خانه کنکور حذف سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۳

حذف سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۳

تغییر سهمیه های آزمون سراسری 1403

هر ساله داوطلبان زیادی در محدوده های سنی مختلف در کنکور سراسری شرکت می کنند اما باتوجه به اهمیت نتیجه این آزمون در آینده تحصیلی و شغلی افراد، عوامل زیادی از جمله سهمیه ها در نتایج کنکور و پذیرش متقاضیان موثر خواهند بود. در این راستا یکی از دغدغه های داوطلبان میزان اعمال سهمیه ها می باشد، چرا که تاثیر به سزایی برای قبولی آن ها در انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. یکی از اهداف تاثیر سهمیه ها در نتیجه کنکور، ایجاد برابری و عدالت برای پذیرش افرادی است که به امکانات آموزشی و یا هر آنچه که در قبولی آن ها تاثیرگذار بوده، دسترسی چندانی ندارند.

 

سهمیه های کنکور در کل به دو بخش مصوب مجلس و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تقسیم شده که شامل سهمیه مناطق 3 گانه و مناطق محروم، سهمیه ایثارگران 5 و 25 درصد، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه جانبازی، سهمیه بهیاری، بومی گزینی، فرزندان هیئت علمی، سهمیه حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و… هستند که در کنکور سراسری 1403 برخی از آن ها با تغییراتی مواجه شده و برخی دیگر ثابت باقی مانده اند.

طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه های کنکور که به صورت اقتضایی تصویب شده بودند، به زودی به صورت یکپارچه شکل خواهند گرفت.

حذف سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۳

در سال 99 اقداماتی در راستای ایجاد تغییر در سهمیه های مصوب کنکور سراسری ایجاد گردید و لایحه ای در این رابطه تدوین شد. از آن جایی که تاثیر سهمیه ها در اعلام نتایج کنکور سراسری در سال های اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده و موجب اعتراضات داوطلبان شده بود، مسئولان تصمیماتی نسبت به اصلاح آن ها اتخاذ کردند. لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط تحت عنوان “لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی” از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دولت ابلاغ شد.

 

به دنبال این تصمیمات، امتیازات و تسهیلات داده شده به صورت مازاد بر ظرفیت عمل می کنند تا داوطلبان فاقد سهمیه های خاص، قادر به رقابت در شرایط یکسان باشند. همچنین در طی این لایحه، برخی از سهمیه کنکور به طور کلی حذف و یا دچار تغییراتی می شدند که در ادامه مطلب، تصمیمات در نظر گرفته شده در زمینه سهمیه های موثر در کنکور سراسری را ذکر کرده ایم.

  • سهمیه های حوادث غیرمترقبه به دلیل محدودیت زمانی و مکانی تغییر نکردند.
  • امتیازاتی نظیر فرزندان هیئت علمی، قهرمانان، حافظان قرآن و کشاورزی بر اساس این لایحه حذف شده اند.
  • به دارندگان مدال طلا، نقره یا برنز المپیادهای دانش آموزی حداکثر به میزان 5 درصد و به صورت ظرفیت مازاد، تنها در رشته‌ های تعیین شده، سهمیه تعلق می گیرد.
  • سهمیه ویژه بهیاران که در کنکور سال های گذشته حذف شده بود، از سال 1400 به مدت 5 سال و به صورت 5 درصد ظرفیت کل رشته محل های پرستاری تعیین گشت.
  • سهمیه های مناطق 1 و 2 و 3 به دلیل اهمیت زیر ساخت های آموزشی به میزان 50 درصد به قوت خود باقی ماندند.
  • سهمیه مناطق محروم هم دچار تغییراتی شده و فقط در صورت نیاز منطقه ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها اعمال خواهد شد.
  • بومی گزینی شامل منطقه ای، قطب و بومی ناحیه ای حذف شدند.
  • سهمیه های شهدا و رزمندگان نیز بدون تغییر باقی ماند.
  • سهمیه ایثارگران 30 درصد ظرفیت اصلی در هر رشته محل در نظر گرفته شده است که 25 درصد آن متعلق به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان بالای 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها اختصاص داده می شود. همچنین 5 درصد از سهمیه هر کد رشته محل نیز برای جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه در نظر گرفته شده است.

توجه: متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگران (25 و 5 درصد) می بایست 70 درصد و رزمندگان 75 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در کد رشته مربوطه را کسب کند. همچنین استفاده از سهمیه ها تنها یک بار برای هر داوطلب امکان پذیر خواهد بود.

می توان گفت علی رغم لایحه انتشار شده به منظور حذف برخی از سهمیه ها، تنها با اندکی تغییر مواجه شدند و سهمیه بهیاران در کنکور سراسری نیز به عنوان سهمیه موثر شناخته شد. ضوابط و نکات مرتبط به تمامی سهمیه ها اعم از سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا و… به طور کامل در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ذکر شده است.

 

همچنین داوطلبان واجد شرایط ثبت نام کنکور سراسری که دارای سهمیه های موجود هستند، می بایست پس از دریافت کد 12 رقمی در زمان ثبت نام کنکور و با تکمیل کادر مربوطه در فرم نام نویسی برای اعمال آن اقدام نمایند. در ضمن تا این لحظه اخباری مبنی بر تغییر موارد فوق برای کنکور سراسری نوبت اردیبهشت ماه یعنی نوبت اول کنکور سراسری 1403، منتشر نشده است که البته چنانچه پس از انتشار دفترچه ثبت نام آن، تغییراتی در این خصوص اعمال شده باشد، این مقاله بروز خواهد شد.

 

سوالات متداول

1- آیا تمامی سهمیه های موثر در کنکور سراسری ۱۴۰۳ دستخوش تغییرات شده اند؟

خیر، تنها چند مورد تغییر و یا حذف شده اند که شامل بومی گزینی، امتیازات حافظان قرآن و سایر موارد ذکر شده در این مقاله می باشند.

2- تاثیر سهمیه بهیاری در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

سهمیه ویژه بهیاران از سال 1400 به مدت 5 سال و به صورت 5 درصد ظرفیت کل رشته محل های پرستاری اعمال می شود.

3- چگونه می توان از سهمیه های موثر در کنکور سراسری ۱۴۰۳ اطلاع پیدا کرد؟

شما می توانید با مراجعه به این مقاله با مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری از سهمیه های موثر در کنکور سراسری مطلع شوید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور