خانه فرهنگیان تغییرات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

تغییرات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

تغییرات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

هرساله تعداد زیادی از افراد در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت می کنند که پس از اعلام نتایج اولیه از طریق سایت سنجش و به حدنصاب رسیدن نمره آزمون کتبی، به مصاحبه دعوت می شوند. با توجه به اطلاعیه های منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش تغییرات گسترده ای در نحوه برگزاری آزمون و مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال جاری صورت گرفته که متقاضیان می بایست برای کسب نتیجه بهتر، نسبت به این تغییرات توجه ویژه داشته باشند.

در ارزیابی تکمیلی، کسب 95 امتیاز از شایستگی های عمومی، 70 امتیاز از شایستگی های اختصاصی و 40  امتیاز از شایستگی های تخصصی به عنوان حدنصاب الزامی می باشد.

تغییرات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403

علاوه بر تغییرات در مواد این آزمون پرطرفدار و نحوه برگزاری آن در سال جاری، روند اجرا و محتویات مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز دستخوش تغییراتی شده است. با توجه به این که تعداد داوطلبان دعوت شده به مصاحبه، معمولا دو الی سه برابر ظرفیت پذیرش نهایی می باشد، هدف از اصلاحیه های منتشر شده از سوی اموزش و پرورش بهبود کیفت مصاحبه و رعایت انصاف در ارزیابی شرکت کنندگان است. 5 تغییر مهم اموز و پرورش به شرح زیر می باشد:

  • عدالت محوری
  • ضریب تاثیر
  • شفافیت
  • تیم ارزیابان
  • حداقل امتیاز

در ادامه به شرح و تفسیر هر یک از این تغییرات می پردازیم.

عدالت محوری

در سال های گذشته مصاحبه استخدام آموزش و پرورش توسط یک تیم سه الی چهار نفره برگزار می شد در حالی که با توجه به تغییر ضریب و رعایت عدل و انصاف در مصاحبه، امسال با سه تیم دو نفره از افراد اموزش دیده توسط سازمان اداری و استخدامی، این جلسه برگزار خواهد شد.

پیش بینی می شود هر تیم به بررسی یکی از مهارت های داوطلب اعم از تسلط بر دانش یاددهی – یادگیری، تسلط بر دانش تخصصی – موضوعی و تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره ابتدایی بپردازند.

ضریب تاثیر

مصاحبه، سهم بسزایی در پذیرفته شدن یا نپذیرفته شدن متقاضیان دارد، درصوتی که شما به طور کامل خود را برای مصاحبه آماده کرده باشید، نیمه بیشتر راه را طی کرده و در مسیر موفقیت قرار خواهید گرفت.

در سال جاری ضریب تاثیر آزمون کتبی و ارزشیابی تکمیلی نیز دچار تغییرات اساسی شد که با توجه به اعلام وزارت آموزش و پرورش، سهم نتیجه امتحان کتبی 40 درصد و ارزیابی تکمیلی با وزن 60 درصد، کل آزمون را شامل می شود این در حالی است که سال گذشته سهم ازمون کتبی 30 درصد و ارزیابی 70 درصد بود.

شفافیت در اجرای مصاحبه

هر ساله سوال تعداد زیادی از داوطلبان منابع ناشناخته مصاحبه و موضوعات مختلف آن بود که بنابر تصمیم وزارت اموزش و پرورش کشور امسال منابع موجود در مصاحبه به طور کامل شفاف سازی شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به موارد گفته شده در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، از آن مطلع گردند. با توجه به اهمیت بالای منابع آزمون، این موضوع در افزایش کیفیت مصاحبه و رقابت منطقی تر، بسیار موثر واقع خواهد شد.

تیم ارزیابان

تمامی تغییرات فوق، در حالی اثر بخشی خود را القا می کند که به دست افراد ماهر انجام شود به همین منظور وزارت آموزش و پرورش در سال جاری، تیمی قوی متشکل افرد آموزش دیده توسط اساتید برای ارزیابی در نظر گرفته است. داوطلبان برای کسب حداقل نمره باید با مطالعه دقیق منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش، از سد سه تیم دو نفره از افراد حاذق برآیند.

تیم ارزیابی با درج نمره هایی به متقاضیان و جمع تمامی نمرات، وضعیت قبولی داوطلب را مشخص کرده و پس از انجام مصاحبه توسط سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org به ایشان اعلام می کنند.

حداقل امتیاز مصاحبه

شاید برای شما هم سوال باشد که کسب حداقل امتیاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟ در آزمون استخدامی اموزش و پرورش 1403 در ارزیابی تکمیلی، کسب 95 امتیاز از شایستگی های عمومی، 70 امتیاز از شایستگی های اختصاصی و 40  امتیاز از شایستگی های تخصصی به عنوان حدنصاب الزامی می باشد. درصورتی که دو داوطلب نمره یکسانی کسب کنند ملاک پذیرش، آزمون کتبی آنها بوده و داوطلبانی که در آزمون کتبی نمره بیش تری را کسب کرده باشند، در اولویت قبولی قرار خواهند گرفت.

محتوای مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

محتوای ارزیابی ازمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳ در سه حیطه عمومی و تخصصی و اختصاصی ارائه شده است که با بررسی آن ها و مطالعه درباره این موضوعات، روند مصاحبه شما با موفقیت بیش تری طی خواهد شد. این محتوی در جدول زیر آورده شده.

محتوای مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1403

عمومیتخصصیاختصاصی 
باور به التزام عملی به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی

رعایت ادب و اخلاق اسلامی و آراستگی پوشش و ظاهر

مهارت های ارتباطی

سازگاری و انعطاف پذیری و تفکر تحلیلی و حل مسئله

خلاقیت و نوآوری و تحول خواهی

مسئولیت پذیری دانش تعلیم و تربیت اسلامی دانش اجتماعی و حقوقی

توانایی های عمومی ذهنی

 

 

تسلط بر دانش تخصصی موضوعی

تسلط بر برنامه درسی و تربیتی مورد نیاز دوره ابتدایی

پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمون

 

 

 

 

مهارت های تدریس اثر بخش

مهارت های تربیت در ساحت های شش گانه

انگیزه حرفه معلمی

کاربست فناوری های نوین آموزشی

کسب مقام در مسابقات و رویدادهای معتبر استانی، ملی یا جهانی

سوابق و فعالیت های تحصیلی، اموزشی، فرهنگی، جهادی و فناوری های نوین

 

 

امتیاز لازم برای قبولی در مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳

همانطور که اشاره شد یکی از تغییرات مصاحبه در سال جدید شفاف سازی منابع آن است اما شما برای قبولی در مصاحبه به حداقل امتیاز مشخص شده از طرف وزارت اموزش و پرورش کشور نیاز دارید. حداقل امتیاز مورد نیاز برای قبولی داوطلبان در سه حیطه اعلام شده است.

  • حیطه شایستگی عمومی: 95 امتیاز
  • حیطه شایستگی اختصاصی: 70 امتیاز
  • حیطه شایستگی تخصصی: 40 امتیاز

توجه داشته باشید کسب امتیاز در هر یک از این موارد بدین معناست که اگر شما در هر کدام از حیطه های گفته شده، امتیاز کم تری را کسب کنید به منظور عدم پذیرش شما در این مرحله تلقی می شود.

سوالات متداول

1- تغییرات مصاحبه ازمون استخدامی اموزش و پرورش ۱۴۰۳ چه مواردی است؟

این تغییرات شامل مواردی همچون عدالت محوری، ضریب تاثیر، شفافیت، تیم ارزیابان و حداقل امتیاز است که در مقاله به شرح هرکدام پرداخته شده است.

2- امتیاز لازم برای قبولی در مصاحبه ازمون استخدامی اموزش و پرورش چقدر است؟

در ارزیابی تکمیلی، کسب 95 امتیاز از شایستگی های عمومی، 70 امتیاز از شایستگی های اختصاصی و 40 امتیاز از شایستگی های تخصصی به عنوان حدنصاب الزامی می باشد.

3- محتوای ازمون استخدامی اموزش و پرورش ۱۴۰۳ چیست؟

این محتوا شامل مهارت های تدریس، مهارت های تربیت، انگیزه حرفه معلمی، کاربست فناوری های نویت آموزشی و... که جزئیات آن در دفترچه ثبت نام و متن این مقاله ذکر شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره فرهنگیان پیج فرهنیگان