خانه سامانه و سایت راهنمای ثبت نمرات در سامانه سیدا

راهنمای ثبت نمرات در سامانه سیدا

نحوه ثبت نمرات در سامانه سیدا
راهنمای ثبت نمرات در سامانه سیدا

با برنامه های پیش بینی شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، علاوه بر انتقال اطلاعات مرتبط با عملیات ثبت نام، کلاس بندی و انتخاب واحد دانش آموزان از سامانه سناد دانش آموزی به سامانه سیدا، امکان ثبت نمرات در سیدا توسط معلمان و همچنین ارائه کارنامه به والدین و دانش آموزان نیز فراهم شده است. در نتیجه، ثبت نمرات و صدور کارنامه الکترونیکی و در ادامه تمامی امور مرتبط با تحصیل دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و برای هر یک از مدارس عادی، بزرگسالان و استثنایی در این سامانه انجام خواهد شد.

اولین گام در راه اندازی سامانه سیدا دانش آزموی، ثبت نمرات توسط معلمان و صدور کارنامه الکترونیکی می باشد.

چگونگی ثبت نمرات در سامانه سیدا

معلمان گرامی جهت ثبت نمرات در سامانه دانش آموزی سیدا، ابتدا باید به آدرس اینترنتی sida.medu.ir رفته و رمز عبور، نام کاربری و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده وارد نمایند که رمز عبور همان رمز دریافت شده از مدیر مدرسه می باشد، همچنین نام کاربری، کد ملی هر یک از معلمین است که با وارد کردن اطلاعات مذکور و فشردن گزینه “ورود کاربران” به صفحه اصلی سیدا دسترسی پیدا خواهید کرد. لذا می توانید مطابق با راهنمای زیر و با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر خود، نمرات را در سامانه سیدا درج نمایید.

ثبت نمرات مقطع ابتدایی در سامانه سیدا

نمرات دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت عدد و مطابق با نظام آموزشی گذشته نمی باشد، بلکه نمرات بر اساس عبارت های عالی، خیلی خوب و… یعنی به صورت توصیفی ثبت خواهند شد. معلمان باید با انجام گام به گام مراحل زیر ثبت نمرات دانش آموزان خود را در سامانه نهایی کنند.

  • آدرس اینترنتی sida.medu.ir را در مرورگر خود وارد نمایید و پس از ورود به سامانه، عبارت “عملیات ضمن سال” را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده، کلید“لیست کلاس و ورود نتایج” را بفشارید.
  • بر روی عبارت “ورود نتایج” از طریق قسمت کلاس توصیفی (معلم) کلیک کنید.
  • حال در صفحه پیش رو، در قسمت مربوط به “درس، معلم” لیست تمامی دورس قابل مشاهده می باشد که با انتخاب درس مد نظر خود به لیست اسامی دانش آموزان دسترسی پیدا خواهید کرد. اکنون با اعداد 1 تا 4 می توانید نمرات کسب شده توسط دانش آموزان خود را ثبت نمایید. در نهایت نیز در کادر دوم “نوبت تحصیلی” را انتخاب نموده و کلید “ثبت نتایج” را بفشارید.

ثبت نمرات مقطع متوسطه در سامانه سیدا

سنجش دانش آموزان دوره متوسطه اول (هفتم، هشتم، نهم) و متوسطه دوم (دهم، یازدهم و دوازدهم) بر اساس نمره عددی بوده و ارزشیابی از نمره 20 محاسبه خواهد شد. لذا با توجه به تفاوت بسیار این مقطع با مقطع ابتدایی، درج نمرات دانش آموزان به صورت زیر انجام خواهد شد:

  • ابتدا به نشانی اینترنتی sida.medu.ir مراجعه کرده و گزینه “عملیات ضمن سال” را انتخاب کنید.
  • با ورود به صفحه پیش رو، بر روی عبارت “انتخاب واحد” کلیک نمایید.
  • در قسمت تخصیص معلم به درس و گروه با فشردن گزینه “پایه و رشته تحصیلی”، لیستی از تمام معلمان و دانش آموزان قابل مشاهده خواهد بود.
  • مجدد گزینه “عملیات ضمن سال” را انتخاب نموده و کلید“لیست کلاس و ورود نتایج” را بفشارید.
  • در این مرحله، با انتخاب “نتایج از طریق کلاس” بخش های مرتبط با پایه، درس و نوبت تحصیلی را تکمیل نمایید و بر اساس نمرات ورودی خود یکی از عبارت های مستمر اول و پایانی اول را انتخاب کرده و در نهایت با وارد کردن نمرات تمام دانش آموزان، روی عبارت “ثبت نمرات” کلیک نمایید.

به علت تفاوت در نحوه ارزشیابی نمرات دروس پودمانی و کارگاهی در شاخه های هنرستان، فنی و حرفه ای و کاردانش، معلمان باید بعد از ورود به قسمت “عملیات ضمن سال”، بر روی عبارت “دورس پودمانی” کلیک کرده و با انتخاب “ورود نتایج از طریق کلاس”، مطابق با مراحل فوق عمل نمایید.

توجه داشته باشید که در اولین مراجعه معلمان به سایت سیدا، پس از وارد کردن رمز عبور، نام کاربری و کد امنیتی به آن ها پیامی مبنی بر تغییر رمز داده خواهد شد. در نتیجه لازم است جهت ورود به صفحه اصلی ابتدا در کادر اول رمز عبوری که از مدیر دریافت کرده اید را وارد کرده و پس از انتخاب رمز دلخواه خود و درج آن در کادر دوم، در کادر سوم نیز همان رمز را تکرار نمایید و گزینه “ثبت و ورود کاربران” را بفشارید. یادآور می شویم جهت انتخاب رمز خود به چند نکته توجه داشته باشید:

  • صفحه کلید انگلیسی باشد.
  • حداقل از 6 کاراکتر ترکیبی از اعداد و حروف لاتین استفاده نمایید.
  • از نماد برای انتخاب رمز عبور استفاده نکنید.

سامانه سیداجهت یکپارچه سازی اطلاعات و امور دانش آموزی ایجاد گردید اما در کنار آن وزارت آموزش و پرورش سامانه همگام و سامانه پادا را نیز جهت ارائه خدمات به دانش آموزان از جمله دریافت کارنامه راه اندازی کرده است. در صورتی که تمایل دارید درخصوص هر یک از مباحث فوق اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا با سامانه دانش آموزی سیدا بیشتر آشنا شوید، می توانید روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- ثبت نمرات در سامانه سیدا برای کدام مقاطع تحصیلی انجام می شود؟

نمرات تمامی دانش آموزان در هر یک از مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم توسط معلمان در این سامانه ثبت می شود.

2- آیا ثبت نمرات مقطع ابتدایی با دوره متوسطه متفاوت است؟

بله، با توجه به این که ارزشیابی دوره ابتدایی با دوره متوسطه متفاوت است، بنابراین معلمان باید مطابق با راهنمای ذکر شده در مقاله اقدام به درج نمرات نمایند.

3- جهت ورود معلمان به سامانه سیدا و ثبت نمرات چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

رمز عبور که باید از مدیر مدرسه دریافت شود و نام کاربری که همان کد ملی معلمان می باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره