خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه
شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه

زیر ساخت های کشور ترکیه به دلیل مزیت های تحصیلی موجب شده که هر ساله دانشجویان زیادی علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در این کشور باشند. از مزیت های این کشور می توان به دارا بودن دانشگاه های پزشکی معتبر، هزینه های تحصیلی مناسب، نزدیکی آن به ایران و اروپا و امکانات آموزشی مناسب اشاره کرد.

بخش اعظم مهاجرت های تحصیلی این کشور را تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی شامل می شود. مدرک تحصیلی دانشگاه های پزشکی کشور ترکیه مورد تایید کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده و به همین جهت داوطلبان زیادی از ایران قصد دریافت پذیرش و یا شرکت در آزمون های ورودی این کشور را داشته باشند. شرایط پذیرش در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه، شامل قبولی در آزمون ورودی و تمکن مالی برای پرداخت هزینه های تحصیل است.

داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی رشته پزشکی یا دندان پزشکی کشور ترکیه را دارند می بایست در یکی از آزمون های YOS یا SAT شرکت و نمره لازم را کسب نمایند.

تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که پذیرش در اغلب دانشگاه های دولتی و خصوصی آن منوط به قبولی در آزمون های هر دانشگاه است که چند مرتبه در سال برگزار می شوند. داوطلب با کسب حداقل نمره تعیین شده در این آزمون ها امکان ورود به دانشگاه را دارد. دانشگاه های دولتی پزشکی در این کشور از سوی دانشجویان بین المللی تقاضای بالایی دارد، بنابراین شانس قبولی در آن ها کاهش می یابد.

برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه از رتبه بالایی برخوردارند و رقابت برای ورود به این دانشگاه ها بالاست. برای ورود به این دانشگاه نیازی به آزمون ورودی نیست اما نمرات دیپلم و ریز نمرات دبیرستان در آن مهم است.

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

در صورتی که قصد انتخاب کشور دیگری به جز ایران برای ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی را داشته باشید، ترکیه می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری که ترکیه در حوزه‌ های پزشکی و درمان بر پایه تکنولوژی داشته، سبب شده تا این کشور یکی از مناطق مهم در این زمینه تلقی گردد.

اقدامات اخیر کشور ترکیه و پیشرفت هایی که در طی این سال ها داشته، سبب بیش تر شدن تعداد متقاضیان تحصیل در این کشور شده است. از جمله دلایلی که کشور ترکیه را انتخابی مناسب برای تحصیل در این رشته ها معرفی می کند عبارت اند از:

  • هزینه پایین تحصیل و زندگی در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی
  • نزدیکی به ایران به لحاظ مسافت و فرهنگ
  • عدم نیاز به اخذ ویزا و هزینه های مرتبط با تمدید مدت زمان ویزا
  • وجود تعداد بالایی از دانشجوها و فارغ التحصیلان ایرانی در این کشور
  • مورد تایید بودن تعداد زیادی از دانشگاه های کشور ترکیه برای وزارت بهداشت

روند آموزش و طول دوره پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

روند آموزش به دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی در کشور ترکیه از قاعده و اصول خاصی پیروی می کند و دارای طول دوره نسبتا متفاوتی با ایران است. این قوانین برای تمامی دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه یکسان است و نوع دانشگاه بر شیوه آموزش تاثیری ندارد.

هر سال تحصیلی دانشگاهی در این کشور دارای دو ترم است. شروع ترم اول از مهر ماه تا اواخر دی ماه و شروع ترم دوم از اواخر بهمن ماه تا اواخر تیرماه سال جاری می باشد.

داوطلبانی که به زبان ترکیه یا انگلیسی تسلط ندارند علاوه بر دوره های تحصیلی، یک سال را نیز جهت آموزش زبان انگلیسی یا زبان ترکی سپری خواهند کرد که در صورت ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر، نیازی به این دوره نخواهد بود. در ادامه به طور مجزا شیوه آموزش به دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه را عنوان می نماییم

رشته پزشکی

در کشور ترکیه، دانشجویان رشته پزشکی موظف به گذراندن دوره ای حداقل 6 ساله برای دریافت مدرک دکترای عمومی خود هستند که در این مدت دروس تئوری و عملی را به صورت برنامه ریزی شده فرا می گیرند. سال اول و دوم آموزش در رشته پزشکی کشور ترکیه تمامی علوم پایه به صورت تئوری آموزش داده می شود. در سال سوم روند فراگیری عملکرد بیماری و نحوه درمان به شیوه عملی و تئوری آغاز می شود که در سال چهار و پنج این روند به آموزش های صرفا عملی ختم می شود. سال ششم یا آخر تحصیل در رشته پزشکی، دانشجویان به مراکز درمانی و بیمارستان ها منتقل و به عنوان پزشک تازه کار و کارآموز مشغول به کسب تجربه و فراگیری بیشتر علم پزشکی می شوند.

رشته دندانپزشکی

آموزش دانشجویان رشته دندانپزشکی در ترکیه طی یک دوره 5 ساله انجام می شود که دو سال اول آن به آموزش های پیش نیاز بالینی به صورت تئوری اختصاص می یابد. بخش دوم تحصیل نیز به فراگیری دانش و درک ارگانیسم های انسان و آسیب شناسی تعلق دارد که می بایست حتما شامل تحقیقات آزمایشگاهی نیز باشد. مرحله سوم یا مرحله بالینی عمده آموزش ها به صورت عملی بوده و در کنار آن برخی دروس تئوری نیز تدریس می شوند. سال آخر نیر مرحله حضور در مراکز درمانی و کارهای درمانی به عنوان کارآموز است.

شرایط تحصیل رشته پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه

داوطلبان برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه می بایست برخی شرایط تعیین شده از سوی این کشور را دارا باشند. ورود به دانشگاه های دولتی یا خصوصی این کشور از طریق مهاجرت تحصیلی یا اپلای ممکن است اما برای تحصیل در رشته پزشکی و دکترای عمومی لازم است متقاضیان واحد شرایط زیر باشند.

پذیرش در یکی از آزمون های ورودی YOS و SAT

یکی از شرایط پذیرفته شدن دانشجویان در رشته های پزشکی و دندان پزشکی قبولی در آزمون های ورودی  YOS و SAT می باشد. در گام اول برای شرکت در رشته ی پزشکی و دندان پزشکی در کشور ترکیه،  متقاضی باید مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی داشته باشد و برای پذیرفته شدن در دانشگاه باید نمره ی قبولی را در این آزمون ها کسب کند.

تسلط به زبان انگلیسی یا ترکی

بعد از قبولی در آزمون های ورودی متقاضیان باید مدارک زبان خود را ارائه نمایند. کسانی که می خواهند به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید مدرک آزمون آیلتس 6 و یا تافل 80 را ارائه کنند و در صورتی که زبان ترکی را برای تحصیل انتخاب کرده اند مدرک زبان تومر را ارائه نمایند. در صورت نداشتن این مدارک با گذراندن دوره حدودا یک ساله آموزش های لازم به شما جهت یادگیری زبان مورد نظر ارائه خواهد شد.

دارا بودن حداقل معدل دیپلم

داوطلبان برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی ترکیه باید دارای حداقل مدرک دیپلم باشند. علاوه بر این هر دانشگاه ضمن دریافت مدارک تحصیلی دبیرستان داوطلب، محدوده ای برای معدل مدرک دیپلم تعیین می نماید. اغلب دانشگاه های ترکیه در رشته پزشکی حداقل معدل مدرک دیپلم را 18 در نظر می گیرند.

اخذ ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی ترکیه از طریق سفارت این کشور در ایران دریافت می شود و ارائه گواهی پذیرش یکی از دانشگاه ها به همراه سایر مدارک جهت صدور آن الزامی است. صدور ویزای تحصیلی حدودا 8 هفته زمان می برد. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی شامل موارد زیر است.

  • ارائه گواهی پذیرش از دانشگاه
  • فرم درخواست ویزا
  • گذرنامه
  • عکس
  • پرداخت هزینه های لازم جهت صدور ویزا

تمکن مالی

تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه نیازمند پرداخت هزینه های تحصیل مربوط به دانشگاه و زندگی در این کشور می باشد. در صورتی پذیرفته شدن در دانشگاه های خصوصی، هزینه تحصیل بسیار بالاتر از دانشگاه های دولتی است. به طور کلی برای تحصیل در کشور ترکیه می بایست به جز هزینه شهریه دانشگاه موارد زیر را نیز در نظر گرفت:

  • هزینه خوابگاه
  • هزینه های دریافت پذیرش
  • تهیه غذا
  • خرید کتاب های درسی و ابزار تحصیل
  • حمل و نقل
  • هزینه های اداری
  • حق بیمه

ارائه تمامی مدارک لازم

برای تحصیل در کشور ترکیه ارائه مدارک هویتی، گذرنامه، گواهی های پذیرش، و مدارک مربوط به واریز تمامی هزینه های پذیرش و اسکان الزامی است.

آزمون های YOS و SAT در ترکیه

همان طور که گفته شد، از شرایط ورود به دانشگاه های پزشکی ترکیه کسب نمره قبولی در دو آزمون YOS و SAT می باشد. نحوه و زمان برگزاری، جزئیات و دروس هر آزمون تا حدودی با یکدیگر متفاوتند که در ادامه به صورت جداگانه توضیحات لازم ارائه شده است.

آزمون YOS

آزمون YOS عمومیت بیشتری برای پذیرش دارد و شرایط سنی خاصی برای داوطلبان ندارند. این آزمون در دو مرحله برگزار می شود. در مرحله اول سوالات مربوط به هوش و ریاضی و هندسه به دو زبان انگلیسی و ترکی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در مرحله دوم تسلط متقاضیان را نسبت به زبان ترکی می سنجد.

ثبت نام این آزمون معمولا در نیمه اول هر سال میلادی انجام می پذیرد و دانشگاه ها در فاصله زمانی اردیبهشت تا تیر ماه به برگزاری آزمون می پردازند. اعلام نتایج این آزمون معمولا در بازه ی زمانی 1 تا 2 ماه پس از برگزاری آزمون صورت می گیرد.

آزمون SAT

برخی از دانشگاه های پزشکی ترکیه ملاک قبولی نهایی را مبنی بر کسب نمره در آزمون دیگری یا همان SAT که به مراتب سخت تر از YOS است و به زبان انگلیسی برگزار می شود، می دانند. این آزمون دو مرحله ای شامل سوالات هوش، ریاضی، زبان و بخش دوم سوالات علوم پایه است که معمولا 4 بار در سال در ترکیه برگزار می شود. واجدین شرایط آزمون SAT برای پذیرش در این آزمون می بایست حداقل نمره که معمولا 1068 تعیین می شود را کسب نمایند.

شرایط دریافت تخصص در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه

داوطلبانی که مدرک دکترای عمومی خود را در ترکیه و یا کشورهای دیگر دریافت نموده اند، می توانند جهت تحصیل و مدرک تخصص خود نیز در این کشور اقدام نمایند. ورود به دوره تخصص منوط به داشتن مدرک معتبر دکترای عمومی صادر شده از ترکیه یا شرکت در آزمون معادل سازی مدرک TUS که مخصوص دانشجویان دوره تخصص بوده و در ماه های سپتامبر و آوریل هر سال در شهر آنکارا برگزار می شود. این آزمون از 100 نمره است و جهت ورود به دوره تخصص کسب حداقل نمره 60 از آن ضروری است. نتایج آزمون TUS ظرف مدت حداکثر 24 ساعت از برگزاری آزمون اعلام می گردد.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه

برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در خارج کشور لازم است داوطلب از تمکن مالی کافی برخوردار باشد. هزینه های تحصیل در زندگی در کشور ترکیه بسته به رشته، نوع دانشگاه، محل سکونت و وضعیت اسکان است که این هزینه ها در رشته پزشکی از سایر رشته های بیشتر است.

یکی از نقاط قوت تحصیل در کشور ترکیه، هزینه های مناسب و معقول تحصیلی می باشد. هزینه های تحصیل در این رشته ها به طور متوسط در دانشگاه های دولتی این کشور 1000 تا 2000 دلار در سال است. این هزینه در دانشگاه های خصوصی آن متفاوت است.

هزیته تحصیل در دانشگاه فاتیح که تنها دانشگاه خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران است در سال 20000 دلار می باشد. به طور کلی تمامی هزینه های پذیرش تا دریافت مدرک دکترای عمومی پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه را می توان به صورت زیر بیان کرد.

هزینه تحصیل رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه 
عنوانمیزان هزینه
هزینه تحصیل دانشگاه دولتی240 تا 1500 دلار
هزینه تحصیل دانشگاه خصوصی10000 تا 25000 دلار
هزینه خوابگاه، غذا و حمل و نقل300 تا 500 دلار
هزینه تهیه کتاب و امور اداری100 تا 150 دلار
هزینه بیمه40 تا 70 دلار
هزینه های دریافت پذیرش35 تا 100 دلار

مدارک لازم برای پذیرش پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه

داوطلبانی که جهت تحصیل یکی از رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه اقدام می نمایند می بایست از زمان درخواست تا شروع دوره تحصیلی مدارک زیر را تهیه نموده تا در طول دوره دریافت پذیرش خود با مشکلی مواجه نشوند.

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدارک دوره دبیرستان
  • ریز نمرات دبیرستان
  • مدرک دیپلم
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی یا ترکی
  • گذرنامه
  • ویزای تحصیلی
  • ارائه مدارک جهت اثبات برخورداری از تمکن مالی
  • گواهی آزمون YOS یا SAT
  • مدارک پرداخت هزینه های دریافت پذیرش
  • عکس مطابق شرایط لازم جهت ویزا و دانشگاه محل پذیرش

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه

دانشجویانی که در کشور ترکیه در حال تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی باشند، می توانند از مزایای تحصیل رایگان بدون پرداخت شهریه و حتی سایر هزینه های تحصیل و زندگی برخوردار شوند. دریافت بورسیه تحصیلی  ترکیه برای دانشجویان در حال تحصیل نیز امکان پذیر است و تنها شرط آن کسب نمرات عالی در ترم 1 تا 4 است. این دسته از دانشجویان می توانند علاوه بر تحصیل رایگان و فارغ از شهریه در صورت موافقت دانشگاه محل تحصیل هزینه زندگی و مستمری ماهیانه نیز دریافت کنند.

درآمد و موقعیت های شغلی پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه

افرادی که پس از تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی کشور ترکیه قصد شروع به کار در همین کشور را دارند، می بایست اطلاعات کافی در خصوص امکان اشتغال به کار و میزان درآمد این مشاغل داشته باشند.

موقعیت های شغلی

فارغ التحصیلان رشته های پزشکی پس از اتمام بازه تحصیل خود می توانند مشغول به کار شده و در مراکز درمانی فعالیت خود را آغاز نمایند. شرایط کار برای فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی متفاوت بوده و داشتن شهروندی و تابعیت این کشور الزامی است. به این ترتیب اگر با مدرک تخصص دندانپزشکی قصد کار در کشور ترکیه را دارد، باید برای دریافت تابعیت اقدام نمایید.

درآمد

پزشکان و دندان پزشکان در کشور ترکیه یکی از مشاغل با درآمد بالا هستند و به طور متوسط حدود 221 هزار لیر و از حداقل 31 هزار لیر درآند سالانه این مشاغل هستند. از جمله موارد موثر بر درآمد پزشکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میران تجربه و سابقه کاری (افزایش درآمد به ازای هر یک سال و نیم بین 10 تا 12 درصد)

شهر و منطقه محل کار

سن و جنسیت (در مرتبه شغلی برابر، میزان درآمد مردان حدود 15 درصد بیش از بانوان است)

تخصص و گرایش

دولتی یا خصوصی بودن محل کار

دانشگاه های معتبر پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

همان طور که عنوان شد، تعداد زیادی از دانشگاه های پزشکی تریکه مورد تایید وزارت بهداشت کشور هستند ووبه علاوه بسیاری از آن ها از لحاظ بین المللی نیز جزو مراکز اموزشی شناخته‌ شده به حساب می آیند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشجویانی که از دانشگاه های زیر مدرک پزشکی و دندانپزشکی خود را دریافت کنند، می توانند بدون مشکل به کشور بازگشته و جهت ادامه کار اقدام نمایند.

دانشگاه های پزشکی ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور
نام دانشگاهنام دانشگاه 
دانشگاه حاجت تپهدانشگاه آناتولی غازی
دانشگاه اژهدانشگاه عثمان غازی
دانشگاه مرمرهدانشگاه چکورووا
دانشگاهاولوداغ دانشگاه کارادنیز
دانشگاه 9 ایلول (دوقوز ایلول)دانشگاه 19 مایس
 دانشگاه سامسوندانشگاه تراکیا
دانشگاه سلجوق دانشگاه فاتح
دانشگاه  آنکارادانشگاه خاورمیانه

دانشگاه های معتبر بین المللی

با توجه به پیشرفت های کشور ترکیه در زمینه پزشکی، دانشگاه های بسیاری در این کشور از لحاظ بین المللی نیز رتبه و جایگاه مناسبی داشته و از اعتبار جهانی برخوردار هستند. از جمله مهم ترین این دانشگاه ها می توان موارد زیر را نام برد.

 دانشگاه های معتبر بین المللی پزشکی ترکیه 
نام دانشگاه نام دانشگاه 
دانشگاه کوچدانشگاه حاجت تپه
دانشگاه استانبولدانشگاه آکدنیز
دانشگاه آنکارادانشگاه دوکوز ایلول
دانشگاه غازیدانشگاه مرمره

 

سوالات متداول

1- شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در ترکیه چیست؟

قبولی در یکی از آزمون های YOS و SAT و امکان تامین هزینه های لازم از جمله شرایط تحصیل دراین رشته ها است.

2- آزمون های YOS و SAT چه تفاوتی دارند؟

برای پذیرش در هریک از دانشگاه های ترکیه کسب نمره لازم در یکی از این آزمون ها الزامی است که جزئیات آن در متن مقاله ذکر شده است.

3- مدارک لازم برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی ترکیه چه مواردی هستند؟

گواهی پذیرش در آزمون های ورودی، ویزای تحصیلی و مدارک دوره دبیرستان از جمله این مدارک است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی