خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا
شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی یکی از رشته های پرطرفدار و پردرآمدی است که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشور های دنیا طرفداران و علاقه مندان خاص خود را دارد. در این میان کانادا یکی از کشور هایی است که ضمن برخورداری از سیستم آموزشی قوی، در حوزه تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشجویان بین المللی زیادی را جذب خود کرده است. افراد با کسب مدارک اعطایی از سوی دانشگاه های کشور کانادا قادرند در هر نقطه جغرافیایی مشغول به کار شوند، چرا که این مدارک از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند.

شرکت در آزمون DAT پیش نیاز ورود به رشته دندانپزشکی در کاناداست.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی کانادا

تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا با گذراندن 4 سال تحصیل تئوری و 2 سال آموزش عملی، مجموعاً 6 سال به طول می انجامد. در طی این دوره دانشجو مهارت هایی را در زمینه جراحی دندانپزشکی یا ارتودنسی کسب نموده، با کلیه رشته‌های دندانپزشکی آشنا گردیده و عنوان دندانپزشک رسمی را از آن خود می کند. با اتمام بازه زمانی تحصیل در این رشته، دانشجویان قادر به فارغ‌التحصیلی هستند. البته برای برخی از افراد مشتاق‌تر در این رشته دوره 4 ساله‌ایی تحت عنوان کارشناسی در نظر گرفته شده که پس از اتمام دوران تحصیل به مدت 4 سال آغاز خواهد شد. (مجموعا 8 سال).

آزمون DAT

کشور کانادا دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی در سراسر دنیاست. متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی، ابتدا می بایست در یکی از رشته های علوم پایه مرتبط با پزشکی مانند رشته های فیزیک، ژنتیک، زیست مولکولی، زیست جانوری، میکروبیولوژی و … مشغول به تحصیل شوند و مدرک لیسانس خود را در این دسته از رشته های علوم پایه دریافت نمایند. پس از اتمام دوره لیسانس متقاضیان رشته دندانپزشکی می بایست در آزمون DAT که قبولی در آن یکی از شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی کانادا می باشد شرکت نمایند و پس از کسب حدنصاب این آزمون، واجد شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی یه شمار می روند.

شایان ذکر است آزمون DAT کشور کانادا مورد پذیرش دانشگاه های مختلف جهان و حتی آمریکاست، اما آزمون DAT آمریکا مورد پذیرش دانشگاه کانادا نیست.

بخش های آزمون DAT به شرح زیر می باشد:

  • آزمون مهارت دستی
  • آزمون علوم طبیعی
  • تست توانایی ادراکی
  • تست درک مطلب (فقط در آزمون های به زبان انگلیسی موجود است)

آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)

این آزمون یک آزمون آزمایشی استاندارد با هدف ارزیابی مفاهیم و اصول اساسی مطالعات پزشکی پیش از ثبت‌نام می‌باشد. دامنه نمرات کلی MCAT بین 472 تا 528 است.

شرط نمره

حداقل معدل مورد قبول برای دانشگاه‌هایی با سطح پایین تر، معدل 15، برای دانشگاه‌های متوسط و حتی زیر متوسط معمولا معدل 16 و برای دانشگاه‌های سطح بالاتر حداقل معدل 16.5 الی 17 است.

شرط زبان

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های مختلف کانادا حداقل نمره آیلتس آکادمیک 7 مد نظر بوده و نمره هیچ یک از 4 بخش آزمون آیلتس نباید کمتر از 6.5 باشد.

توصیه نامه

در راستای پذیرش در رشته دندانپزشکی در کانادا داشتن توصیه‌نامه بسیار کمک کننده خواهد بود. بطور خلاصه توصیه نامه، نامه‌ایی از سوی اساتید و یا نمایندگان برجسته آکادمیک دانشگاه مبدا که به گونه‌ای دانشجو را برای اخذ پذیرش از دانشگاه منتخب در کانادا سفارش و توصیه می‌کنند.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته های دندانپزشکی در کانادا

لیست زیر شامل دانشگاه هایی است که به ترتیب امتیاز و جایگاه علمی خود در رشته دندانپزشکی، بین 10 دانشگاه برتر کانادا هستند. در این میان دانشگاه بریتیش کلمبیا اولین مقام در ارائه رشته دندانپزشکی در بین دیگر دانشگاه های برتر کانادا را به خود اختصاص داده است.

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک‌گیل
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه لاوال
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه ساسکاچوان

نکته: تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه مک گیل نیاز به آزمون ورودی ندارد و متقاضیان می توانند بدون دادن آزمون ورودی برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنند.

هزینه تحصیلی در کشور کانادا

شهریه تحصیلی و هزینه زندگی دانشجویی در کانادا متغیر است. پیشنهاد می شود قبل از پر کردن فرم درخواست در رابطه با شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در آن شهر تحقیقات لازم را داشته باشید.

هرچند هزینه تحصیل در کشور کانادا در مقایسه با دیگر کشور های انگلیسی زبان بسیار کم بوده و شاید می توان گفت یکی از علت های اصلی مهاجرت دانشجویان برای تحصیل به این کشور همین امر است، اما به طور میانگین هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا برای دانشجویان بین المللی ماهانه بین 3000 تا 4000 دلار می باشد. ناگفته نماند هزینه تحصیلی دندانپزشکی در کانادا نسبت به دیگر رشته های تحصیلی نیز بالا تر می باشد.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا
نام دانشگاههزینه سالانه
دانشگاه تورنتو27.850 دلار
دانشگاه اتاوا22.500 دلار
دانشگاه ساسکاچوان16.300 دلار

بدیهی است هرچه جایگاه دانشگاه از لحاظ رتبه علمی بالاتر باشد مسلما هزینه تحصیل در آن دانشگاه نیز بالاتر خواهد بود.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی در رشته دندانپزشکی

برای دریافت ویزای تحصیلی در کانادا داوطلب رشته دندانپزشکی در کانادا ابتدا می بایست در یکی از رشته های علوم پایه تحصیل نماید و مدرک کارشناسی یا لیسانس خود را در آن رشته دریافت نماید. معدل بالا و کسب نمره قبولی مناسب در دوره لیسانس بسیار حائز اهمیت است و نباید مدت زمان تحصیل او در دوره لیسانس بیشتر از دو سال باشد.

از جمله مدارکی که می بایست جهت اخذ ویزای تحصیلی در کانادا ارائه دهید شامل موارد زیر می باشد:

  • دریافت مدرک لیسانس مرتبط با رشته تحصیلی دندانپزشکی(تحصیل دریکی از رشته های علوم پایه)
  • کسب معدل بالا
  • موفقیت در آزمون DAT و MCAT
  • داشتن رزومه تحصیلی بسیار قوی
  • داشتن انگیزه نامه یا توصیه نامه
  • داشتن مدرک آیلتس حداقل با نمره 7

آیا امکان بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در کشور کانادا وجود دارد؟

همانطور که اشاره کردیم هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور کانادا متفاوت می باشد و به شهر و نوع دانشگاه آن کشور بستگی دارد، در رابطه با بورسیه تحصیلی در کانادا نیز این موضوع صادق است. دریافت بورسیه تحصیلی توسط دانشجویان در کشور کانادا وجود دارد اما بورسیه تحصیلی دانشگاه ها باهم متفاوت است. اما به طور ماینگین دانشجویان ارشدی که بورسیه تحصیلی می شوند ماهانه مبلغی بین 600 تا 800 دلار دریافت می کنند و دانشجویان دکتری نیز مبلغی بین 1000 تا 1200 دلار را دریافت خواهند کرد و این یکی از مزیت های تحصیلی در کشور کانادا است. با این حال درست است که هرینه رشته دندانپزشکی در کشور کانادا بالا می باشد اما وام و بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که بر اساس صلاحیت و شایستگی دانشجویان به آن ها اعطا می گردد.

رشته دندانپزشکی در کانادا شامل چند تخصص می باشد؟

انجمن دندانپزشکی کانادا (CDAC) در 9 تخصصص دانشجویان را برای ورود به رشته دندانپزشکی و گرفتن تخصص آماده می کند که شامل موارد زیر می شود:

  • بهداشت عمومی دهان و دندان
  • ریشه درمانی یا اندودنتیکس
  • آسیب شناسی دهان یا پاتولوژی
  • جراهی فک و دهان
  • دندانپزشکی کودکان
  • ارتودونسی
  • لثه درمانی
  • پروتز دندان
  • رادیولوژی فک و دهان

درآمد دندانپزشکان در کانادا چه میزان می باشد؟

همانطور که در ایران درآمد پزشکان بسته به نوع تخصص و میزان تحصیلات آنان متفاوت است، برای رشته دندان پزشگی در کانادا نیز این در آمد متفاوت می باشد و نمی توان گفت همه دندان پزشکان یک درآمد ثابت و مشابه به هم را دارند اما می توان گفت ایالت آلبرتا یکی از ایالت هایی است که درآمد دندان پزشکان در آن بسیار بالا می باشد و این ایالت با توجه به نیاز خود به دندانپزشکان هر ساله تقاضای زیادی جهت جذب نیروی دندانپزشک را دارد. به طور تقریبی می توان گفت میزان دآمد سالانه دندانپزشکان بسته به نوع تخصص آنها بالای 200 هزار دلار می باشد. و درآمد کمی هم نیست!

 

سوالات متداول

1- آیا برای تحصیل دندانپزشکی در کشور کانادا می توان مستقیم وارد دانشگاه شد؟

خیر، ابتدا می بایست در یکی از رشته های علوم پایه تحصیل کرده و مدرک لیسانیس خود را در این رشته با معدل بالا دریافت کرده باشید.

2- آیا آزمون DAT لازمه ورود به دانشگاه کانادا جهت تحصیل درشته دندانپزشکی است؟

بله شرایط اکثر دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی شرکت کردن در آزمون DAT می باشد. اما دانشگاه مک گیل بدون گذراندن این آزمون پذیرش دانشجو دارد.

3- تخصص در رشته دندانپزشکی به چند دسته تقسیم می شود؟

به طور کلی می توان گفت این رشته در9 تخصص برسی و تدریس می شود که معرفی کامل رشته ها در متن مقاله امده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید..

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی