلی تکمیل کنید. شما عزیزان در صورت نیاز به دریافت راهنمایی های بیشتر می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس بگیرید.

تحویل مدارک

در صورتی که در مرحله قبل رزومه شما مورد قبول قرار گرفته باشد باید نسبت به آماده کردن و ارسال مدارک خود اقدام کنید. توجه داشته باشید تا تمام مدارکی که از شما خواسته می شود را تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید. اگر مدرکی را ندارید حتما به پشتیبانی دانشگاه اطلاع دهید تا بتوانید معادل آن را تهیه کنید و یا بدون ارائه آن مدرک پرونده خود را تکمیل کنید.

دانشگاه ها ممکن است مدارکی مانند برگه عدم سو ء پیشینه، ترجمه مدارک و… را نیز از شما بخواهند. در این صورت می توانید معادل آن ها را نیز ارائه دهید.

اخذ ویزا

برای دریافت ویزا می بایست ابتدا و قبل از انجام مراحل مصاحبه و… اقدام کنید تا پس از اتمام سایر مراحل پذیرش، مجاز به دریافت ویزا باشید.

حتما برای وقت گرفتن از سفارت جهت انجام مصاحبه و هم چنین مراحل دریافت ویزا دقیق باشید زیرا ممکن است وقت آن بگذرد و برای دوباره گرفتن آن به مشکل بخورید. در حال حاضر وقت گرفتن برای سفارت آلمان یا برخی از کشورهای دیگر ممکن است بیش از یک سال طول بکشد و در این صورت ممکن است فرصت به دست آمده برای شما بسوزد.

مهاجرت

در صورتی که تمام مراحل پذیرش و اخذ ویزا با موفقیت سپری شود نوبت به مهاجرت می رسد. پس از مهاجرت به کشور مورد نظر خود باید به دانشگاهی که موفق به اخذ بورسیه از آن شده اید مراجعه کنید و با دریافت برنامه و انجام سایر مراحل می توانید تحصیل خود را آغاز کنید.

دریافت بورس تحصیلی مراحل سختی دارد و برای موفقیت در اخذ پذیرش باید در دانشگاهی اقدام به ارائه درخواست کنید که در حیطه رشته تحصیلی و تخصص شما فعالیت می کند و به تخصص شما نیازمند است. همچنین اگر بتوانید رزومه و مدارک مورد نیاز را به موقع به دانشگاه برسانید شانس شما برای دریافت بورس تحصیلی افزایش پیدا خواهد کرد. شما عزیزان در صورتی که تمایل دارید با جزئیات بیشتری از شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری مطلع شوید می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

سوالات متداول

1- نحوه اخذ بورس چگونه انجام می شود؟

با مطالعه مقاله بالا از نحوه کامل اخذ بورس آگاهی پیدا خواهید کرد.

2- شرایط اخذ بورس شامل چه مواردی می باشد؟

برای دریافت و اخذ بورس شرایط خاصی تعیین گردیده که متقاضی می بایست همه این شرایط ذکر شده در مقاله بالا را دارا باشد.

3- برای آگاهی از انواع بورس های تحصیلی باید به کدام سایت مراجعه کنیم؟

برای آگاهی از انواع بورس سایت های متعددی طراحی شده که یکی از آن ها سایت scholarshipportal.com می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. Bahar

    سلام ببخشید رشته سینماو بازیگری کاردانی ب کارشناسی هم داره؟
    من فوق دیپلم گرافیک دارم

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی