خانه مشاوره تحصیلی افزایش ظرفیت دندانپزشکی ۱۴۰۳

افزایش ظرفیت دندانپزشکی ۱۴۰۳

افزایش ظرفیت پذیرش رشته دندان پزشکی 1403
افزایش ظرفیت دندانپزشکی 1403

بازار کار رشته دندانپزشکی یکی از دلایل اصلی در کنار علاقه داوطلبان به این رشته است که باعث شده افراد زیادی خواهان تحصیل در آن باشند و از همین رو، اکثرا نیز تمایل دارند که ظرفیت پذیرش در رشته مذکور افزایش پیدا کند.کمبود پزشک و دندانپزشک در کشور، موضوعی است که بارها از سوی نهادهای مختلف مطرح و بر افزایش ظرفیت آن پافشاری شده است؛ به همین دلیل ابتدا شاهد تصویب افزایش ظرفیت رشته پزشکی هستیم و اکنون نیز این اتفاق برای رشته پرمتقاضی دندانپزشکی افتاده است.

طرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت پذیرش در رشته دندانپزشکی تصویب شده است؟

این روزها مسئله افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی تبدیل به یکی از نگرانی های مهم مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده است. اگر بخواهیم روند بهداشت و درمان در حوزه دندانپزشکی را در کشور مقایسه نماییم، به ازای سرانه دندانپزشکی در ازای ۱۰۰ هزار جمعیت می بایست حداقل ۷۰ دندانپزشک وجود داشته باشد اما طبق آمار وزارت بهداشت در ایران این رقم به ۳۵ دندانپزشک در قبال ۱۰۰ هزار جمعیت است که این آمار زیاد مطلوب نیست. تا قبل از سال 88، سیر خوبی در آمار ورودی دانشجویان دندانپزشکی وجود داشت، اما از سال ۹۵ این ارقام به شدت کاهش پیدا کرد و دانش‌آموزان زیادی با وجود معدل‌ های خیلی خوب ناگزیر به تحصیل و کسب آموزش در کشورهای دیگر مشغول شدند. این بدان معناست که وضعیت دندانپزشکی در ایران در بین ۲۰ کشور جزو پنج کشور آخر از نظر تعداد دندانپزشکی بوده و رتبه آن پایین است.

 

قابل توجه است به دلیل علاقه زیاد متقاضیان به این رشته و کمبود دندانپزشک در کشور، خبر افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی طی سال اخیر و از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی شد. لازم به ذکر می باشد که یکی از تغییرات کنکور این است که این آمار در سال 1403 به 20 درصد رسید. در واقع آمار دقیق پذیرش در رشته دندانپرشکی برای سال 1403 با افزایش ظرفیت اعمال شده به 2 هزار و 660 نفر خواهد رسید.

 

سوالات متداول

1- آیا ظرفیت رشته دنداپزشکی برای سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است؟

بله، با توجه به اطلاعیه های منتشر شده شاهد افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی در سال ۱۴۰۳ خواهیم بود.

2- به چه علتی ظرفیت رشته دنداپزشکی افزایش پیدا کرده است؟

کمبود دندانپزشک در کشور باعث افزایش 20 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی همچنین کنکور ۱۴۰۳ شده است.

3- سرانه دندانپزشکی به چه صورت می باشد؟

سرانه دندانپزشکی در ازای ۱۰۰ هزار جمعیت می بایست حداقل ۷۰ دندانپزشک وجود داشته باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. قیسی

    واقعا ظرفیت دندان پزشکی زیاد شده؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله ظرفیت های جدید تحت عنوان کد رشته های دارای تعهد شغلی به دفترچه اضافه شده.

دریافت مشاوره