خانه مشاوره تحصیلی تغییر رشته در آزمون دکتری ۱۴۰۲

تغییر رشته در آزمون دکتری ۱۴۰۲

شرایط تغییر رشته در آزمون دکتری 1402
تغییر رشته در آزمون دکتری 1402

بسیاری از داوطلبان ممکن است در زمان ثبت نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد رشته هایی را انتخاب کنند که یا بازار کار خوبی ندارند و یا پس از گذشت مدتی متوجه شوند علاقه و یا استعدادی در زمینه رشته انتخابی خود ندارند. در چنین شرایطی دانشجویان می توانند با توجه به شرایط تغییر رشته در کارشناسی، نسبت به تغییر و انتخاب رشته مورد علاقه خود اقدام کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز می توانند با در نظر گرفتن شرایط تغییر رشته در ارشد، رشته و یا گرایش رشته تحصیلی خود را تغییر دهند.

در آزمون دکتری داوطلبان امکان انتخاب برخی از رشته ها را بدون در نظر گرفتن رشته مقطع کارشناسی ارشد خود دارند.

آیا تغییر رشته در مقطع دکتری 1402 امکان پذیر است؟

بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان و همچنین مطابق با مندرجات دفترچه ثبت نام دکتری، تغییر رشته در مقطع دکتری ممنوع می باشد. البته دانشجویان دکتری معمولا می توانند تحت شرایط خاص و با موافقت دانشگاه محل تحصیل خود، نسبت به تغییر گرایش اقدام نمایند. شما کاربران گرامی می توانید سوالات خود را پیرامون شرایط و مقررات تغییر گرایش در مقطع دکتری، با کارشناسان مجرب مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در میان بگذارید.

دلایل تغییر رشته در آزمون دکتری 1402

تغییر رشته در زمان ثبت نام دکتری، می تواند دلایل مختلفی از سوی داوطلبان داشته باشد. کم بودن ظرفیت رشته کارشناسی ارشد داوطلب در آزمون دکتری، علاقه شخصی، سخت بودن شرایط پذیرش رشته کارشناسی ارشد در مقطع دکتری، انگیزه و کسب موقعیت های شغلی بهتر، می توانند از جمله دلایل تصمیم متقاضیان مبنی بر تغییر رشته در آزمون دکتری باشند.

ناگفته نماند علایق شخصی و موقعیت های شغلی بیشتر در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به چشم می خورد چرا که ممکن است به دلیل عدم آگاهی از ماهیت رشته و علاقه خود دست به انتخاب زده باشند. اما داوطلبان آزمون دکتری این مراحل را پشت سر گذاشته اند و اغلب ممکن است علاوه بر دلایل مذکور، برای دستیابی به رشته مرتبط با زمینه کاری خود و یا کسب مدارک و مدارج مدیریتی تصمیم به تغییر رشته بگیرند.

شرایط تغییر رشته در آزمون دکتری 1402

همان طور که می دانید پذیرش در مقطع دکتری منوط به قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کنندگان می باشد. شاید این مرحله در نگاه اول سخت به نظر برسد چرا که داوطلبان با مباحث جدید رو به رو می شوند و لازم است با مطالعه منابع مربوطه رشته مورد نظر، خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند. برنامه ریزی آزمون دکتری در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مرحله از تغییر رشته آزمون دکتری تفاوت چندانی با تغییر رشته در مقطع ارشد ندارد اما دشواری های این تصمیم زمانی نمایان می شود که قرار است برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود، در مصاحبه حضوری شرکت کنید.

مصاحبه آزمون دکتری در صورت تغییر رشته تحصیلی

در این مرحله از آزمون، نه تنها سطح علمی داوطلبان مورد سنجش قرار می گیرد بلکه قانع کردن اساتید مصاحبه کننده درباره تصمیم خود جهت تغییر رشته، مهارت های خاص خود را می طلبد و از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. زمانی که بحث ادامه تحصیل از مقطع کارشناسی ارشد به مقطع دکتری به میان می آید، دانشجویان باید به بازار کار آینده رشته این دوره خود دقت کنند. بعضی از رشته های مقطع دکتری دارای آینده شغلی خوبی هستند، در صورتی که بعضی از رشته های دیگر در مقطع دکتری ارزش خاصی ندارند. به هر حال، شناسایی هدف دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری می تواند دانشجویان را به تغییر رشته در مقطع دکتری سوق دهد.

بنابراین موفقیت در مصاحبه، کلید ورود شما به رشته جدید می باشد و اگر نتوانید در مصاحبه موفق ظاهر شوید، حتی کسب رتبه تک رقمی در آزمون دکتری نیز نمی تواند به شما کمک کند! از دیگر نکاتی که هنگام تغییر رشته در آزمون دکتری می بایست در نظر بگیرید، توجه به رشته هایی است که بدون در نظر گرفتن رشته مقطع کارشناسی می توانید در آزمون دکترای آن ها شرکت کنید.

شرط تجانس در رشته دکتری

در برخی از رشته های امتحانی آزمون دکتری مانند رشته های زیر مجموعه علوم پایه، فنی و مهندسی، انسانی و گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیازی به رعایت شرط تجانس رشته کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری نمی باشد. بدیهی است که عدم شرط تجانس به معنای موفقیت داوطلبان در مرحله مصاحبه نمی باشد و لازم است متقاضیان در صورت کسب نمره قبولی در آزمون، خود را برای یک رقابت سخت در مصاحبه دکتری آماده کنند.

رشته های بدون قانون تجانس در آزمون دکتری 1402

رشته های بدون قانون تجانس دکتری 1402
رشته های بدون قانون تجانس در آزمون دکتری 1402

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، داوطلبان می توانند در برخی از رشته های آزمون دکترای گروه های آزمایشی علوم پایه و علوم انسانی و معمولا در تمامی رشته های گروه های فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی بدون توجه به رشته مقطع کارشناسی ارشد خود، شرکت نمایند. رشته هایی که در دفترچه آزمون دکتری دارای شرط تجانس نمی باشند، در جدول زیر ارائه شده اند. توجه داشته باشید فارغ التحصیلان تمامی رشته های کارشناسی ارشد، می توانند در آزمون دکتری هر یک از رشته های زیر شرکت کنند.

رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه علوم انسانی بدون شرط تجانس
فلسفه تعلیم و تربیتآموزش عالیبرنامه ریزی درسیمدیریت آموزشی
برنامه ریزی آموزش از راه دورمدیریت بازرگانیتکنولوژی آموزشیمدیریت ایمنی ترافیک
مدیریت راهبردیمدیریت و برنامه ریزی فرهنگیمدیریت دولتیمدیریت صنعتی
مدیریت اطلاعاتمدیریت رسانه ایجرم یابیسیاست گذاری علم وفناوری
مدیریت پیشگیری از جرممدیریت فناوری اطلاعاتکارآفرینیمالی
مدیریت تکنولوژیآینده پژوهیمحیط زیستگردشگری (فقط تمامی رشته های علوم انسانی می توانند شرکت کنند.)
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه علوم پایه بدون شرط تجانس
علوم زمینشیمیشیمی کاربردیفیتوشیمی
زیست شناسی گیاهی – فیزیولوژیزیست شناسی گیاهی – بوم شناسیزیست شناسی گیاهی – سیستماتیکزیست شناسی گیاهی – سلولی و تکوینی
زیست شناسی جانوری – فیزیولوژیزیست شناسی جانوری – بیوسیستماتیکزیست شناسی جانوری – سلولی و تکوینیزیست شناسی سلولی و مولکولی
علوم و فناوری نانو – نانوشیمیریز زیست فناوری (نانو بیوتکنولوژی)علوم شناختی – مدل سازی شناختیعلوم شناختی – زبان شناسی
علوم شناختی – روان شناسیعلوم و فناوری نانو – نانو فیزیکزیست فناوری میکروبیبیم شناسی
فیزیک دریازیست شناسی دریاژنتیک مولکولیبیوشیمی
میکروبیولوژیبیوفیزیکفیزیکفوتونیک
مهندسی پلاسماژئوفیزیکبیوانفورماتیکعلوم کامپیوتر
هواشناسیآماربیمهریاضی
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه علوم فنی و مهندسی بدون شرط تجانس
مهندسی برقمهندسی کنترل و علائم راه آهنمهندسی عمرانمهندسی راه آهن
مهندسی نقشه برداریمهندسی مکانیکمهندسی راه آهنمهندسی خودرو
مهندسی دریامهندسی هوا فضامهندسی معدنمهندسی پلیمر
مهندسی سوانحمهندسی محیط زیستمهندسی پزشکیمهندسی صنایع
مهندسی نفتمهندسی کامپیوترالگوریتم و محاسباتمهندسی فناوری اطلاعات
مهندسی متالورژی و موادمهندسی شیمیفناوری نانومهندسی هسته ای
مهندسی نساجیمهندسی سیستم های انرژی
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه کشاورزی و منابع طبیعی بدون شرط تجانس
علوم و مهندسی محیط زیستمهندسی مکانیک بیوسیستممهندسی مکانیزاسیون کشاورزیعلوم و مهندسی باغبانی
علوم و مهندسی صنایع غذاییاقتصاد کشاورزیمهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزیمدیریت حاصلخیزی و زیست فناوری خاک
مدیریت منابع خاکعلوم دامیعلوم و مهندسی آبژنتیک و به نژادی گیاهی
آگروتکنولوژیبیوتکنولوژی کشاورزیآگرواکولوژیترویج و آموزش کشاورزی پایدار
توسعه کشاورزیحشره شناسی کشاورزیبیماری شناسی گیاهیعلوم و مهندسی جنگل
علوم و مهندسی شیلاتعلوم و مهندسی مرتعمدیریت و کنترل بیابانعلوم و مهندسی آبخیز

بسیاری از رشته های مندرج در جداول فوق، دارای گرایش های مخصوص به خود می باشند که در دفترچه ثبت نام دکتری ارائه شده اند. شایان ذکر است به جز موارد مذکور، رشته هایی نیز هستند که تنها داوطلبانی مجاز به انتخاب آن ها می باشند که در رشته های مقطع کارشناسی ارشد مرتبط، که در دفترچه درج شده است تحصیل کرده باشند.

تغییر رشته دکتری و ارتباط آن با جذب هیات علمی 1402

بسیاری از داوطلبان نیز بنا بر علاقه خود به امر تدریس تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دکتری می گیرند. اگر این افراد جزو متقاضیان تغییر رشته در آزمون دکتری می باشند، لازم است این نکته را در نظر بگیرند که جذب هیات علمی در تمام دانشگاه ها مشروط به همسان بودن رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

البته در این میان تعداد کمی از دانشگاه ها هستند که در اطلاعیه خود مبنی بر جذب علمی این شرط را در نظر نگیرند اما به طور کلی دانشگاه ها فارغ التحصیلانی که دارای یک رشته مشابه در مقاطع ارشد و دکتری می باشند را استخدام می کنند. البته این مسئله در رابطه با تغییر گرایش داوطلبان در آزمون دکتری صدق نمی کند و برای جذب فارغ التحصیلانی که در مقطع دکتری تغییر گرایش داده اند، منعی وجود ندارد.

نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنیم در رابطه با جذب این افراد در مشاغل خصوصی و دولتی می باشد. ممکن است برخی از ادارات و شرکت ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تمایل به استخدام افرادی با مدرک دارای تجانس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باشند. اما نگران نباشید زیرا در بسیاری از مواقع مهارت، دانش و توانمندی افراد مورد توجه قرار می گیرد و یکسان بودن مدرک ارشد و دکتری از اهمیت چندانی برخوردار نمی باشد.

 

سوالات متداول

1- آیا تغییر رشته در مقطع دکتری امکان پذیر است؟

خیر اما دانشجویان دکتری معمولا می توانند تحت شرایط خاص و با موافقت دانشگاه محل تحصیل خود، نسبت به تغییر گرایش اقدام نمایند.

2- دلایل تغییر رشته در آزمون دکتری چیست؟

کم بودن ظرفیت رشته کارشناسی ارشد داوطلب در آزمون دکتری، علاقه شخصی، سخت بودن شرایط پذیرش رشته کارشناسی ارشد در مقطع دکتری و انگیزه و کسب موقعیت های شغلی بهتر، می توانند از جمله دلایل تصمیم متقاضیان مبنی بر تغییر رشته در آزمون دکتری باشند.

3- سوالات مصاحبه برای تغییر رشته در مقطع دکتری در چه زمینه ای می باشد؟

سوالاتی مبنی بر دلایل این تصمیم و رزومه علمی متقاضیان در رشته مورد نظر پرسیده می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۴ نظر
  1. هانیه

    سلام من ارشد کامپیوتر با گرایش نرم افزار دارم میتونم در مقطع دکترا گرایش هوش مصنوعی بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله، محدودیتی برای شما وجود ندارد.

  2. پریسا

    سلام وقت بخیر. من کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد خوندم. میتونم دکتری مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود بله، در کنکور دکتری مهندسی پزشکی تمامی رشته مجاز به شرکت در آزمون می باشند.

  3. پریسا

    سلام وقت بخیر. من کارشناسی ارشد اقتصاد خوندم. میتونم دکتری مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله این امکان برای شما فراهم است.

  4. فخرالدین دلشاد

    باسلام من کارشناسی برق قدرت و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارم مقطع دکتری میتونم برق کنکور بدم و ادامه تحصیلم در رشته برق باشه؟
    ممنونم از لطف شما

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور دکتری ، محدودیتی از نظر انتخاب و تحصیل در این مجموعه و رشته ها، نخواهید داشت.

  5. محبوبه عبداله پور

    با سلام ؛ من ارشد مهندسی صنایع (گرایش سیستم های مالی ) هستم ؛ میتونم در آزمون دکتری ۱۴۰۱ رشته ی مدیریت بازرگانی را انتخاب کنم‌؟

  6. فاطمه فردوسی

    سلام وعرض ادب .من ارشد زبان انگلیسی هستم ودارای ملاکهای استعدادهای درخشان ایا میتوانم جهت ادامه تحصیل دررشته ی هوافضا ادامه دهم؟باتشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای استفاده از سهمیه استعداد درخشان، در حالت بدون آزمون، تنها در رشته ی تحصیلی هم نام مقطع ارشد و برای حالت با آزمون، می توانید در رشته ی غیرمرتبط با ارشد هم استفاده داشته باشید.

  7. محمد

    سلام. ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی هستم. می تونم دکترای مدیریت آموزشی بخونم؟

  8. مهنا شاتوتی

    سلام.وقتتون بخیر رشته تاریخ ایران اسلامی هستم.میتونم دکترای روانشناسی بخونم؟

  9. Venus

    سلام وقت بخیر
    ارشد آموزش زبان هستم در مقطع دکتری میتونم روانشناسی بخونم

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری سال ۱۴۰۱، با مدرک کارشناسی ارشد رشته ی ذکر شده مجاز به ثبت نام برای آزمون روان شناسی نمی باشید.

    • روحی

      باسلام و وقت بخیر
      من کارشناسی رشته مهندسی It خوندم و ارشد مدیریت صنعتی گرفتم،می توانم آزمون دکتری رشته مدیریت آموزشی را انتخاب کنم؟چون محل کارم دولتیه و مدیریت صنعتی کاربردی نداره
      برای مصاحبه به مشکل برنمیخورم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ودرود، بابت انتخاب و تحصیل این رشته در مقطع دکتری هیچ منعی برای شما وجود ندارد طبق دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری
      بابت مصاحبه هم شما میتوانید با تقویت رزومه خود در قسمت های دیگر این نقص را جبران کنید.

  10. Adi

    باسلام
    ارشد برق الکترونیک هستم برای دکتری میتونم رشته مدیریت آموزشی بخونم؟

  11. Arezu

    با سلام من رشته مدیریت بازرگانی هستم گرایش بازاریابی میشه برای آزمون دکترا تغییر رشته بدم

دریافت مشاوره