خانه کارشناسی ارشد نحوه تغییر شیوه آموزشی از پژوهش محور به آموزش محور

نحوه تغییر شیوه آموزشی از پژوهش محور به آموزش محور

 تغییر شیوه آموزشی از پژوهش محور به آموزش محور
نحوه تغییر شیوه آموزشی از پژوهش محور به آموزش محور

با توجه به پیشرفت علم و دانش در کشور، بسیاری از دانش آموختگان مقطع کارشناسی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود، تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می گیرند. پذیرش داوطلبان در کارشناسی ارشد به دو شیوه “آموزش محور” و “آموزشی و پژوهشی” صورت می گیرد که محوریت برنامه ها و روش آموزشی در هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند. از همین رو داوطلبانی که به تحصیل به روش آموزش محور علاقه دارند می بایست هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد، نسبت به انتخاب کد رشته های مربوطه اقدام نمایند.

گاها دانشجویانی که موفق به پذیرش در شیوه آموزشی و پژوهشی شده و چند واحد درسی را نیز در رشته مورد نظر خود گذرانده اند بنا بر دلایلی تصمیم می گیرند تا شیوه آموزشی خود را به آموزش محور تغییر دهند اما آیا امکان تغییر شیوه در این دو روش آموزشی وجود دارد؟ چه تفاوتی میان دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور وجود دارد که موجب ترغیب دانشجویان به تغییر شیوه آموزشی می گردد؟

تغییر شیوه آموزشی از “آموزش محور” به “آموزشی و پژوهشی” در مقطع کارشناسی ارشد، دارای آیین نامه های داخلی و در حوزه اختیارات دانشگاه محل تحصیل می باشد.

نحوه تغییر شیوه آموزشی از آموزش محور به آموزشی و پژوهشی

پیش از آن که به بررسی شرایط تغییر شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد بپردازیم، بد نیست در ابتدا توضیح مختصری را در مورد هر یک از آن ها و تفاوت هایشان ارائه دهیم. دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش محور، نیازی به ارائه پایان نامه ندارند و می بایست علاوه بر واحدهای درسی، حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار را بگذرانند. اما شیوه آموزشی و پژوهشی بر پایه پژوهش و تحقیق بنا شده و دانشجویان ملزم به ارائه پایان نامه می باشند.

در این بین ممکن است برخی از دانشجویان کارشناسی ارشد با محوریت آموزشی و پژوهشی بنا بر دلایلی نتوانند از پایان نامه خود دفاع کنند و تصمیم به تغییر شیوه آموزشی خود به آموزش محور بگیرند. در واقع باید بگوییم هیچ آیین نامه و دستورالعمل جامعی در رابطه با تغییر شیوه پژوهش محور به آموزش محور و بالعکس از سوی وزارت علوم منتشر نشده و تمامی قوانین و ضوابط مربوطه، تنها محدود به آیین نامه های داخلی و تصمیمات کمیسیون آموزش دانشگاه محل تحصیل دانشجویان می باشند.

اما روند کلی که هر یک از متقاضیان تغییر شیوه آموزشی می بایست طی کنند بدین ترتیب است که ابتدا باید تقاضانامه ای کتبی مبنی بر درخواست خود را به اداره آموزش دانشگاه محل تحصیل ارائه نمایند تا مطابق با قوانین مورد بررسی قرار گیرد. دانشجویان لازم است در این نامه، دلایل خود را جهت تغییر شیوه آموزشی و عدم ارائه پایان نامه به صورت کامل شرح دهند. در صورت داشتن شرایط لازم و دلایل قانع کننده، امکان تغییر شیوه میسر خواهد شد. دانشجویان معمولا پیش از ترم 3 می بایست درخواست خود را اعلام نمایند و هر دانشجو فقط یک بار در دوران تحصیلی خود می تواند نسبت به تغییر شیوه آموزشی اقدام کند.

همان طور که اشاره شد، تغییر شیوه پژوهش محور به آموزشی و بالعکس دارای آیین نامه های داخلی بوده و هر یک از دانشگاه ها قوانین خود را جهت تغییر شیوه آموزشی دانشجویان وضع می کنند. این قوانین می توانند شامل حداقل معدل، حداقل تعداد واحدهای گذرانده شده، ظرفیت قابل پذیرش برای تغییر شیوه آموزشی و… باشند که لازم است جهت کسب اطلاعات بیشتر به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه نمایید. هر یک از دانشگاه های آزاد، سراسری، پیام نور، غیرانتفاعی و… شرایط و مقررات خاص خود را در رابطه با تغییر روش آموزشی دارند و دانشجویان تنها در صورت احراز این شرایط، مجاز به ثبت درخواست و ارائه تقاضانامه کتبی می باشند. شایان ذکر است که تغییر شیوه آموزشی تنها در صورت موافقت دانشگاه امکان پذیر بوده و ارائه نامه هیچ حقی را برای دانشجو ایجاد نمی کند.

 

سوالات متداول

1- تفاوت شیوه آموزشی از پژوهش محور در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش محور، نیازی به ارائه پایان نامه ندارند و می بایست علاوه بر واحدهای درسی، حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار را بگذرانند. اما شیوه آموزشی و پژوهشی بر پایه پژوهش و تحقیق بنا شده و دانشجویان ملزم به ارائه پایان نامه می باشند.

2- کدام یک از روش های آموزشی پژوهش محور و آموزش محور نیازی به ارائه پایان نامه ندارد؟

دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش محور، نیازی به ارائه پایان نامه ندارند.

3- دانشجویان چند سری در دوره تحصیل خود می توانند نسبت به تغییر شیوه آموزشی خود اقدام کنند؟

هر دانشجو فقط یک بار در دوران تحصیلی خود می تواند نسبت به تغییر شیوه آموزشی اقدام کند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد