خانه دکتری شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری 1401

شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری 1401

فرآیند بورس خارج از کشور دکتری 1401
شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری 1401

تحصیل رایگان در خارج از کشور و به دست آوردن بورس تحصیلی از رویاهای دانشجویانی است که با علاقه و اشتیاق به دنبال درس و دانشگاه و در واقع کسب علم هستند. ممکن است این سوال برای داوطلبان و به خصوص فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پیش بیاید که چگونه می توانند جهت اخذ بورسیه تحصیلی اقدام کنند و شرایط اخذ بورس تحصیلی و پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور در مقطع دکتری چه مواردی می باشد ؟ در ادامه مطلب قصد داریم به طور کامل به بررسی شرایط اخذ بورس خارج از کشور در آزمون دکتری بپردازیم.

در صورتی که داوطلبان فاقد شرایط و صلاحیت های لازم باشند و این موضوع در هر مرحله و زمانی مشخص شود، از دریافت بورس محروم خواهند شد.

شرایط اخذ بورس خارج از کشور در آزمون دکتری 1401

بورس امتیازی است که به صورت مالی و یا شکل های دیگر برای دانشجویان واجد شرایط در نظر گرفته می شود تا بتوانند با دغدغه کم تر و همچنین با داشتن آرامش ذهنی و روحی بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند. داوطلبان جهت بهره مندی از امتیازات بورسیه تحصیلی خارج از کشور در مقطع دکتری می بایست شرایطی را نیز دارا باشند.

  1. سن داوطلب در هنگام ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) می بایست حداکثر 30 سال باشد. البته برای برخی افراد واجد شرایط حداکثر سن ثبت نام افزایش می یابد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.
  • حداکثر سن مجاز برای ایثارگران، شامل: همسر و فرزندان شهدا، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، تا 33 سال افزایش می یابد.
  • مربیان (رسمی و رسمی آزمایشی) واجد شرایط که عضو هیات علمی همان دانشگاه دارای سهمیه می باشند می توانند با داشتن حداکثر سن 34 سال در ثبت نام آزمون ورودی دوره دکتری شرکت نمایند.
  • حداکثر سن مربیان (رسمی و رسمی آزمایشی) گروه آزمایشی هنر که واجد شرایط و عضو هیات علمی همان دانشگاه دارای سهمیه می باشند به 36 سال افزایش می یابد.
  • میزان زمان انجام خدمت وظیفه عمومی داوطلبان به شرایط سنی داوطلبان برای پذیرش در بورس خارج از کشور اضافه می شود و حداکثر سن پذیرش آن ها از 30 سال به اندازه مدت خدمت آن ها افزایش پیدا می کند.

2. شرط معدل از شروط دیگر اخذ بورس دکتری خارج از کشور می باشد. حداقل معدل تراز شده برای دروس مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب 15 و 17 می باشد. هم چنین حداقل میانگین و معدل تراز شده دروس برای داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته یا دکترای حرفه ای 17 می باشد.

3. داوطلبان برای اعزام به خارج از کشور در رشته های فنی و مهندسی و هم چنین کشاورزی و علوم پایه باید حداقل نمره 55 و هم چنین برای رشته های علوم انسانی و هنر حداقل نمره 60 را در آزمون MSRT و یا نمره معادل آن را در آزمون های دیگر زبان مانند TOLIMO، IELTS و یا TOEFL کسب نمایند. متقاضیان هم چنین توجه داشته باشند در صورتی که دانشگاه خارجی مورد نظر نیز قبولی و کسب نمره آزمون زبان خاصی را معیار و شرط پذیرش قرار دهد، داوطلب ملزم است تا قبل از اعزام، آن شرط را انجام دهد.

نحوه پذیرش بورس خارج از کشور در آزمون دکتری 1401

روند کلی پذیرش دانشجوی بورسیه به این صورت است که داوطلب بر اساس نیاز یکی از دانشگاه ها در فراخوان شرکت می کند و مدارک خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه می دهد، این فرد باید در مصاحبات تخصصی و علمی دانشگاه شرکت نماید. پس از این مراحل و در صورت موافقت هیات جذب یا شورای بورس، مدارک داوطلب برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می شود. پس از بررسی های نهایی و مصاحبه و گزینش مجدد و با تایید هیات جذب، وزارتخانه ابلاغ بورس را صادر می نماید. در ادامه این مراحل را به صورت قدم به قدم شرح خواهیم داد.

  • ابتدا لازم است تا داوطلبان در آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز شرکت کنند و حد نصاب اعلام شده توسط دانشگاه و موسسه پذیرنده بورسیه را کسب نمایند.
  • پس از کسب نمره حدنصاب در آزمون دکتری، داوطلبان به مصاحبه علمی دعوت می شوند. داوطلبان برای اخذ بورس می بایست در مصاحبه دانشگاه های دارای سهمیه بورس شرکت نموده و امتیاز لازم را در این ارزیابی تخصصی کسب نمایند.
  • دانشگاه ها پس از انجام مراحل مصاحبه علمی، سهمیه های بورس خارج خود را در قالب سهمیه ها و گرایش های اختصاص داده شده، انتخاب و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می کنند.
  • گزارش ارسال شده از طرف دانشگاه ها، توسط شورای مرکزی بورس بررسی می شود و سپس نتایج آن به سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه ها اعلام می گردد.
  • در صورت تایید شورای مرکزی بورس، دانشگاه یا موسسه پذیرنده بورسیه باید فرآیندهای لازم برای جذب پذیرفته شدگان نهایی را انجام داده و سپس صورت جلسه هیات اجرایی جذب در خصوص تعیین استاد ناظر و … را به اداره کل بورس و اعزام دانشجویان اعلام نماید.
  • دانشگاه دارای سهمیه با هماهنگی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان اقدام به تعیین رشته، گرایش و کشور مورد اعزام دانشجو می نماید.
  • فرآیند ادامه تحصیل دانشجو در خارج از کشور مانند : پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور، انتخاب استاد راهنمای خارج، موضوع رساله دکتری و هم چنین استاد ناظر داخلی که یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه دارای سهمیه با تخصص مرتبط می باشد، با تایید دانشگاه دارای سهمیه و هم چنین تایید شورای تخصصی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان انجام می شود.
  • توجه داشته باشید که قبولی های بورس خارج از کشور، بر اساس سهمیه هر دانشگاه می باشد و نظارت و تایید در اخذ پذیرش، وضعیت تحصیلی و … بر عهده دانشگاه دارای سهمیه می باشد.
  • از جمله اقداماتی که لازم است دانشجویان تا تاریخ مذکور انجام دهند می توان به اخذ حدنصاب نمره زبان، پذیرش از دانشگاه مورد نظر (که می بایست مورد تایید دانشگاه دارای سهمیه و اداره کل بورس و اعزام دانشجویان باشد.)، سپردن وثیقه و تعهد محضری به دانشگاه دارای سهمیه، دریافت ویزا و … اشاره نمود.
  • طبق قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور، در شرایط مساوی اولویت با داوطلبان متاهل می باشد.

حتما شما هم از اهمیت آزمون زبان در پذیرش دانشگاه های خارج از کشور مطلع هستید، چنانچه تمایل دارید از چگونگی برگزاری و نحوه ثبت نام آزمون MSRT، ثبت نام آزمون تافل و هم چنین ثبت نام آزمون آیلتس مطلع شوید می توانید روی لینک های آن ها کلیک نمایید. هم چنین می دانید که برای اخذ بورس تحصیل خارج از کشور باید پس از پذیرش در آزمون، در مصاحبه دکتری نیز شرکت نمایید، بنابراین در صورتی که هر گونه سوال در مورد زمان و نحوه برگزاری مصاحبه آزمون دکتری دارید می توانید روی لینک آن کلیک نمایید.

نکات مهم

  • میزان وثیقه با توجه به کشور محل تحصیل و بر اساس مصوبات شورای مرکزی بورس معین می شود.
  • دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد می بایست تا پایان شهریورماه (1401/6/31) فارغ‌التحصیل شوند.
  • عدم مراجعه متقاضیان واجد شرایط به اداره کل بورس و اعزام دانشجویان به منظور تشکیل پرونده، تا پایان شهریور سال 1401 به‌منزله انصراف داوطلب می باشد..

سوالات متداول

1- شرایط سنی دریافت بورس خارج از کشور در آزمون دکتری ۱۴۰۱ چیست؟

سن داوطلب در هنگام ثبت نام در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) می بایست حداکثر 30 سال باشد.

2- زمان مصاحبه علمی برای دریافت بورس خارج از کشور در آزمون دکتری ۱۴۰۱ به چه صورت است؟

پس از کسب نمره حدنصاب در آزمون دکتری، داوطلبان به مصاحبه علمی دعوت می شوند.

3- میزان وثیقه مشخص شده برای دریافت بورس خارج از کشور در آزمون دکتری ۱۴۰۱ به چه صورت است؟

میزان وثیقه با توجه به کشور محل تحصیل و بر اساس مصوبات شورای مرکزی بورس معین می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری