خانه نظام وظیفه شرایط کسری خدمت پدر ایثارگر در سال ۱۴۰۲

شرایط کسری خدمت پدر ایثارگر در سال ۱۴۰۲

شرایط کسری خدمت سربازی 1402

در برخی کشورها مثل ایران، آقایانی که به سن 18 سال تمام می رسند، به خدمت سربازی اعزام می شوند که گذراندن این دوره اجباری می باشد. اما در این حین ممکن است مشمولانی باشند که به دلیل مشکلات جسمی، روحی و یا شرایط خانوادگی خاصی قادر به انجام خدمت سربازی نبوده و از خدمت معاف شوند و یا برخی مشمولان در صورت داشتن شرایطی بتوانند از قانون هایی مانند معافیت و یا کسری خدمت استفاده نمایند تا مدت زمان سربازی را در کمتر از دو سال سپری نمایند. کسری خدمت شامل موارد بسیار متعددی است که میزان آن در هر یک از دسته بندی ها، متفاوت می باشد. لذا به تمامی افراد قبل از گذراندن کامل خدمت سربازی یا قبل از اعزام به گذراندن آن، توصیه می شود که اطلاعات کافی در این زمینه کسب نمایند.

مهمترین شرط برای بهره‌ مندی از قوانین کسری خدمت، نداشتن غیبت سربازی توسط مشمولان‌ می باشد.

کسری خدمت سربازی چیست؟

گذراندن دوره سربازی ممکن است بازه زمانی متفاوتی برای افراد مختلف داشته باشد، به این صورت که برخی از داوطلبان که شرایط خرید خدمت سربازی را ندارند، با معافیت از سربازی می توانند در این دوره شرکت نکرده و یا در صورت واجد شرایط کسری خدمت بودن، می توانند مدت زمان کمتری را در دوره سربازی سپری نمایند. برای مثال، برخی از معافیت کسری خدمت باعث می شود که شخص فقط ۱ ماه کسری دریافت کرده و یا در برخی دیگر تا بیش از یک سال از خدمت سربازی فرد کاسته شود.

 

مهم: در نظر داشته باشید که کسری خدمت سربازی فقط شامل کارکنان وظیفه در حین خدمت می شود و سازمان های نیروهای مسلح نیز صرفا می بایست در صورت ارائه گواهی حین خدمت، تاییدیه کسر خدمت را صادر  و در سامانه وظیفه عمومی ثبت کنند.

انواع کسری خدمت ۱۴۰۲

بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، انواع کسری خدمت به شرح زیر می باشد که در ادامه به توضیح هر یک، به صورت جداگانه پرداخته ایم.

  • کسری خدمت ایثارگری
  • کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا
  • کسر خدمت فرزند
  • کسر خدمت نخبگان (متقاضیان این شرط می بایست با راهنمای دریافت پروژه کسری خدمت سربازی آشنایی لازم را داشته باشند.)
  • کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز
  • کسر خدمت متاهلین
  • کسر خدمت بسیج
  • کسری خدمت سربازی با شرکت در دوره های مهارت آموزی

شرایط استفاده از انواع کسری خدمت 1402

مشمولان نظام وظیفه باید شرایط ارائه شده در کسر خدمت که هر ساله توسط سازمان وظیفه اعلام می شود را داشته و قوانین موجود در آن را رعایت نمایند. اما ممکن است برای افراد این سوال پیش آیاد که شرایط لازم برای استفاده از کسری بازه زمانی خدمت سربازی به چه صورت است؟

 

نکته: یکی از شرط های پراهمیت جهت بهره مندی از کسری خدمت، نداشتن غیبت سربازی می باشد. از این رو افرادی که داری غیبت سربازی هستند نمی توانند از کسری خدمت استفاده نمایند.

کسری خدمت ایثارگران

آن دسته از مشمولانی که سابقه ایثارگری والدین آن ها به حد نصاب معافیت از خدمت سربازی نمی رسد، بر اساس آیین نامه ستاد کل نیروهای مسلح می توانند طبق شرایط زیر از تسهیلات کسری خدمت ایثارگری 1402 بهره مند شوند. در واقع شرایط کسری خدمت جهبه پدر نیز بر اساس میزان حضور ایثارگرانی است که در زمان جنگ تحمیلی در جبهه و مناطق عملیاتی فعالیت داشته اند. در واقع کسری خدمت سربازی زمانی به فرزند مشمول سربازی تعلق می گیرد که پدر در جبهه، جانبازی و یا اسارت حضور داشته باشد.

  1. ایثارگرانی که حدنصاب معافیت یک فرزند را ندارند، می توانند برای دریافت کسری خدمت فقط یک فرزند خود اقدام نمایند.
  2. اگر رزمنده ای در بیش از یک سازمان دارای سابقه حضور در جبهه و جانبازی است، چنانچه جمع آن مدت به حدنصاب معافیت یک فرزند برسد، باید هر یک از این سازمان ها به طور جداگانه مدت جبهه و جانبازی را به سازمان وظیفه عمومی ارائه نمایند تا توسط این سازمان تجمیع شود.

نکته: اگر تجمیع مدت جبهه و جانبازی به حدنصاب معافیت یک فرزند نرسد و فرد ایثارگر متقاضی دریافت کسرخدمت برای فرزند خود باشد، هر یک از سازمان ها باید به صورت مجزا برای فرزند مشمول، کسری خدمت صادر نمایند.

تبصره 1: آن دسته از خانواده هایی که فرزند پسر دو یا چند قلو دارند، چنانچه به صورت همزمان به خدمت سربازی اعزام شوند در صورت درخواست، امکان تقسیم کسری خدمت بین آن ها وجود دارد.

تبصره 2: برای مشمولان ایثارگر که غیبت نداشته اند، به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی به مدت 12 روز از کسر خدمت برخوردار می شوند.

کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا

خدمت سربازی در بعضی از مناطق کشور سختی ها و دشواری هایی را به همراه دارد. به همین علت سازمان نظام وظیفه تسهیلاتی را برای مشمولانی که در مناطق مرزی، مناطق محروم و یا بد آب و هوا در حال خدمت سربازی هستند، در نظر گرفته است.

 

دوره ضرورت افراد بر اساس اطلاعیه های اخیر تغییر پیدا کرده است و مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی در مناطق عادی 24 ماه، در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا 21 ماه و امنیتی درگیر 17 ماه مشخص شده است. همچنین کارکنان وظیفه غیربومی می بایست در مناطق عادی به مدت 21 ماه و در مناطق غیر درگیر، عملیاتی، محروم و بد آب و هوا 18 ماه دوره سربازی را سپری نمایند.

کسر خدمت فرزند

بر اساس آیین نامه خدمت وظیفه عمومی، تسهیلاتی برای مشمولانی که متاهل و دارای فرزند هستند در نظر گرفته شده است. بر اساس آخرین آیین نامه خدمت نظام وظیفه، به ازای هر فرزند، 3 ماه از مدت خدمت فرد مشمول کم خواهد شد.

کسر خدمت نخبگان

بر اساس توصیه فرمانده معظم کل قوا، مقام معظم رهبری؛ در ارتباط با تولید و توسعه علم و نظریه پردازی در کشور، بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح، اقدام به کارگیری عده ای از مشمولان برای انجام پروژهای تحقیقاتی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی در بخش های مختلف علمی و تحقیقاتی می نماید. بنابراین فارغ التحصیلان دانشگاه نیز می توانند با استفاده از این سهمیه، از شرط کسری خدمت برخوردار شوند. این نوع از کسری خدمت تنها مختص فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر می باشد که با توجه به میزان سختی پروژه انجام شده، مدت زمان بخصوص جهت کاهش مدت سربازی به فرد تعلق می گیرد که که معمولا 2 تا 6 ماه می باشد.

 

در واقع پروژه های تحقیقاتی این افراد مورد بررسی و ارزیابی توسط هیئت داوران قرار می گیرد و در صورت به تایید رسیدن، مشمول امتیازاتی از قبیل کسر خدمت و یا پس از طی دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت می نمایند. البته ناگفته نماند که این دسته از مشمولان می توانند پروژه تحقیقاتی خود را در حین تحصیل سپری کرده و از امتیازات آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که کسر خدمت این مشمولان از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می گردد. داوطلبان تا یک سال پس از فراغت فرصت دارند تا نسبت به تشکیل پرونده و اخذ پروژه از طریق بنیاد نخبگان اقدام نمایند.

کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز

بر اساس آخرین آیین نامه سازمان وظیفه عمومی، تسهیلات ویژه ای برای مشمولان و سربازان جانباز در نظر گرفته شده است. طبق این آیین نامه به ازاء هر درصد جانبازی، 63 روز کسر خدمت محاسبه می گردد.

کسر خدمت متاهلین

این نوع از کسری خدمت مدتی بود که اعمال نمی گشت اما در حال حاضر این امکان وجود دارد. البته پیش از این نیز تعداد روزهای مرخصی بیشتر، خدمت در نزدیک ترین یگان به محل سکونت فرد و… برای این افراد در نظر گرفته می شد.

کسر خدمت بسیج

شاید بسیاری از مشمولین سربازی به دنبال استفاده از سابقه بسیج خود جهت کاهش مدت زمان خدمت سربازی باشند، چرا که نسبت به سایر شرایط، آسان تر است. همچنین ممکن است این سوال برای آن ها ایجاد شود که آیا عضویت در بسیج به عنوان شرط کسری خدمت محسوب می شود؟

 

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، اما باید به این نکته توجه داشت که کسری خدمت بسیج تنها به دارندگان کارت فعال و کسانی که به اندازه کافی در بسیج مساجد و دانشگاه های فعالیت داشتند، تعلق می گیرد و این کسری، دارای میزان مشخص می باشد که معمولا به اندازه 1 ماه و نیم الی 3 ماه تخمین زده می شود. یکی از مواردی که می تواند به دریافت کسری خدمت این مورد کمک کرد، داشتن کارت سبز بسیج می باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت کسری خدمت سربازی 1402

کسانی که مایل اند از انواع کسری خدمت سربازی بهرهمند شوند، لازم است علاوه بر داشتن شرایط، مدارک مورد نیاز آن را تهیه نمایند که در ابتدا می بایست دفترچه راهنمای خدمت سربازی را از پلیس +10 دریافت نموده و آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت کسری خدمت سربازی ۱۴۰۲
تکمیل فرم های موجود در دفترچه راهنمای خدمت سربازی
کپی شناسنامه و کارت ملی
کپی شناسنامه و کارت ملی همسر ویژه افراد متاهل
ارائه گواهی جانبازی و رزمندگی  از ارگان مربوطه جهت استفاده از کسری ایثارگری
مدارکی دال بر عدم غیبت سربازی
مدارکی دال بر عنوان کسری خدمت
مدارک تحصیلی

نکته: متقاضیانی که از وضعیت خدمت خود اطلاعات کافی ندارند‏‌، می توانند با ورود به سامانه سازمان نظام وظیفه به نشانی vazifeh.police.ir و درج نمودن اطلاعاتی مانند کد سخا، از وضعیت سربازی مطلع شوند.

تجمیع کسری خدمت سربازی ۱۴۰۲

گاهی برای بهره مندی از کسری خدمت می توان از روش تجمیع استفاده نمود. به این صورت که ممکن است فردی دارای بیش از یکی از شرایط لازم باشد که در این مواقع می تواند از این روند استفاده نماید. به طور کل 3 نوع تجمیع وجود دارد که از تمامی آن ها می توان برای کسری خدمت استفاده کرد:

  1. تجمیع سوابق آزادگی، رزمندگی و ایثارگری
  2. تجمیع سوابق آزادگی، رزمندگی و ایثارگری والدین با هم
  3. تجمیع کسر خدمت های دیگر با کسر خدمت ایثارگری

 

لازم است بدانید که در این قانون هیچ فرقی میان سابقه ایثارگری والدین وجود ندارد یعنی حتی مشمولانی که مادرانشان سابقه ایثارگری داشته اند و حتی آن ها که پدر و مادرشان هر دو سابقه ایثارگری دارند، می‌توانند با تجمیع سابقه پدر و مادر، از کسر خدمت سرباز استفاده نمایند. نکته مهم تر اینکه کسانی که قبلاً از تسهیلات ایثارگری استفاده کرده‌اند، مابقی سابقه ایثارگری آن ها برای فرزندان بعدی قابل محاسبه خواهد بود.

 

مهم: در صورتی که سرباز دو یا چند مورد از موارد کسری خدمت را داشته باشد، می تواند از همه آن ها استفاده نماید. چنانچه متقاضی شرایطی داشته باشد که بیش از ۲۱ ماه کسری خدمت به ایشان تعلق گیرد، همچنان می بایست دوره آموزش مقدماتی سربازی به مدت ۲ ماه را بگذراند.

کسری خدمت با شرکت در دوره های مهارت آموزی

معاون قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از این پس قرار است با برگزاری دوره های مهات آموزی شرایط را بر اخذ کسری خدمت آسان تر کنند. این قرارگاه ها با همکاری شرکت های مختلف سطح کشور برای دو هدف ایجاد شده است:

  • مهارت آموزی سربازان
  • ایجاد اشتغال برای دوران پس از سربازی

طبق این اخبار تاکنکون 34 وزارتخانه در جهت تحقق این امر انتخاب شده اند و قرار است تشکیلاتی راه اندازی شود تا تمامی دانش آموزان و دانشجویان تحت این پوشش قرار بگیرند و با کسب مهارت در 79 حیطه شغلی در نظر گرفته شده و همچنین دریافت گواهی مهارت آموزی از کسری خدمت نیز بهره مند شوند.

سوالات متداول

1- آیا افراد دارای غیبت سربازی می توانند از کسری خدمت در سال ۱۴۰۲ بهره مند شوند؟

خیر، مهمترین شرط برای بهره‌ مندی از قوانین کسری خدمت، نداشتن غیبت سربازی توسط مشمولان‌ می باشد.

2- مشمولین چگونه می توانند از وضعیت خدمت سربازی خود آگاه شوند؟

مشمولان می توانند با ورود به سامانه سازمان نظام وظیفه به نشانی vazifeh.police.ir از وضعیت خدمت خود آگاه شوند.

3- فردی که دارای بیش از یکی از شرایط کسری خدمت می باشد‏، چگونه می تواند از سهمیه خود استفاده نماید؟

فرد می تواند از روش تجمیع کسری خدمت سربازی استفاده نمایند که توضیحات لازم در این مقاله ذکر شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۹۵ نظر
  1. Mojtaba

    سلام وقت بخیر
    بنده پدرم جانباز ۱۰درصد هست و۹ ماه سابقه حضور در جبهه داره میزان کسری بنده چقد میشه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت موافقت نظام وظیفه، به ازای هر درصد جانبازی و به ازای هر ماه حضور در جبهه پدرتان، ۱۲ روز کسر از خدمت شامل حال شما خواهد بود.

  2. اشکان

    من غیبت داشتم و ۶ ماه اضافه خدمتم بخشیده شده طبق طرحی که چند ماه پیش اعلام شد. آیا کماکان نمیتونم از کسری خدمت جبهه پدر استفاده کنم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورت بخشیده شدن غیبت شما، امکان استفاده از کسر از خدمت ایثارگران برای شما وجود خواهد داشت.

  3. Mohamad

    سلام وقت بخیر، میخواستم بپرسم اگر غیبت داشته باشیم بازهم میتونیم از کسری جبهه ی پدر استفاده کنیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، یکی از شرط های مهم برای استفاده از کسری خدمت، نداشتن غیبت سربازی می باشد.

  4. عرفان

    سلام.پدر من از سال ۶۸ تا سال ۷۰ در سپاه و نیروی انتظامی در زندان شهر مهاباد که منطقه عملیاتی محسوب میشده،خدمت کرده است.مییخواستم ببینم کسری خدمت شامل من می‌شود یا خیر.ممنون میشم جواب بدید

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      تنها در صورتی که سوابق ایثارگری به پدر شما تعلق گیرد امکان استفاده از کسر از خدمت را خواهید داشت.

  5. احد بیگلر

    سلام وقت بخیر .بنده ۲۴ماه جبهه و۱۰ درصد جانبازی وپسرم یک سال بسیجی دارد .پسرم باید چند ماه به سربازی برود.متشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، احتمالا تنها آموزشی را بگذرانند.
      بهتر است از واحد نظام وظیفه پیگیری نمایید.

  6. رضا

    سلام
    من برادر بزرگم غیبت داره
    اما پدرم ۱۵ درصد جانبازی و سابقه جبهه داره
    میخواستم بدونم میتونم بدون اینکه مشکلی برای برادر بزرگم پیش بیاد من از کسری پدرم استفاده کنم ؟
    ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که شما از کسری پدر استفاده کنید، چیزی به برادرتان تعلق نخواهد گرفت و برادر بزرگ تر باید کامل خدمت کند.

  7. mohamad amini

    سلام ببخشید پدر من از سال۶۸ تا ۷۰ سرباز بوده و در این ۲ سال هم ۶ ماهش را در مناطق عملیاتی سپری کرده چقدر کسری برای من دارد ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      طبق آخرین قوانین و در صورت موافقت نظام وظیفه به ازای هر ماه ۱۲ روز کسر از خدمت شامل شما خواهد بود.

  8. الهام

    سلام
    خدمت سربازی از تیر ماه سال ۱۳۵۸ تا شهریور سال ۱۳۵۹ کرمانشاه ,سر پل ذهاب پادگان ابوذر آیا شامل کارت ایثارگری میشود؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورتی که در مناطق جنگی و در مدت زمان ۸ سال جنگ تحمیلی باشد، کارت ایثار گری تعلق خواهد گرفت.

  9. محمد

    سلام
    پدر من ایثارگر هستش و دارای کارت ایثارگری هستش که زده سابقه جبهه ۲ سال
    میخواستم بدونم برای اینکه اعمال کنم کسری رو
    آیا ۲ سال حساب میشه؟

    یا احتمالش هستش کمتر حساب بشه

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      کسری شما به مدت ۲ سال خواهد بود اما در ضریب احتساب بسته به خدمت داوطلبانه و خدمت نظام وظیفه این میزان متفاوت است.

  10. سعید

    سلام پدر بنده از برج ۲ سال ۶۶ تا برج ۶ سال ۶۸ به مدت ۲۷ماه خدمتدر مناطق فاو و دارخوین لشگر ۱۴ امام حسین داشتند چند ماه کسری به من میخوره ؟ بعد قطعنامه چقدر میدن قبل قطعنامه چقدر میدن چون ۲۷ ماه همش در منطقه عملیاتی بوده؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود به ازای هر ماه ایثارگری ۱۲ روز از خدمت شما کسر می شود. اگر شورای عالی دفاع این منطقه رو بعد از قطعنامه جز مناطق عملیات محسوب کنند، شما می توانند کسری خدمت دریافت کنید.

  11. مهدی ظریف

    سلام من ۵ سال از سن خدمتم گذشته الان تازه اعزام به خدمت شدم ایا میتانم از کسری جبه پدرم استفاده کنم بهم تعلق میگیره

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، مشکلی برای استفاده از کسری خدمت نخواهید داشت.

  12. جلال

    سلام قانون کسری خدمت ایثارگری سال ۱۴۰۳ پابرجا میمونه یا برداشته میشه؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، هنوز برای سال آینده اطلاعیه ای منتشر نشده.

  13. علیرضا

    سلام وقت بخیر
    برای اخذ کسری ایثارگری حتما نیاز به کارت ایثار هست؟ و یا نامه ی که از سوله ی آبی اخذ میشه کفایت میکنه؟
    با سپاس از پاسخگویی شما

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، نیاز به کارت هست.

  14. محمدحسین

    سلام‌وقتتون بخیر
    من سرباز هستم و برادر کوچکترم‌ مشمول غایب؛ با توجه به این مسئله که برادرم کارت پایان خدمت و یا معافیت نداره آیا این امکان وجود داره که من از کسری خدمت ایثارگری پدرم استفاده کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، مشکلی بابت استفاده از کسری خدمت را نخواهید داشت.

  15. حسین

    سلام پدر من ۲۸ ماه خدمت کرده که ۲۳ ماه زدن براش جبهه بقیش هم در همون منطقه بوده از سال ۶۵ تا ۶۷ مگه نباید ۱۲ روز حساب بشه چرا برای بنده رو اعلام کردن ۹ روز در تایم جنگ بوده و منظقه عملیاتی

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      این موضوع وابسته به منطقه عملیاتی و همچنین خدمت آزاد و یا داوطلبانه نیز دارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه