خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه
شرایط تحصیل در ترکیه

یکی از مسائلی که این روزها فکر جوانان زیادی را مشغول نموده است تحصیل در خارج از کشور می باشد. تحصیل در خارج و تاثیراتی که این مساله در ادامه زندگی فرد خواهد گذاشت باعث می گردد افراد بسیاری در تلاش برای محقق نمودن آن باشند.
کشور ترکیه به لحاظ شرایط جغرافیایی و نزدیکی به ایران و همچنین از لحاظ شرایط اقتصادی در وضعیتی است که یکی از بهترین گزینه ها برای ادامه تحصیل می باشد. ترکیه یکی از کشورهای منطقه اوراسیا است که روز به روز در حال پیشرفت و توسعه می باشد و از این جهت می تواند تاثیر خوبی در آینده زندگی تحصیلی و کاری شما داشته باشد. اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و کشور ترکیه جزء گزینه های شما برای ادامه تحصیل می باشد خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

تسلط به یکی از زبان های ترکی و یا انگلیسی جهت دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه بسیار حائز اهمیت می باشد.

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

برخی از کشورها برای ادامه تحصیل در دانشگاه بسته به شرایط فرهنگی و موارد دیگر نسبت به بقیه کشور های مهاجرپذیر مناسبت تر می باشند که این امر با ملیت فردی که قصد تحصیل در کشور خارجی را دارد، رابطه مستقیم خواهد داشت.

تحصیل در ترکیه به جهت ارائه دادن بورس های تحصیلی مختلف و شریط اخذ ویزای تحصیلی مناسب داوطلبان زیادی دارد. از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می توان به کیفیت نسبتا بالای آموزشی این کشور اشاره نمود همچنین به دلیل قرابت فرهنگی و مسافت کوتاه آن جهت تردد با ایران، طبیعتا برای دانشجویان ایرانی مقصد مناسبی محسوب می شود.

همچنین مدارک اخذ شده پس از فارغ التحصیلی از بسیاری از دانشگاه های کشور ترکیه برای کشور ایران معتبر بوده و امکان استخدام های رسمی و یا ادامه تحصیل در مقاطع مختلف را پس از بازگشت به کشور برای افراد فراهم می آورد. در نهایت تحصیل در این کشور از نظر هزینه نیز برای متقاضیان آموزش در خارج از کشور بسیار مقرون به صرفه بوده و همین امر می تواند یکی از باعث انتخاب حهت تحصیل باشد.

استفاده از بورسیه برای تحصیل در ترکیه

استفاده از بورسیه تمامی مقاطع از کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفته تا دکترا برای دانشجویان خارجی امکان پذیر است و شما می توانید با ارائه درخواست، شانس خود را برای دریافت بورسیه امتحان کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر دانشجو فقط امکان ارسال درخواست برای یک بورسیه را دارد و به همراه درخواست خود باید لیست 12 دانشگاهی که قصد دریافت بورسیه آنها را دارد ارسال نماید.

انواع بورسیه تحصیلی

ترکیه دارای بورسیه های تحصیلی مختلف و متنوعی است که کار را برای دانشجویان ساده تر می کند به همین دلیل داوطلبان می توانند با توجه به شرایط مد نظر خود جهت انتخاب هر یک از آن ها اقدام نمایند از جمله این موارد می توان به:

  • بورسیه های تحصیلی ارائه شده توسط جمهوری ترکیه
  • بورسیه های تحصیلی استانی
  • بورسیه های ارائه شده توسط موسسات و سازمان های ملی و بین المللی
  • بورسیه های تحصیلی دانشگاه ها

ویژگی های بورسیه تحصیلی

بورسیه های قابل استفاده در کشور ترکیه دارای ویزگی های اساسی است که پوشش دهی آن را جهت استفاده مفید تر نشان می دهد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

  • پرداخت هزینه اسکان به صورت ایجاد خوابگاه های مربوط به هر دانشگاه
  • آموزش رایگان بدون نیاز به شهریه
  • قرار گرفتن تحف پوشش بیمه درمانی
  • دریافت دو بلیط رایگان برای ورود به ترکیه و خروج از آن به هنگام اتمام تحصیل

موارد دربرگیرنده توسط بورسیه تحصیلی

این بورسیه ها از نظر زمانی به دو دسته تمام وقت و کوتاه مدت تقسیم می شوند که برای مشخص شدن ویژگی های هریک از آن ها در ادامه جزئیات مروبوطه ذکر شده است.

برنامه های تمام وفت

در صورتی که بورسیه مربوط به مقطع کارشناسی باشد شامل موارد زیر است:

  • کمک هزینه ماهانه (تقریبا 800 لیر)
  • شهریه دانشگاه
  • دوره یک ساله زبان ترکی
  • اقامت
  • بیمه
  • بلیط رفت و برگشت (یک بار)

همچنین اگر بورسیه مورد تقاضا برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در نظر گرفته شده باشد نیز گزینه های زیر را در بر خواهد گرفت:

  • هزینه کمکی ماهانه (برای کارشناسی ارشد حدود هزار و 100 لیر و برای دکتری حدود هزار و 600 لیر)
  • شهریه دانشگاه
  • دوره های زبان ترکی
  • اقامت
  • بلیط رفت و برگشت (یک بار)

برنامه های کوتاه مدت

برای بورسیه تحصیلی شایستگی تحت عنوان (Başarı Bursu): کمک هزینه ماهانه (برای کارشناسی 450 لیر، کارشناسی ارشد 600 لیر و دکتری 900 لیر) بوده و البته هزینه های اقامتی و … دربرگرفته نمی شود.

همچنین در صورتی که خواهان بورسیه های تحقیقاتی باشید (به مدت 3 تا 10 ماه) کمک هزینه ماهانه 3 هزار لیر به شما پرداخت شده و البته هزینه های اقامتی و … را در بر نمی گیرد.

تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه

تحصیل در مقاطع مختلف در کشور ترکیه

از آن جایی که امکان تحصیل در ترکیه از سن زیر 18 سال نیز ممکن می باشد، در این بخش به توضیح این مورد می پردازیم. سیستم آموزش ترکیه تحت کنترل دولت بوده و تحصیل در مدارس و مراکز آموزشی دولتی این کشور رایگان می باشد.

همچنین لازم است بدانید که تحصیل در دوره دبیرستان در این کشور حداقل 4 سال طول خواهد کشید. البته علاوه بر مدارس دولتی در این کشور مدارسی نیز تحت عنوان آناتولی نیز وجود دارد که تمرکز آن ها بر آموزش زبان های خارجی و آموزش های خاصی می باشد.به طور کلی در اغلب مدارس این کشور آموزش به زبان ترکی انجام می پذیرد که البته در مدارس بین المللی کشور ترکیه آموزش به زبان انگلیسی انجام می شود.

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان

دانش آموزان خارجی در صورت انتخاب مدارس بین المللی برای تحصیل، می بایست چیزی حدود هزار و 500 تا 3 هزار دلار را بپردازند که البته پرداخت 100 تا 200 دلار نیز برای بررسی مدارک و درخواست آن ها نیز لازم است. همچنین با این هزینه امکانات رفاهی همچون تغذیه و وعده های غذایی نیز در برگرفته می شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

تحصیل در این مقطع نیز حدودا 4 سال طول می کشد اما دریافت بورسیه آن به نسبت مقطع کارشناسی ارشد سخت تر است هرچند برای دانشجویان بین المللی بورسیه وجود دارد.

همان طور که گفته شد، تسلط داشتن بر زبان ترکی یکی از مواردی است که می تواند شانس فرد را برای دریافت بورسیه افزایش دهد. البته در صورت نداشتن مدرک زبان هم تحت عنوان پذیرش مشروط امکان استفاده از کلاس های رایگان زبان ترکی برای دانشجویان فراهم می باشد.

پس از تصمیم برای اینکه در چه نوع دانشگاهی اعم از خصوصی و یا دولتی قصد ادامه تحصیل دارید، چنانچه دانشگاه مد نظر شما به زبان ترکی تدریس می نماید، باید در آزمون YOS و در صورتی که قرار است به زبان انگلیسی آموزش ببینید می بایست در آزمون SAT شرکت کنید.

البته در برخی از موارد نیز نیازی به شرکت در آزمون ورودی وجود ندارد و بعضی از دانشگاه های این کشور نیز دارای شرایط ورودی خاص خود همچون شرط معدل را دارا می باشند.

آزمون YOS

ترکیه برای انتخاب دانشجویان در مراکز آموزش عالی از طریق سازمان OSYM آزمونی را برگزار می نماید که البته پذیرش برای دانشجویان خارجی از طریق آزمون YOS می باشد. داوطلبان در صورتی که در این آزمون که هر سال برگزار می گردد شرکت نموده و رتبه قبولی کافی کسب نمایند، این امکان را خواهد داشت تا جهت ثبت نام در دانشگاه های ترکیه اقدام نمایند.

البته اکثر دانشگاه های دولتی این آزمون را به صورت اختصاصی طراحی می کنند و در ضمن امکان انتخاب زبان سوالات آن به انگلیسی یا سایر زبان ها علاوه بر ترکی امکان پذیر می باشد. همچنین این آزمون که به صورت تستی می باشد به 3 بخش هوش، ریاضیات و هندسه تقسیم شده است و البته مهم ترین آزمون ورودی دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه محسوب می شود.

آزمون SAT

این آزمون استعداد تحصیلی سال آخر دوران دبیرستان گرفته می شود و برای سنجش قدرت تحلیل دانش آموزان کاربرد دارد. همچنین آزمون مذکور توسط موسسه کالج برد طراحی و شامل دو بخش استدلالی و موضوعی بوده و محدودیت سنی نیز ندارد. در ضمن آزمون مذکور 7 بار در سال در کشور آمریکا و کشور های بسیاری برگزار شده و نتایج آن مورد قبول اکثر دانشگاه های دنیا جهت ورود به دانشگاه خواهد بود.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی

هزینه لازم برای تحصیل در این مقطع نیز با توجه به نوع دانشگاه، برنامه های درسی و رشته افراد متغیرمی باشد اما به طور کلی برای تجصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه که به زبان انگیسی تدریس می نمایند حدود 500 تا هزار و 800 دلار و برای دانشگاه های به زبان ترکی 300 تا 800 دلار می باشد. در ضمن متقاضیان برای ادامه تحصیل در این مقطع در دانشگاه های خصوصی نیز می بایست 5 هزار تا 20 هزار دلار پرداخت نمایند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی

  1. فرم پذیرش دانشجو
  2. دیپلم دوره دبیرستان و یا معادل آن
  3. ریز نمرات
  4. نامه تمکن مالی
  5. هزینه ثبت نام
  6. نتایج امتحانات ورودی
  7. ویزای دانشجویی
  8. مجوز اقامت در ترکیه
  9. بیمه سلامت

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

تحصیل در مقطع ارشد در کشور ترکیه معمولا طرفداران بیشتری دارد چراکه ادامه تحصیل در این مقطع هزینه های نسبتا پایین تری داشته و مقرون به صرفه محسوب می شود.

گذراندن دوره کارشناسی ارشد در ترکیه معمولا دو سال زمان می برد و در نهایت مستلزم ارائه پایان نامه و دفاعیه از آن می باشد که البته در برخی از دانشگاه ها به جای نوشتن رساله کتبی دانشجویان می بایست یک پروژه جرفه ای شغلی بگذرانند.

برای بالا بردن شانس پذیرش در دانشگاه های رقابتی تر و یا برخورداری از بورسیه، دانشجویان بهتر است در آزمونی که تحت عنوان ALES برگزار می شود، نمراتی بالاتر از حداقل آن یعنی 50 تا 55 کسب نمایند. همچنین می توان گفت که محتوای این آزمون بر مبنای سنجش مهارت ها و توانمندی های پایه ای لازم برای گذراندن مقطع ارشد می باشد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل در این مقطع نیز با توجه به زبانی که به وسیله آن تدریس صورت می گیرد متفاوت می باشد و بر همین اساس تحصیل به زبان ترکی معمولا هزینه ای بین 500 تا 1000 دلار در سال و هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع ارشد بین هزار و 500 تا 3 هزار و 500 دلار  می باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  1. مدرک کارشناسی (اصل و ترجمه ترکی)
  2. ریزنمرات (اصل و ترجمه ترکی)
  3. مدرک تومر (حداقل نمره 70 از 100 قابل قبول خواهد بود.)
  4. کپی پاسپورت
  5. گواهی معادل سازی (تا 6 ماه پس از ثبت نام باید به دانشگاه تحویل داده شود.)
  6. به عنوان یک دانشجوی خارجی میانگین نمرات دوره کارشناسی در سیستم نمره دهی باید حداقل 75 از 100 باشد.

تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

دانشجویان برای تحصیل در این مقطع نیز می بایست آزمون ورودی مورد نیاز را بگذرانند همچنین دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع دکتری به افرادی که دارای نمرات بالایی در دوره ارشد بوده ند پذیرش می دهند.

در ضمن دانشجویان بهتر است پیش از شروع تحصیل با اساتید مرتبط با رشته خود مکاتبه نمایند تا بتوانند در تیم تحقیقاتی استاد مورد نظر خود کار نموده و حقوق دریافت نمایند.

مدت زمان تحصیل در این دوره با توجه به رشته تحصیلی بین 3 تا 5 سال ارزیابی می شود و همچنین در اوایل دوره دکتری در این کشور آزمون صلاحیتی برگزار می شود که توسط آن پیشنهاد رساله دانشجو به دو صورت کتبی و شفاهی بررسی شده و آزمون های دوره دکتری برنامه ریزی و ارزیابی می شوند.

پس از بررسی نتایج این آزمون توسط کمیته صلاحیت و دفاع موفییت آمیز از هدفت پژوهش، فرد می تواند دوره دکتری خود را آغاز نماید و البته هر 6 ماه به طور منظم دانشجویان توسط کمیته مربوطه ارزیابی خواهد شد. در نهایت پس از به پایان رساندن پژوهش، رساله نهایی دکتری توسط هیئت داوران بررسی شده و در حضور عموم از آن دفاع می شود.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری

در بیشتر موارد دانشجویان مبالغ کمی برای تحصیل در این مقطع پرداخت می کنند و البته امکان انجام فعالیت های محدودی برای بدست آوردن منابع مالی محدود یز برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

هچنین شهریه دوره های دکتری در دانشگاه های دولتی این کشور در صورتی که به زبان انگلیسی تدریس نمایند معمولا چیزی حدود 500 تا 800 یورو در سال برای دانشجویان بین الملل می باشد که این میزان برای شهروندان ترکیه و یا دانشگاه هایی که به زبان ترکی در آن ها تدریس می شود کمتر نیز خواهد بود. البته شهریه دانشگاه های خصوصی با توجه به امکانات مالی بیشتر، سالیانه حدود 5 هزار و 250 تا 17 هزار و 500 یورو بسته به رشته تحصیلی افراد می باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکتری

  1. مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریزنمرات
  2. مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریزنمرات
  3. CV
  4. کپی پاسپورت
  5. انگیزه نامه و توصیه نامه
  6. نمره آزمون ALES
  7. نمره آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس) و یا آزمون هایی که توسط مرکز OSYM ارائه می شود.

شرایط تحصیل در ترکیه

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

داوطلبان برای تحصیل در ترکیه و دریافت بورسیه های تحصیلی این کشور می بایست دارای شرایط خاصی بوده و همچنین مدارک لازم برای این امر را نیز فراهم نمایند به همین دلیل در ادامه به توضیح این موارد پرداخته شده است.

شرایط سنی دریافت بورسیه

  • متقاضیان مقطع کارشناسی باید زیر 21 سال سن داشته باشند.
  • داوطلبان دوره کارشناسی ارشد می بایست کمتر از 30 سال سن داشته باشند.
  • افراد کمتر از 35 سال نیز می توانند برای مقطع دکتری اقدام نمایند.

شرط معدل دریافت بورسیه

  • حداقل معدل 14 برای تحصیل در مدرک کارشناسی
  • حداقل معدل 15 برای متقاضیان دوره ارشد و دکتری
  • حداقل معدل 18 جهت ادامه تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی

تحصیل رایگان در ترکیه

همان طور که گفته شد، تحصیل در کشور ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا کم هزینه تر می باشد بخصوص برای دانشجویان خاورمیانه ترکیه یکی از گزینه های روی میز است.

