خانه کنکور نحوه برگزاری کنکور سراسری 99

نحوه برگزاری کنکور سراسری 99

نحوه برگزاری کنکور سراسری 99
نحوه برگزاری کنکور سراسری 99
طرح تغییر نظام آموزشی و به وجود آمدن نظام آموزشی جدید ( نظام 3 – 3 – 6 ) در زمان اجرایی شدن با مشکلات فراوانی همراه بود. اکنون با گذشت چندین سال از آن زمان به تدریج شاهد اتمام دوره متوسطه دوم توسط اولین و دومین گروه دانش آموزان نظام جدید هستیم ، دانش آموزانی که اکثر آن ها پس از کسب مدرک دیپلم به فکر ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل هستند . همین مسئله باعث شده تا در ادامه مطلب به چگونگی برگزاری این آزمون در سال 1399 بپردازیم ، همراهمان بمانید.

در کنکور 99 نیز سهمیه های مناطق ، ایثارگران و جانبازان ، خانواده های شاهد و بومی پذیری مانند سال های گذشته پا برجاست و داوطلبان مشمول هر یک از این سهمیه ها می توانند از آن بهره مند شوند.

نحوه برگزاری کنکور سراسری 99

با توجه به گذشت شش سال از اجرای نظام 3-3-6 در مدارس و با فارغ التحصیل شدن دانش آموزان نظام قدیم از مدارس متوسطه ، سازمان سنجش به این فکر افتاد تا تغییراتی در کنکور سراسری ایجاد نماید ، ابتدا بنا بر این بود که در آزمون سراسری سال 99 فقط یک آزمون ( یک مجموعه سؤال ) در هر یک از گروه های آزمایشی ( علوم تجربی ، علوم انسانی ، ریاضی و فیزیک و … ) آن هم مطابق با منابع آموزشی و کتب نظام جدید برگزار شود ، اما با توجه به اطلاعیه ی سازمان سنجش ، در سال 99 نیز همانند سال 98 و برای آخرین بار ، دو مجموعه سوال جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید طراحی خواهد شد. داوطلبان با توجه به این که در کدام نظام آموزشی تحصیل کرده اند می بایست در آزمون مربوط به همان نظام آموزشی که در آن فارغ التحصیل شده اند شرکت نمایند.

در آزمون سراسری سال 1399 نیز نباید از تاثیر سوابق تحصیلی غافل شد ، زمزمه هایی که چند سال است درمورد حذف کنکور به میان آمده موجب شده تا مسئولین علاوه بر قرار دادن رشته هایی برای پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها با افزایش تدریجی تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش با آزمون دانشگاه ها نیز اقدام به حذف تدریجی آن کنند ، آزمون سراسری سال 1399 نیز از این قاعده مستثنی نیست و سوابق تحصیلی دارندگان دیپلم نظام جدید در آن حداکثر 30 درصد با تاثیر مثبت اعمال می شود ، به این صورت که آن دسته از داوطلبانی که دیپلم خود را در سال 1398 به بعد در نظام آموزشی جدید دریافت می کنند و امتحانات پایه دوازدهم آن ها به صورت نهایی ، کشوری یا سراسری می باشد مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی دیپلم آن ها ( پایه ی دوازدهم ) به میزان حداکثر 30 درصد ، دارای تاثیر مثبت در نمره کل آن ها می باشد .

کنکور سراسری 99 برای دارندگان دیپلم نظام قدیم

ممکن است اطلاع داشته باشید که درکنکور سال 1398 برای ارزیابی دانش آموزان در هر یک از گروه های آموزشی دو مجموعه سوال طراحی شد یا به عبارتی دیگر سنجش داوطلبان با دو آزمون جداگانه انجام گرفت. یک آزمون برای داوطلبان نظام قدیم آموزشی و آزمون دیگر ویژه داوطلبین نظام جدید آموزشی ، این شیوه برای آخرین بار در آزمون سال 99 نیز تکرار می شود. لازم به ذکر است جهت اجرای عدالت آموزشی از مباحث و دروس مشترک هر دو نظام آموزشی سوال یکسان طرح خواهد شد.

نکاتی در خصوص کنکور 99 که باید بدانید

  •  تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری 99 برای دارندگان دیپلم نظام قدیم از معدل کتبی دروسی که امتحان آن ها نهایی بوده به صورت 25 درصد تاثیر مثبت و برای کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 91-1390 کسب کرده و یک یا چند امتحان آن ها نهایی بوده ، به صورت 5 درصد تاثیر مثبت در نمره کل آن ها لحاظ می گردد.
  • در رشته هایی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند ، معدل کتبی دوازدهم برای نظام جدید و معدل کتبی دیپلم و پیش دانشگاهی برای نظام قدیم ملاک پذیرش است.
  • دانش آموزان دیپلم فنی و حرفه ای و کار و دانش در صورتی که مایل به تحصیل در رشته های بدون آزمون باشند ، می بایست در امتحانات دروس نهایی شاخه نظری ، گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند در غیر این صورت قانون پذیرش بدون آزمون برای آن ها اعمال نمی شود.
  • لازم است بدانید کلیه ی شرایط و ضوابط مربوط به سهمیه و بومی پذیری و … توسط مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع مربوطه تعیین و تصویب می شود و سازمان سنجش در کنکور سال 99 نیز مکلف به اجرای این قوانین می باشد.

ثبت نام کنکور سراسری 99 نیز همچون سال های گذشته از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می پذیرد و طبق روال گذشته ، داوطلبان در هنگام ثبت نام موظف به پرداخت مبلغی با عنوان هزینه ثبت نام کنکور سراسری می باشند. لازم به ذکر است که دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 99 نیز از طریق سایت سازمان سنجش قابل دریافت است. همچنین می توانید جهت آگاهی از هر یک از موارد بالا بر روی لینک ها کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا در کنکور سراسری سال 99 ، سوالات برای داوطلبان نظام قدیم و جدید یکسان است؟

خیر. در کنکور سال 99 نیز همانند سال 98 ، دو مجموعه سوال جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید طراحی خواهد شد.

2- من در کنکور سال 98 از سهمیه رزمندگان استفاده کردم آیا مجدد می توانم برای کنکور سال 99 از این سهمیه استفاده کنم؟

بله. اما می بایست مجددا به ارگان مربوطه مراجعه کرده و کد 12 رقمی پیگیری دریافت نمایید.

3- من در کنکور سال 98 در دوره روزانه پذیرفته شدم اما ثبت نام نکردم ، آیا می توانم در کنکور 99 ثبت نام کنم؟

بله. اما شما در زمان انتخاب رشته فقط مجاز به انتخاب دوره های غیر روزانه مانند دوره های نوبت دوم (شبانه) ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، آزاد و ... خواهید بود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ نظر
  1. صف شکن

    سلام مرسی از سایت خوبتون من دانشجوی روزانه دانشگاه دولتی یاسوجم (ترم یک هستم) من میخوام ترم ۳ انصراف بدم و برا تجربی ۱۴۰۰ بخونم خواستم بدونم بابت انصراف باید هزینه یا جریمه ای بدم؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      در صورتی که در دوره ی روزانه قبول شوید , شامل پرداخت جریمه ی انصراف نخواهید شد .

  2. Ararsh

    سلام،
    عالی بود و امیدوار کننده….
    مرداد ماه سربازیم تموم میشه و دوباره کنکور میدم…

مشاوره کنکور پیج کنکور