خانه کارشناسی ارشد رفع محرومیت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

رفع محرومیت کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

نحوه رفع محرومیت آزمون کارشناسی ارشد
رفع محرومیت کنکور کارشناسی ارشد 1402

ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دارای مجموعه ای از ضوابط و مقرراتی است که داوطلبان می بایست به طور کامل از آن ها مطلع باشند. از جمله این شرایط، محرومیت برخی از داوطلبان از شرکت در این آزمون می باشد و دلایل مختلفی ممکن است آن ها را مشمول قانون مذکور سازد. چنانچه متقاضیان بدون کسب آگاهی از این موضوع در کنکور ارشد نام نویسی نمایند و یا پس از اطلاع از محرومیت خود، نسبت به رفع آن اقدام نکنند، حتی در صورت کسب رتبه عالی و پذیرش در بهترین رشته و دانشگاه، اجازه ثبت نام از آن ها سلب خواهد شد.

به همین جهت دریافت و مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری یکی از اقدامات بسیار ضروری می باشد که همواره به شرکت کنندگان کنکور ارشد توصیه می گردد. چه شرایطی داوطلبان را از ثبت نام در آزمون مذکور محروم می سازد و راه های رفع این محرومیت چیست؟

پذیرفته شدگان دانشگاه های روزانه سال 1401، می توانند برای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 اقدام کنند.

کدام دسته از داوطلبان اجازه ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1402 را ندارند؟

  1. داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد سال 1401 شرکت کرده و در یکی از دانشگاه ها روزانه پذیرفته شده اند.
  2. دانشجویانی که در حال تحصیل در یکی از مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشند.
  3. متقاضیانی که مشمول خدمت سربازی هستند.
  4. دانشجویانی که متعهد به خدمت و طرح نیروی انسانی گشته اند.
  5. شرکت کنندگانی که قبلا یک بار در دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند.
  6. داوطلبانی که در روز برگزاری آزمون تقلب کرده اند.

شرایط رفع محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402

چنانچه بنا به هر یک از دلایل ذکر شده در بخش قبل، داوطلبان دچار محرومیت از شرکت در کنکور کارشناسی ارشد شده باشند به دنبال راه حل های موجود برای مرتفع کردن این مشکل هستند تا شانس خود را شرکت در آزمون از دست ندهند. شرایطی که در زمینه رفع محرومیت متقاضیان در نظر گرفته شده است در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 1401 و دفترچه راهنمای ثبت نام، عنوان می شوند. این شرایط به شرح موارد زیر می باشند.

رفع محرومیت پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون کارشناسی ارشد سال 1402

آن دسته از داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد سال 1401 شرکت کرده اند و در یکی از رشته های دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند، حتی در صورت عدم ثبت نام و یا انصراف قطعی از رشته تحصیلی، مجاز به ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 نمی باشند. این دسته از متقاضیان می توانند با استفاده از ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش، تقاضای خود را از طریق سیستم پاسخگویی این سازمان برای رفع محرومیت از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد اعلام نمایند. لازم به ذکر است که فقط به درخواست های همراه با دلایل منطقی رسیدگی خواهد شد.

رفع محرومیت دانشجویان در حال تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری

دانشجویانی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری می باشند و متقاضی ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 هستند، چنانچه از رشته و دانشگاه خود انصراف ندهند مجاز به ثبت نام نخواهند بود. لذا این داوطلبان باید تا قبل از اتمام مهلت در نظر گرفته شده برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، از رشته تحصیلی و دانشگاه انصراف قطعی دهند. در صورت عدم انصراف و شرکت در آزمون، پذیرش آن ها لغو و باطل خواهد شد.

رفع محرومیت داوطلبان مشمول سربازی

داوطلبانی که تاریخ اعزام به خدمت آن ها قبل از پذیرش در دانشگاه می باشد لازم است که برای رفع محرومیت خود، همزمان با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، دفترچه اعزام به خدمت خود را نیز تکمیل نمایند. چنانچه این دسته از متقاضیان پس از اعلام نتایج در یکی از رشته ها پذیرفته شوند، می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند و باقی خدمت سربازی خود را پس از فارغ التحصیلی ادامه دهند.

رفع محرومیت دانشجویان دارای تعهد خدمت به ارگان ها و سازمان های کشور

فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های گروه پزشکی باید قبل از اقدام به ثبت نام  در این آزمون، وضعیت طرح نیروی انسانی خود را مشخص نمایند و از نظر ارگان مربوطه مشکلی جهت ثبت نام نداشته باشند، در صورتی که بدون مشخص کردن وضعیت طرح تعهد خدمت خود در کنکور ارشد شرکت کنند، عواقب پیش آمده بر عهده خودشان خواهد بود.

رفع محرومیت داوطلبانی که در دوره قبل در دانشگاه روزانه پذیرفته شده اند

متقاضیانی که با شرکت در آزمون سال گذشته موفق به قبولی در دانشگاه روزانه شده اند، اگرچه ثبت نام کرده یا نکرده باشند، به هیچ وجه حق ثبت نام و شرکت در کنکور ارشد سال 1401 را ندارند.

رفع محرومیت داوطلبانی که در روز برگزاری آزمون تقلب کرده اند

داوطلبانی که به هر صورت باعث ایجاد بی نظمی در فرآیند برگزاری آزمون شده اند، از جمله خرید و فروش سوالات آزمون، افشای سوالات آزمون، کمک به داوطلبان دیگر در روز برگزاری آزمون، به همراه داشتن هرگونه وسایل الکترونیکی و …، مطابق قوانین و مقررات وزارت علوم تحقیقات و فناوری از پذیرش در آزمون همان سال محروم می شوند و همچنین از شرکت در آزمون های یک تا ده سال آینده محروم خواهند شد. این متقاضیان باید برای لغو محرومیت خود درخواستی همراه با ارائه مدارک لازم در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به ثبت برسانند.

آن دسته از متقاضیانی که در موعد مقرر به و با انجام اقداماتی که بیان شد به رفع محرومیت خود پرداخته و مجاز به ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 شوند، می بایست همانند سایر داوطلبان با دریافت و بررسی دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 از تمامی نکات و مقررات ثبت نام آگاه شوند. چنانچه از دارا بودن کلیه شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 اطمینان حاصل نمودند، نام نویسی خود را انجام دهند. اگر با سوالاتی همچون مدارک ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402 مواجه هستید، می توانید بر روی همین لینک کلیک فرمایید و به طور کامل از آن اطلاع یابید.

 

سوالات متداول

1- آیا فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های گروه پزشکی مجاز به ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد هستند؟

این دسته از داوطلبان تنها در صورتی که وضعیت طرح نیروی انسانی خود را مشخص نمایند و از نظر ارگان مربوطه مشکلی نداشته باشند می توانند در این آزمون شرکت کنند.

2- شرکت کنندگانی که در جلسه آزمون کارشناسی ارشد تقلب کرده اند، چگونه می توانند محرومیت خود را باطل کنند؟

این متقاضیان باید برای لغو محرومیت خود درخواستی همراه با ارائه مدارک لازم در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به ثبت برسانند.

3- رفع محرومیت داوطلبان مشمول نظام وظیفه در کنکور ارشد چگونه انجام می شود؟

مشمولین باید برای رفع محرومیت خود، همزمان با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، دفترچه اعزام به خدمت خود را نیز تکمیل نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۸ نظر
  1. سادات

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من ارشد فلسفه و کلام قبول شدم ولی هنوز ترم اول هستم که فهمیدم علاقه ندارم اگر انصراف بدم اولویت بعدیم اعمال میشه؟ و آیا باید هزینه بدم؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      بله در صورت انصراف نیاز به پرداخت هزینه انصراف بوده و اولویت بعدی برای شما اعمال نخواهد شد.
      پیشنهاد می شود در صورت امکان جهت تغییر رشته اقدام فرمایید.

  2. نرگس

    سلام وقت بخیر
    من در نتایج نهایی کنکور ارشد اولویت دومم که روزانه بود قبول شدم ولی اصلا فکر نمیکردم اولویت اولمو قبول نشم چون دوستانم با معدل و رتبه های پایین تر قبول شدن چیکار میتونم کنم؟ و اینکه اگه همین اولویت دوممو برم سال دیگه بازم میتونم کنکور ارشد بدم؟؟ یا نه بهتره اصلا ثبت نام نکنم اگه ثبت نام نکنم باید جریمه بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      طبق آخرین دفترچه راهنمای ثبت نام ارشد، محرومیت به طور کلی حذف شده است.

  3. Amir

    با سلام اگه امسال ارشد دانشگاه روزانه قبول شم ولی ثبت نام نکنم
    میتونم تو کنکور کارشناسی سال آینده شرکت کنم و در صورت قبولی در دانشگاه روزانه میشه تحصیل کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله این مورد امکان پذیر می باشد.

  4. ماریه

    سلام
    اگر امسال ارشد روزانه قبول بشم اما ثبت نام نکنم باید هزینه انصراف از دانشگاه رو پرداخت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود خیر، شما شامل جریمه نمی شوید.

  5. لیلا

    سلام من کنکور ارشد ثبت نام کردم ولی تا آخر شهریور فارق التحصیل نمیشم اگه روزانه قبول شم و نرم از کنکور ارشد روزانه سال بعد محروم میشم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      با توجه به دفترچه ۱۴۰۲ شما از کنکور سال آینده محروم نمی شوید.

  6. Zahra

    سلام اگه ارشد دوره روزانه قبول شیم ولی تا اخر شهریور فارغ التحصیل نشویم..میدونم باطل میشه قبولیم اما میتونم سال بعدش شرکت کنم ؟ یا محرومم؟
    یا اینک اگه فقط در حد یکی دو درس پاس نکنیم از کارشناسی، ی شرایطی هس که قبول کنن ثبت نام کنیم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      طبق اخرین تغییرات هیچ گونه محرومیتی در خصوص انصراف در دانشگاه روزانه و ثبت نام مجدد وجود ندارد.
      در صورت اینکه تعداد واحد شما به حد نصاب نرسد ( تمامی دروس کارشناسی را پاس نکنید ) دانشگاه اجازه ثبت نام را به شما نمی دهد.

  7. راضیه

    سلام بنده در کنکور۱۴۰۱ شرکت کردم و اگر دوره روزانه قبول بشم اما ثبت نام نکنم و بخوام سال بعد کنکور بدم برای دانشگاه فرهنگیان میتونم؟

  8. سپهر

    سلام، بنده در کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردم اگر در دوره ی روزانه قبول شوم ولی ثبت نام نکنم میتوانم در کنکور ۱۴۰۲ ثبت نام کنم و در صورت قبولی در دوره ی روزانه در دانشگاه ثبت نام کنم؟ یا باید از طریق سنجش درخواست لغو محرومیت بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در حال حاضر جزئیات قانون محرومیت برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده است؛ جهت اطلاع از آخرین اخبار، می توانید عضو کانال تلگرام کنکور باشید.

  9. پویا

    سلام اگر امسال برای ارشد فیزیک انتخاب رشته کنم و قبول شوم ولی نروم (ثبت نام نکنم)، برای سال بعد میتونم شرکت کنم وبه دانشگاه بروم؟

  10. ابوالفضل

    با سلام بنده در دوره روزانه کارشناسی ارشد پذیرفته شده ام اما تمایل به ثبت نام در دانشگاه پذیرفته شده ندارم.در سایت سازمان سنجش درخواست مجوزشرکت کنکور سال آینده را ارسال نموده ام اما متاسفانه متن توضیحاتی که ارسال نموده ام در حد ابراز دلایل قانع کننده نبوده.با توجه به اینکه یک بار میتوانم درخواست را ارائه دهم در بخش درخواست عمومی توضیحاتم را ارسال نمده ام.آیا امکان قبول کردن درخواستم وجود دارد؟

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد