خانه پذیرش بدون کنکور آیا شرکت در رشته پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟

آیا شرکت در رشته پزشکی بدون کنکور امکان پذیر است؟

تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور 1402
رشته پزشکی بدون کنکور 1402

تحصیل در رشته پزشکی و پوشیدن لباس سفید پزشکی آرزوی بسیاری از دانش آموزانی است که رشته تجربی را به عنوان رشته تحصیلی خود در دوره دوم متوسطه انتخاب می کنند. با وجود مشقت های فراوان این رشته، هر ساله شاهد علاقه شدید بسیاری از داوطلبان و رقابت آنان در کنکور سراسری تجربی جهت قبولی در رشته پزشکی هستیم. شاید یکی دیگر از مواردی که سبب گرایش بیش از حد متقاضیان به تحصیل در رشته پزشکی شده است، جایگاه اجتماعی و درآمد مناسب این رشته باشد.

در سال های اخیر 85 درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به رشته های بدون کنکور اختصاص یافته است و داوطلبان برای تحصیل در این رشته ها نیازی به ثبت نام کنکور سراسری 1402 ندارند. همین امر موجب سردرگمی بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی شده است که آیا می توانند بدون حضور در جلسه آزمون، وارد دانشگاه های علوم پزشکی شوند یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم این مسئله را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و پاسخگوی سوالات شما عزیزان پیرامون مبحث فوق باشیم.

تحصیل در رشته های پزشکی تنها در دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ از جمله دوره های روزانه و پردیس خودگردان و هم چنین دانشگاه آزاد امکان پذیر است.

آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ به صورت بدون کنکور وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال که تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور حقیقت دارد یا خیر باید بگوییم که این امر امکان پذیر نبوده و تحصیل در رشته پزشکی تنها از طریق کسب رتبه قبولی کنکور مقدور می باشد. بنابراین برای ورود به دانشگاه های علوم پزشکی لازم است تمام سعی خود را به کار گرفته و با تلاش و ممارست در کنار یک برنامه ریزی کنکور منسجم، به آرزوی خود جامع عمل بپوشانید.

با این تفاسیر می توان دریافت که هیچ یک از دانشگاه های کشور در رشته پزشکی به صورت بدون کنکور دانشجو نمی پذیرند و ظرفیت پذیرش این رشته تنها به پذیرفته شدگان کنکور سراسری اختصاص می یابد. البته امکان تحصیل در برخی از رشته های پیراپزشکی به صورت بدون آزمون و تنها در مقطع کاردانی وجود دارد که در ادامه مقاله به نحوه و شرایط پذیرش این رشته ها خواهیم پرداخت.

تحصیل در رشته پزشکی سایر دانشگاه ها بدون شرکت در کنکور سراسری 1402

همان طور که می دانید، اکثر رشته های گروه های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و سایر دانشگاه های سراسری ارائه می شوند. اما با این حال نام رشته هایی چون پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در میان رشته های بدون کنکور تجربی 1402 دیده نمی شود.

توجه داشته باشید که تنها دانشگاه های سراسری از جمله دوره های روزانه و پردیس خودگردان در کنار دانشگاه آزاد رشته پزشکی را ارائه می دهند و سایر دانشگاه ها حتی به واسطه کنکور سراسری نیز در رشته پزشکی دانشجو نمی پذیرند.

ناگفته نماند که امکان تحصیل در تعدادی از رشته های مرتبط از جمله تجهیزات فنی اتاق عمل، تجهیزات آزمایشگاه تشخیص پزشکی، دامپزشکی و… در برخی از واحدهای دانشگاهی فراهم است اما تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی تحت هر شرایطی امکان پذیر نمی باشد.

تحصیل در رشته های پیراپزشکی به صورت بدون کنکور ۱۴۰۲

به طور کلی می توان گفت که بر خلاف رشته پزشکی، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود دارد اما پذیرش آن در بازه زمانی متفاوت از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ صورت می گیرد. از دیگر تفاوت های پذیرش بدون کنکور رشته های پیراپزشکی با نام نویسی بدون کنکور سراسری در سایر رشته های تحصیلی، نحوه پذیرش داوطلبان است.

به عبارت دیگر، علاقه مندانی که قصد دارند به صورت بدون آزمون در هر یک از رشته های پیراپزشکی به تحصیل بپردازند، لازم است با دریافت و مطالعه دفترچه راهنما فرآیند ثبت نام خود را به انجام رسانند. پس از مرحله انتخاب رشته، پذیرش نهایی متقاضیان منوط به اخذ نمره قبولی در مصاحبه حضوری خواهد بود.

از جمله رشته هایی که در دوره های مختلف برگزاری آزمون به صورت بدون کنکور پذیرش داشته اند می توان موارد زیر را نام برد.

  • هوشبری
  • مامایی
  • بهداشت حرفه ای
  • اتاق عمل
  • بهداشت عمومی
  • تکنسین سلامت دندان

البته تا زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 تجربی نمی توان به طور قطع درمورد ارائه این رشته ها به صورت بدون آزمون اظهار نظر نمود. پس از منتشر شدن دفترچه فوق و کسب اطمینان از ارائه رشته های پیراپزشکی، می توانید در صورت احراز شرایط زیر، نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایید.

  • رشته های پیراپزشکی اغلب در دانشگاه های علوم پزشکی مناطق محروم کشور ارائه شده و پذیرش آن ها معمولا به صورت بومی گزینی صورت می گیرد.
  • در صورت اعمال شرط معدل، داوطلبان می بایست دارای حداقل معدل 15 در معدل کتبی نهایی خود باشند.
  • شرط سنی تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ حداکثر 25 سال است و برای آقایانی که خدمت سربازی را پشت سر گذاشته اند، حداکثر 27 سال می باشد.
  • تنها دارندگان مدرک دیپلم نظام جدید و قدیم و همچنین مدرک پیش دانشگاهی نظام قدیم در رشته تجربی مجاز به انتخاب رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هستند.
  • امکان ثبت نام در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ برای دانشجویان و دانش آموختگان کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور فراهم نمی باشد.
  • آن دسته از داوطلبانی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به تحصیل در رشته های پیراپزشکی می پردازند، لازم است به میزان سه برابر طول مدت تحصیل خود تعهد خدمت ارائه نمایند.
  • پذیرش نهایی متقاضیان واجد شرایط تنها در صورت کسب نمره قبولی در مصاحبه حضوری قطعی می گردد.
  • شرکت کنندگان بایستی حتما سر جلسه آزمون حضور داشته باشند حتی اگر به هیچکدام از سوالات پاسخ ندهند.

لازم است بدانید که هر یک از شرایط فوق در دوره های مختلف دستخوش تغییراتی بوده و در برخی از دوره ها شرایطی همچون ارائه مدرک تحصیلی صرفا در رشته تجربی و یا حداقل معدل جزو شرایط مورد نیاز ثبت نام نبوده اند. بنابراین امکان و شرایط پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور تنها پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی هر دوره مشخص می شود و تا پیش از آن نمی توان اطلاعات دقیقی را درمورد آن ارائه کرد.

با توجه به تمامی نکاتی که در این مقاله ذکر شد، هیچ یک از دانشگاه های کشور اعم از آزاد و سراسری در رشته پزشکی و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو نمی پذیرند و تنها راه دستیابی به تحصیل در رشته پزشکی، شرکت در کنکور سراسری تجربی 1402 و کسب نمره قبولی می باشد.

پذیرش در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ نیز تنها با ظرفیت محدود و تحت شرایط خاص انجام می شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دندانپزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور، روی هر یک از لینک های مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا می توان با معدل بالا به صورت بدون کنکور در رشته پزشکی تحصیل کرد؟

خیر، قبولی در رشته پزشکی تاکنون بدون شرکت در آزمون تحقق نیافته است.

2- کدام دانشگاه ها به صورت بدون کنکور رشته پزشکی ارائه می دهند؟

رشته پزشکی تا کنون به صورت بدون آزمون ارائه نشده و از این به بعد هم احتمال ارائه بدون کنکور آن بسیار کم است بنابراین نمی توان دانشگاهی را نام برد.

3- آیا دانشگاه آزاد پزشکی بدون کنکور ارائه می دهد؟

خیر، با وجود این که دانشگاه آزاد جزو دانشگاه های شهریه پرداز است اما رشته پزشکی بدون آزمون را تا کنون ارائه نداده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۱۹ نظر
  1. ربیعی

    سلام
    حتی رشته های پیرا پزشکی رو هم نمیتونیم بدون کنکور بخونیم؟ رشته هایی که بعدا بشه رفت بیمارستان کار کرد

    • ایران مشاوره

      باسلام، درصورتی که جزو مناطق محروم ( مناطق مندرج در دفترچه ) نباشید متاسفانه این امر امکانپذیر نمی باشد.

  2. فیض الله

    آیا پزشکی پیام نور بدون کنکور وجود دارد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، همانطور که در متن مقاله کار شده، پزشکی بدون کنکور نداریم.

  3. سامان

    سلام من متولد ۸۱ هستم و دبیرستان رو ریاضی خوندم اما دیپلم گرافیک گرفتم ایا میتونم فوریت پزشکی یا پرستاری بدون کنکور و با جمع سوابق برم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر متاسفانه این امکان برای شما وجود ندارد.

  4. ناجی رحمانی

    با سلام من ۲۸ سالمه و بنظرتون میتونم در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وارد بشم؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      به جز رشته ی فوریت های پیش بیمارستانی، محدودیت سنی برای باقی رشته ها وجود ندارد.

  5. ۸۷

    سلام خسته نباشید من نهم هستم و نتوانستم رشته تجربی رو بیاورم باید وارد چه رشته ای شوم که بتوانم کنکور پزشکی بدهم و وارد دانشگاه آزاد پزشکی شوم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما با هر دیپلمی که داشته باشید می توانید در کنکور تجربی ثبت نام و ادامه تحصیل دهید.

  6. ملیکا

    سلام وقت بخیر
    با دیپلم تجربی میتونم بدون کنکور رشته جراحی بخونم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تمامی رشته های پزشکی و پیرا پزشکی با کنکور ارائه میشوند.

  7. شجاع

    سلام آیا با مدرک کاردانش میشود وارد پزشکی شد ؟
    و در کنکور پزشکی ثبت نام کرد

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، پذیرش در رشته ی پزشکی، صرفا از طریق کنکور سراسری امکان پذیر بوده و شما می توانید در کنکور سراسری رشته ی تجربی، شرکت کنید.

  8. میلاد

    با سلام و احترام.بنده کاردانی نقشه کشی و لیسانس مکانیک دارم.امکان ثبتنام در کنکور تجربی و پزشکی رادارم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، یکی از مدارک قابل قبول برای ثبت نام کنکور سراسری داشتن مدرک کاردانی است. اگر مشکل نظام وظیفه و تکرار مقطع ندارید، می توانید در ۱۵ فروردین در ثبت نام مرحله ی دوم کنکور سراسری شرکت کنید.

  9. مهران

    سلام من دانشجوی ارشد کشاورزی هستم آیا میتونم انصراف بدم و مجدد کنکور تجربی بدم و پزشکی بخونم؟ (سربازی نرفتم)

    • ایران مشاوره

      با سلام ، متاسفانه تکرار مقطع برای شما مجاز نمی باشد.

  10. نرگس

    سلام به عنوان مثال شهریه هر ترم دانشگاه آزاد پزشکی اهواز چقدره؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، شهریه حدودی هر ترم رشته پزشکی در دانشگاه آزاد (۱۹/۶۰۰/۰۰۰_ ۲۰/۸۰۰/۰۰۰ ثابت+ متغیر) می باشد.

  11. علی

    سلام وقت بخیر من دیپلم انسانی هستم می خواهم پزشکی بخونم دانشگاه آزاد پذیرش می کند

    • ایران مشاوره

      با سلام، پذیرش در رشته های پزشکی و پیراپزشکی براساس شرکت در آزمون سراسری است و بدون آزمون جذب دانشجو ندارند.

  12. خدادوست

    سلام وقت بخیر … من دیپلم کارودانش هستم میخوام پرستاری بخونم و وارد دانشگاهای علوم پزشکی بشم باید چیکار کنم … مراحلشو لطفا بهم بگید

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، در صورت دارا بودن یکی از مدارک (۳-۳-۶ نظام جدید، ۴ ساله نظام قدیم، پیش دانشگاهی، کاردانی) و نداشتن منع نظام وظیفه مجاز به نام نویسی در کنکور تجربی و قبولی در رشته های علوم پزشکی خواهید بود.

  13. فرانک

    سلام خسته نباشید من دیپلم انسانی دارم و لیسانس مدیریت خواستم بدون بدون کنکور می تونم رشته مامایی بخونم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر امکان تحصیل در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی به صورت بدون کنکور وجود ندارد.

  14. مارشمالو

    سلام ببخشید من امسال کنکور دادم رشته علوم انسانی میخوام ببینم میتونم برم دانشگاه آزاد پزشکی ثبت نام کنم یا نه تاکید میکنم روی علوم انسانیخواهش میکنم جواب بدید.

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای تحصیل در رشته پزشکی، شما باید در کنکور سراسری گروه آزمایشی تجربی شرکت کنید تا مجاز به انتخاب این رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد شوید.

  15. زهرا

    سلام خسته نباشید . میخواستم بپرسم تو هر سنی میشه پزشکی یا داروسازی خوند .?
    یه سوال دیگه علوم آزمایشگاهی تو دانشگاه آزاد بدون کنکور هست

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تحصیل در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی دارای شرایط سنی نمی باشند. در حال حاضر امکان تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی به صورت بدون کنکور وجود ندارد.

  16. ههههههه

    سلام من هرچی تماس میگیرم میزنه شماره مورد نظر در شبکه موجود نمیباشد .. باید چیکار کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، می توانید از سایت ایران مشاوره، بسته های تخفیفی مکالمه تهیه کنید تا مشاوران ما با شما تماس حاصل نمایند.

  17. ترنم

    سلام‌خسته نباشین ببخشید من امسال کنکور دارم و هیچ‌ امیدی بهش نیست و معدلم ۱۷.۷۲ شد .با این معدل جایی میتونم قبول شم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، قبولی در پذیرش براساس سوابق تحصیلی به عوامل مختلفی از جمله؛ معدل بالا، تعداد انتخاب ها، تنوع انتخاب ها و… بستگی دارد.

  18. مرسانا

    سلام،آیابادیپلم انسانی فقط میشه دانشگاه آزاد پزشکی قبول شد؟ملی نمیشه؟
    واینکه قبولی در رشته پزشکی محدودیت سنی هم داره؟
    معدل انسانی من تأثیری در کنکور پزشکی داره یانه؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، شما با مدرک دیپلم انسانی مجاز به شرکت در کنکور سراسری و انتخاب دانشگاه های سراسری و آزاد می باشد.

  19. مریم

    سلام خسته نباشید ببخشید من کاردانی نرم افزار دارم معدل هم ۱۹ هست جز دانشجوهای برتر دانشگاه بودم،اگ رشته های پیراپزشکی‌بدون ازمون باشه میتونم شرکت کنم یا اینک‌ چون رشتی ی دبیرستانم‌تجربی‌نیست امکانش‌وجود نداره؟ممنون میشم. راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، پذیرش رشته های پیراپزشکی بر اساس کنکور سراسری می باشد. لاززم به ذکر است شرایط ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور)، مشخص نشده است.

  20. Z.A

    سلام وقت بخیر
    ببخشید آیا بعد از پایه دوازدهم تجربی میتونم هوشبری بدون کنکور قبول بشم ؟
    نمره ام هم باید چند باشه ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در حال حاضر رشته هوشبری بدون کنکور ارائه نمی شود؛ در صورتی که شما تمایل به تحصیل در این رشته داشته باشید، می بایست در کنکور سراسری گروه آزمایشی تجربی شرکت کنید.

  21. امید

    سلام من دیپلم تجربی دارم متولد۶۳هستم ایا میتوانم در کنکور شرکت کنم و رشته پزشکی شرکت کنم؟؟؟در صورت قبولی ایا دانشگاه ها شرایط سنی دارند؟؟؟؟؟لطفت راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، درصورت دارا بودن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی یا مدرک دیپلم نظام قدیم، محدودیتی جهت شرکت در کنکور سراسری برای شما وجود ندارد.

  22. مینا رستمی

    سلام
    ببخشید من رشته حسابداری دارم می خونم
    آیا امکانش هست که در دانشگاه رشته پرستاری یا پزشکی بخوانم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، برای تحصیل در رشته های مذکور می بایست در کنکور رشته تجربی شرکت نمایید.

  23. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم رشته های پیراپزشکی بدون کنکور نوبت دوم هم وجود داره یا فقط روزانه هستن؟

    • ایران مشاوره

      با سلام.
      در پذیرش بهمن ماه سال ۱۳۹۸ صرفا رشته های بر اساس سوابق تحصیلی ارائه شده است ، که رشته های پیراپزشکی جزو آنها نمی باشد ؛ برای ورود به رشته های پزشکی و پیراپزشکی می بایست از طریق کنکور سراسری اقدام کرده و با کسب تراز و رتبه مناسب انتخاب رشته کنید.

  24. aaaaa

    سلام ببخشید باسن ۳۰سال در رشته های پیراپزشکی میتونم بدون کنکور ثبت نام کنم؟
    با سهمیه جانبازی
    چون جزو شرایطش گفته سن کمتر از ۲۶ سال

    • ایران مشاوره

      با سلام .
      در سال ۱۳۹۸ رشته های پزشکی و پیراپزشکی از طریق کنکور پذیرش انجام شده است و شما نمی توانستید رشته پیراپزشکی را بدون کنکور انتخاب کنید. شرط سنی در سال های گذشته حداکثر ۲۵ سال و در صورت انجام خدمت سربازی ۲۷ سال تمام بوده است.

  25. شهرام

    سلام ببخشید من سال ۸۴ دیپلم تجربی گرفتم و الان خلبان هستم و شغل هم دارم ، ولی برای علاقه مندی خودم دوست دارم رشته پزشکی بخونم با این فاصله زمانی از دروس دبیرستان چطور میتونم به خواسته م برسم؟ خیلی ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام،
      شما میتوانید در صورت داشتن شرایط مورد نیاز ،در آزمون سراسری رشته تجربی شرکت نمایید و در صورت کسب رتبه و تراز لازم در هر یک از دانشگاه های سراسری ، و یا آزاد که مد نظر شما بود اقدام به ثبت نام در این رشته نمایید.

  26. زهرا

    لیسانس علوم اجتماعی دارم،میتونم کنکور پزشکی بدم یا باید از دبیرستان تجربی بخونم باز؟؟؟؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام
      بله , شما می توانید در آزمون سراسری گروه تجربی سال ۱۳۹۹ , شرکت نمایید و در صورت کسب رتبه ی مجاز , رشته های پزشکی و یا پیراپزشکی را انتخاب نمایید .

  27. ROYA

    سلام . با رتبه زیرگروه یک ۱۴۰۰۰ و تراز ۷۶۷۶ میتونم پرستاری آزاد تهران یا کرج قبول بشم؟؟ممنون از پاسخگوییتون

    • ایران مشاوره

      با سلام , با توجه به تراز ذکر شده , شانس پذیرش شما برای رشته ی پرستاری در دانشگاه آزاد ( واحد های ذکر شده ) متوسط می باشد .

  28. نیایش

    سلام . تراز داندانپزشکی آزاد تهران چند است ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام , آخرین تراز ( نمره کل ) قبولی برای رشته دندان پزشکی در واحد دندان پزشکی تهران حدود ۹۹۰۰ الی ۱۰۰۰۰ می باشد . شما همچنین جهت اطلاع از آخرین قبولی ها می توانید به آخرین رتبه قبولی دندانپزشکی دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

  29. shahmer

    با سلام و خسته نباشین بنده دیپلم علوم انسانی خوندم و کاردانی رو اموزش ابتدایی و لیسانسم رو کامپیوتر گرفتم ایا با توجه به رشته علوم انسانی میتونم رشته های پزشکی برم و چه رشته هایی رو میتونم برم ممنون ازتون

  30. alireza

    سلام باتراز ۷۴۰۰میشه پرستاری آورد؟اگه میشه کدوم شه؟

  31. خسته از کنکور

    سلام میخواستم ببینم اول با این رشته ها وارد شویم بعد میتوانیم به پزشکی تخصیصی واردشویم

  32. زهرا

    سلام برای قبولی در رشته های تعهدی پزشکی و دندان و…به چه رتبه ای نیاز هست؟ایا قبولی در رشته های تعهدی بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی هم امکان پذیره یا خیر.

  33. رها

    سلام و خسته نباشید بارتبه ۱۶۰۰۰در رشته زبان ایا از دانشگهای فرهنگیان قبول میشم؟؟ترازمم۶۴۰۰ و اینکه چه دانشگاهای روزانه ای را میتوانم قبول شم؟؟

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره