خانه مدارس نحوه برگزاری امتحانات در برنامه شاد

نحوه برگزاری امتحانات در برنامه شاد

راهنمای برگزاری امتحانات در برنامه شاد
نحوه برگزاری امتحانات در برنامه شاد

برنامه شاد در ابتدا با هدف برگزاری کلاس های درسی و انجام فعالیت های کلاسی که به علت شیوع بیماری کرونا متوقف شده بودند، ایجاد شد. با تداوم تعطیلی مدارس و حاصل نشدن بهبودی در وضعیت کشور، همچنان شاهد اجرای برنامه های تحصیلی مدارس در اپلیکیشن شاد هستیم. از آن جایی که زمان بازگشایی مدارس مشخص نیست، نحوه برگزاری امتحانات برای بسیاری از دانش آموزان به یک دغدغه تبدیل شده و آن ها را با پرسش هایی مواجه ساخته است؛ از جمله این که آیا امتحانات پایان سال تحصیلی به صورت حضوری برگزار می شوند و یا امکان اجرای آن ها به صورت مجازی نیز وجود دارد؟

تصمیم گیری در رابطه با نحوه برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی مدارس، بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور می باشد.

شیوه برگزاری امتحانات در سامانه شاد

با توجه به روند آموزش مجازی که این روزها در مدارس حاکم است، بسیاری از فعالیت های دانش آموزان از طریق برنامه شاد انجام می شود و همین فعالیت ها، نمره مستمر آن ها را در نیمسال تحصیلی دوم تعیین می کنند. با ماندگار شدن ویروس عامل بیماری کرونا در کشور، وزارت بهداشت مجوز برگزاری امتحانات به صورت مجازی را صادر کرد و بر این اساس دانش آموزان با آنلاین شدن در روز و ساعتی که معلم تعیین می نماید، در امتحانات خود شرکت می نمایند.

با انتشار نسخه جدید برنامه شاد امکان برگزاری امتحانات به صورت غیرحضوری در این برنامه ایجاد شد. این قابلیت جدید که از آن تحت عنوان آزمون ساز یاد می شود، با هدف سنجش میزان فراگیری مطالب درسی توسط دانش آموز، راه اندازی شده است. در این نسخه از برنامه، معلم می تواند سوالات آزمون را به دو صورت تستی و تشریحی طراحی کرده و آن ها را از طریق نگارش متن و یا بارگذاری فایل، در برنامه قرار دهد. دانش آموز می بایست در زمان مقرر در آزمون شرکت کرده و پس از اتمام آن، با کلیک بر روی دکمه “پایان” به معلم اطلاع دهد.

نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

همان طور که گفته شد، جهت برگزاری امتحان در این نرم افزار، معلمان می بایست به دریافت و نصب نسخه جدید برنامه پرداخته و پس از کسب اطلاع از نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد نسبت به طرح سوالات و انتشار آن برای دانش آموزان اقدام نمایند. در این بخش راهنمای کامل ایجاد آزمون در برنامه شاد را ارائه کرده ایم.

  • پس از نصب برنامه شاد و ورود به آن، ابتدا باید بر روی گزینه “ورود به مدرسه من” کلیک کنید.

مرحله اول نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  • در این مرحله باید نقش خود را به عنوان “دبیر” تعیین نمایید.

مرحله دوم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  • اکنون می بایست بر روی آیکون “آزمون” کلیک کنید.

مرحله سوم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  • در این بخش لازم است “مدرسه مورد نظر” خود و کلاسی که قصد دارید برای آن آزمون طراحی کنید را انتخاب کنید.

مرحله چهارم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  • در این قسمت یک بات آزمون ساز برای شما نشان داده می شود که پس از ورود به آن باید کلید “افزودن آزمون جدید” را بفشارید.

مرحله پنجم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  • اکنون باید نام آزمون مورد نظر را به طور کامل در بات وارد نمایید.

مرحله ششم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  •  سپس گزینه “ثبت سوالات” را انتخاب کرده و سوالات آزمون را وارد نمایید. توجه داشته باشید که سوالات و گزینه های سوال می بایست به صورت همزمان در قالب یک پیام در بات آزمون ساز ثبت شوند.

مرحله هشتم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

  • در این مرحله لازم است که وارد بخش تنظیمات شده و تاریخ آزمون، ساعت شروع و پایان آن، میزان نمره امتحان، مدت زمان آزمون، نمایش و یا عدم نمایش نتایج پس از آزمون و تعداد گزینه های سوال را تعیین کنید.

مرحله هفتم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

 

  • حال لازم است متن سوال و گزینه های آن را وارد نموده و تمامی سوالات آزمون را به روش که ذکر شد در برنامه ثبت نمایید و پس از اتمام سوالات، کلید “پایان ثبت سوالات” را بفشارید. زمانی که قصد برگزاری آزمون را دارید، می بایست بر روی گزینه “انتشار آزمون برای دانش آموزان” کلیک نمایید.

مرحله نهم نحوه ساخت آزمون آنلاین در برنامه شاد

آیا امکان برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی مقاطع مختلف در سامانه شاد وجود دارد؟

تا کنون تصمیمی برای اجرای امتحانات نهایی خرداد 1400 و همچنین امتحان پایان ترم سایر پایه ها به صورت مجازی یا حضوری گرفته نشده است. بنابراین اگر وزارت بهداشت تایید نکند که دانش آموزان برای ارزیابی پایان سال تحصیلی باید در حوزه های امتحانی حاضر شوند، وزارت آموزش و پرورش باید آزمون های مذکور را به صورت غیرحضوری برگزار نماید.

با توجه به مشخص نبودن شیوه اجرای امتحانات نیمسال دوم، لازم است دانش آموزان با مطالعه مفاهیم درسی و مرور نمونه سوالات امتحان نهایی خرداد، خود را برای شرکت در آزمون های نهایی آماده سازند تا در زمان برگزاری امتحانات دچار مشکل نشوند.

در این میان وزارت آموزش و پرورش اقدام به تهیه برنامه های درسی مدارس در مقاطع ابتدایی، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم از رسانه ملی نموده است که به منظور بهره بری از آموزش های ارائه شده می بایست از ساعت و زمان پخش کلاس دانش آموزان در تلویزیون مطلع باشید. همچنین در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه دانلود نسخه جدید برنامه شاد می توانید از لینک مربوطه استفاده نمایید.

 

سوالات متداول

1- آیا امکان برگزاری امتحانات در محیط اپلیکیشن شاد وجود دارد؟

بله، در نسخه جدید این برنامه، قابلیت طراحی و اجرای آزمون به صورت آنلاین ایجاد شده است.

2- امتحانات نهایی خرداد ماه چگونه برگزار خواهند شد؟

تا کنون اطلاعیه ای در زمینه برگزاری آزمون به صورت حضوری و یا مجازی منتشر نشده است، اخبار جدید در کانال مدارس اسران مشاوره قرار خواهد گرفت.

3- هدف از اضافه شدن آزمون ساز به برنامه شاد چیست؟

این قابلیت با هدف سنجش میزان فراگیری مطالب درسی توسط دانش آموز، افزوده شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس