خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در کانادا

شرایط تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در کانادا

پزشکی و دندانپزشکی در کانادا
شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

تحصیل در رشته های علوم پزشکی همواره برای بسیاری از داوطلبان چه در ایران و چه در سایر کشور ها از جذابیت خاصی برخوردار است. کشور کانادا با توجه به امکانات، رفاه اجتماعی و دیگر امتیازات مثبت مختلف، متقاضیان بسیاری را در سراسر دنیا مجذوب خود کرده است. به طوری که هر ساله داوطلبان بسیاری جهت تحصیل در رشته های پزشکی، کشور کانادا را جهت مهاجرت انتخاب می نمایند.

علاقه مندان به تحصیل پزشکی در کشور کانادا باید توجه داشته باشند که شرایط تحصیل در این کشور نسبت به ایران بسیار متفاوت می باشد که در ادامه به طور کامل به ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط تحصیل پزشکی در این کانادا، امکان دریافت بورسیه، دانشگاه های پزشکی کانادا و … برای علاقه مندان به تحصیل در این کشور پرداخته ایم.

برای پذیرش به رشته های پزشکی یا دنداپزشکی کانادا، بایستی دارای مدرک آیلتس حداقل 6.5 یا معادل آن بود.

کلیات تحصیل در کانادا

سیستم آموزشی در کانادا به گونه ای است که نظارت و قانون گذاری در این حوزه به عهده استان ها بوده و دولت مرکزی تعیین کننده سسیتم آموزشی استان ها نیست. بنابراین شرایط و سایر جزییات مربوطه در استان ها با یکدیگر متفاوت بوده و متقاضیان بایستی برای اطلاع دقیقا از شرایط و ضوابط تحصیل در هر استان، به مطالعه قوانین دانشگاه یا کلج مقصد بپردازند. به عنوان مثال حداقل سن لازم برای تحصیلات عالی در برخی استان ها 18 و در برخی دیگه 19 سال می باشد.

سیستم آموزشی استان کبک

نظام آموزشی کبک با سایر استان های کانادا متفاوت بوده به طوری که متقاضی ادامه تحصیل دانشگاهی در این استان باید پس از اتمام دبیرستان، در دوره ای به نام سژپ (CEGEP) شرکت کند. طول این دوره تحصیلی بین 2 – 3 سال بوده و بستگی به رشته تحصیلی شخص دارد. این دوره به گونه ای است که فارغ التحصیل می تواند مستقیما وارد بازار کار نیز شود.

 اپلای و اخذ ویزا

اپلای به معنای اخذ پذیرش تحصیلی از سوی دانشگاه های کانادا بوده و متقاضی برای گرفتن اپلای بایستی دارای رزومه علمی مورد پذیرش دانشگاه مقصد باشد. به طور کلی، افراد پس از مطالعه شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه مدنظر، بایستی به جمع آوری مدارک لازم پرداخته و مراحل زیر را طی کند تا در نهایت موفق به اخذ ویزای تحصیلی کانادا شود.

  1. ابتدا باید اصل و ترجمه مدارک شناسایی و هویتی، ریز نمرات، آخرین مدرک تحصیلی و سوابق شغلی خود را اسکن و برای دانشگاه ارسال نمود.
  2. پس از آماده کردن این مدارک، بایستی با مسئولان پذیرش تحصیلی دانشجویان بین‌المللی مکاتبات لازم انجام گیرد.
  3. پس از ثبت درخواست، شرایط و مدارک متقاضی توسط کارشناسان پذیرش تحصیلی بررسی می‌شود.
  4. در صورت تایید مدارک و شرایط متقاضی، نامه‌ای تحت عنوان “نامه پذیرش اولیه” صادر می‌شود. این نامه شامل لیستی از مبالغ پرداختی و نقصان مدارک بوده که هزینه ها بایستی پرداخت و کمبود مدارک نیز جبران شود. لازم به ذکر است که میزان مبلغ قابل پرداخت به دانشگاه مقصد بستگی دارد، به طوری که برخی از دانشگاه‌ها یا کالج‌ها تمام شهریه طول دوره را در این مرحله دریافت کرده و برخی دیگر شهریه سالانه، یا شهریه یک ترم را دریافت می‌کند.
  5. در مرحله بعد بایستی فیش‌های پرداختی و مدارک را ارسال کرده و منتظر صدور نامه پذیرش اصلی ماند.
  6. پس از دریافت پذیرش اصلی باید مدارک را برای سفارت ارسال کرد.
  7. سپس زمان ملاقاتی جهت انجام انگشت نگاری، از سوی سفارت برای متقاضی تعیین می شود که شخص باید در زمان مقرر شخصا به آنجا مراجعه کند.

از آنجایی که کانادا در این ایران سفارت ندارد، متقاضیان بایستی برای انجام کارهای مربوطه به یکی از شعبه های کارگزاری کانادا در کشورهای همسایه (ترکیه، امارات و ارمنستان) مراجعه کنند. شرکت در جلسه انگشت‌نگاری (یا بایومتریک) برای تمام افراد بالای 14 سال ضروری بوده و پس از این مرحله، پرونده درخواست ویزای تحصیلی به جریان می‌افتد.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

متقاضیان پس از صدور نامه پذیرش تحصیلی اصلی توسط دانشگاه یا کالج بایستی برای انجام امور مربوط به ویزای تحصیلی اقدام کند. لازم به دکر است با نامه پذیرش اولیه نمی توان برای صدور ویزای تحصیلی اقدام کرد و به احتمال زیاد درخواست مذکور رد خواهد شد. به طور کلی برای اخذ ویزای تحصیلی، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • نامه پذیرش تحصیلی اصلی
  • مدارک مربوط به پیشینه تحصیلی و شغلی
  • وقفه تحصیلی و در صورت لزوم ارائه مدارک توجیه کننده گپ تحصیلی
  • مدرک زبان
  • ارائه تمکن مالی

لازم به ذکر است که فرآیند صدور ویزا نیازمند ارائه مدارک و مستندات مختلفی است تا در مرحله اول پاسپورت صادر شود و سپس اقدامات مربوط به ویزا انجام بگیرد. تمام موارد لازم در مقاله ثبت نام آنلاین پاسپورت 1401 تشریح شده که می توانید برای آگاهی از تمام جزییات مربوطه، روی لینک مقاله کلیک نمایید.

گواهی تمکن مالی

تمکن مالی، گواهی می باشد که از سوی بانک صادر شده و نشان می‌دهد که دانشجو یا حامی مالی او توانایی جبران هزینه‌ های زندگی و تحصیل در کانادا را دارند. این سند معتبر و رسمی بوده و از سوی تمامی شعب بانک ها به زبان انگلیسی صادر می شود. مندرجات این گواهی حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز سفارت بوده و شامل موجودی حساب‌، تراکنش ها و نرخ ارز (دلار کانادا) می باشد. معمولا این مدرک برای صدور پذیرش تحصیلی از سوی دانشگاه نیز لازم بوده و از متقاضی درخواست می شود که نامه تمکن مالی خود را ارسال نماید.

در کانادا به چه زبان هایی می توان تحصیل کرد؟

برای تحصیل در کشور کانادا داشتن مدرک معتبر زبان الزامی بوده و اگر کسی موفق به اخذ این مدرک نشده باشد می تواند پیش از ورود به دانشگاه، دوره زبان را در کانادا بگذراند. دانشگاه های این کشور به زبان های انگلیسی و فرانسوی تدریس می کنند که مقاضیان بایستی با مراجعه به سایت دانشگاه مدنظر خود، از اینکه بایستی مدرک زبان انگلیسی داشته باشند یا فرانسوی، اطلاع یابند.

چرا تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا؟

همواره رشته پزشکی و دندانپزشکی دارای جذابیت هایی مانند درآمد و جایگاه اجتماعی بوده است. تحصیل در کشور کانادا که یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه علوم پزشکی محسوب می شود نیز برای بسیاری از علاقه مندان به این دارای جذابیت های فراوانی است. سیستم آموزش در ایالت های این کشور از کیفیت بالا، تکنولوژی، آزمایشگاه های مدرن و روند رو به رشدی برخوردار است، به طوری که دانش فارغ التحصیلان آن در سطح جهانی قابل قبول می باشد.

تحصیل این رشته ها در کشور کانادا نیز مزایای زیادی مانند تقاضای زیاد برای این متخصصین، کیفیت و رضایت شغلی و همچنین درآمد قابل توجه این دسته از افراد می باشد. اما در کنار این موارد، ایالت های کانادا برای پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی شرایط خاص و آزمون ها ورودی مختلفی در نظر دارند که علاقه مندان بایستی به آن ها توجه داشته باشند.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور کانادا نیازمند تحمل سختی های زیادی است. متقاضیان برای پذیرش در این رشته ها بایستی با کسانی که دارای انگیزه و پشتکار فراوانی هستند رقابت کرده که این مورد برای متقضایان بین المللی بیشتر احساس می شود. داوطلبان بایستی علاوه بر آزمون کتبی در مصاحبه های عملی نیز توانایی رقابت داشته و دارای مهارت حل مسئله و رویارویی با هر گونه چالشی نیز باشند.

دروس پیشنیاز تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

پیشنیاز ورود به رشته های علوم پزشکی کانادا، اخذ مدرک لیسانس در یکی از رشته های علوم پایه مرتبط با پزشکی (مانند زیست شناسی) است که طبیعتا دانشجوی این رشته ها بایستی تمام درس های لازم در این مقطع تحصیلی را پاس کنند. همچنین برخی از ایالت های این کشور برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، گذارندن دوره تحصیلی پیشنیازی را نیز در نظر دارند که دانشجویان بایستی حدودا 15 واحد درسی را در این دوره ها بگذرانند و سپس وارد رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه مقصد شوند.

بنابراین نمی توان به طور مشخص راجع به دروس پیشنیاز برای تحصیل این رشته ها در کانادا اظهار نظر کرد چرا که هر دانشگاه شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجوی پزشکی و دندان پزشکی در نظر دارد. اما به طور کلی می توان گفت که داشتن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های علوم پایه ضروری است.

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

در کانادا 17 دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که تعدادی از آن ها پذیرای دانشجوهای بین المللی می باشد. از طرفی، دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی باید ابتدا در دوره کارشناسی علوم پایه مربوط به این رشته تحصیل کنند و پس از فارغ‌التحصیلی از این رشته باید در آزمون MCAT امتیاز لازم را به دست آورند. متقاضیان می بایست در دوره 2 تا 4 ساله در دانشگاه های کانادا در یکی از رشته های علوم پایه مرتبط با پزشکی (مانند زیست شناسی) اقدام به شرکت نموده و مدرک لیسانس در یکی از این رشته ها را دریافت نمایند. علاوه بر این موارد، متقاضیان پذیرش در دانشگاه و کالج های این کشور باید از جزییات شرایط تحصیل در کانادا آگاهی کامل داشته که در ادامه تشریح می شوند.

شرط معدل

معدل آخرین مدرک تحصیلی یکی از موارد مهم برای ادامه تحصیل در کانادا است، البته حداقل معدل مجاز به رشته تحصیلی نیز بستگی دارد. لازم به ذکر است که در برخی کالج ها و دانشگاه های کانادا به معدل اهمیت کمتری می دهند اما برای پذیرش در بیشتر دانشگاه ها، متقاضی باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل بالاتر از 15 باشد.

شرط سنی

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توچه شود، شرط سنی است که به قوانین پذیرش دانشگاه مقصد بستگی دارد اما به طور کلی محدوده سنی مجاز برای رشته های پزشکی به این صورت است که سن داوطلب بیشتر از 18 و کمتر از 23 باشد. اما این قاعده صد در صدی نیست و برخی دانشگاه از سن 17 سالگی نیز پذیرش دارند.

شرط گپ تحصیلی

یکی از اصطلاحات متداول در زمینه شرط سنی، گپ (وقفه) تحصیلی بوده که به معنای دور ماندن از دوره تحصیل می باشد. معمولا تا 5 سال گپ تحصیلی ایراد نداشته اما اگر بیشتر از این مقدار باشد نیز می توان با ارائه مستنداتی مانند بیمه کار یا مشغول بودن به خدمت سربازی می توان زیاد بودن گپ تحصیلی را توجیه نمود. وجود وقفه تحصیلی باعث لحاظ امتیاز منفی در زمینه درخواست پذیرش تحصیلی و حتی امور مربوط به صدور ویزا برای کانادا می باشد.

شرط مدرک زبان

یکی از پیش شرط های ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی کانادا، داشتن مدرک زبان معتبر بین المللی است. زبان های رسمی کانادا، انگلیسی و فرانسوی بوده که برای ورود به دانشگاه و کالج های این کشور، عموما مدرک معتبر زبان انگلیسی لازم می شود. تعداد مدارک زبان معتبر زیاد است اما دو مدرک تافل و آیلتس بیشترین مقبولیت را در دانشگاه های کانادا دارند. داوطلبان بایستی با ثبت نام در آزمون آیلتس یا آزمون تافل مدرک زبان خود را با نمره قابل قبول (معمولا حداقل نمره 6.5 آیلتس برای قبولی در پزشکی مناسب است.) دریافت کرده و برای اخذ پذیرش، آن را ارائه دهد. البته می توان بدون مدرک مذکور نیز برای اخذ ویزا اقدام نمود ولی مشروط به اینکه در کالج های کانادا اقدام به گذراندن دوره زبان و اخذ مدرک آن نمایند.

شرط موفقیت در آزمون های تخصصی 

دانشگاه های پزشکی کانادا به نمره کسب شده در آزمون MCAT و یا CASPer اهمیت زیادی می دهند. در این آزمون سوالات چهار گزینه ای با هدف سنجش حل مشکلات مرتبط با پزشکی، منطق استدلال و مهارت نوشتاری طراحی می شود.

آزمون MCAT

این آزمون با هدف سنجش دانشجویان در زمینه های حل مسئله، منطق استدلال و مهارت های نوشتاری برگزار می شود. این آزمون دارای 4 بخش زیر بوده که امتیاز آن ها از 1 – 15 در نظر گرفته می شود.

  1. استدلال شفاهی
  2. روش استنباط و تحلیل
  3. علوم فیزیکی
  4. علوم زیست‌شناختی

آزمون CASPer

این آزمون که توسط برخی دانشگاه های کانادا برگزار می شود به صورت آنلاین بوده و هدف از آن بررسی مهارت های تخصصی دانشجو می یاشد.

مصاحبه شفاهی

داوطلبان پس از قبولی در آزمون کتبی باید وارد مرحله مصاحبه شوند. دانشگاه های پزشکی کانادا، برای پذیرش دانشجوهای خارجی دو نوع مصاحبه برگزار میکنند:

  1. مصاحبه دانشگاه با دانشجو: در این مصاحبه متقاضی مقابل گروهی متشکل از اساتید، دانشجویان و برخی از پرسنل دانشگاه قرار می گیند و به سوالات پاسخ می دهند. در این مصاحبه راجع به انگیزه، مهارت و اطلاعات تخصصی دانشچو پرسش می شود.
  2. مینی مصاحبه چند گانه (MMI): این مصاحبه با ایجاد چالش و فضای رقابتی برگزار شده و دانشجو باید بر روی استیج قرار گرفته و مهارت عملی خود را به نمایش بگذارد.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

متقاضیان رشته دندانپزشکی کانادا بایستی در یکی از رشته های مرتبط با زیست شناسی، فیزیک، شیمی ارگانیک، ژنتیک و میکروب شناسی به تحصیل دوره کارشناسی بپردازند. برخی از دانشگاه های این کشور، پیش از ورود به رشته دندانپزشکی یک دوره آمادگی2 – 4 ساله تحت عنوان premedical برگزار می کنند. دانشجویان در این دوره به تحصیل دانش های مرتبط با پیشگیری، معاینه، تشخیص و درمان  نقص و اختلالات دهان و دندان می پردازند. فارغ التحصیلان این دوره در نهایت مدرک کارشناسی علوم پایه دریافت میکنند.

آزمون DAT

آزمون DAT همان امتحان ورودی رشته دندانپزشکی در کانادا بوده که تحت نظر انجمن دنداپزشکی این کشور می باشد. این آزمون هر ساله دو بار (ماه فوریه و نوامبر) برگزار شده و شامل سنجش مهارت عمومی، زیست شناسی، شیمی، توانایی ادراکی و درک مطلب می باشد.

لازم به ذکر است در برخی دانشگاه ها نیز از آزمون MCAT و CASPer استفاده می کنند بنابراین علاقه مندان بایستی به سایت دانشگاه مدنظر مراجعه کرده و شرایط پذیرش آن دانشگاه را دقیق مطالعه نمایند.

 

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کانادا با مدرک دیپلم و لیسانس

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی کانادا علاوه بر شرایطی که در بالا گفته شد، اگر دارای مدرک دیپلم هستند بایستی دارای سن بین 18 – 20 سال بوده و اگر دارای مدرک لیسانس باشند تا حداکثر سن 23 سال نیز شانس بالایی برای پذیرش دارند. لازم به ذکر است در صورتی که متقاضی دارای لیسانس رشته های علوم پایه مرتبط به پزشکی باشند می توانند با کسب موفقیت در آزمون MCAT کانادا به رشته پزشکی و دندانپزشکی این کشور ورود کرد.

 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

برای اخذ ویزا و پذیرش پزشکی و دندان پزشکی کانادا نیاز به ارائه مدارک زیر می باشد:

  • ترجمه مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، پاسپورت به همراه عکس پرسنلی
  • گواهی تمکن مالی 
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر با نمره آیلتس بالای 6.5 (یا معادل آن برای دیگر مدارک معتبر زبان)
  • گواهی قبولی در آزمون MCAT
  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد
  • ارائه انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه

 

طول مدت تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کانادا

یکی از مواردی که برای علاقه مندان به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا مهم است، طول دوره تحصیل این رشته در کانادا است. منهای دوره تحصیل در رشته علوم پایه (که پیشنیاز ورود به رشته های پزشکی است) می توان گفت دوره تحصیل رشته پزشکی کانادا حدودا 7 – 9 سال و رشته دندان پزشکی 6 سال است. دانشجویان در طول تحصیل باید واحدهای تئوری و عملی (در محیط بیمارستان) را با موفقیت بگذرانند.

 

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور کانادا

دانشگاه های کانادا منابع محدودی برای ارائه بورسیه به متقاضیان بین المللی دارند. بنابراین علاقه مندان، بدون توجه به بورسیه و کمک هزینه های کانادا بایستی به لحاظ مالی توانایی جبران هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را داشته باشند. هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا به ایالت و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد و نمی توان به طور مشخص مقدار این هزینه ها را مشخص کرد. اما می توان گفت حدودا هزینه سالانه زندگی دانشجوی در کانادا بین 20 – 30 هزار دلار کانادا است که علاوه بر این، شهریه ثابت دانشگاه هم باید لحاظ شود که در جدول زیر شهریه دانشگاه های پرطرفدار علوم پزشکی نشان داده شده است.

شهریه ثابت سالانه دانشگاه های علوم پزشکی کانادا
نام دانشگاهشهریه سالانه
دانشگاه پزشکی تورنتو۲۷.۸۵۰ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی مک گیل۳۷.۳۹۶ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی بریتیش کلمبیا۱۷.۷۵۵ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی مک مستر۹۵.۹۵۵ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی مونترال۱۴.۳۱۰ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی آلبرتا۱۲.۰۴۴ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی کلگری۱۵.۹۸۶ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی اتاوا۲۲.۵۰۰ دلار کانادا
دانشگاه وسترن آنتاریو۲۶.۴۵۶ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی دالهاوزی۱۸.۳۰۰ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی لاوال۱۹.۹۷۱ دلار کانادا
دانشگاه پزشکی کوئین۲۴.۲۶۰ دلار کانادا

لازم به ذکر است که دانشجویان خارجی محصل در کانادا اجازه دارند که در هفته 20 ساعت کار کنند، بنابراین می توان از این طریق نیز بخشی از هزینه ها را جبران نمود.

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا
بورسیه پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

آیا امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟

کسانی که متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا هستند، می توانند از بورسیه های فاند و اسکالرشیپ استفاده کنند. شرط اصلی برای استفاده از بورسیه کانادا، داشتن روزمه علمی قابل قبول و همچنین عدم توانایی جبران هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور است. به عنوان مثال بورسیه GRANTS  و BURSARIES ویژه کسانی است که از توانایی مالی مناسبی برخوردار نیستند.

تفاوت عمده بورسیه فاند و اسکالرشیپ در میزان جبران هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو است. در واقع بورسیه های اسکالرشیپ عمدتا به جبران بخشی از هزینه ها اختصاص می یابد و بورسیه های فاند به گونه ای است که تمام هزینه ها را جبران می کند. دولت کانادا بورسیه های متنوعی را برای دانسجویان محصل در این کشور در نظر گرفته که به شرح زیر می باشند:

بورسیه علوم پزشکی دانشگاه های کانادا
عنوان بورسیهمشمولان بورسیه
بورسیه تحصیلی دولتی بانتینگ Banting Postdoctoral Fellowshipsدانشجویان رشته های علوم پزشکی و سلامت، علوم طبیعی و علوم اجتماعی در مقاطع تحصیلی دکتری و پست دکتری
بورسیه تحقیقی دولتی IDRC Research Awardدانشجویان ممتاز کشورهای در حال توسعه و مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری کانادا
بورسیه دولتی تحصیلات تکمیلی NSERCدانشجویان برتر و ممتاز در رشته های علوم طبیعی و بهداشت مشغول تحصیل در دانشگاه های کانادا (از طرف سازمان NSERC)
بورسیه دولتی تحصیلات تکمیلی وانیر Vanier Canada Graduate Scholarships Programدانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های برتر کانادا
بورسیه غیردولتی ترودو Trudeau Scholarships and Fellowships دانشجویان شاغل در مقطع تحصیلی دکتری (از طرف بنیاد ترودو)
بورسیه غیردولتی آنه والی Anne Vallee Ecological Fundدانشجویان مشغول تحصیل در مقطع دکتری محصل در دانشگاه بریتیش کلمبیا یا یکی از دانشگاه های برتر ایالت کبک (از محل صندوق اکولوژیکی آنه والی)

دانشگاه های ارائه دهنده بورسیه پزشکی

برخی از دانشگاه های کانادا برای علاقه مندانی که دارای توان علمی بالایی می باشند، کمک هزینه هایی را در نظر می گیرند. باید توجه داشت که بیشتر این بورسیه ها برای دانشجویان بومی بوده و از همین رو قبل از هر گرونه اقدام، بایستی به سایت دانشگاه مدنظر مراجعه کرده و از جزییات بورسیه آن آگاهی کامل یافت. دانشگاه های اعطا کننده بورسیه کانادا به شرح زیر می باشند:

  •  دانشگاه کلگری
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه نیویورک
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه کونکوردیا
  • دانشگاه تورنتو آنتاریو
  • دانشگاه کنکوردیا
  • دانشگاه کارلتون
  • دانشگاه ترودو

بورسیه دانشگاه تورنتو ویژه دانشجویان ایرانی

دانشگاه تورنتو برای یادبود دانشجویان کشته شده در پرواز هواپیمایی اوکراین سال 1398، بورسیه ای را برای متقاضیان ایرانی که واجد شرایط تحصیل در این دانشگاه بوده و توانایی مالی کافی ندارند، ارائه می دهد.

بورسیه مقطع تحصیلی تخصص پزشکی

کسانی که موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه های معتبر کانادا شده اند، می توانند به راحتی در رشته های تخصص پزشکی دانشگاه های این کشور ادامه تحصیل دهند. اما کسانی که مدرک پزشکی عمومی خود را خارج از این کشور اخد کرده اند برای ورود به رشته های تخصص پزشکی کانادا ابتدا بایستی مدرک پزشکی عمومی خود را معادل سازی کنند. شرایط معادل سازی مدرک این افراد به شرح زیر است:

  • متقاضی بایستی از دانشگاه معتبری فارغ التحصیل شده و دوره رزیدنسی پزشکی خانواده را گذارنده باشند.
  • این افراد باید در آزمون های احراز صلاحیت شورای پزشکی کانادا و آزمون های معادل سازی این کشور پذیرفته شوند.
  • دارندگان مدرک پزشکی عمومی با داشتن مدرک زبان با نمره بالا و صلاحیت های علمی می توانند از بورسیه تخصص پزشکی نیز استفاده کنند.

مزایای بورسیه علوم پزشکی کانادا

متقاضیان تحصیل پزشکی و دندان پزشکی کانادا با اخذ بورسیه این کشور می توانند از مزایای بسیاری بهره ببرند. مهم ترین مزیت بورسیه کانادا جبران بخشی از هزینه های زندگی و تحصیلی است البته اگر بورسیه فول فاند گرفته شود، کل هزینه های تحصیل و زندگی جبران می شود. علاوه بر این موارد، دارندگان بورسیه کانادا از خدمات درمانی رایگان این کشور نیز بهره مند خواهند شد.

تحصیل رایگان علوم پزشکی در کانادا

تقریبا می توان گفت امکان تحصیل رایگان در کانادا، برای دانشجویان بین المللی بسیار کم بوده و تنها افرادی که موفق به اخذ بورسیه فول فاند شوند، می توانند کاملا رایگان تحصیل کنند. برای اخذ بورسیه فول فاند نیز بایستی دارای رزومه علمی بالا و نمره زبان انگلیسی قابل توجهی بود.

مزایا و معایب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا 

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در کانادا به علت اعتبار علمی دانشگاه ها و بورسیه های این کشور دارای مزایای بسیاری بوده اما در عین حال معایبی نیز دارد. مهم ترین مزایا و معایب تحصیل در کانادا به شرح زیر است:

مزایا

مزایای تحصیل رشته های علوم پزشکی کانادا به شرح زیر است:

  • پایین بودن هزینه تحصیل نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان
  • ورسیه های دانشگاهی و دولتی
  • دارا بودن دانشگاه های معتبر علمی و مورد تائید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران
  • اجازه کار دانشجویی همزمان با تحصیل
  • امکان دریافت اقامت دائم بعد از اتمام تحصیل
  • امکان استفاده از خوابگاه و تحصیل به زبان انگلیسی
  • درآمد بالای پزشکان و دندان پزشکان در این کشور

معایب

تحصیل در کشور کانادا دارای معایبی نیز می باشد که توجه به آنها کمک کننده خواهد بود:

  • وجود محدودیت سنی در پذیرش دانشجو
  • آب و هوای سرد بخصوص در ایالت های شمالی
  • هزینه تحصیل و زندگی بالا نسبت به کشورهای اروپایی
  • مسافت طولانی تا ایران

قوانین وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور

بدیهی است که برای تحصیل در خارج از کشور، بایستی از قوانین مربوطه آگاهی داشت. قوانین وزارت بهداشت برای تحصیل رشته های مرتبط با علوم پزشکی در خارج از کشور به شرح زیر است:

  • طول دوره تحصیلی در مقطع دکترای پزشکی عمومی حداقل شش سال است که 2 سال مربوط به دوره علوم پایه و 4 سال مربوط به دوره بالینی می باشد.
  • شرکت در آزمون پیش کارورزی برای متقاضیانی که مدرک آنان توسط کارشناسان اداره کل دانش آموختگان تایید شده است الزامی می باشد.
  • جهت شرکت در امتحان کارورزی درصورتی که طول دوره تحصیلی (علوم پایه و بالینی) متقاضیان از 6 سال کمتر باشد، متقاضیان ملزم به طی کردن این دوره خواهند بود.
  •  برخی از دانش آموختگان رشته پزشکی در خارج از کشور از گذراندن دوره کارورزی به مدت 18 ماه معاف می باشند البته به صورت مشروط .همچنین دانش آموختگان ملزم به گذراندن 3 ماه دوره کارورزی در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی ایران درصورت آشنایی با نظام آموزشی بهداشتی درمانی کشور ایران هستند.
  • باتوجه به اینکه کمیسیون ارزشیابی پزشکی بخش های آموزشی دوره تحصیلی را تعیین می کند،بنابراین دانش آموختگان رشته پزشکی عمومی در صورت قبولی در یکی از امتحانات زیر از شرکت در امتحان پیش کارورزی معاف می باشند. ضمن اینکه این امتحانات تعیین کننده ی مدت زمان لازم جهت حضور در دوره طرح می باشد. مدت زمان لازم در دوره کارورزی در مقطع پزشکی عمومی حداقل 18 ماه می باشد. 
  • قبولی در امتحانات ECFMG  یا USMLE  آمریکا و کانادا  
  • قبولی در PLAB رشته پزشکی انگلستان
  • قبولی درکنکور انترنی فرانسه
  • قبولی در امتحانات نهایی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت

بدیهی است که متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور بایستی به لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت توجه داشته و در مراکز علمی که این وزارت خانه تایید کرده، اقدام به تحصیل کنند. طبق آخرین اطلاعیه وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی کانادا برای سال تحصیلی 2021 – 2022 که مورد تایید این وزارت خانه می باشند به شرح زیر است:

اسامی دانشگاه های علوم پزشکی کانادا و مورد تایید وزارت بهداشت
McMaster UniversityMcGill UniversityLaval UniversityDalhousie University
Universite de SherbrookeSimon Fraser UniversityQueen’s University at KingstonMemorial University of Newfoundland
University de MontrealUniversity de Quebec a MontrealUniversity GuelphUniversity of Alberta
University of British ColumbiaUniversity of CalgaryUniversity of ManitobaUniversity of Ottawa
University of TorontoUniversity of VictoriaUniversity of SaskatechewanUniversity of Waterloo
Western UniversityYork University

برترین دانشگاه های علوم پزشکی کانادا

دانشگاه های پزشکی کانادا همواره جز بهترین دانشگاه های جهان بوده که با توجه رتبه بندی های معتبر می توان گفت بهترین دانشگاه های پزشکی این کشور به شرح زیر است:

  • دانشگاه تورنتو (Toronto)
  • دانشگاه مک گیل (McGill)
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا (British Columbia)
  • دانشگاه مک مستر (McMaster)
  • دانشگاه مونترال (Montreal)
  • دانشگاه آلبرتا (Alberta)
  • دانشگاه کلگری (Calgary)
  • دانشگاه اتاوا (Ottawa)
قوانین وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا
شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا

فرصت کار و اشتغال حین تحصیل در کانادا

دولت کانادا به دانشجویان خارجی محصل در دانشگاه های خود، اجازه کار تا 20 ساعت در هفته را می دهد. اما در ایام تعطیل مانند تابستان، افراد واجد شرایط می توانند بیشتر از این میزان نیز مشغول به کار شوند. شرایط مذکور به شرح زیر است:

  • متقاضی بایستی در مقطع و رشته خود مشغول به تحصیل بوده و طول دوره تحصیل 6 ماه یا بیشتر باشد.
  • افراد باید در دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت کار کانادا تحصیل  کنند.
  • دانشجو باید در دوره مقدماتی تا پیشرفته رشته خود شرکت کرده باشد.

تبدیل ویزای کاری پس از ویزای تحصیلی

بر اساس قوانین کانادا، ارائه مجوز کار پس از اتمام دوره تحصیلی دانشجویان بین المللی به مدت زمان تحصیل فرد بستگی داشته که جزئیات آن به شرح زیر است:

  • محل تحصیل فرد باید مورد تایید اداره کار و مهاجرت کانادا باشد.
  • کسانی که بین 8 ماه تا 2 سال مشغول به تحصیل بوده می توانند به اندازه مدت تحصیل خود، پس از فراغت از تحصیل مشغول به کار شود.
  • کسانی که بیش از 2 سال تحصیل کرده باشند، می توانند تا 3 سال ویزای کاری اخذ کنند.
  • در صورتی که 5 سال حضور در کانادا داشته و به مدت 3 سال شاغل بوده و مالیات پرداخت کرده باشند، می توانند اقامت دائم بگیرند.

کالج بهتر است یا دانشگاه؟

مقایسه میان دانشگاه و کالج کانادا به هدف تحصیل افراد بستگی دارد. اگر هدف از ادامه تحصیل در کانادا، ورود به بازار کار این کشور باشد بهتر است که در کالج مشغول به تحصیل شد. سیستم آموزشی کالج های کانادا به گونه ای است که فارغ التحصیلان آن ضمن داشتن مدرک معتبر توانایی ورود به بازار کار این کشور را نیز دارند.

دریافت پذیرش تحصیلی از کالج های کانادا نیازمند مدرک معتبر زبان انگلیسی (آیلتس با نمره حداقل 5) بوده و همچنین برای اکثر کالج ها حداقل معدل 15 در آخرین مقطع تحصیلی الزامی است.

علاقه مندان به تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در خارج از کشور بهتر است که تحصیل در سایر کشورها را نیز در نظر داشته باشند. به همین جهت توصیه می شود که برای آشنایی بیشتر از مطالب شرایط تحصیل پزشکی در روسیه،شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا،شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان بهره ببرید.

وضعیت اشتغال و درآمد رشته های پزشکی و دندانپزشکی کانادا

در جدول زیر لیست درآمد سالانه رشته های علوم پزشکی به طور متوسط لیست شده که برای درک بهتر از فرصت های شغلی و درآمدی رشته های پزشکی و دندانپزشکی می تواند راهنمای خوبی باشد. بدیهی است که درآمد رشته های تخصصی علوم پزشکی از مقادیر ذکر شده در اینجا بیشتر خواهد بود که به دلیل تنوع در تخصص های پزشکی، به درآمد آن ها اشاره ای نشده است.

درآمد رشته های علوم پزشکی در کانادا
عنوان شغلیمتوسط درآمد سالانه به دلار کانادا
پزشک عمومی227000 $
دندانپزشک274000 $
متخصص تغذیه242000 $
ماما108000 $
اورولوژیست408000 $
روانپزشک306000 $
رادیولوژیست357000 $

اعتبار مدارک پزشکی و دندانپزشکی کانادا

یکی از دغدغه های کسانی که در ایران به تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی پرداخته و پس از فارغ التحصیلی قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا را دارند، این است که مدرکشان در کشور کانادا دارای اعتبار خواهد بود یا خیر. خطاب به این افراد بایستی گفت که در گام اول بایستی مدارک خود را به شورای پزشکی کانادا (با نام مختصر MCC) ارسال کرده و در انتظار اعلام نتیجه از سوی این شورا باشند. مدارک لازم برای ارسال به MCC به شرح زیر است:

  • کپی اصل مدرک پزشکی یا دندانپزشکی
  • ریز نمرات دوره پزشکی یا دندانپزشکی
  • مدرک دوره کارآموزی
  • گواهی آموزش تحصیلات تکمیلی متقاضی
  • گواهی دوره تخصص
  • مجوز پزشکی یا دندانپزشکی

در صورنی که این شورا، مدارک متقاضی را تایید کند می توان روند معادل سازی مدارک را آغاز نمود.

 

سوالات متداول

1- شرط سنی تحصیل پزشکی در کانادا چند سال می باشد؟

اگر دارای مدرک لیسانس باشید تا 23 سال سن نیز شانس بالایی برای پذیرش دارید.

2- آیا شرکت در دوره پزشکی یا دندانپزشکی نیاز به شرکت در آزمون ورودی دارد؟

بله، بیشتر دانشگاه های کانادا برای پذیرش دانشجو علوم پزشکی، آزمون MCAT برگزار می کنند.

3- آیا امکان معادل سازی مدرک پزشکی و دندانپزشکی در کانادا وجود دارد؟

بله، در صورتی که مدراک تحصیلی توسط شورای پزشکی کانادا تایید شود، می توانید مدارک خود را معادل سازی کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ نظر
  1. الی

    سلام من دانشجوی پزشکی پردیس بین الملل هستم میخواستم بدونم بعد ازمون علوم پایه امکان ادامه تحصیل در پزشکی در کانادا وجود دارد یا خیر؟

  2. نجمه

    سلام . ببخشید من پرستاری ترم ۷ ازاد میخونم . میانگین معدلمم بالای ۱۸ است. میخواستم ببینم چطور میتونم پذیزش برای دانشگاه تورنتو بگیرم ؟…مدرک دانشگاه ازاد قبول میکنن ؟ اگر نه ؛ باید چه کار کنم برای پذیرش ؟… ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. mahsa

    سلام…چطور باید اقدام کرد واسع رفتن ب کاناد ا؟

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی