خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا

شرایط تحصیل در کانادا
شرایط تحصیل در کانادا

وقتی بحث تحصیل در خارج از کشور به میان می آید یکی از کشورهایی که نامش همیشه جز گزینه های روی میز است کشور کانادا می باشد. کانادا به دلیل اعتبار بالای دانشگاه های این کشور در سطح جهانی و همچنین شهریه پایین تر نسبت به دیگر کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، انگلستان، استرالیا و… همیشه جز گزینه های مهاجرت تحصیلی می باشد. یکی دیگر از مهمترین دلایل این مساله امکان اخذ اقامت این کشور پس از پایان دوره تحصیل است.

اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا جهت ادامه تحصیل دارید و سوالات و ابهامات زیادی در این زمینه ذهن شما را مشغول کرده و جواب سوالاتتان را نمی دانید می توانید از سراسر کشور بصورت تلفنی با “مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره ” در تماس باشید.

کسانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند می توانند از شرایط تحصیلی رایگان کشور کانادا استفاده کنند.

درباره کانادا

کشور کانادا از 10 ایالت و 3 قلمرو مختلف تشکیل شده که همین وسعت بالا باعث شده کانادا از نظر مساحت دومین کشور بزرگ دنیا بعد از روسیه باشد. کشور کانادا از سمت شرق به اقیانوس اطلس و از غرب به اقیانوس آرام محدود می گردد. با وجود این وسعت و جمعیت تنها 37 میلیون نفری این کشور، کانادا همیشه جز اهداف قابل توجه برای مهاجرت و تحصیل بوده است. زبان اصلی کشور کانادا انگلیسی است اما زبان فرانسه هم به عنوان دومین زبان رایج این کشور شناخته می شود البته بسته به ایالتی که در آن حضور دارید کاربرد هرکدام از این زبان ها می تواند تفاوت داشته باشد.

از نظر سطح علمی و آموزشی کشور کانادا از نظر تعداد افراد دارای دیپلم رتبه اول جهان را در اختیار دارد. این کشور بطور سالانه بیش از 5.3 درصد از درآمد تولید ناخالص ملی خود را جهت آموزش و پرورش و ارتقاء سطح علمی کشور خود صرف می کند. این مقدار بطور متوسط حدود 20000 دلار برای هر دانش آموز می باشد.

درصد پراکندگی دانشجویان در شهرهای مختلف کانادا

اکثر کسانی که به قصد ادامه تحصیل به کانادا می روند شهر تورنتو را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. براساس آمار بیش از 46 درصد از کل دانشجویان خارجی کشور کانادا در تورنتو مشغول به تحصیل می باشند. بعد از تورنتو، ونکوور با 25 درصد بیشترین تعداد دانشجوی خارجی را دارد و در نهایت 13 درصد هم در مونترال تحصیل می کنند.

یکی از دلایلی که باعث شده تحصیل در کانادا برای خیلی ها جذاب به نظر برسد امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و در نهایت اخذ اقامت کشور کانادا پس از دوران تحصیل است. از سال 2009 به بعد تعداد کسانی که برای تحصیل در کانادا درخواست می دهند 2 برابر شده و همین مساله کانادا را به یکی از 5 کشور برتر جهان از نظر تعداد دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

شرایط اخذ ویزا تحصیلی در کشور کانادا

از جمله شرایط گرفتن ویزای تحصیلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. تحصیل دانشجو دریک دانشگاه و یا ویزای دانشجویی کانادا
  2. تمکن مالی برای خرج و مخارج تحصیل و زندگی
  3. مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  4. متقاعد کردن آفیسر برای ترک کانادا بعد از اتمام تحصیل

پذیرش دانشجو و اقامت در کشور کانادا

پذیرش دانشجو و اقامت در کشور کانادا

تحصیل در کشور کانادا تا مقطع دیپلم به حالت اجبار می باشد و پس از پایان یافتن دوران دیپلم دانش آموز می تواند برای ورود به کالج تصمیم بگیرد. کسانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند اگر بتوانند دیپلم کشور کانادا را بگیرند برای ورود به کالج نیازی به مدرک آیلتس نخواهند داشت. اما در صورتی که فرد متقاضی تحصیل در کانادا دیپلم کانادایی نداشته باشد باید مدرک آیلتس را با نمره حداقل 6.5 اخذ نماید.

پس یکی از شروط دریافت ویزای تحصیلی کانادا تسلط بر زبان انگلیسی است. در واقع پروسه دریافت اقامت کشور کانادا از تسلط بر زبان آغاز خواهد شد و در صورت داشتن این شرط می توانید برای تحصیل در کانادا پذیرش شوید و پس از آن ویزای تحصیلی دریافت کنید و در آخر هم از همین طریق اقامت دائم کشور کانادا را دریافت نمایید.

شرایط تحصیل در مدارس کشور کانادا

تمامی شرایط تحصیل در مدارس کانادا اعم از دولتی، غیر انتفاعی و روزانه و شبانه دارای قوانین خاصی بوده و یکسان می باشد. لذا اگر دانش آموزی نتواند والدین خود را همراه خودش ببرد بایستی یک فرد را به عنوان قیم معرفی نماید.

در مدارس نیاز به ارائه مدرک زبان نمی باشد و زبان فرانسوی به صورت خودکار به دانش آموزان خارجی آموزش داده می شود . لذا در این بخش قصد داریم مدارس کانادا را به چند بخش تقسیم کرده و توضیح دهیم:

مدارس دولتی کانادا

مدارس دولتی کانادا فقط برای شهروندان خود این کشور رایگان محسوب می شود، لذا کلاس های این مدارس پر جمعیت بوده و پذیرش در آنها بسیار سخت می باشد.

مدارس خصوصی کانادا

مدارس خصوصی کانادا با مدارس دولتی آن تفاوت های بسیاری داشته لذا افراد در این مدارس ملزم به پرداخت شهریه می باشند. بنابراین نه تنها افراد خارجی بلکه خود شهروندان این کشور هم بایستی شهریه های به خصوصی را پرداخت نمایند زیرا کلاس های خصوصی در این مدارس برگزار می شود.

مدارس شبانه روزی کانادا

سبک مدارس شبانه روزی کانادا به صورت متفاوت با سایر دانش آموزان می باشد لذا دانش آموزانی که در این نوع مدارس تحصیل می کنند روز ها در کلاس درس و شب ها در خوابگاه مورد نظر استراحت می کنند همچنین این دانش آموزان می توانند در فعالیت های مدرسه مانند، برنامه های ورزشی، اقامت در خوابگاه و سرو غذای گرم شرکت داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور کانادا

برای تحصیل در کانادا و در مقطع کارشناسی، متقاضی باید دارای مدرک دیپلم و حداقل معدل نمرات 14 باشد. البته این شرایط برای تمامی دانشگاه ها یکسان نیست و بعضی از دانشگاه ها دارای حداقل معدل 15 برای پذیرش دانشجو می باشند و علاوه بر آن باید مدرک آیلتس با نمره آکادمیک حداقل 6.5 داشته باشید. البته در بعضی دانشگاه ها مدرک زبان فرانسه هم قابل قبول می باشد.

اگر دانشجوی متقاضی دارای مدرک زبان نباشد باید به صورت فشرده دوره های زبان انگلیسی یا فرانسه را در دانشگاه ها پشت سر بگذارد و واحدهای مورد نیاز را پاس کند پس از آن می تواند وارد دانشگاه گردد.

این دوره حتی می تواند تا 2 ترم به طول انجامد. هزینه تحصیل در کانادا در شهرهای مختلف و دانشگاه های با رتبه بندی های مختلف بسیار متفاوت است. اگر دانشجو معدل نمرات خوبی داشته باشد می تواند بین 1500 تا 9000 دلار کمک هزینه تحصیلی دریافت کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا

کسانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور کانادا را دارند باید بدانند که شرایط همانند مقطع کارشناسی است با این تفاوت که هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد گران تر از کارشناسی است اما دوره کارشناسی ارشد در کانادا معمولا یک سال است و در شرایط خاصی و در برخی رشته ها تا 2 سال به طول می انجامد.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا

اما تحصیل در مقطع دکترا نسبت به دو مقطع پایین تر به زمان بیشتری نیاز دارد و برای دریافت مدرک دکترا از کشور کانادا باید حدود 3 سال به صورت تمام وقت به تحصیل بپردازید. و البته در برخی رشته ها دوره دکترا تا 6 سال هم ادامه خواهد یافت.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور کانادا با همین مقطع در کشور آمریکا متفاوت است، به این صورت که در کشور آمریکا با شروع کلاس های متقاضی و پس از گذشت دو سال و با پایان دوره، امتحانات متقاضی آغاز می گردد اما در کشور کانادا در دوره دکترا معمولا تمرکز دانشجو بر تحقیق و پژوهش می باشد. همانند مقاطع پایین تر در مقطع دکترا هم مدرک آیلتس جز ملزومات پذیرش دانشجوی دکترا می باشد با این تفاوت که حداقل نمره آیلتس شما باید 7 باشد.

شرایط ادامه تحصیل در دکتری

در مقطع دکترا هم امکان دریافت کمک هزینه های تحصیلی وجود دارد و حتی در این مقطع شرایط دریافت فاند نسبتا راحت تر هم می باشد. هنگام ارسال درخواست برای پذیرش باید حتما محل تحصیلتان را انتخاب کنید در غیر اینصورت، هیئت علمی با درخواست شما موافقت نخواهد کرد.

دوره دکترا در رشته های مختلف در کشور کانادا می تواند تفاوت داشته باشد به این صورت که در برخی رشته ها بیشتر بر روی روش های تحقیق و اصول روش شناختی تمرکز دارند و در برخی دیگر دوره کارآموزی و حرفه ای را مبنای کار قرار می دهند. در برخی موارد هم در پایان دوره تحصیل در مقطع دکترا یک امتحان جامع از دانشجویان گرفته می شود که نتیجه آن بسیار مهم و تاثیرگذار است.

لیست بهترین دانشگاه های کشور کانادا 

دانشگاه های کشور کانادا جزو بهترین دانشگاه های دنیا به شمار آمده و تحصیل در آنها ازشرایط خاصی برخوردار است. شاید اعتبار این دانشگاه ها در سطح بین المللی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده لذا ما در این بخش لیستی از این دانشگاه ها را ذکر کرده ایم:

لیست بهترین دانشگاه های تحصیل در کشور کانادا
تورنتوواترلو
بریتیشوسترن
مک گیلکلگری
مک مسترآواتا
مونترالیورک
آلبرتا

تمکین مالی برای یک سال زندگی از شرایط تحصیل در کانادا

افراد علاقه مند به تحصیل در کشور کانادا بایستی مدارکی را ارائه دهند که نشان دهد حداقل یک سال می توانند بدون مشکل در کانادا زندگی کنند. در واقع شما باید یک موجودی از حساب بانکی معتبرتان تهیه کرده و همراه با مدارکتان تحویل دهید. در نامه ای که از بانک تهیه کرده اید بایستی مانده حساب، میزان گردش مالی و برخی جزئیات دیگر مانند تاریخ افتتاح حساب در آن ذکر شده باشد.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کشور کانادا نسبت به برخی کشورها مانند استرالیا، انگلیس و نیوزلند ارزانتر می باشد. برای کمک به دانشجویان کمک هزینه های زیادی وجود دارد که البته بیشتر این کمک هزینه ها و بورس ها برای مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر تعریف شده اند و در مقاطع پایین تر امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

اما همچنان برای دانشجویان مقطع لیسانس هم کمک هزینه هایی وجود دارد که کاهش چشمگیری در هزینه های کلی شما خواهد داد. برای کسب هرگونه اطلاعات در خصوص کسب بورسیه های تحصیلی در کشور کانادا می توانید از سراسر کشور با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره مشورت کنید.

میانگین شهریه دانشجویان خارجی در کشور کانادا برای یک سال بین 12000 تا 20000 دلار تخمین زده می شود. این هزینه برای دانشجویان کانادایی بسیار کمتر و بین 3000 تا 5000 دلار می باشد.

علاوه بر این دانشجویان در استان خودشان می توانند با شهریه سالیانه 1000 تا 3000 دلار به تحصیل بپردازند. کسانی که دارای اقامت دائم کشور کانادا هستند و البته دانشجویان خارجی که واجد شرایط باشند می توانند از شهریه کانادایی بهره مند شوند.

هزینه های زندگی در کانادا

هزینه های زندگی در کانادا بسته به محل و نوع زندگی افراد می تواند متفاوت باشد اما بطور متوسط یک زندگی معمول حدودا ماهی 700 تا 1000 دلار در این کشور هزینه خواهد داشت. اگر قادر باشید هزینه تحصیلتان را بدون استفاده از بورسیه تامین کنید می توانید هزینه های زندگی را از طریق کارهای پاره وقت دانشجویی تامین کنید.

در گوشه و کنار کشور کانادا مشاغل نیمه وقت زیادی برای دانشجویان وجود دارد که می توانند زندگی خود را از این طریق تامین کنند. البته پیشنهاد ما برای شما این است که حداقل برای سال اول بهتر است که به اندازه هزینه های تحصیل و زندگی پول به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

هزینه های زندگی در کشور کانادا
کالاقیمت
10 عدد تخم مرغ3 دلار
هر لیتر شیر2 دلار
هر ماه اینترنت40تا 60 دلار
یک لیتر بنزین1.2 تا 1.4 دلار
یک وعده غذا در رستوران10 تا 20 دلار
اجاره یک اتاق در شهر های بزرگ450 تا 60 دلار
اجاره اتاق در شهر های کوچک250 تا 600 دلار

هزینه تحصیل و زندگی در کانادا برای یک سال حدود 50 تا 80 میلیون تومان تخمین زده می شود. برای اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا باید به مسئول مربوطه ثابت کنید که قادر خواهید بود هزینه های سال اول تحصیل و زندگی تان را تامین کنید. برای اثبات این قضیه باید حساب بانکی داشته باشید که مبلغ آن بستگی به شرایط شما خواهد داشت.

اگر مجرد هستید شهریه سال اول به همراه 12000 دلار هزینه زندگی باید در حسابتان موجودی داشته باشید. اگر متاهل هستید شهریه سال اول به همراه 18000 دلار اضافه تر باید موجودی داشته باشید و نهایتا اگر متاهل و دارای فرزند هستید شهریه سال اول به همراه 22000 دلار اضافه تر باید در حسابتان باشد.

بیمه درمانی دانشجویان بین المللی در کانادا

بیمه درمانی دانشجویان بین المللی در کانادا
بیمه درمانی دانشجویان بین المللی در کانادا

معمولا کسانی که به قصد ادامه تحصیل به کشورهای دیگر سفر می کنند آنقدر در هیجانات و استرس های سفر به خارج از کشور سیر می کنند که به کلی مسائل مربوط به سلامت خود را فراموش می کنند. هرکس با توجه به نوع اقامت و میزان ماندگاری در کشور کانادا بهتر است تحت پوشش بیمه های درمانی قرار گیرد. اگر به مساله بیمه توجه کافی نکنید، زمانی که مشکلی پیدا می کنید و به کمک های پزشکی نیازمند می شوید گاهی اوقات باید چند برابر کل هزینه تحصیلتان را خرج هزینه های درمانی نمایید.

تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا

با توجه به ظرفیت پایین دانشگاه های کانادا اخذ پذیرش رشته پزشکی این کشور کار آسانی نیست. برای ورود به این رشته در کشور کانادا فرد دانشجو باید دارای مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن باشد و همچنین در آزمون پزشکی شرکت نماید. حدود 17 دانشگاه در کشور کانادا رشته های پزشکی را ارائه می دهند که شامل داروسازی و دندانپزشکی هم می شود. آزمون MCAT یکی از ملزومات ورود به رشته پزشکی کشور کانادا می باشد که دانشجو باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد.

هرچند که در سال های اخیر بسیاری از اهالی خود کشور کانادا به علت ظرفیت پایین و رقابت بسیار بالا برای ورود به رشته پزشکی در این کشور، تصمیم گرفته اند دوره های پزشکی را در کشور های دیگر مانند آمریکا پشت سر بگذارند.

11 دانشگاه در کشور کانادا امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی را برای شما فراهم می آورند. دانشگاه های تورنتو و مونترال از جمله دانشگاه هایی هستند که رشته دندانپزشکی را برای علاقمندان به این رشته ارائه می دهند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور کانادا

برای ورود به رشته دندانپزشکی هم باید دوره لیسانس را پشت سر گذاشته باشید و آزمون دندانپزشکی کشور کانادا یعنی DAT را هم با موفقیت طی نمائید. پس از گذراندن این آزمون می توانید در دوره های DMD یا DDS به تحصیل بپردازید و بعد از دریافت مدرک یکی از این دوره ها می توانید در مقطع فوق لیسانس رشته دندانپزشکی کانادا وارد شوید. در نهایت برای ورود به دوره دکترای دندانپزشکی باید دارای مدرک مستر دندانپزشکی کشور کانادا باشید.

انواع بورسیه و شرایط اخذ آن در کشور کانادا

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان کمک بیاری جهت تحصیل خواهد کرد، لذا افرادی که در این کشور به دنبال اخذ بورسیه هستند باید شرایط آن را نیز داشته باشند. موارد بوریه شامل کمک هزینه تحصیل، وام ها و کمک هزینه مسکن از جمله مواردی است که در اواع بورسیه میزان تعلق آن متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است به این مورد توجه داشته باشید که شرایط اخذ آن بسیار دشوار است از جمله شرایط آن شامل

  1. نمره آیلتس بالای 7
  2. ارائه چندیدن مقاله علمی و چاپ شده
  3. ارائه معدل و مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر
  4. داشتن یک راهنما و سوپر وایزر جهت بهبود در کار ها
بورسیه تحصیلی دولتی کانادا
نام بورسیهشرایط و تحصیلات ارائه شده
بنتینک فلوشیپدانشجویان بین المللی و فوق لیسانس
ریسرچدانشجویان کشور های در حال توسعه
nsercدانشجویان رشته های علوم طبیعی و مهندسی

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

شهروندان و ساکنان دائمی کانادا

vanierدانشجویان کانادایی و بین المللی

مقطع دکتری

به مدت 3 سال

سرمایه های تحقبقاتیایالت کبک

مقطع دکتری و پست دکتری

تحقیقات کوتاه مدت

توسعه های حرفه ای

صندوق زیست محیطیدانشجویان تحقیقات حیوانی

مقطع دکتری

بریتیش کلمبیا

تردومقطع دکتری

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی در کشور کانادا

تحصیل در کانادا مستلزم اخذ ویزای پذیرش از دانشگاه مورد نظر در کانادا می باشد. مدارکی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه کانادا لازم است عبارتند از:

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی در کانادا
پاسپورت معتبرمدرک زبان  آیلتس
عکس پاسپورتیریز نمرات سه سال آخر
مدارک هویتیآخرین مدرک تحصیلی
فرم درخواست تحصیل در دانشگاهفیش واریز شهریه دانشگاه

پس از اخذ ویزای تحصیلی مدارکی نیز مورد نیاز است تا ویزای مورد نظر صدور یابدکه این مدارک بسته به دانشگاه و شرایط متقاضی متفاوت می باشد.

مدارک مورد نیاز صدور ویزای تحصیلی
پذیرش معتبر از کالج و دانشگاه در مقطع مورد نظرقبولی در آزمون های gre و gmat
پاسپورت معتبر دارای حداقل 6 سال سابقهآخرین مدرک تحصیلی
ارائه سوابق کاری معتبرمعاینه پزشکی
انگیزه نامهگواهی تمکن مالی
توصیه نامهگواهی عدم سوئ بیشینه
نمونه کار برای برخی از رشته های هنریبیمه مسافرتی
مدرک زبان انگلیسیهزینه وقت برای ویزای تحصیلی کانادا
خرید بیمه درمانی

امکان کار در حین تحصیل در کشور کانادا

امکان کار در حین تحصیل برای دانشجویان کشور کانادا وجود دارد بدین صورت که محصلان می توانند حدود 20 ساعت در هفته را برای انجام کار اختصاص داده و کمک هزینه ای برای دانشگاه خود باشند. این موضوع در صورتی است که سایر کشور های اروپایی از جمله آمریکا امکان کار حین تحصیل را نخواهند داشت و در مواقعی حتی منتهی به اخراج دانشجو می شود.

شرایط شغلی پس از فارغ التحصیلی در کشور کانادا

امکان دریافت ویزای دو و یا سه ساله جهت انجام کار در این کشور وجود داشته لذا دانشجویان می توانند به راحتی توسط امکاناتی که این دولت برای دانشجویان فراهم کرده است مشغول به کار شده و حتی کار های اقامت دائم خود را نیز فراهم کنند.

امکان دریافت ویزای موقت والدین دانشجو در کانادا

دانشجویانی که سن پایین و کم تر از 18 یا 19 سال دارند می توانند، همزمان با مدت تحصیل خود در این کشور و تا پایان، والدین خود را به عنوان همراه در کنار خود داشته باشند. برای انجام این کار بایستی حتما ویزا یا نامه پذیرش خود را از دانشگاه مورد نظر دریافت کرده باشند.

 

سوالات متداول

1- آیا در هنگام تحصیل می توان در کانادا به کار هم پرداخت؟

بله، برخلاف بسیاری از کشور های اروپایی در کانادا می توان ضمن تحصیل به کار هم پرداخت.

2- مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیل در کشور کانادا چیست؟

از جمله مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای اتحصیل در کشور کانادا پاسپورت، مدرک آیلتس، عکس پاسپورتی و... که در این مقاله ذکر شده است، مورد نیاز می باشد.

3- اخذ مدرک تمکین مالی جهت تحصیل در کانادا ضروری می باشد؟

بله، افراد مشتاق جهت تحصیل در کشور کانادا بایستی هزینه یک سال شهریه جهت تحصیل در کشور کانادا را داشته باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. علی

    سلام
    من با مدرک دکترای ریاضی کاربردی با معدل ۱۶ در رشته آنالیز عددی
    چگونه میتوانم در کانادا کار پیدا کنم؟

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی