خانه کنکور افزایش ظرفیت رشته پزشکی ۱۴۰۳

افزایش ظرفیت رشته پزشکی ۱۴۰۳

افزایش ظرفیت رشته پزشکی ۱۴۰۳

رشته پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار زیرگروه یک کنکور سراسری تجربی می باشد که افراد علاقه مند به این رشته بایستی در آزمون سراسری گروه آزمایشی مربوطه شرکت نمایند تا بتوانند با کسب رتبه حدنصاب به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور راه یابند. به دلیل طرفداران زیاد و ظرفیت پایین رشته پزشکی، همواره رتبه های برتر موفق به پذیرش در این رشته می گردند که همین امر باعث شده کشور با کمبود پزشک مواجه شود.

طی تصمیمات اخیری که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای رفع این مشکل گرفته شد، ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی می بایست سالانه ۲۰ درصد و طی ۴ سال متوالی افزایش یابد. طبق آماری که منتشر شده است، در سال جاری به ازای هر 10 هزار جمعیت در کشور، 13 هزار پزشک وجود دارد که این ارقام در همه شهرها و استان ها یکسان نیست.

به مدت 4 سال پیاپی، سالانه 20 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی افزوده می شود.

افزایش ظرفیت رشته پزشکی ۱۴۰۳

همان طور که گفته شد، به دلیل ازدیاد طرفداران رشته پزشکی و همچنین ظرفیت پذیرش پایین آن، کشور با کمبود پزشک مواجه شده است و بر همین اساس تصمیماتی در راستای افزایش تعداد پزشکان و همچنین توزیع عادلانه خدمات رسانی آن ها در سراسر شهرها و استان های کشور گرفته شد. با توجه به این روند می توان گفت که تا سال 1411، به آمار 20 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر خواهیم رسید.

 

طبق این مصوبات، به مدت 4 سال متوالی باید هر سال 20 درصد به ظرفیت پذیرش دانشجوی رشته پزشکی افزوده شود. لازم به ذکر است که افزایش سرانه تعداد پزشکان نسبت به جمعیت، به مناطق محروم اختصاص دارد چرا که در این مناطق کمبود پزشک بیشتر بوده و نیاز بیشتری به خدمات پزشکی احساس می شود. یعنی داوطلبانی که در این مناطق زندگی می کنند، می توانند با استفاده از سهمیه بومی گزینی و کسب حدنصاب رتبه لازم این رشته را انتخاب کنند.

 

آمار پذیرش این رشته در سال ۱۴۰۳ به 13 هزار و 824 نفر می رسد. لازم به ذکر است که از این تعداد، 42 درصد کل ظرفیت یعنی 5824 نفر، به صورت کد رشته های مجزا و برای ظرفیت متعهد به خدمت در نظر گرفته می شود. برای درک بهتر ظرفیت های رشته پزشکی طی سال های پیش رو، به جدول زیر توجه کنید.

تغییرات و افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی تا سال 1403
 سال میزان افزایش ظرفیت ظرفیت نهایی 
14021 هزار و 920 نفر11 هزار و 520 نفر
14032 هزار 304 نفر13 هزار و 824 نفر
14042 هزار و 765 نفر16 هزار و 588 نفر

 

سوالات متداول

1- آیا ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی برای سال ۱۴۰۳ افزایش می یابد؟

آمار پذیرش این رشته در سال ۱۴۰۳ به 13 هزار و 824 نفر می رسد.

2- قرار است ظرفیت رشته پزشکی به چه میزان افزایش یابد؟

در صورت موافقت با اجرای این طرح، ظرفیت این رشته برای پذیرش دانشجویان به میزان سالانه 20 درصد طی 4 سال متوالی افزایش خواهد یافت.

3- افزایش ظرفیت رشته پزشکی چه تاثیری در جبران کمبود پزشک دارد؟

با اجرایی شدن این طرح، تا سال 1411 به ازای هر 10 هزار جمعیت، 20 هزار پزشک خواهیم داشت.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور