خانه پذیرش بدون کنکور شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲

شرایط نام نویسی بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402
شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402

در سال های اخیر، پذیرش در رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری مسیر ورود به دانشگاه را برای علاقه مندانی که قصد شرکت در آزمون را ندارند هموار کرده است. ثبت نام بدون کنکور سراسری هر ساله در دو نوبت مهر و بهمن ماه انجام شده و سوابق تحصیلی داوطلبان ملاک پذیرش آن ها قرار می گیرد. همچنین در این نوع پذیرش متقاضیانی که پس از اعلام نتایج نهایی کنکور با توجه به رتبه و نمرات اکتسابی، در هیچ یک از انتخاب های خود پذیرفته نشده اند نیز می توانند شرکت نمایند.

داوطلبان در اولین گام می بایست راجع به شرایط ثبت نام به صورت بدون کنکور در دانشگاه های سراسری اطلاعات کافی را کسب نمایند که در این راستا، نباید از دریافت و بررسی دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری پیش از اقدام به نام نویسی غافل شد.

داشتن مدرک دیپلم نظام جدید، یا گواهی پیش دانشگاهی، دیپلم نظام قدیم، مدرک کاردانی و یا سطح یک حوزه برای ثبت نام بدون کنکور 1402، الزامی است.

شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402

همان طور که اشاره شد، داوطلبانی که متقاضی ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری می باشند، لازم است پیش از اقدام به نام نویسی، دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت کرده و مطالعه نمایند. این امر موجب می گردد در جریان تمامی جزئیات مربوطه قرار گرفته و از ضوابط و مقررات ثبت نام مطلع گردید. دفترچه مربوطه همزمان با شروع مهلت ثبت نام بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.

توجه کنید در صورتی که پس از پرداخت هزینه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری متوجه عدم انطباق شرایط خود با مندرجات دفترچه مذکور شوید، وجه واریزی به هیچ وجه قابل بازگردانی نبوده و همچنین پذیرش شما لغو می گردد. این ضوابط در دو دسته عمومی و اختصاصی جا گرفته و به شرح موارد زیر می باشند.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی کشور
  • عدم دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم عضویت در سازمان های غیرقانونی، فراماسونری و وابستگان آن ها
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم برخورداری از فساد اخلاقی
  • نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایان

شرایط اختصاصی

  • داوطلبان باید یکی از مدارک تحصیلی زیر را با تاریخ اخذ حداکثر آخرین روز ثبت نام داشته باشند:
  • مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید،
  • گواهی دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی)
  • مدرک دیپلم دوره چهار ساله متوسطه نظام قدیم، مدرک کاردانی(فوق دیپلم)
  • مدرک سطح یک حوزوی باشند.
  • دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای وکاردانش نظام سالی واحدی – ترمی واحدی هنرستان که مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی ندارند مجاز به ثبت نام نیستند. چنانچه این افراد فرآیند ثبت نام را انجام دهند به عنوان متخلف شناسایی شده و مطابق با قوانین با آن ها برخودار می شود.
  • با توجه به این که پذیرش دانشجویان در این مرحله صرفا بر اساس سوابق تحصیلی صورت می پذیرد لذا کلیه متقاضیان می بایست معدل کل و معدل کتبی خود را به طور دقیق در تقاضانامه اینترنتی خود ثبت کنند. داوطلبان توجه داشته باشید، در صورت وجود مغایرت معدل ثبت شده با معدل حقیقی، پذیرش شما توسط دانشگاه لغو می گردد.
  • در سال های گذشته، داوطلبانی که دانشجوی دوره نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی بودند، می توانستند بدون انصراف تحصیلی (آقایان نباید دارای مشکل نظام وظیفه باشند.) نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند به شرط آن که پس از پذیرفته شدن در رشته محل قبولی جدید، انصراف قطعی خود را اعلام نمایند. اما با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش، پذیرفته شدگان نهایی نیازی به انصراف ندارند و صرفا می توانند در یکی از رشته های قبلی و یا جدید تحصیل کنند.
  • این دسته از متقاضیان در صورت پذیرش باید مدارک لازم برای ثبت نام را از رشته قبلی خود دریافت نموده و به دانشگاه محل پذیرش جدید تحویل دهند.

نکات مهم پیرامون شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402

علاوه بر شرایطی که برای نام نویسی در مرحله پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه سراسری در دفترچه راهنمای ثبت نام مربوطه ذکر شده اند، سایر نکات و جزئیاتی که مربوط به ضوابط پذیرش در دانشگاه می باشند نیز باید مورد توجه شما قرار بگیرند. در این بخش به مواردی از این نکات اشاره کرده ایم.

  • دارندگان مدرک کاردانی در رشته های تحصیلی گروه غیر پزشکی در صورتی می توانند در پذیرش مهر ماه ثبت نام کنند که حداکثر تا 31 شهریور ماه 1402، تعهدات و خدمات قانونی خود را به انجام رسانده باشند. (این فرصت برای داوطلبان ورودی نیمسال دوم تحصیلی تا پایان بهمن ماه خواهد بود.)
  • دانش آموختگان رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت در مقطع کاردانی که مشمول قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان نیز می باشند، می بایست خدمات خود را تا ۳۱ شهریور ماه 1402 برای پذیرش نیمسال تحصیلی اول و تا 30 بهمن ماه 1402 برای پذیرش نیمسال دوم به انجام برسانند.
  • فارغ التحصیلان مقطع کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دارندگان مدرک کاردانی پیوسته و همچنین آن دسته از متقاضیانی که تا 31 شهریور ماه 1402 مدرک کاردانی خود را اخذ می نمایند، منعی برای ثبت نام ندارند.
  • دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی خود را دریافت کرده اند و همچنین دانشجویان محروم از تحصیل آموزشی همانند دانشجویان انصرافی می بایست فرآیند تسویه حساب خود را با دانشگاه محل تحصیل، اداره کل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طور کامل انجام داده و سپس اقدام به نام نویسی نمایند. آقایان نیز در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه مجاز به ثبت نام بوده و محدودیتی برای انتخاب رشته نخواهند داشت.
  • دانشجویان دوره های غیر روزانه که در دوره معافیت تحصیلی به سر می برند، لازم است جهت ثبت نام و انتخاب رشته از تمامی شرایط مندرج در قوانین و مقررات وظیفه عمومی برخوردار باشند.
  • مدرک کاردانی دانش آموختگان دوره های کاردانی پیوسته (دارای دیپلم فنی و حرفه ای یا کاردانش نظام قدیم هنرستان) به جای مدرک پیش دانشگاهی ملاک عمل خواهد بود.

لازم است بدانید متقاضیانی که ثبت نام کنکور سراسری  را انجام نداده اند، برای شرکت در پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها می بایست مبلغی را جداگانه به عنوان هزینه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری پرداخت نمایند.

آن دسته از داوطلبانی که نام نویسی این آزمون را انجام داده اما در جلسه امتحان حضور نداشته اند، بدون نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای می توانند نسبت به ثبت 150 کد رشته محل در فرم انتخاب رشته خود اقدام نمایند.

 

سوالات متداول

1- آیا پذیرفته شدگان دوره های روزانه دانشگاه ها ۱۴۰۱ می توانند در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ شرکت نمایند؟

بله، پذیرفته شدگان در سال ۱۴۰۲، احتمالا بدون نیاز به انصراف از تحصیل امکان ثبت نام را خواهند داشت.

2- آیا دارندگان مدرک کاردانی رشته های تحصیلی گروه های غیر پزشکی می توانند در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ ثبت نام کنند؟

این متقاضیان تنها در صورتی که مدرک خود را تا 31 شهریور ماه ۱۴۰۲ اخذ نمایند، مجاز به ثبت نام هستند.

3- دانش آموختگان رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت، در چه صورتی می توانند ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۱ را انجام دهند؟

این داوطلبان در صورتی که حداکثر تا 31 شهریور ماه ۱۴۰۲، تعهدات و خدمات قانونی خود را به انجام رسانده باشند، می توانند در این پذیرش شرکت کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۲ نظر
  1. عسل

    سلام در پذیرش دانشجو بدون کنکور فارغ‌التحصیلان علوم انسانی می‌توانند در رشته های تجربی یا ریاضی متقاضی شوند

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله

  2. زهرا

    سلام رشته مهندسی پزشکی بدون کنکور هم قبول می کنید و هزینه هر ترم چه قدر میشه

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه انتخاب رشته سوابق تحصیلی سال ۱۴۰۰، رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه های سراسری بدون آزمون ارائه نمیشود.

  3. تتتتت

    سلام من رشته بدون کنکور روزانه قبول شدم میتونم بدون ه انصراف از دانشگاه کنکور بدم و بعد قبول شدم انصراف بدم

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، دانشجویان دوره ی روزانه می بایست تا ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ انصراف خود را قطعی نمایند.

  4. donya

    سلام خسته نباشید من سال ۹۹کنکور دادم رشته مورد نظرم قبول نشدم الان میخوام بدون کنکور برم سراسری یع رشته ای بخونم ولی انتخاب رشته نکردم میتونم بهمن ماه انتخاب رشته کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورتی که شما کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ را شرکت کرده و در دوره روزانه پذیرفته شده باشید، مجاز به انتخاب دوره روزانه دانشگاه ها برای سال ۱۴۰۰ نمی باشید.

  5. فی فی

    سلام دفترچه ثبت نام بدون آزمون دانشگاه سراسری کی منتشر میشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی منتشر شده است؛ با مراجعه به سایت سازمان سنجش می توانید نسبت به دریافت دفترچه اقدام نمایید.

  6. رضا قنبری

    سلام
    من که دیپلم نظام جدید فنی و حرفه ای دارم میتونم دانشگاه سراسری بدون کنکور ثبت نام کنم؟ مدرک کاردانی ندارم

دریافت مشاوره