خانه اخبار تحصیلی سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

میزان تاثیر سهمیه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1400
سهمیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

وزارت آموزش و پرورش به جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود، معمولا هرساله اقدام به نام نویسی از میان داوطلبان می نماید. در این بین سازمان مربوطه سهمیه هایی نیز برای افراد مختلف بسته به شرایط آنها در نظر گرفته است که امتیازاتی را به آزمون استخدامی آموزش و پرورش و در نهایت مصاحبه داوطلبان اضافه می نماید. از جمله این سهمیه ها می توان به دو دسته مهم یعنی سهمیه آزاد و سهمیه ایثارگران اشاره کرد. البته سهمیه های موجود در این آزمون فقط به دو مورد ذکر شده محدود نمی شوند که در ادامه دیگر سهمیه های موجود را شرح خواهیم داد.

سهمیه های ایثارگران متاثر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ شامل دو دسته 5 و 25 درصد می باشند.

سهمیه ها و امتیازات آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

آزمون استخدامی آموزش و پرورش، هر ساله با رقابت تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها (به غیر از دانش آموختگان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر رجایی) و معمولا به طور هم زمان با آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی برگزار می شود. از جمله سهمیه ها و امتیازات لحاظ شده برای این آزمون می توان به سهمیه جانبازان و ایثارگران و سهمیه معلولین اشاره کرد که در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

سهمیه آزاد

به طور کلی متقاضیانی که بدون بهره مندی از سهمیه های جانبازان، ایثارگران، معلولین و… در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت می کنند جز داوطلبان سهمیه آزاد محسوب خواهند شد. به عبارت دیگر افرادی که از هیچ یک از سهمیه های موجود در ضوابط آزمون برخوردار نیستند، حین ثبت نام می بایست عبارت “سهمیه آزاد” را قید نمایند.

از بین افراد پذیرفته شده در سهمیه آزاد، 3 برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه شده و در این مرحله گزینش می شوند.

سهمیه جانبازان و ایثارگران

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 نیز مانند سایر گزینش های سراسری، امتیازی برای خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در نظر گرفته می شود که این سهمیه به میزان 5 درصد و 25 درصد اعمال خواهد شد.

  • سهمیه 5 درصد به فرزندان و همسر جانبازان کمتر از 25 درصد، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و آزادگان با کمتر از یک سال اسارت تعلق می گیرد و به این ترتیب، 5 درصد از ظرفیت کل پذیرش، میان مشمولین این امتیاز تقسیم می گردد.
  • سهمیه 25 درصدی به همسر و فرزندان شهدا و آزادگان، فرزندان و همسر جانبازان دارای 25 درصد نقص عضو و بالاتر، همسر و فرزندان آزادگان دارای دوران اسارت یک سال به بالا و همچنین خواهران و برادران شهدا تعلق می گیرد و در این حالت، 25 درصد از ظرفیت پذیرش و جذب فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش متعلق به کسانی خواهد بود که از این سهمیه برخوردار هستند.

نکات مهم درباره سهمیه جانبازان و ایثارگران

  • مشمولینی که قصد استفاده از سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران را دارند، می بایست حدعقل 80 درصد نمره کسب کرده آخرین فرد پذیرش شده در سهمیه آزاد را به دست آورند.
  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر و همچنین فرزندان آزادگان با یک سال اسارت، از کلیه ضوابط مربوط به شرایط سنی ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش معاف خواهند بود.
  • افرادی که قصد استفاده از سهمیه جانبازان و ایثارگران را دارند، می بایست وضعیت سهمیه و اطلاعات هویتی خود را در سامانه سجایا، ثبت کرده باشند.
  • حتما به این نکته توجه داشته باشید که سهمیه های مذکور (5 درصد و 25 درصد) قابل واگذاری به غیر نخواهد بود.
  • سهمیه 25 درصد ایثارگران، به صورت جداگانه از دیگر سهمیه ها در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش درج شده و داوطلبانی که سهمیه آن ها مورد تایید قرار گرفته است، صرفا مجاز به انتخاب رشته های شغلی مشخص در سهمیه های مربوطه خواهند بود.
  • از میان کسانی که از سهمیه 25 درصد برخوردار می شوند، اولویت پذیرش به ترتیب با جانبازان، آزادگان، فرزندان شاهد، فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر (براساس درصد جانبازی) و فرزندان آزادگان با یک سال اسارت یا بیشتر است. در صورتی که پس از پذیرش این افراد، ظرفیت در نظر گرفته شده برای دارندگان سهمیه ایثارگران، هنوز تکمیل نشده باشد، سهمیه ی مذکور به سایر مشمولینی که در اولویت های بالا نبوده اند تعلق می گیرد و به ترتیب، همسر شهیدان، همسر جانبازان 25 درصد و بالاتر، همسر آزادگان با یک سال اسارت و بالاتر و در نهایت خواهر و برادر شهدا در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت.
  • چنانچه داوطلبی، بر اساس قوانین و مقررات بنیاد شهید و امور ایثارگران، در اولویت استفاده از سهمیه های ذکر شده قرار نگیرد، نمی تواند نسبت به انتخاب رشته های شغلی مشخص شده برای مشمولین سهمیه ایثارگران اقدام نماید.

علاوه بر مطالب فوق می توانید از توضیحات تکمیل تری که توسط سایت سازمان سنجش منتشر می شود نیز برای اطلاع از اخبار مربوط به سهمیه ها بهره مند شوید.

سهمیه معلولین

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402، 3 درصد سهمیه نیز برای معلولان در نظر گرفته شده است و مشمولان این امتیاز می توانند با ارائه معرفی نامه از سازمان بهزیستی، از سهمیه 3 درصدی که برای آن ها در نظر گرفته شده، استفاده نمایند. چنین داوطلبانی می بایست با شرکت در آزمون استخدامی، میان داوطلبان معلول شرکت کننده، به رقابت بپردازند. در نهایت نیز بر اساس نمره های کسب شده داوطلبان، به تعداد 2 برابر ظرفیت، جهت انجام مراحل مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در سال ۱۴۰۲ برگزار می گردد، معرفی می شوند.

نکات مهم درباره سهمیه معلولین

  • بر اساس آخرین مصوبات موجود، استخدام مضاف بر سهمیه معلولان برای رقابت با داوطلبان آزاد و در صورت وجود ظرفیت و جنسیت متناسب با رشته شغلی مورد نظر، بلامانع است.
  • افرادی که قصد استفاده از سهمیه معلولان جهت تصدی عنوان شغلی مرتبط با فرهنگیان را دارند، می بایست توانایی و کارایی لازم را برای انجام وظیفه داشته باشند.

سایر امتیازات موثر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402

سهمیه حافظان قرآن

علاوه بر امتیازات ایثارگران و معلولین، یک سری تسهیلات نیز برای حافظان قرآن در نظر گرفته می شود. مبنی بر آخرین مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، 10 درصد به امتیاز کسب شده حافظان قرآن دارای درجات 1 تا 3 اضافه خواهد شد. 

واجدان شرایط استفاده از سهمیه های مختلف در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲، می بایست کلیه مدارک مربوط به تایید مشمولیت سهمیه خود را در حین نام نویسی اینترنتی این آزمون در اختیار داشته باشند و پس از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، نسبت به مشخص نمودن نوع سهمیه و درج جزئیات مرتبط با آن در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدامات لازم را به انجام رسانند. 

سهمیه بومی شهرستانی

در صورتی که داوطلبان بومی شهرستان ها بتوانند در آزمون کتبی شامل دروس عمومی 40 درصد  و 60 درصد برای حیطه تخصصی کسب کند؛ نمره وی با ضریب 1/4 (یک و چهار دهم) محاسبه و ملاک عمل قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که این سهمیه برای تمامی شهرستان ها به استثنای شهر تهران  و مراکز استان ها اعمال می شود.

امتیاز متاهلین

به ازای تاهل و همچنین هر فرزند 2 درصد به امتیاز آزمون کتبی داوطلب اضافه می شود. البته نهایتا تا مجموع 10 درصد امکان اعمال سهمیه متاهیلین به امتیاز آزمون کتبی متقاضیان وجود دارد.

تاثیر سهمیه ها در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲

سهمیه های ذکر شده در  دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 بسیار در روند محاسبه امتیازات و قبولی داوطلبان تاثیر گذار می باشد. و هر یک از این سهمیه ها که در مطالب فوق گفته شده است، هم در مرحله آزمون کتبی و نیز در مرحله مصاحبه موثر هستند.

در ادامه دقیق تر افراد شامل سهمیه 5 درصد و 25 درصد را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مشمولین سهمیه های ایثارگران آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
ایثارگران مشمول سهمیه 25 درصدایثارگران مشمول سهمیه 5 درصد
آزادگانرزمندگان با سابقه حدعقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
همسر و فرزندان شهداهمسر و فرزندان با سابقه حدعقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاترفرزندان جانبازان زیر 25 درصد
همسر و فرزندان آزادگان یک ال و بالای یک سال اسارتفرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت
پدر، مادر، خواهر و برادر شهید

سوالات متداول

1- امکان استفاده از چه سهمیه هایی در آزمون استخدامی فرهنگیان ۱۴۰۲ وجود دارد؟

این سهمیه ها شامل سهمیه آزاد، ایثارگران، سهمیه معلولین، حافظان قرآن، بومی شهرتان ها و متاهلین می باشد.

2- منظور از تاثیر سهمیه ایثارگران در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ چیست؟

این سهمیه به دو صورت 5 درصد و 25 درصد به خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان اطلاق می گردد که جزئیات دقیق پیرامون این موضوع را می توانید در متن مقاله مطالعه نمایید.

3- حافظان قرآن درجات 1 تا 3، مشمول برخورداری از چه امتیازی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ می شوند؟

بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی، 10 درصد به میزان نمره کسب شده مشمولین این امتیاز اضافه خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۲۵ نظر
  1. ...

    سلام
    من فعلا بخاطر نقص مدرک با سهمیه آزاد در آزمون ثبت نام کردم. امکانش هست چند روز باقی مونده به آزمون سایت باز بشه و سهمیه ۵ درصدم رو فعال کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در زمان انتشار کارت ورود به جلسه ویرایش بخشی از اطلاعات امکان پذیر می باشد.

  2. مهدیه

    سلام وقتتان بخیر من برای آزمون استخدامی دبیری و معاون پرورشی شرکت کردم و از سهمیه ایثارگری پنج درصد استفاده کردم ولی هیچ کدامشان این سهمیه را نمیخواستند الان یعنی من قبول نمیشم؟؟یا در سهمیه آزاد حساب میشم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما با سهمیه آزاد حساب می شوید.

  3. حمیرا

    سلام من سهمیه ۵ درصد دارم و فقط ۱ نفر نیرو می گیرد
    برای سهمیه ازاد هم من می توانم رقابت کنم یا فقط برای همون ۱ نفر میتوتم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت کسب حد نصاب با داوطلبان آزاد نیز رقابت خواهید کرد.

  4. فهیمه

    سلام.من برای استفاده از سهمیه ایثارگری ۵ درصد برای فرزاندان باید کدوم کادرو زنیم.کافی نت فقط کادر اینکه چند ماه سابقه جبهه دارید رو زد کادر دیگه ای نزد.نباید کادر برای فرزاندان با سابقه حداقل ۶ ماه در جبهه رو میزد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تیک فرزند داوطبل با حداقل ۶ ماه سابقه رو فعال کنید. نیازی به وارد کردن مقدارش نیست.

  5. مینا

    سلام وقت بخیر
    من در حال گذراندن طرح اجباری علوم آزمایشگاهی ۱/۵سال مونده به طرحم هستم میتونم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، متاسفانه امکان شرکت برای شما وجود ندارد.

  6. فرزاد

    سلام خسته نباشید آیا سرباز معلم ها هم میتونن از بند دوسال سابقه تدریس استفاده کنند امتحان بدن برای مدرک غیر مرتبط

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      خیر

  7. R.h

    با سلام و تشکر از شما بخاطر وقتی که می‌گذارید
    اگه سهمیه ایثارگران ۵درصد نمره کتبی لازم رو کسب نکنیم درصورت امتیاز مناسب وارد رقابت با آزاد میشیم؟ تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله با سهمیه آزاد رقابت میکنید.

    • Margaret

      سلام وقت بخیر.هیچ راهی برای ثبت نام آزمون دبیری پرورشی نیست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، متاسفانه خیر، زمان ثبت نام آزمون به پایان رسیده است.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره