خانه آزمون استخدامی سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ با جواب

سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ با جواب

سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با جواب

هر ساله عده زیادی از افراد از طریق شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شانس خود را برای ورود به حیطه آموزش می سنجند. با فرا رسیدن زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش، در صورتی که شرکت کنندگان حدنصاب نمره را کسب کرده باشند، به مصاحبه دعوت خواهند شد. این افراد باید در زمان مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش با ارائه مدارک مورد نیاز در این جلسه شرکت کرده و در آخر کسانی مورد پذیرش نهایی قرار خواهند گرفت که به خوبی از پس سوالات گزینش آموزش و پرورش برآمده و از تمامی مراحل این مصاحبه با موفقیت عبور نمایند.

در فرآیند استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳، 400 امتیاز به آزمون کتبی و 600 امتیاز به مرحله مصاحبه اختصاص داده شده است.

5 تغییر مهم مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403

مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ نسبت به سال های اخیر دچار تغییراتی شده که می توان به نحوه برگزاری، تغییر ضریب تاثیرگذاری هر مرحله در نمره نهایی و … را نام برد که به طور کامل در ادامه مطلب به مهم ترین تغییرات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش می پردازیم.

عدالت محوری

همانطور که می دانید در زمان مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژگی ها و استعدادهای فردی هر متقاضی توسط کانون ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد و هر داوطلب برای گذر از این مرحله باید مورد تایید یک گروه سه نفره از این اعضا قرار بگیرد. افراد گزینش کننده در سازمان ادارای و استخدامی تحت تعلیم بوده و همه جوانب را برای تمامی مصاحبه شوندگان در نظر می گیرند.

می توان گفت تشکیل گروه های سه نفره مصاحبه کننده از هرگونه تقلبی در این مرحله جلوگیری می کند. همچنین باعث شده با تمامی داوطلبان به یک روش برخورد و گزینش به عمل آید و تبعیضی بین آنان وجود نداشته باشد.

ضریب تاثیر

همانطور که می دانید نمره نهایی از دو مرحله مصاحبه و آزمون کتبی تشکیل می شود. در این مرحله آزمون کتبی 40 درصد و مرحله مصاحبه 60 درصد از کل امتیاز نهایی را تشکیل می دهند.

شفافیت

در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403، جدولی در نظر گرفته شده است که تمامی منابع و حوزه سوالات گزینش در روز مصاحبه به طور کامل شرح داده است. همین موضوع باعث شده که داوطلبان حتی پیش از آزمون کتبی از محوریت موضوعات و روند مصاحبه مطلع بوده و ابهامی در این مورد نداشته باشند.

تیم ارزیابان

ارزیابی نهایی داوطلبان به وسیله تیم آموزش دیده و حرفه ای انجام می شود و همین موضوع باعث شده تا افراد شایسته تر و دارای صلاحیت برای شغل آموزگاری برگزیده شوند.

حداقل امتیاز

همانطور که می دانید مصاحبه بر سه محور شایستگی های عمومی، اختصاصی و تخصصی انجام می پذیرد؛ نکته ای اهمیت دارد حداقل امتیازی است که هر داوطلب باید از شایستگی های مطرح شده کسب نماید که به شرح زیر می باشد:

در ارزیابی تکمیلی، کسب 95 امتیاز از شایستگی های عمومی، 70 امتیاز از شایستگی های اختصاصی و 40  امتیاز از شایستگی های تخصصی به عنوان حدنصاب الزامی می باشد.

زمان برگزاری مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

زمان مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش پس از اعلام نتایج اولیه این آزمون در سال 1403 تعیین می شود و پذیرفته شدگان می بایست خود را برای حضور در جلسه و پاسخگویی به سوالات گزینش آموزش و پرورش آماده نمایند. به این صورت که مدتی بعد از برگزاری آزمون، اسامی پذیرفته شدگان اولیه از طریق سایت سازمان سنجش به صورت 3 برابر ظرفیت اعلام می گردد و افرادی که موفق به کسب حدنصاب نمره لازم در آزمون کتبی شده اند، می بایست در جلسه مصاحبه ای که برای آن ها ترتیب داده می شود، شرکت نمایند.

زمان مصاحبه آزمون آموزگاری

ناگفته نماند از آنجایی که آزمون جذب آموزگار ابتدایی و استثنایی و آزمون دبیری و هنرآموزی به صورت مجزا برگزار می گردد در این دوره از آزمون استخدامی آموزش و پرورش، دو مصاحبه مجزا برگزار خواهد شد. توجه داشته باشید که هسته های گزنش این عنوان شغلی از روز 20 فرورین ماه فعال خواهد شد و تا 28 اردیبهشت ماه نتایج آن اعلام خواهد شد.

هرگونه اطلاع رسانی در خصوص نحوه، زمان و مکان ارائه مدارک و ارزیابی تکمیلی در کارنامه و سامانه مرکز مجری برگزار کننده آزمون و سایت اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه خواهد بود و داوطلبان اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق دریافت خواهند کرد. بنابراین داوطلبان می بایست به طور مرتب به سایت های مذکور مراجعه نمایند.

زمان مصاحبه آزمون دبیری

پس از اعلام نتایج آزمون دبیری احتمالا در اوسط خرداد ماه، داوطلبان می بایست از یک روز بعد به سایت مای مدیو مراجعه کنند و نسبت به بارگذاری مدارک خود و دریافت تاییدیه اقدام کنند. پس از این مرحله سایت آموزش و پرروش استان داوطلب ادامه روند را برعهده گرفته و زمان و مکان دقیق مصاحبه را به متقاضیان خود اعلام خواهد کرد. بنابراین مصاحبه آزمون دبیری احتمالا در خرداد ماه انجام خواهد گرفت.

محل برگزاری مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

معمولا پس از انتشار کارنامه داوطلبان آزمون های دبیری و آموزگاری توسط سازمان سنجش آموزش کشور، سایت اداره آموزش و پرورش هر استان اقدام به اطلاع رسانی درباره مکان برگزاری مصاحبه می نماید. لازم به ذکر است که جلسات مصاحبه برای هر استان به صورت مجزا بوده و داوطلبان پس از مشاهده حوزه برگزاری مصاحبه می بایست در زمان مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش به آن محل مراجعه نمایند چرا که در غیر این صورت فرآیند استخدام ایشان لغو خواهد شد.

آدرس سایت اداره کل آموزش و پرورش استان ها 
نام استانلینک مستقیم ورود به درگاه آموزش و پرورش استان ها
آذربایجان شرقیea.medu.gov.ir
آذربایجان غربیwa.medu.gov.ir
اردبیلarta.medu.gov.ir
اصفهانisf.medu.gov.ir
البرزalborz.medu.gov.ir
ایلامilam.medu.gov.ir
بوشهرbushehr.medu.gov.ir
شهر تهرانtehran.medu.gov.ir
شهرستان های استان تهرانteo.medu.gov.ir
چهارمحال و بختیاریchb.medu.gov.ir
خراسان جنوبیskh.medu.gov.ir
خراسان رضویrazavi.medu.gov.ir
خراسان شمالیkhn.medu.gov.ir
خوزستانkhouz.medu.gov.ir
زنجانzanjan.medu.gov.ir
سمنانsemnan.medu.gov.ir
سیستان و بلوچستانsb.medu.gov.ir
فارسfars.medu.gov.ir
قزوینcaspian.medu.gov.ir
قمqom.medu.gov.ir
کردستانkurd.medu.gov.ir
کرمانkerman.medu.gov.ir
کرمانشاهkermanshah.medu.gov.ir
کهگیلویه و بویراحمدkb.medu.gov.ir
گلستانgolestan.medu.gov.ir
گیلانguilan.medu.gov.ir
لرستانlorestan.medu.gov.ir
مازندرانmazand.medu.gov.ir
مرکزیmarkazi.medu.gov.ir
هرمزگانhormozgan.medu.gov.ir
همدانhamedan.medu.gov.ir
یزدyazd.medu.gov.ir

مراحل مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403

اطلاع از زمان و محل برگزاری مصاحبه

داوطلبانی که پس از اعلام نتایج طبق ضوابط و نمره مکتسبه خود بر اساس ظرفیت پذیرفته شده اند لازم است تا از زمان، مکان و مراحل مصاحبه حضوری خود اطلاعات لازم و کافی به دست آورند. به موجب همین امر باید به نشانی اینترنتی آموزش و پرورش استان خود مراجعه کرده و اطلاعات مربوطه را دریافت نمایند.

اطلاع از زمان و محل برگزاری مصاحبه

آزمون آموزگاریآزمون دبیری
احتمالاً از 20 فروردین ماه ۱۴۰۳احتمالاً از اواسط خرداد ماه 1403

بارگذاری و بررسی مدارک

پس از اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش داوطلبانی که بر اساس کارنامه خود جز پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت اعلام شده باشند می بایست با مراجعه به سامانه my.medu.ir نسبت به تکمیل فرم اطلاعات فردی و بارگذاری مدارک مورد نیاز گزینش اقدام نمایند. جهت ورود به سامانه مذکور از طریق درگاه دولت، داشتن شماره همراه با مالکیت شخص داوطلب الزامی است. فرم اعلام آمادگی ارزیابی در ادامه مطلب بارگذاری شده است که یکی از مدارک برای بارگذاری پیش از برگزاری مصاحبه می باشد.

اطلاع از زمان و محل برگزاری مصاحبه

آزمون آموزگاریآزمون دبیری
احتمالاً از 20 فروردین ماه ۱۴۰۳احتمالاً از اواسط خرداد ماه 1403

این امکان وجود دارد که پس از بارگذاری و بررسی مدارک داوطلبی صلاحیت شرکت در مصاحبه مربوطه را نداشته و حذف گردد.

توجه داشته باشید که دعوت شدن به مصاحبه دلیلی برای پذیرش قطعی داوطلبان نیست و برای قبولی نهایی باید به حد نصاب امتیازات مراحل گزینش دست یافت. اگر چه از این نکته نباید غافل بود که مصاحبه 60 درصد از نمره قبولی داوطلبان را به خود اختصاص داده است و سهم آزمون 40 درصد است. همچنین توجه به این که مدارک مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403 پس از تعیین نمره شرکت کنندگان بررسی می شود، چنانچه این مدارک مورد تایید قرار نگیرند، از آن ها برای حضور در مراحل گزینش دعوت نخواهد شد.

گزینش آزمون استخدامی آموزش و پرورش معمولا دارای دو مرحله معاینات پزشکی و مصاحبه شفاهی می باشد که در ادامه پیرامون هر یک از آن ها نکاتی را بیان خواهیم کرد.

معاینات پزشکی

فردی که تصمیم دارد در مشاغل زیر نظر وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شود، می بایست علاوه بر بهره مندی از علم و اطلاعات کافی، از سلامت کامل نیز برخوردار باشد تا بتواند وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهد. بنابراین پذیرفته شدگان در این آزمون استخدامی پذیرفته می شوند، در مرحله گزینش می بایست در زمان مقرر مورد معاینات پزشکی نیز قرار گیرند.

معاینات پزشکی در هر شهر و استان ممکن است کمی متفاوت باشد، اما معمولا شامل معاینات چشم پزشکی، شنوایی سنجی، دندانپزشکی و قد و وزن می باشد. چنانچه پس از انجام بررسی های لازم، داوطلبان از نظر سلامت در وضعیت مناسبی باشند، به سایر مراحل راه می یابند.

پس از طی مراحل مربوط به بارگذاری مدارک و معاینات پزشکی حال لازم است افراد با در دست داشتن معرفی نامه صادر شده از سوی کارگروه اول و کارت ملی و پرینت کارنامه اولیه صادره از وزارت آموزش و پرورش، طبق زمان اعلام شده توسط اداره کل استان، جهت سنجش و ارزیابی تکمیلی به حوزه ارزیابی مربوط مراجعه نمایند.

مصاحبه حضوری

همان طور که گفته شد، به دلیل مسئولیت خطیر و ارزشمندی که معلمان بر عهده دارند، افرادی که برای این شغل انتخاب می شوند علاوه بر دارا بودن علم کافی، دانش و سلامت کامل باید معیارهای اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی لازم را نیز داشته باشند. جهت تشخیص این امر، معمولا پذیرفته شدگان اولیه به صورت چند برابر ظرفیت پذیرش آموزش و پرورش به جلسه مصاحبه ای دعوت می شوند که به صورت شفاهی و با پرسش هایی به شکل زیر برگزار می شود.

  • مصاحبه عمومی و گزینش
  • تمرین ارائه تدریس
  • تمرین ایفای نقش
  • تمرین کار گروهی

توجه داشته باشید از آنجایی که ارزیابی تکمیلی در حوزه ها به صورت گروهی انجام خواهد شد، عدم مراجعه داوطلب در روز، ساعت و تاریخ تعیین شده به منزله انصراف تلقی خواهد شد.

داوطلبانی که از سهمیه بومی مناطق استفاده می نمایند در مرحله بررسی مدارک موظف به احراز سابقه 10 سال سکونت هستند که به موجب این امر می بایست حتما فرم استشهاد محلی موجود در ادامه مطلب را تکمیل نموده و در روز مصاحبه با سایر مدارک به همراه داشته باشند.

علاوه بر موارد فوق، نوع پوشش، ظاهر، طرز برخورد، صحبت کردن و حالات رفتاری داوطلب نیز مورد توجه مصاحبه کنندگان قرار دارد و مجموع همه این ها در نمره دهی به داوطلب، بسیار موثر است. بنابراین در صورتی که قصد شرکت در مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش را دارید، پیشنهاد می کنیم که با پوششی رسمی و مناسب در جلسه حاضر شوید و بیشتر مراقب حرکات و رفتار خود باشید.

منابع سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

از آن جایی که شغل معلمی بسیار حائز اهمت بوده و تاثیر بسزایی در رشد افکار صحیح جامعه دارد، فرآیند پذیرش و استخدام نیروهای اموزشی با حساسیت های دو چندان صورت می گیرد. یکی از مهم ترین و مراحل استخدام آموزگار، مرحله مصاحبه بوده که تنها پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی می توانند به این سطح راه پیدا کنند. در این مرحله افراد از صافی های مختلف عبور می کنند که به منظور پذیرش می بایست حد نصاب امتیاز را نیز کسب نمایند. از جمله سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش که به منظور ارزیابی از افراد پرسیده می شود شامل موارد زیر می باشد:

سوالات روان شناسی

این سوالات به منظور اطمینان از صحت روان فرد بوده چراکه داوطلب علاوه بر دارا بودن سلامت جسمانی می بایست از وضعیت و روحی و روانی مناسبی نیز برخوردار باشد تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. در ادامه مطلب چند نمونه از این دسته از سوالات ذکر شده است:

  • بیوگرافی خود و خانوادتان را شرح دهید؟
  • ملاک و نحوه انتخاب دوست برای شما چیست؟
  • در هنگام عصبانیت چگونه رفتار می کنید؟
  • دلیل انتخاب شغل مدنظر چیست؟
  • و ……….

سوالات عقیدتی

این سوالات بزرگ ترین بخش مصاحبه را به خود اختصاص می دهد و مهم ترین بخش از این ارزیابی محسوب می شوند. این نوع سوالات گزینش آموزش و پرورش به منظور سنجش اعتقادات و دین فرد بوده تا در صورت متناسب بودن با چهارچوب ها و قوانین کشور، فرد به عنوان معلم برگزیده شود. چند نمونه از این سوال عبارتند از:

  • نماز جمعه چگونه خوانده می شود؟
  • در رابطه با ارکان نماز و انواع غسل های واجب توضیح دهید.
  • تسبیحات اربعه به چه صورت می باشد؟
  • سجده ی سهو را توضیح دهید.
  • تولی و تبری چیست.
  • و …………

سوالات سیاسی و اجتماعی

افرادی که در حوزه های آموزشی فعالیت دارند می بایست راجع به اتفاقات و وقایع مهم کشور و دنیا اطلاعات کافی داشته باشند. به همین منظور برای سنجش میزان این نوع اطلاعات، سوالاتی از این حوزه مورد پرسش قرار می گیرد که رایج ترین آن ها شامل:

  • نحوه انتخاب رهبر به چه صورت می باشد؟
  • تاریخ برگزاری راهپیمایی ها را شرح دهید.
  • اخبار روز ایران را از کجا مشاهده می کنید؟
  • وظایف شورای نگهبان را نام برده و توضیح دهید.
  • اهداف انقلاب اسلامی را شرح دهید.
  • در خصوص قانون اساسی توضیح دهید.
  • آخرین انتخاباتی که برگزار شد، چه زمانی و به چه صورت بود؟
  • و …………..

مدارک لازم برای دعوت شدگان به مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403

با توجه به این که دعوت به مصاحبه از پذیرفته شدگان در آزمون کتبی مشروط به مورد تایید قرار گرفتن مدارک آن ها می باشد، وزارت آموزش و پرورش هر استان، اطلاعیه مربوط به زمان و نحوه تحویل این مدارک را در سایت همان مرکز منتشر می نماید. داوطلبان موظف اند در تاریخ مقرر در محل تعیین شده حضور یافته و مدارک خود را تحویل دهند و یا آن ها را به صورت پستی به نشانی اعلام شده ارسال کنند. به تعدادی از مدارک مذکور در فهرست پایین اشاره کرده ایم.

  • ارائه کد رهگیری مربوط به تأییدیه ارسال الکترونیکی تکمیل فرم اطلاعات فردی گزینش ( داوطلبان می بایست حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت از زمان انتشار اطلاعیه، با مراجعه به سامانه medu.ir نسبت به تکمیل فرم اطلاعات فردی و بارگذاری مدارک مورد نیاز گزینش از جمله عکس پرسنلی، تصویر تمامی صفحات شناسنامه، تصویر کارت ملی و سایر مدارک مورد نیاز اقدام کنند.)
  • تکمیل فرم پیوست آمادگی برای بررسی اسناد و مدارک خوداظهاری و ارزیابی تکمیلی
  • اصل و تصویر مدارک تحصیلی (گواهینامه موقت یا دانشنامه)
  • اصل و کپی مدارک و مستندات مربوط به تایید مندرجات فرم استشهاد محل سکونت (برای داوطلبان بومی متقاضی از محل مربوط به احراز سابقه ده ساله سکونت)
  • اصل و کپی مدارک مربوط به استفاده از سهمیه 5 درصد ایثارگران برای مشمولین استفاده از سهمیه مذکور
  • اصل وکپی کارت پایان خدمت و معافیت دائم برای آقایان (دانش آموختگان برتر مشمول تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی بنیاد ملی نخبگان که پروژه تحقیقاتی جایگزین خدمت مورد تایید مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح را شروع نموده و دوره آموزشی نظامی خود را طی تموده اند، باید گواهی پایان دوره آموزشی شروع پروژ] تحقیقاتی خود را ارائه نمایند.

مدارک امتیاز آور قابل ارائه در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی آموزش و پرورش (مرحله مصاحبه) به شرح زیر می باشد:

  • مدرک کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های معتبر استانی، ملی و جهانی.
  • سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تدریس و فناوری های نوین
  • گواهی های معتبر مهارت ها و مرتبه های علمی، ادبی ،فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری.
  • تقدیرنامه های مرتبط در سطوح مدیریت میانی و عالی.
  • پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات معتبر.

صلاحیت های مورد نظر در مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

در سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش موارد متفاوتی وجود دارد که در سنجش افراد تاثیر گذارند. در مصاحبه امسال آزمون استخدامی آموزش و پرورش علاوه بر مهارت های تدریس، معلمان در رابطه با داشتن بایدها و شایستگی های زیر مورد سنجش قرار می گیرند.

صلاحیت های عمومی

موارد زیر بیشتر مرتبط با شخصیت داوطلب، اشتیاق و تطابق شخصیتی وی با عنوان شغلی انتخابی بوده و بین آموزگاران ابتدایی و دبیران و هنرآموزان دروه متوسطه مشترک می باشد.

  • صبر
  • انعطاف پذیری
  • انگیزه و علاقه
  • نحوه ایجاد ارتباط موثر
  • سلامت جسمی و روانی
  • توانایی مدیریت رفتار و هیجان
  • مهربانی و عشق ورزی و تعامل با کودکان و نوجوانان
  • گذشت
  • نظم و انضباط

صلاحیت های حرفه ای

معیار های زیر برای سنجش میزان توانمندی حرفه ای فرد و مهارت های مرتبط با شغل آموزگاری است.

  • انگیزه حرفه ای معلمی
  • تسلط بر برنامه درسی و تربیتی دوره ابتدایی
  • توانایی نوآوری
  • ابتکار آموزشی بازی وار سازی مفاهیم
  • تسلط به شیوه های طراحی آموزشی
  • شناخت و احاطه بر تربیت تمام ساحتی
  • تدریس اثر بخش

همچنین موارد زیر شامل صلاحیت های تکمیلی است که در برقراری ارتباط موثر دانش آموزان با موارد درسی نقش به سزایی را ایفا می کند.

  • نقاشی و کاربرد آن در تدریس
  • زیبا نویسی
  • طراحی و کاردستی
  • توانایی طراحی و اجرای بازی و ورزش و توجه به سلامتی

لازم به ذکر است که داوطلبانی که در فرایند مصاحبه صلاحیت های آنها محرز شده است باید دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش را بگذرانند که برای اطلاع بیشتر از جزئیات آن می توانید روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

امتیازات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش 1403

لازم به ذکر است که سنجش و ارزیابی صلاحیت و شایستگی‌های معلمی در مرحله مصاحبه توسط کانون‌های ارزیابی صورت می گیرد و همچنین در روند برگزاری مصاحبه نیز تغییر ایجاد کرده است.

در واقع امتیازات کل مربوط به آزمون استخدامی 1000 امتیاز بوده که در دو بخش آزمون کتبی و مصاحبه تقسیم می شود و نمرات مربوط به هریک از این دو بخش از سه حیطه عمومی، تخصصی و اختصاصی ارزیابی می شود.

تقسیم بندی امتیاز کل آزمون

تقسیم بندی نمره کل آزمون به شرح زیر می باشد:

  • امتیازات مربوط به بخش آزمون کتبی: 400 امتیاز
  • امتیازات مربوط به مصاحبه (ارزیابی تکمیلی): 600 امتیاز

توجه داشته باشید در صورتی که امتیاز مکتسبه دو داوطلب یکسان باشد، ارزیابی و مقایسه افراد بر اساس نمره آزمون کتبی خواهد بود.

تقسیم بندی امتیازات مصاحبه و آزمون کتبی

محور اصلی این تغییرات به این شکل است که مصاحبه کنندگان برای هر متقاضی شامل یک گروه سه نفره بوده و مراحل و امتیازات مربوط به آن به شرح زیر می باشد:

حداکثر امتیازات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
حیطه عمومیحیطه تخصصیحیطه اختصاصی
200 امتیاز240 امتیاز160 امتیاز

موارد مورد ارزیابی حیطه های مختلف در مصاحبه

همانطور که گفتیم هم در آزمون کتبی و هم در مصاحبه شایستگی های متقاضی در سه حیطه عمومی، تخصصی و اختصاصی ارزیابی می شود که عناوین مورد نظر برای ارزشیابی درمصاحبه به شرح زیر می باشد:

موارد مورد ارزیابی در حیطه عمومی مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش 1403
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در مصاحبه
باور و التزام عملی به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادیمعارف و اندیشه اسلامی و انقلابی و تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، توانایی تلاوت قرآن و درک معانی آن200 امتیاز
رعایت اداب و اخلاق اسلامی و آراستگی پوشش و ظاهرشاخص رعایت آداب و اخلاق اسلامی، شئونات اجتماعی، حضور فعال در مراسم و مناسک مذهبی و آراستگی پوشش و ظاهر، متعهد بودن به جلوه های مطلوب اخلاقی همچون صداقت، صبوری، گذشت، محبت و عطوفت
مهارت های ارتباطی، سازگاری و انعطاف پذیریابزارهای کانون ارزیابی
تعهد و تعلق سازمانی و مسئولیت پذیریابزارهای کانون ارزیابی
تفکر تحلیلی و ححل مسئلهابزارهای کانون ارزیابی
تفکر تحلیلی و حل مسئله، خلاقیت، نوآوری و تحول خواهیابزارهای کانون ارزیابی
توانایی های عمومی و ذهنیکلامی، کمی و حل مسئله
موارد مورد ارزیابی در حیطه اختصاصی مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در مصاحبه
مهارت های تدریس اثربخششناخت تفاوت های فردی، شیوه های تدریس و خلق موقعیت های بدیع و خلاقانه و مدیریت کلاس240 امتیاز
تربیت چند ساحتیمهارت های تربیتی در ساحت های اعتقادی، عبادی و اخلاقیی؛ اقتصادی و حرفه ای؛ علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی شناختی و هنری
انگیزه حرفه معلمیاشتیاق، علاقه و انگیزه به حرفه معلمی و برخورداری از نگرش غنی نبت به تعلیم و تربیت و کار کردن با دانش اموزان
کاربست فناوری های نوین آموزشیآشنایی با تکنولوژی و نرم افزارهای آموزشی
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های معتبر استانی، ملی و جهانیکسب مقام در مسابقات و رویدادهای معتبرعلمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوینمستندسازی تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه های جهادی، مدارس، مهدهای کودک، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی با ارائه مدارک معتبر از مراجع ذیربط و بیمه
تقدیرنامه های مرتبط در سطح مدیریتی (امتیاز بر اساس سطوح کسب تقدیرنامه)
موارد مورد ارزیابی در حیطه تخصصی مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش 1403 (ویژه دبیری و هنرآموزی)
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در مصاحبه
تسلط بر برنامه درسی و امور تربیتی مورد نیاز دوره متوسطهنوآوری و ابتکار آموزشی و بازی وار سازی مفاهیم آموزشی160 امتیاز
توانایی سناریو نویسی و طراحی و تولید محتوای آموزشی مطابق با عنوان شغل
اجرای عملی تدریس مطابق با عنوان شغل/ آزمون عملی کارگاهی در شایستگی فنی برای مشاغل هنرآموز
موارد مورد ارزیابی در حیطه تخصصی مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ (ویژه آموزگاری)
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در مصاحبه
تسلط بر برنامه درسی و امور تربیتی مورد نیاز دوره ابتداییتوانایی تلاوت قرآن و درک معانی آن160 امتیاز


نوآوری و ابتکار آموزشی و بازی وار سازی مفاهیم ریاضی، علوم، اجتماعی و…
توانایی قصه گویی، شعرخوانی، داستان خوانی و…
زیبانویسی، طراحی، کاردستی و نقاشی
توانایی اجرا و طراحی بازی و ورزش و سواد سلامت

منابع مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403

جهت موفقیت در جلسه مصاحبه، کتاب هایی در بازار موجود هستند که داوطلب می تواند با مطالعه آن ها اطلاعات خود را افزایش داده و با آمادگی بیشتری در جلسه مصاحبه دبیری و آموزگاری آموزش و پرورش حضور پیدا کند. در ادامه برخی از این منابع معرفی شده اند.

منابع پیشنهادی جهت آمادگی برای مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانویژگی های یک معلم خوب (آیت الله مظاهری)
اصول عقایدوصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)
ولایت فقیه (امام خمینی (ره))مسئله حجاب (شهید مطهری)
راز نماز (آقای قرائتی)اخلاق اسلامی (شهید دستغیب)

سوالات پرتکرار مصاحبه آموزش و پرورش 1403

در این قسمت، مطابق با تجربیات جمع آوری شده از مصاحبه آزمون های آموزش و پرورش داوطلبان، تعدادی از سوالات پرتکرار این آزمون جمع آوری شده است. توجه داشته باشید که سوالات زیر به صورت گزیده در نظر گرفته شده و شامل تمامی سوالات نخواهد بود. سوالات مهم و پرتکرار تر بولد شده اند.

سوالات اطلاعات دینی

  1. حدیث تقلین به چه مواردی اشاره داد؟
  2. اصول و فروع دین را نام ببرید؟
  3. تولی و تبری به چه معنی است؟
  4. حضرت علی پس از پیامبر در چه جنگ هایی شرکت کرد؟
  5. در جنگ‌ خندق چه‌ کسی‌ پیشنهاد کرد که‌ اطراف مدینه‌ را خندق بزنند؟
  6. موالات نماز را نام ببرید؟
  7. قرآن دارای چند جزء و چند صورت می باشد؟
  8. سال عام الفیل چه سالی بود؟
  9. انصار به چه کسانی گفته می شد؟
  10. پنج تن آل عبا چه کسانی هستند؟ نام ببرید.
  11. حدیث غدیر در چه زمانی نازل شد؟
  12. قتل عام برمکیان در چه زمان حکومت چه کسی رخ داد؟
  13. جعفر طیار از یاران کدام امام بود؟
  14. نام فرزندان امام حسین چه بود؟
  15. معنی آیه ولایت چیست؟

سوالات فردی شخصیتی خود شناسی

  1. چه‌ نکات مثبت‌ و منفی‌ دارید؟
  2. چه‌ کتابی‌ هایی‌ مطالعه‌ می‌ کنید؟
  3. کار گروهی‌ علاقه‌ دارید؟ دوست‌ دارید سرگروه باشید؟
  4. چند بار در آزمون های‌ استخدامی‌ شرکت‌ کردید؟
  5. عزت نفس‌ یعنی‌ چه‌؟
  6. اگر عصبانی‌ شوید چکار می‌ کنید؟
  7. چطور می‌ خواهید تعادل بین‌ زندگی‌ شخصی‌ و زندگی‌ کاریتان ایجاد کنید؟
  8. اوقات فراغت‌ را چه‌ کار می‌ کنید؟ چرا؟
  9. مسیرو هدفت‌ در ١٠ سال آینده چی‌ هست‌؟
  10. اخبار را از چه‌ طریقی‌ دنبال می‌ کنید؟
  11. آرزوی‌ شما در آینده چیست‌؟
  12. آیا می‌ توانید به‌ دیگران اعتماد کنید؟
  13. اگر در محیط‌ کارتان بی‌ عدالتی‌ ببینید آیا به‌ کارتان ادامه‌ می‌ دهید یا خیر؟
  14. اگه‌ چند سال دیگر کار بهتر با شرایط‌ بهتر پیدا کنید چکار میکنید؟
  15. دیشب‌ چه‌ ساعتی‌ خوابیدید؟ چه‌ ساعتی‌ بیدار شدید؟

سوالات روش ها و فنون تدریس

  1. چرا آموزش و پرورش را انتخاب کردید؟
  2. یک معلم خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  3. چه قدر به پول اهمیت می دهید؟
  4. با دانش آموز بی تربیت چگونه رفتار می کنید؟
  5. اگر با معلم دیگر در مدرسه دچار اختلاف شوید چه کاری انجام می دهید؟
  6. دنیا از دیدگاه شما به چه صورت است؟
  7. با تنبیه موافق هستید و چه تنبیهی؟
  8. چگونه ی توان به دانش آموزی که تازه پدر و مادر خود را از دست داده است کمک کرد؟
  9. طرح دبستان چیست؟
  10. اساسی ترین نیاز روانی دانش آموزان چه می باشد؟
  11. معلمی چه مزیت ها و چه مشکلاتی دارد؟
  12. به نظر شما پوشش معلم باید چطور باشد و استفاده از چه رنگ هایی مناسب است؟
  13. اگر دانش آموزی سر کلاس خوابید چگونه برخورد می کنید؟
  14. چگونه باید با دانش آموزی که به درس علاقه ندارد رفتار کرد؟
  15. چه خلاقیتی در خود می بینید که مناسب شغل معلمی باشد؟

سوالات احکام

  1. زکات بر چند چیز واجب است؟
  2. استحاله‌ چیست‌؟
  3. کدام سوره دو بسم ا… دارد؟
  4. چگونه می‌ توان مجتهد و اعلم‌ را شناخت‌؟
  5. احتیاط واجب‌ چیست‌؟
  6. آیا می توان از مجتهدی‌ که‌ از دنیا رفته‌ تقلید کرد؟
  7. آب جاری‌ چیست‌؟
  8. نجاسات چند تا است‌؟
  9. مطهرات (پاک کننده ها) را نام ببرید؟
  10. اگر انسان در بین‌ نماز شک‌ کند وضو گرفته‌ یا نه‌ حکمش‌ چیست‌؟
  11. مبطلات روزه را نام ببرید؟
  12. سجده های‌ واجب‌ قرآن چند سوره است‌؟
  13. نماز میت‌ چند تکبیردارد؟
  14. نماز های‌ واجب‌ چند تاست‌؟
  15. در چه‌ مواردی‌ می‌ توان نماز را به‌ جماعت‌ خواند؟

سوالات سیاسی و اجتماعی

  1. شورای‌ نگهبان از چند نفر تشکیل‌ شده است‌؟
  2. قوای سه گانه را نام برده و هر کدام را توضیح دهید؟
  3. از کدام نماز به عنوان سرود پیروزی‌ یاد شده است‌؟
  4. اعطای‌ نشان های‌ دولتی‌ با کدام نهاد است‌؟
  5. حقوق دانان شورای‌ نگهبان چگونه‌ انتخاب می‌ شوند؟
  6. علت‌ افزایش‌ فارغ التحصیلان بیکار چیست‌؟
  7. کدام نخست‌ وزیر نقش‌ عمده ای‌ در انحراف مشروطیت‌ داشت‌؟
  8. عمده ترین‌ پیامد برنامه‌ اصلاحات ارضی‌ کدام بود؟
  9. مرجع‌ رسیدگی‌ به‌ عزل رهبری‌ کدام است‌؟
  10. بودجه‌ سالانه‌ کل‌ کشور از طرف چه کسی ارائه شده و برای‌ رسیدگی‌ و تصویب‌ به‌ چه کسی تسلیم‌ می‌ گردد.؟
  11. مسئولیت اجرای قوانین و ریاست قوه مجریه با چه کسی است؟
  12. پیمان دفاعی‌ بین‌ قطر و آمریکا در چه‌ سالی‌ انعقاد یافت‌؟
  13. نهضت‌ اسلامی‌ «اخوان المسلمین‌» در کدام کشور تأسیس‌ گردید؟
  14. آیا در انتخابات شرکت می کنید؟ دلیل اهمیت شرکت در انتخابات چیست؟
  15. به‌ کدام علت‌ شاه از ادعای‌ ایران بر مجمع‌ الجزایر بحرین‌ چشم‌ پوشی‌ نمود؟

مراحل بعد از مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پروش ۱۴۰۳

آن دسته از داوطلبانی که در مصاحبه این آزمون شرکت کرده و پذیرفته شوند، می بایست دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش 1403 را نیز طی نمایند. پس از اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ ، محل برگزاری دوره یک ساله مهارت آموزی توسط دانشگاه هایی که برگزارکننده این دوره ها هستند، تعیین می گردد. پذیرفته شدگان باید در محل اعلام شده، ثبت نام نموده و در دوره های پودمانی مهارت آموزی که زیر نظر دانشگاه فرهنگیان می باشد، حضور پیدا کنند. پس از گذراندن دوره مهارت آموزی از سوی دانشگاه مجری آن، یک آزمون جامع برگزار می شود که برای استخدام شدن در آموزش و پرورش، موفقیت در این آزمون الزامی است.

  • بخشی از هزینه خدمات آموزشی و رفاهی دوره مهارت آموزی بر عهده داوطلب می باشد.
  • اگر پذیرفته شدگان در مصاحبه، طی برگزاری دوره مهارت آموزی انصراف دهند، به تشخیص وزارت آموزش پرورش ملزم به پرداخت هزینه آزمون، مصاحبه استخدامی و برگزاری دوره می باشند.
  • دانشگاه برگزارکننده دوره مهارت آموزی هیچ مسئولیتی در قبال خوابگاه و تغذیه مهارت آموزان ندارد و در صورت وجود امکانات، ارائه خدمات فقط با دریافت هزینه امکان پذیر است.
  • دوره مهارت آموزی شامل مجموعه ای از دروس تخصصی، تربیتی و کارورزی است که متناسب با نوع رشته پذیرفته شده، برای مهارت آموزان اجرا می شود.
  • پذیرفته شدگان نهایی رشته دبیری – آموزگاری باید با مراجعه به سایت دانشگاه فرهنگیان از شرایط و ضوابط ثبت نام در دوره های کارآموزی اطلاع یابند.
  • گذراندن دوره مهارت آموزی شرط لازم برای استخدام آموزش و پرورش 1403 است و جزء سنوات خدمتی محسوب نمی شود.
  • پذیرفته شدگان نهایی این آزمون باید قبل از ثبت نام در دوره مهارت آموزی، تعهد کتبی خود را مبنی بر 10 سال تعهد خدمت در محلی که آموزش و پرورش تعیین می کند، ارائه دهند.
  • عدم ثبت نام در دوره مهارت آموزی به منزله انصراف از ادامه روند پذیرش می باشد و داوطلبان در این خصوص حق اعتراض ندارند.
نکات مهم ⭐
  • زمان مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ برای عنوان شغلی آموزگاری احتمالاً از 20 فروردین ماه و برای عنوان شغلی دبیری احتمالا از اوایط خرداد ماه می باشد.
  • مصاحبه در هر استان به طور مجزا برگزار می شود که آدرس و زمان مراجعه به محل برگزاری آن از طریق سایت آموزش و پرورش هر استان به صورت مجزا منتشر خواهد شد.
  • مبلغ 342 هزار و 400 تومان از داوطلبان آزمون که به مرحله ارزیابی تکمیلی معرفی می شوند، جهت بررسی صلاحیت های عمومی و انجام ارزیابی تکمیلی دریافت خواهد شد.
  • پذیرفته شدگان مصاحبه می توانند از طریق لینک دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش اطلاعات لازم را در این باره کسب نمایند.

 

سوالات متداول

1- مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش وبژه دبیری ۱۴۰۳ در چه زمانی برگزار می گردد؟

داوطلبان با مراجعه به سایت آموزش و پرورش استان خود می توانند از زمان و مکان مصاحبه خود مطلع گردند.

2- بارگذاری اطلاعات و مدارک جهت ارزیابی تکمیلی آموزش و پرورش وبژه دبیری چه زمانی انجام می شود؟

بارگذاری اطلاعات پس از انتشسار اطلاعیه مربوطه از طریق my.medu.ir تا 48 ساعت بعد نیز ادامه دارد.

3- تاثیر سوالات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ در پذیرش نهایی چقدر است؟

نتایج مصاحبه در آزمون دبیری تا 60 درصد در پذیرش افراد نقش دارد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۵ نظر
  1. فاطمه

    سلام برای تناسب قد و وزن تا چه حد بالاتر و پایین تر از bmi رو در نظر میگیرن؟ من قدم ۱۶۸ هست باید چه وزنی داشته باشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، bmi بین ۲۰ تا ۲۶ مناسب است.

  2. بهار

    سلام وقت بخیر بندخ ۳۲ سالم میخام واسه ازمون اموزش پرورش شرکت کنم البته برای سری های بعد کا ازمون گذاشت
    فقط من دوتا جشام ضعیف عینک میزنم دوتا دکتری که رفتم گفتن فقط ضعیف ی دکتر که متخصص اطفال و بزرگسال رفتم همین معاینه کرد گفت دوتا جشام آب مروارید نوزادی داشتم که الان نیاز به عمل نیست یکم سنم بره بالاتر باید عمل کنم فقط چشم راستم با عینک آیینه آیینه نمیشه که گفت راستت بیشتر رسیده ولی چپم با عینک صاف میشه ممکن تو معاینه پزشکی بفهمن اب مروارید دارم و ردم کنن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در مرحله تست پزشکی و ورزشی دو تست بینایی سنجی و شنوایی سنجی از شما گرفته می شود. اگر این مشکل خیلی حاد باشد احتمال رد صلاحیت شما وجود دارد.

  3. موحدی

    سلام و خسته نباشید؛
    ببخشید نتایج نهایی آموزگاری کی اعلام میشه؟؟؟
    با تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، نتایج نهایی آزمون آموزگاری ابتدایی نیمه ی اول شهریور منتشر می شود.

  4. رها

    آیا امسال با توجه به اینکه گزینش و مصاحبه هم زمان صورت گرفت از تمام داوطلبین قبول شده در آزمون کتبی تحقیق محلی صورت می گیرد یا صرفا کسانی که حدنصاب نمره را در مصاحبه بیاورند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، تحقیقات میدانی از افرادی صورت می گیرد که حدنصاب نمرات را کسب کرده باشند.

  5. هانا

    سلام وقت شما بخیر
    اگه امکانش هست جواب این سوال رو بدید من دبیرستانم رشتم کامپیوتر فنی و حرفه ای بودم و مقطعم کارشناسی ناپیوسته دارم که رشتم مهندسی کامپیوتر نرم افزار هست با توجه به رشتم میتونم داخل آزمون استخدامی آموزش شرکت کنم ، این سوالم درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی/ آموزگار ابتدایی استثنایی) سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ هست لطفا جواب من رو بدید ممنونم

    • ایران مشاوره

      با سلام ودرود، خیر متاسفانه طبق آخرین اطلاعیه و اصلاحات جدید با لیسانس یا کاردانی رشته کامپیوتر (نرم افزار) فقط میتوانید در آزمون دبیری (دبیرستان) شرکت نمایید.

  6. ارزو نیرومند

    سلام من قدم ۱۵۰هست آیا در معاینات پزشکی قبول میشوم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در معاینات پزشکی استخدامی آموزش و پرورش به تناسب قد با وزن اشاره شده است.

  7. ارزو نیرومند

    سلام من قدم ۱۵۰ هست آیا در مرحله معاینات پزشکی قبول میشوم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، احتمال مردودی به این دلیل وجود دارد اما جهت اطمینان بهتر است از آموزش و پروش یا دانشگاه فرهنگیان، سوال شود.

  8. مریم

    سلام و درود
    من اگر مصاحبه دعوت شم چند وقت فرصت دارم بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، پس از آمدن نتیاج اولیه آزمون دو تا سه هفته وقت دارید تا برای مصاحبه آماده شوید.

  9. زینب

    من رشتم زبان انگلیسیه
    چه نوع سوالاتی از من تو مصاحبه میپرسن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، سوالات مصاحبه آموزش و پرورش شامل: سوالات روان شناسی، عقیدتی، سیاسی و اجتماعی می باشد.

  10. ایران مشاوره

    من رشتم زبان انگلیسیه چه مدل سوالاتی از من در مصاحبه میپرسن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، قطعا سوالاتی در مورد رشته زبان انگلیسی و پایان نامه شما مطرح خواهد شد پس باید به رشته خودتان مسلط باشید.
      دسته ی دیگر از سوالات، سوالات عقیدتی و سیاسی هستند که از شما پرسیده خواهد شد.

  11. RH

    سلام خسته نباشید
    ببخشید در مورد سلامتی دندون سوال داشتم که تا چه حد تاثیر داره چون جنس دندونای من بی نهایت بده و آهکیه ؟؟میخوام بدونم ممکنه از مصاحبه رد بشم؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در مراحل معاینات پزشکی سلامت دندان شما ملاک پذیرش می باشد، شما بهتر است قبل از ورود به مرحله ی مصاحبه مراحل درمان را شروع کنید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره استخدامی پیج استخدامی