دانشجویان ممتازی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند از سوی دولت این کشور امتیازات بسیاری دریافت می کنند که از این جمله می توان به امکانات آموزشی رایگان، امکانات بهداشتی و درمانی رایگان و برگزاری دوره های آموزش زبان ترکی بدون هیچگونه هزینه ای اشاره کرد.

همچنین دانشجویان در حال تحصیل در کشور ترکیه می توانند با استفاده از وام های دانشجویی و امکانات موجود در این کشور تا حد امکان هزینه های زندگی و تحصیل خود را کاهش دهند.

اعتبار دانشگاه های ترکیه 

یکی از مواردی که به هنگام انتخاب دانشگاه و یا کشور خارجی برای ادامه تحصیل می بایست در نظر گرفته شود، اعتبار مدارک صادر شده توسط دانشگاه های کشور مد نظر می باشد به همین دلیل در این بخش اعتبار مدارک کشور ترکیه در دو حوزه بین المللی و برای ایران را بررسی می کنیم.

اعتبار دانشگاه های ترکیه در مجامع بین المللی

رتبه دانشگاه های کشور ترکیه در سالهای اخیر در آمارهای جهانی با افزایش قابل ملاحظه ای روبرو بوده است تا حدی که مدرک ارائه شده توسط این دانشگاه ها دارای اعتبار خوبی می باشد و در دانشگاه های معتبر دنیا شناخته شده و قابل پذیرش می باشد.

مزیت دیگری که دانشگاه های ترکیه دارند این است که پس از پایان هر مقطع تحصیلی به شما مدرک بین المللی ارائه می دهند که با استفاده از این مدرک شما می توانید در دانشگاه های سراسر دنیا در مقاطع بالاتر به تحصیل ادامه دهید. در ضمن بر اساس بررسی های موسسه QS، دانشگاه های برتر ترکیه طبق رنکینگ جهانی در سال 2022 به شرح زیر است:

برترین دانشگاه های ترکیه بر اساس موسسه QS
نام دانشگاهرتبه
دانشگاه کوچ520 – 511
دانشگاه سابانجی550 – 541
دانشگاه فنی خاورمیانه560 – 551
دانشگاه بیلکنت600 – 591
دانشگاه بغازیچی750 – 701
دانشگاه فنی استانبول750 – 701
دانشگاه آنکارا1000 – 801
دانشگاه حاجت تپه1000 – 801
دانشگاه استانبول1000 – 801

اعتبار دانشگاه های ترکیه در ایران

دانشگاه های کشور ترکیه از نظر مدرک در دو دسته جداگانه تقسیم بندی شده است که مدارک برخی از آن ها مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و موارد دیگر مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشند در ادامه برترین دانشگاه های هر گروه ذکر شده است.

اعتبار دانشگاه های ترکیه در ایران به ترتیب رتبه
دانشگاه های مورد تایید وزارت علومدانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت
Bilkent University Acıbadem University
Bogazici UniversityAtaturk University
Hacettepe UniversityAnkara University
Koc UniversityBahçeşehir University
Middle East Technical University / Orta Dogu Teknik UniversitesiBaşkent University
Sabanci UniversityDokuz Eylül University
Ankara UniversityEge university
Cankaya UniversityGazi University
Cukurova UniversityHacettepe university
Dokuz Eylul UniversityIstanbul University

نحوه ارزیابی مدارک دانشگاه های ترکیه در ایران

  • مدارک تحصیلی با عنوان “Ön Lisans Diplomasi” که در آن ها دانشجو دو سال مشغول به تحصیل بوده، چنانچه فرد دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی بوده باشد در ایران به عنوان کاردانی در نظر گرفته می شود.
  • مدارک با عنوان “Lisans Diplomasi” که پس از سپری نمودن 4 سال تحصیلی به فرد اعطا شده به عنوان کارشناسی و یا لیسانس ارزشیابی می شود.
  • چنانچه فرد با عنوان مدرک ” Yuksek Lisans Diplomasi” فارغ التحصیل شده باشد، اگر ار دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم دریافت شده باشد، در ایران به عنوان کارشناسی ارشد در نظر گرفته می شود.
  • کلیه مدارکی که با نام “Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi “ اعطا شده اند با توجه به اینکه 5 سال تحصیلی به صورت پیوسته بعد از دیپلم اشتغال به تحصیل داشته اند به عنوان کارشناسی ارشد در دامپزشکی ارزشیابی می شوند.
  • مدرک تحصیلی “Doktora” و یا “D” اگر از دانشگاه های برتری که توسط وزارت علوم اعلام شده باشد، چنانچه فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد با عنوان دکتری در ایران در نظر گرفته می شود.

در صورتی که داوطلبان در مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری در دانشگاهی به غیر از مراکز برتر وزارت علوم فارغ التحصیل شده باشند، اگر معدل آن ها 3 از 4 تعیین شده و مقاله علمی چاپ شده از رساله ارشد و یا دکتری خود ارائه دهند، با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در ایران ارزشیابی خواهند شد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه

متقاضیان در صورتی که نیازمند اقامت بیش از 90 روز در خاک کشور ترکیه باشند، باید درخواست ویزای تحصیلی و یا کاری ثبت نمایند. بدین منظور از 2 طریق امکان اقدام وجود دارد:

  1. در این روش با پاسپورت ایرانی به عنوان گردشگر وارد ترکیه شده و در مدت 90 روز اقامت خود چنانچه لازمه دانشگاه مورد نظر آزمون ورود باشد، مراحل مربوطه را گذرانده و پس از ثبت نام در دانشگاه، با دریافت کارت دانشجویی خود برای کسب ویزای تحصیلی اقدام می نمایید.
  2. در صورتی که از کارگزارانی که برای ثبت نام در دانشگاه ها استفاده کنید، فرد مذکور مراحل مربوطه را در کشور ترکیه انجام خواهد داد و کارت دانشجویی را برای شما ارسال می نماید پس از آن با مراجعه به سفارت ترکیه می توانید ویزای تحصیلی مد نظر خود را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی از سفارت

  • گذرنامه با حداقل یک سال اعتبار
  • کپی پاسپورت
  • عکس پرسنلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • فیش واریز شهریه
  • پرینت فرم تکمیل شده تقاضای ویزای دانشجویی
  • بیمه درمانی
  • بلیط
  • نامه تمکن مالی
  • هزینه بررسی ویزا
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه

کار دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه
کار دانشجویی در ترکیه

براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت ترکیه، دانشجویان بین الملل این کشور می توانند در حین تحصیل کار کنند. البته کسانی که به تازگی به تحصیل در ترکیه مشغول می شوند باید سال اول خود را پشت سر گذاشته و از سال دوم مجوز کار حین تحصیل برای آنها صادر می گردد.

تا زمانی که دانشجو در این کشور در حال تحصیل باشد می تواند در اوقات آزاد خود به انجام کارهای نیمه وقت دانشجویی مشغول باشد اما به محض پایان مدت تحصیل، ویزای تحصیلی او باطل شده و اگر قصد ادامه کار در این کشور را داشته باشد باید برای دریافت ویزای کاری اقدام نماید.

مجوزهای مورد نیاز برای کار دانشجویی، زیر نظر وزارت امور داخلی و پلیس مهاجرت این کشور صادر می گردد که از طریق اینترنت و بصورت آنلاین انجام می گیرد و در ضمن اگر فرد متقاضی مشکل خاصی نداشته باشد معمولا مجوز کار حین تحصیل به راحتی صادر شده و مخالفت خاصی با آن صورت نمی گیرد.

تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در کشور ترکیه

برای کسانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی دارند کشور ترکیه می تواند گزینه خوبی باشد. پایین بودن هزینه ها نسبت به دیگر کشورها، مدرک مقبول در مجامع بین المللی و وجود حداقل 17 دانشگاه که بصورت مطلق مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد از جاذبه های کشور ترکیه برای دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی است.

شرایط رشته پزشکی

رشته های پزشکی در کشور ترکیه دارای آزمون ورودی هستند ولی براساس آمارهای موجود دانشجویان ایرانی به خوبی می توانند از پس این آزمون ها برآیند. آزمون های ورودی YOS و SAT آزمون هایی هستند که برای ورود به رشته پزشکی مورد نیاز است. دوره کامل رشته پزشکی در کشور ترکیه حدود 6 سال به طول می انجامد. دانشجویان رشته پزشکی پس از بازگشت به ایران باید واحدهای گذرانده را معادل سازی نمایند و با گذراندن تعدادی واحد اضافه تر مدرکشان را نیز معادل سازی کنند.

