خانه دکتری شرایط جذب هیات علمی وزارت بهداشت ۱۴۰۲

شرایط جذب هیات علمی وزارت بهداشت ۱۴۰۲

شرایط جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1401
شرایط جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1401

یکی از بهترین گزینه ها برای فارغ التحصیلانی که علاقه مند به تدریس، تحقیق و پژوهش در زمینه رشته تحصیلی خود هستند، عضویت در هیات علمی دانشگاه ها می باشد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به جذب و استخدام عضو هیات علمی صرفا برای دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی می نماید.

علاقه مندانی که در رشته های علوم پایه و یا بالینی در مقطع ارشد و یا بالاتر فارغ التحصیل شده اند، چنانچه واجد شرایط و ضوابط اعلام شده در فراخوان جذب باشند، می توانند در زمان مقرر با فراهم آوردن کلیه مدارک لازم نسبت به ثبت نام در این فراخوان اقدام نمایند. برای آگاهی از شرایط عمومی و اختصاصی ویژه نام نویسی در فراخوان جذب هیات علمی با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

داوطلبان استخدام شده کشوری با مدرک کارشناسی ارشد نمی توانند در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت نمایند.

شرایط عمومی شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1402

مطابق اخبار منتشر شده فراخوان جذب و استخدام عضو هیات علمی پیمانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور احتمالا در اردیهشت ماه 1402 منتشر خواهد شد. فراخوان های منتشره تا کنون در رشته های علوم پایه و بالینی دانشگاه ها یا دانشکده های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته برگزار شده اند.

علاقه مندان به شرکت در این فراخوان ها می بایست واجد کلیه شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده از سوی این وزارتخانه باشند. از این رو مطالعه و اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی، از واجبات ثبت نام در این فراخوان می باشد. شرایط عمومی برای نام نویسی در آخرین فراخوان جذب به شرح زیر می باشند.

  • باور به اصول نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی
  • دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • ایمان به یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی کشور
  • عدم سابقه محکومیت کیفری و جزایی
  • عدم محکومیت به محرومیت از استخدام دولتی
  • عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر، روانگردان و دخانیات
  • دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت قانونی و یا پایان دوره ضرورت نظام
  • تصدیق صلاحیت های علمی و عمومی داوطلبان، در هیات اجرایی جذب دانشگاه ها و هیات مرکزی جذب وزارت متبوع طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

شرایط اختصاصی فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1402

1. دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در رشته های علوم پایه یا دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی (و یا گواهی دوره فلوشیپ) در رشته های بالینی و یا دانشنامه دکتری تخصصی (ph.D)

2. حداکثر سن تعیین شده برای داوطلبان با مدرک کارشناسی ارشد 35 سال و برای داوطلبان با مدرک دانشنامه دکتری تخصصی (ph.D) و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی و یا دوره فلوشیپ 45 سال در نظر گرفته شده است.

تبصره 1: داوطلبان استخدام شده ای که دارای مدرک دکترای تخصصی، بورد تخصصی و فوق تخصصی هستند فقط در صورت باقی ماندن حداقل 15 سال از سنوات خدمتشان می توانند نسبت به ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی اقدام نمایند. البته در موارد استثنایی علی رغم باقی مانده کمتر از 15 سال از سنوات خدمت، در صورت تایید ضرورت به کارگیری این دسته از داوطلبان توسط هیات ممیزه دانشگاه یا مرکزی، می توانند در فرآیند جذب شرکت نمایند.

تبصره 2: مستخدمین کشوری با مدرک کارشناسی ارشد به استثنای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی اتاق عمل (با رعایت شرایط تبصره 1) نمی توانند در فراخوان شرکت نمایند.

3. افراد مشغول به تحصیل حق ثبت نام در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت را ندارند.

تبصره: در صورتی که متقاضیان در زمان انجام مراحل جذب در یکی از آزمون های ph.D، فوق تخصص و یا فلوشیپ پذیرفته شوند نیز مشمول این بند بوده و پرونده آن ها از فرآیند جذب خارج خواهد شد.

4. شرکت در آزمون فراخوان دانشگاه ها برای متعهدین خدمت به دانشگاه ها و دانش آموختگان مقاطع مورد تحصیلی بلامانع است. (این دسته از افراد که تعهدات خود را در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی می گذرانند، تنها می توانند در فراخوان سایر دانشگاه ها با موافقت کتبی موسسه مبداء، شرکت نمایند.)

تبصره 1: شرکت کنندگان با مدرک کارشناسی ارشد و ph.D که بر اساس نیاز دانشگاه به صورت کتبی، تعهدات خود را به صورت غیر هیات علمی می گذرانند نیز می توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد شرکت نمایند و در صورت موافقت دانشگاه محل خدمت، می توانند برای شرکت در جذب سایر دانشگاه ها نیز ثبت نام نمایند.)

تبصره 2: مشمولین قانون نحوه تامین هیات علمی، بعد از گذراندن دوره خدمت نظام وظیفه (24 ماه)، امکان شرکت در این فراخوان را دارند و جذب نهایی این داوطلبان پس از طی دوره تعهد و اخذ کارت پایانم خدمت امکان پذیر خواهد بود.

تبصره 3: متخصصین متعهد خدمت درمانی تنها در صورت دارا بودن موافقت کمیسیون مشترک درمان و آموزش وزارت متبوع امکان شرکت در فراخوان دانشگاه محل تعهد را دارند و اگر دانشگاه محل تعهد موافقت نماید می توانند در فراخوان سایر دانشگاه ها نیز شرکت نمایند. نکته قابل توجه این است که اگر کمتر از 6 ماه به پایان تعهدات درمانی متقاضیان باقی مانده باشد شرکت نمودن آن ها در فراخوان بلامانع می باشد.

تبصره 4: متخصصین متعهد خدمت درمانی که برای پذیرش در دوره تخصصی از سهمیه استخدامی و یا از سهمیه مناطق محروم و سهمیه خانم ها استفاده کرده اند، فقط در صورت دارا بودن موافقت کمیسیون مشترک درمان و آموزش وزارت متبوع می توانند در فراخوان شرکت نمایند.

تبصره 5: متخصصین دارای دانشنامه تخصصی دندانپزشکی که در دانشگاه به صورت درمانی یا هیات علمی تعهد دارند، می توانند در فراخوان دانشگاه محل انجام تعهدات، شرکت نمایند. چنان چه این داوطلبان بتوانند موافقت دانشگاه محل خدمت یا تعهد خود را کسب کنند خواهند توانست در فراخوان سایر دانشگاه ها نیز شرکت نمایند.

تبصره 6: داوطلبان دارنده مدرک دانشنامه فوق تخصصی که تعهدات فوق تخصص خود را به صورت درمانی یا هیات علمی می گذرانند تنها می توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد خود شرکت کنند. در صورتی که حداکثر 6 ماه به پایان تعهدات این متقاضیان باقی مانده باشد، با کسب موافقت دانشگاه محل خدمت یا تعهد امکان شرکت در فرآیند جذب سایر دانشگاه ها را نیز خواهند داشت.

تبصره 7: دانش آموختگان مقاطع دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد جهت شرکت در فراخوان نیاز به شروع تعهدات در دانشگاهها ندارند.

5. پذیرش مدارک مشابه ممنوع می باشد به همین دلیل، عنوان رشته متقاضیان می بایست دقیقا با عنوان رشته درج شده در فراخوان مطابقت داشته باشد.

6. مطابق با مصوبات هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نخبگان برای شرکت در این فراخوان می توانند 4 انتخاب (دو انتخاب آموزشی و دو انتخاب پژوهشی) داشته باشند. لازم به ذکر است که داوطلبان نخبه می بایست گواهی نخبگی را در زمان شرکت در فراخوان ارائه نمایند.

7. داوطلبان ایثارگر شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان 15 درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکترای مورد تایید وزارت های علوم و بهداشت می باشند در صورتی که شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند، در اولویت استخدام قرار دارند.

8. متقاضیانی که تحصیلات خود را از طریق دوره های مجازی یا غیرحضوری به پایان رسانده اند نمی توانند در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور شرکت نمایند.

9. داوطلبانی که اعضای هیات علمی هستند و شاغل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور می باشند، نمی توانند در این فراخوان شرکت نمایند.

10.  شرکت کنندگانی که بورسیه دانشگاه خاصی هستند تنها در صورت انتقال تعهدات بورس به دانشگاه دیگر می توانند در فراخوان آن دانشگاه شرکت نمایند، در غیر این صورت تنها می توانند در فراخوان دانشگاه محل تعهد بورسیه شرکت کنند.

11. متقاضیان دارنده مدرک تحصیلی بالاتر از رشته و مقطع اعلام شده در فراخوان، حق شرکت در فراخوان اعلام شده در مقطع پایین‌تر را ندارند.

تبصره: در مواردی که اعلام نیاز دوره فلوشیپ قید شده است، تصمیم‌گیری در مورد بررسی پرونده‌ها با مدرک تخصصی (درصورت عدم مراجعه متقاضی با مدرک دوره فلوشیپ اعلام شده) بر عهده هیات مرکزی جذب خواهد بود.

همچنین متقاضیان می بایست به هنگام ثبت نام در قسمت ارسال تصویر مدارک لازم در انتهای فرم ثبت نام، فایل پیوست با عنوان مستندات مربوط به جداول 12 گانه هیات علمی پژوهشی را دریافت و پس از مطالعه، موارد ذکر شده در این جداول را بارگذاری و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

جداول 12 گانه جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1402 (به زودی فعال می شود)

لیست رشته های مورد نیاز جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1402 

هر ساله وزارت بهداشت متناب با نیاز خود در واحد های مختلف اقدام به جذب نیرو می کند. لذا داوطلبان می بایست با مراجعه به سایت اختصاصی ثبت نام هیات علمی وزارت بهداشت به نشانی اینترنتی ippapp.behdasht.gov.ir برای مشاهده این رشته ها اقدامات لازم را به عمل آورند.

لیست رشته های جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1402
باکتری شناسی پزشکیزیست فناوری پزشکی
بیوتکنولوژی داروییژنتیک پزشکی
ویروس شناسی پزشکیآموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
اپیدمیولوژی پزشکیانفورماتیک پزشکی
ایمنی شناسی پزشکیباکتری شناسی پزشکی
بیوتکنولوژی پزشکیبیوتکنولوژی دارویی
بیوشیمی بالینیبیهوشی
پاتولوژیپروتئومیکس کاربردی
جراحی بیماری پستانرادیو تراپی
رادیولوژیزنان و زایمان
طب سنتی ایرانیطب فیزیک و توانبخشی
علوم تغزیهفیزیوتراپی
مهندسی بافتناباروری
ویروس شناسیآمار زیستی
انگل شناسیاورولوژی
بیماری های پوستبیماری های داخلی
بیهوشیپرستاری
تکنولوژی اتاق عملجراحی عمومی
جراحی عمومیچشم پزشکی
رادیولوژیروماتولوژی
ریه بزرگسالانزنان و زایمان
طب اورژانسقارچ شناسی
گوارش و کبد بالغینگوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن
نفرولوژیآموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
اپیدمیولوژیبهداشت حرفه ای
بیماری قلب و عروقبیوشیمی بالینی
بیهوشیپزشکی اجتماعی
تکنولوژی اتاق عملرادیولوژی و بهداشت پرتوی
مامایی_ بهداشت باروریمدیریت خدمات بهداشتی
معارف اسلامیمهندسی بهداشت محیط
طب اورژانسخون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون یا علوم انتقال خون
طب اورژانسفیزیولوژی پزشکی
سلامت در بلایا و فوریت هاسیاست گذاری سلامت
علوم تشریحیمدیریت خدمات بهداشتی
ارتودنسیانکولوژی
سم شناسیغدد بزرگسال

نکات بسیار مهم در خصوص فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت 1402

  • فارغ التحصیلان رشته های بهداشت باروری، مامایی و تمامی گرایش های پرستاری فقط به صورت بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی جذب خواهند شد.
  • داوطلبان رشته طب ورزشی، طب هوافضا، طب کار، پزشکی اجتماعی و طب سالمندی پس از فراغت از تحصیل می توانند در فراخوان شرکت کنند.
  • فارغ التحصیلان رشته پزشکی قانونی تنها در صورت ارائه عدم نیاز سازمان پزشکی قانونی، امکان شرکت در فراخوان را دارند.
  • داوطلبان می توانند در فراخوان دو دانشگاه شرکت کنند. (تبصره: از بین اولویت های انتخابی داوطلب، اولویت جذب با دانشگاهی است که هیات مرکزی جذب تایید نموده است و داوطلب موظف است در اولین محلی که هیات جذب تایید نموده، مشغول به خدمت شود.)
  • استخدام اعضای هیات علمی در سمت استادیار به صورت تمام وقت جغرافیایی و در سمت مربی تمام وقت می باشد. (منظور از هیات علمی تمام وقت فردی است که هفته ای 40 ساعت طبق برنامه تنظیمی دانشگاه خدمت می کند در حالی که هیات علمی تمام وقت جغرافیایی فردی است که به طور تمام وقت کامل و 54 ساعت در هفته طبق برنامه تنظیمی دانشگاه در اختیار آن بوده و حق انجام کار انتفاعی تخصصی خارج از دانشگاه را ندارد.)
  • داوطلبانی که در مقطع کارشناسی ارشد جهت مرتبه مربی در رشته پرستاری به صورت پرستاری مستقر در بالین جذب می شوند، تا 5 سال حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را ندارند.

 

سوالات متداول

1- داوطلبان شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت ۱۴۰۱ باید دارای چه شرایطی باشند؟

شرایط هر داوطلب به دو بخش عمومی و تخصصی دسته بندی می گردد که به طور کامل در مقاله فوق ذکر گشته است.

2- آیا متقاضیان در حال تحصیل می توانند در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت نمایند؟

خیر؛ داوطلبان مشغول به تحصیل حق ثبت نام و شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت را ندارند.

3- آیا دانش آموختگان رشته پزشکی قانونی می توانند در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت کنند؟

فارغ التحصیلان این رشته تنها در صورتی که سازمان پزشکی قانونی اعلام نیاز نکرده باشد، امکان شرکت در فراخوان را دارند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری