خانه مدارس منابع آزمون المپیاد ادبی 1401 – ۱۴۰۲

منابع آزمون المپیاد ادبی 1401 – ۱۴۰۲

بهترین منابع آزمون المپیاد ادبی 1401 - 1402
منابع آزمون المپیاد ادبی 1401 – 1402

المپیاد ادبی از قدیمی ترین المپیادهای دانش آموزی است که از سال تحصیلی 66 – 67 با هدف شناسایی دانش آموزان مستعد و ترغیب آن ها به ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی در کشور برگزار شد. المپیاد ادبی تنها المپیادی است که تمامی دانش آموزان رشته های نظری می توانند در آن شرکت نمایند. به همین دلیل انتظار می رود که تعداد داوطلبان بیشتری نسبت به سایر رشته ها خواستار شرکت در این آزمون باشند. همین موضوع نیز باعث می شود تا رقابت سخت تری بین داوطلبان، جهت کسب رتبه های برتر شکل بگیرد.

علاوه بر برنامه ریزی اصولی و تلاش و پشتکار دانش آموزان، آن چه که می تواند داوطلبان این آزمون را در رسیدن به رتبه های برتر و کسب مدال طلای المپیاد ادبی یاری دهد، شناخت منابع صحیح آموزشی و امتحانی و مطالعه آن هاست. این که داوطلب صرفا چندساعت را به مطالعه پرداخته اهمیت چندانی ندارد، بلکه کیفیت کتب آموزشی و منابعی که دانش آموز برای مطالعه خود انتخاب نموده، نکته ای است که رتبه های برتر را از سایر داوطلبان متمایز می کند.

شعر و نثر کهن ادبیات فارسی، بخش عمده و اصلی مراحل 1 و 2 المپیاد ادبی را تشکیل می دهند.

منابع آزمون المپیاد ادبی 99 – 1400

دانش آموزان پایه یازدهم تمامی رشته های نظری (علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی – فیزیک و علوم و معارف اسلامی) می توانند در آزمون المپیاد علمی ادبی شرکت نمایند. همچنین داوطلبان واجد شرایط ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی نیز می توانند در نام نویسی المپیاد سایر رشته ها شرکت کنند. توجه داشته باشید که ثبت نام دانش آموزان پایه دهم در این آزمون صرفا به صورت آزمایشی خواهد بود.

داوطلبانی که در آزمون المپیاد ادبی شرکت کنند، برای کسب رتبه برتر و راه یابی به مراحل بعدی، در قدم اول باید نسبت به شناخت و تهیه بهترین کتاب ها و منابع آموزشی جهت شرکت در المپیاد ادبی اقدام نمایند و سپس طبق یک برنامه ریزی صحیح و اصولی به مطالعه آن ها بپردازند.

المپیاد ادبی طی 3 مرحله برگزار می شود و بر خلاف المپیادهای ریاضی، شیمی و… تا کنون مرحله جهانی آن برگزار نشده است. در دو مرحله اول المپیاد ادبی، اکثر سوالات از متون کهن ادبیات فارسی اعم از نثر و نظم طراحی می شود. اما این موضوع به این معنی نیست که دانش آموز تمام وقت خود را صرف مطالعه متون کهن کند. دانش آموزی از این آزمون با موفقیت خارج می شود که تمامی مباحث را با توجه به اهمیت آن ها در برنامه مطالعاتی خود قرار دهد. به غیر از ادبیات کهن، مقدمات شعر نو و تحول آن و ادبیات داستانی نیز از مباحث دارای اهمیت در این مسابقات هستند که در ادامه به بیان اسامی کتاب ها و منابع مناسب جهت شرکت در مراحل اول و دوم این آزمون می پردازیم.

منابع مرحله اول آزمون المپیاد ادبی 99 – 1400

باشگاه دانش پژوهان جوان که مسئول برگزاری المپیادهای علمی دانش آموزی می باشد، منابع درسی و غیر درسی آزمون المپیاد ادبی را نیز در دفترچه ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی معرفی می کند که در ادامه قابل مشاهده هستند.

منابع درسی آزمون المپیاد ادبی

  • کتاب های فارسی 1 و 2
  • کتاب های عربی، زبان قرآن 1 و 2 (رشته ادبیات و علوم انسانی)
  • کتاب های علوم و فنون ادبی 1 و 2

منابع کمک آموزشی آزمون المپیاد ادبی

منابع غیر درسی مرحله اول آزمون المپیاد ادبی 99 – 1400
مباحثمنابع
زبان عربیمطالب عربی شعر و نثر کهن
شعر کهن
  1. شاهنامه فردوسی به تصحیح جلال خالقی مطلق، چاپ دایره المعارف بزرگ اسلامی (جلد 5، داستان رستم و شغاد و پادشاهی بهمن، همای و داراب، از صفحه 439 تا 526)
  2. گرشاسب نامه اسدی توسی به تصحیح حبیب یغمایی (از نشستن گرشاسب بر تخت کابل تا پایان بخش رفتن گرشاسب به ساختن سیستان و اتمام آن، از صفحه 258 تا 269)
  3. بهمن نامه ایرانشاه (ایرانشان) بن ابی الخیر به تصحیح رحیم عفیفی (آگاهی یافتن فرامرز از گرفتار شدن زال بر دست شاه بهمن، از صفحه 321 تا 339، ابیات 5376 تا 5719)
  4. دیوان فرخی به تصحیح محمد دبیرسیاقی (قصیده های “فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر” و “با کاروان حله برفتم ز سیستان” )
  5. دیوان سنایی به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی ( “نظر همی کنم ار چند مختصر نظرم”، “برگ بی برگی نداری لاف درویشی مزن” و “ای یار مقامر دل پیش آی و دمی کم زن ” )
  6. دیوان مسعود سعد سلمان به تصحیح مهدی نوریان (قصیده های ” نالم ز دل چو نای من اندر حصار نی ” و ” هوای دوست مرا در جهان سمر دارد ” )
  7. دیوان حسن غزنوی به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی ( ” هر نسیمی که به من بوی خراسان آرد ” و ” وقت آن است که مستان طرب از سر گیرند ” )
  8. غزلیات سعدی به تصحیح غلامحسین یوسفی (طیبات از غزل 289 تا پایان و خواتیم از آغاز تا پایان غزل 680)
  9. دیوان انوری به تصحیح محمدتقی مدرس رضوی (جلد 2، غزلیات، قافیه “ی” از غزل 290 “ندارم جز غم تو غمگساری” تا پایان)
  10. دیوان خاقانی به تصحیح ضیاءالدین سجادی (غزلیات، قافیه “ی” از آغاز تا پایان غزل “دلم که مرغ تو آمد به دام باز گرفتی” (از صفحه 665 تا 679) )
نثر کهن
  1. گلستان سعدی به تصحیح غلامحسین یوسفی (تمامی کتاب)
  2. کیمیای سعادت به تصحیح حسین خدیوجم (جلد 2، رکن سوم، اصل ششم “در علاج دوستی مال و آفت بخل” و هفتم” در علاج دوستی جاه و حشمت” (از صفحه 149 تا 205) )
  3. تذکره الاولیا به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی ( “ذکر بایزید بسطامی”، “ذکر حسین منصور حلاج” و “ذکر ابوالحسن خرقانی” )
  4. کشف المحجوب به تصحیح محمود عابدی ( “ابویزید طیفور بن عیسی البسطامی “(از صفحه 162 تا 164)، “ابوالمغیث الحسین بن منصور الحلاج “(از صفحه 229 تا 233) و “ابوالحسن علی بن احمد الخرقانی” (از صفحه 248 تا 249) )
  5. دارابنامه طرسوسی به تصحیح ذبیح الله صفا (جلد 1، از صفحه 3 تا 62)
شعر معاصر
  1. نیما یوشیج ( “پدرم”، “خنده سرد”، “داستانی نه تازه”، ” کار شبپا”، ” خروس می خواند”، ” در فروبند”، ” آقا توکا”، “اجاق سرد”، “هنگام که گریه…”، “ماخ اولا”، “در شب سرد زمستانی”،” مرغ آمین”، “قایق”، “خانه ام ابریست”، “هست شب” و “داروگ”)
  2. احمد شاملو (ابراهیم در آتش)
  3. مهدی اخوان ثالث (آخر شاهنامه)
داستان معاصر
  1. صادق هدایت (داستان کوتاه “سه قطره خون” از مجموعه داستان سه قطره خون)
  2. غلامحسین ساعدی (داستان کوتاه “قصه پنجم “از مجموعه داستان ترس و لرز)
  3. بهرام صادقی (داستانی کوتاه “آوازی غمناک برای یک شب بی مهتاب” از مجموعه داستان سنگر و قمقمه های خالی)
  4. شمیم بهار (داستان کوتاه “ابر بارانش گرفته” )
نمایش نامه
  1. اکبر رادی (ملودی شهر بارانی)
  2. اطلاعات و درک ادبی (فاقد منبع مشخص)

توجه داشته باشید در بخش سوالات غیر درسی آزمون المپیاد ادبی، علاوه بر مباحث و منابع بالا، هر سال تعدادی پرسش نیز از دانش عمومی و درک ادبی مطرح می شود.

منابع مرحله دوم آزمون المپیاد ادبی 99 – 1400

افرادی که در مرحله اول آزمون المپیاد ادبی موفق به کسب رتبه های برتر شوند، به مرحله دوم این المپیادها راه پیدا می کنند. شرکت کنندگان در مرحله دوم آزمون المپیاد ادبی می بایست علاوه بر تسلط روی مباحث مرحله اول، مباحث و منابع جدیدی را نیز مطالعه کنند تا این مرحله از آزمون را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند.

بد نیست بدانید که آزمون های مراحل 1 و 2 المپیاد ادبی به صورت تستی برگزار می شوند. داوطلبانی که جزو برگزیدگان مرحله دوم این آزمون باشند، می بایست در دوره آموزشی و کلاس هایی که باشگاه دانش پژوهان جوان در تابستان برگزار می نماید، شرکت کنند. ارزشیابی مرحله سوم به صورت آزمون های تشریحی و مصاحبه خواهد بود و در نهایت نفرات برتر این مرحله، به ترتیب نمره مکتسبه مدال های طلا، نقره و برنز دریافت می نمایند.

منابع درسی آزمون المپیاد ادبی

  • کتاب فارسی 3
  • علوم و فنون ادبی 3

منابع غیر درسی آزمون المپیاد ادبی

منابع غیر درسی مرحله اول آزمون المپیاد ادبی 99 – 1400
مباحثمنابع
زبان عربیمطالب عربی موجود در منابع زیر
شعر کهن
  1. هفت پیکر به تصحیح وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، انتشارات قطره (از آغاز داستان بهرام تا سر داستان بهرام با کنیزک خویش)
  2. مثنوی معنوی به تصحیح نیکلسون (از آغاز تا سر داستان پیر چنگی)
  3. غزلیات حافظ، تصحیح قزوینی و غنی (قافیه و ردیف ” ی ” )
  4. غزلیات صائب، مجموعه رنگین گل، به کوشش محمد قهرمان، انتشارات نشر سخن (قافیه و ردیف ” د ” )
نثر کهن
  1. تاریخ بیهقی، تصحیح علی اکبر فیاض (مجلد پنجم)
  2. کلیله و دمنه، تصحیح مجتبی مینوی، نشر امیرکبیر و دانشگاه تهران (باب بوزینه و باخه و باب زاهد و راسو)
  3. چهار مقاله، تصحیح محمد قزوینی، به کوشش محمد معین (مقاله شاعری و مقاله دبیری)
  4. اسرار التوحید، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی (مقدمه و باب اول در ابتدای حالت شیخ ما ابوسعید)
شعر معاصر
  1. احمد شاملو: مرگ نازلی، مه، نمی رقصانمت چون دودی آبی رنگ، کیفر، خواب وجین گر، سرود ابراهیم در آتش، تعویذ، محاق، شبانه (مرا تو بی سببی نیستی)، شبانه (اگر که بیهوده زیباست شب)، با چشم ها، مرثیه (به جست و جوی تو بر درگاه کوه می گریم)، و حسرتی، در آستانه، سرود برای مرد روشن که به سایه رفت، فصل دیگر، نامه، گفتی که باد مرده است، ترانه آبی، آخر بازی، شبانه (قصدم آزار شماست)
  2. سهراب سپهری: پشت دریاها، سوره تماشا، به باغ همسفران، جان گرفته، نقش، شاسوسا، گل آینه، دوست، پیامی در راه، در گلستانه، پیغام ماهی ها، ندای آغاز
داستان معاصر
  1. بهرام صادقی: دو داستان کوتاه ” با کمال تاسف ” و ” آقای نویسنده تازه کار است ” از مجموعه سنگر و قمقمه های خالی
  2. هوشنگ گلشیری: حدیث مرده بر دار کردن آن سوار که خواهد آمد، انتشارات نیلوفر
نمایش نامه
  1. بهرام بیضایی: مرگ یزدگرد
ترجمه ادبی
  1. سرگذشت حاجی بابای اصفهانی، تالیف جیمز موریه، ترجمه ی میرزا حبیب اصفهانی، به کوشش محمدعلی جمال زاده (از گفتار 14 تا پایان گفتار 24)
اطلاعات و درک ادبیبدون منبع مشخص

توجه داشته باشید که معرفی منابع بالا، به این معنا نیست که تمامی سوالات مطرح شده از این کتاب ها هستند، بلکه ممکن است پرسش هایی خارج از آن ها هم مطرح شود.

از میان افراد واجد شرایط ثبت نام المپیاد دانش آموزی، داوطلبانی که قصد نام نویسی در المپیاد ادبی را دارند می بایست در زمان مقرر نسبت به ثبت نام المپیاد دانش آموزی از طریق سایت ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی اقدام نمایند. دانش آموزان بهتر است تا مطالعه خود را با استفاده از منابع فوق آغاز کنند تا در زمان برگزاری المپیادهای دانش آموزی با آمادگی کامل در آزمون حاضر شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۲ نظر
  1. بیتا

    سلام برای منابع مرحله دوم المپیاد همون منابع مرحله یک رو باید خوند؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر، میبایست منابعی را به عنوان منابع مکمل اضافه کنید.

  2. ساحل

    سلام من در سال جاری پایه دهم هستم میتونم در المپیاد علمی سواد رسانه‌ای شرکت کنم و مدال بیارم؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در حال حاضر بر اساس اطلاعیه های مختلف، المپیاد سواد و رسانه ای مختص دانش آموزان دهم و یازدهم می باشد.

  3. Sara

    سلام،وقت بخیر
    میخواستم بدونم تمدید انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ که در تاریخ ۱۵-۱۷گفته شده، فقط برای دوره های روزانه مجاز هست و یا برای دانشگاه آزاد با آزمون هم هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با آخرین اطلاعیه ها، افراد مجاز به انتخاب رشته در کارنامه اولیه خود، می توانند انتخاب رشته کنند.

  4. Sara

    سلام،وقت بخیر،میخواستم بدونم پشت کنکوریا هم میتونن المپیاد ادبیات رو شرکت کنند؟
    در این صورت منابع آزمون با دانش آموزان دبیرستانی یکی هست یا خیر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، مطابق با قوانین، صرفا دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه های دهم و یازدهم مجاز به ثبت نام می باشند.

  5. Amir

    المپیاد ادبی دهم، یازدهم و دوازدهم بهم مربوطن؟ یعنی مرحله اول دهم، مرحله دوم و اینا یازدهم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با شرایط ثبت نام المپیادهای علمی دانش آموزی داوطلب پابه دهم، مجاز به شرکت در دوره های تابستانی نمی باشد.

    • linda

      با سلام ببخشید آیا امکانش هست در دو تا از رشته های المپیاد یعنی فیزیک و ادبی در پایه یازدهم شرکت کنیم یا فقط باید در یکی از آن ها شرکت کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با قوانین دانش آموزان واجد شرایط عمومی و اختصاصی می توانند در بیش از یک آزمون المپیاد شرکت نمایند.

مشاوره مدارس پیج مدارس