شرایط رشته دندانپزشکی

شرایط ورودی رشته دندانپزشکی هم مانند رشته پزشکی است و آزمون ورودی این رشته برای تحصیل در ترکیه با رشته پزشکی مشترک است. تا پیش از این آزمون های ورودی رشته های علوم پزشکی بصورت سراسری برگزار می شد اما اکنون این آزمون ها به صورت مستقل و توسط خود دانشگاه ها برگزار می شود. دوره کامل دندانپزشکی در کشور ترکیه حدود 4 سال است و در طی این مدت تمام مهارت هایی که برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک خوب نیاز دارید به شما ارائه می گردد. در پایان مقطع تحصیلی نیز دوره کارآموزی را در همان کشور ترکیه پشت سر می گذارید.

تحصیل در دوره تخصص

چنانچه قصد ادامه تحصیل و دریافت مدرک تخصصی پزشکی  یا دندانپزشکی را در کشور ترکیه دارید شرط اول برای شما داشتن تسلط کافی بر زبان است که از طریق گذراندن آزمون STS  مشخص می گردد. اگر توانستید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید، می توانید در آزمون TUS شرکت کنید که نتیجه این آزمون پس از 24 ساعت مشخص می گردد. پس از گذراندن آزمون های فوق باید مدارک مورد نیاز را برای دانشگاهی که قصد تحصیل در آنجا را دارید ارسال نمائید. این مدارک شامل پاسپورت، اصل مدارک احراز هویت، مدارک پایان دوره دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات این دوره ها و مدارک دوره پزشکی به همراه ریز نمرات این دوره می باشد.

علاوه بر اینها دانشجو باید رزومه کاری خود در دوره کارآموزی پزشکی را برای دانشگاه مقصد ارسال نماید. برای پذیرش در رشته های تخصصی دندانپزشکی هم باید ابتدا آزمون STS و سپس DUS را پشت سر بگذارید. مدارک مورد نیاز پس از گذراندن این دوره ها دقیقا مانند مدارک مورد نیاز برای رشته پزشکی است.

هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی

بصورت میانگین هزینه های تحصیل در کشور ترکیه برای یک دانشجوی رشته پزشکی و دندانپزشکی حدود 1000 تا 2000 دلار می باشدکه البته این هزینه برای دانشگاه های دولتی این کشور است.

هزینه های زندگی در کشور ترکیه

علاوه بر هزینه های تحصیل در این کشور اطلاع از هزینه های جاری زندگی در ترکیه نیز لازمه اقامت تحصیلی می باشد و چنانچه قصد اقامت دائمی در آن جا را داشته باشید لازم است از این موارد اطلاع پیدا کنید به همین منظور در ادامه هزینه های سه شهر اصلی این کشور را بررسی می کنیم. البته تمامی موارد گفته شده در جدول زیر نسبی بوده و بنابر شرایط اقتصادی این کشور قابل تغییر خواهد بود.

متوسط هزینه های زندگی در کشور ترکیه
نام شهرمیانگین هزینهموارد در نظر گرفته شده
آنکارا500 دلاراقامت، مسکن، مواد غذایی، حمل و نقل، کتاب و نوشت افزار
استانبول600 دلاراقامت، مسکن، مواد غذایی، حمل و نقل، کتاب و نوشت افزار
ازمیر600 دلاراقامت، مسکن، مواد غذایی، حمل و نقل، کتاب و نوشت افزار

سوالات متداول

1- آیا برای تحصیل در همه دانشگاه های کشور ترکیه باید در آزمون ورودی شرکت نمود؟

خیر، برخی از دانشگاه های این کشور بدون برگزاری آزمون و بر اساس معدل دانشجو می پذیرند.

2- در چه صورت مدارک دانشگاه های ترکیه در ایران معتبر خواهند بود؟

در صورتی که مدارک تحصیلی به دست آمده از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و یا وزارت بهداشت باشند، در ایران اعتبار خواهند داشت.

3- شرط سنی پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های ترکیه چقدر است؟

داوطلبان برای پذیرش در این مقطع در کشور ترکیه می بایست کمتر از 35 سال سن داشته باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی