خانه اخبار تحصیلی تیزهوشان ابهامات برگزاری آزمون ورودی برای سمپادی ها

ابهامات برگزاری آزمون ورودی برای سمپادی ها

ابهامات برگزاری آزمون ورودی برای سمپادی ها

هر ساله سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان برای جذب دانش آموزان با استعداد برتر در دبیرستان های استعداد درخشان، آزمون ورودی دبیرستان های دوره اول و دوره دوم را برگزار می کند.

آزمون ورودی مدارس سمپاد

طبق شرایط‌ شرکت در آزمون های ورودی استعداد درخشان، دانش آموزان پایه نهم این مدارس که معدل کل آن ها در خرداد ماه پایه هشتم و نوبت اول پایه نهم، بالاتر از ۱۸ باشد، می توانند بدون شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان، در دبیرستان های دوره دوم استعداد درخشان به تحصیل بپردازند. البته پذیرش قطعی این دانش آموزان، به شرط داشتن شرایط ماده ۱۶ آیین نامه مدارس استعداد درخشان خواهد بود. با این حال چندی پیش، بر اساس رای دیوان عدالت اداری امکان ثبت نام و تحصیل دانش آموزان پایه نهم مدارس استعداد درخشان در پایه دهم بدون آزمون ورودی، مصداق بارز تبعیض محسوب می شود. بنابراین این مصوبه ابطال شد.
طبق اظهارات رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، اعتراضات برای ابطال پذیرش بدون آزمون دانش آموزان پایه نهم اعلام شده است. آزمون امسال برگزار نمی شود اما سال آینده قرار به برگزاری آن است. طبق این تصمیم، هر سال ۲۰ هزار دانش آموز باید امتحان بدهند. یک منبع آگاه اظهار کرده است که بسیاری از دانش آموزان مدارس سمپاد و خانواده های آن ها در اعتراض به ابطال مصوبه سمپاد تجمع کرده اند. با این حال این رای توسط دیوان اداری که یک دستگاه فرادولتی است صادر شده و با اعتراضات هزار یا سه هزار خانواده تغییری نمی کند. طی روزهای گذشته رای دیوان در روزنامه ها منتشر شد؛ با این حال دوباره برای تجدیدنظر به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شده است. همچنین زمان قطعی برای برگزاری آزمون استعداد درخشان مشخص نشده است.
خانواده های دانش آموزان سمپادی که به رای ابطال مصوبه پذیرش بدون آزمون دانش آموزان نهم اعتراض داشتند، معتقدند که این رای عدالت را برقرار نمی کند؛ چراکه باعث می شود دانش آموزان مستعد مناطق متوسط و حروم، به آموزش با کیفیت دسترسی نداشته باشند. مدارس استعدادهای درخشان، محلی برای کشف دانش آموزان بی بضاعت با استعداد فراهم می کند که توانایی پرداخت هزینه های هنگفت مدارس غیر انتفاعی را ندارند. در حال حاضر تمام مخالفان و موافقان طرح آزمون سمپاد، در انتظار رای نهایی دیوان عدالت اداری هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تیزهوشان پیج سمپاد