خانه دکتری تاثیر سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

تاثیر سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1400
تاثیر سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

شرکت کنندگان آزمون دستیاری تخصصی پزشکی از میان فارغ التحصیلان دکتری عمومی می باشند و داوطلبان پذیرفته شده در این آزمون می بایست در دوره 4 ساله رزیدنتی شرکت نمایند تا پس از آن به عنوان یک پزشک متخصص وارد بازار کار شوند. در آزمون های مختلف معمولا برای ایجاد عدالت آموزشی برای افرادی که شرایط متفاوتی نسبت به سایر داوطلبان دارند سهمیه ای در نظر گرفته می شود. در نظر گرفتن سهمیه در پذیرش آزمون ها به خصوص در آزمون های علوم پزشکی مخالفان خاص خود را دارد، اما با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی تاثیر سهمیه در پذیرش آزمون تخصصی دستیاری پزشکی نیز اعمال می شود. در ادامه مطلب به بررسی انواع سهمیه های تعیین شده در ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی و میزان تاثیر هر کدام می پردازیم.

در صورتی که ظرفیت در نظر گرفته شده در هر یک از سهمیه ها تکمیل نشود، با رعایت سایر مقررات این ظرفیت به داوطلبان آزاد تعلق می گیرد.

تاثیر سهمیه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

دانشجویان در طول مدتی که این دوره را می گذرانند تمامی آموزش های لازم مربوط به رشته تخصصی خود را فرا می گیرند و پس از آن می توانند به عنوان یک پزشک متخصص وارد بازار کار شوند. فارغ التحصیلان دوره دستیاری تخصصی پزشکی بلافاصله پس از اتمام دوره رزیدنتی و کسب تخصص می توانند مشغول به طبابت شوند در صورتی که در سایر رشته ها، فرد بلافاصله پس از کسب مدرک مجوز آغاز به کار را نخواهد داشت.

به همین دلیل است که برخی از افراد تخصیص سهمیه به رشته های علوم پزشکی را نادرست می دانند زیرا دانش آموختگان این رشته با موضوع پر اهمیت سلامت و حیات انسان ها در ارتباط هستند. همان طور که پیش تر بیان کردیم برای ایجاد عدالت آموزشی مانند سایر رشته های تحصیلی، برای متقاضیان رشته دستیاری تخصصی پزشکی نیز سهمیه هایی در نظر گرفته می شود. این سهمیه ها به دو دسته سهمیه های اصلی و مازاد تقسیم بندی می شوند.

سهمیه های اصلی در آزمون دستیاری پزشکی 1400

سهمیه های اصلی آزمون دستیاری پزشکی شامل سهمیه رزمندگان و ایثارگران، سهمیه آزاد و سهمیه بومی مناطق محروم می باشد که در ادامه در مورد هر کدام به صورت مجزا توضیحاتی را بیان خواهیم نمود.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

پذیرش با استفاده از این سهمیه حداکثر به میزان 30 درصد ظرفیت در هر رشته – محل و به شرح زیر صورت می گیرد. در ضمن داوطلبان برای استفاده از این سهمیه لازم است تا علاوه بر وارد کردن صحیح مشخصات شناسنامه ای و کد ملی در فرم ثبت نام، در قسمت سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران علامت گذاری کرده و همچنین نسبت خود را با ایثارگر مشخص نمایند تا مجاز به استفاده از این سهمیه شوند. لازم به ذکر است، از میان کسانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران پذیرفته می شوند، مانند افرادی که به صورت آزاد مورد پذیرش قرار می گیرند تعهد محضری اخذ خواهد گردید.

ظرفیت 25 درصد سهمیه رزمندگان و ایثارگران: همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان آزادگان و نیز همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد، جزو مشمولین ظرفیت 25 درصد سهمیه رزمندگان و ایثارگران می باشند.

ظرفیت 5 درصد سهمیه رزمندگان و ایثارگران: 5 درصد از ظرفیت این سهمیه نیز به جانبازان کمتر از 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و نیز همسر و فرزند رزمنده با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می گیرد.

از میان این افراد تنها همسر و فرزند رزمندگان با سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می بایست کد رهگیری مربوطه را از سایت ایثار یا کد ایثارگری دریافت نموده و در فرم ثبت نام وارد کنند.

رزمندگان بسیجی:  آن دسته از رزمندگان بسیجی که حداقل به مدت 6 ماه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته باشند، در صورتی که واجد شرایط باشند مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران و رزمندگان می گردند. توجه داشته باشید که نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی شوند.

سهمیه آزاد

داوطلبان پذیرش در سهمیه آزاد، مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران نمی باشند. همچنین تمامی داوطلبان مرد و زن که از هر یک از سهمیه های رزمندگان و ایثارگران و سایر سهمیه های مازاد استفاده می کنند، ابتدا به صورت آزاد پذیرش می شوند.

 سهمیه مناطق محروم

از آن جایی که دانشجویان در دانشگاه ها و شهرهای مختلف کشور از امکانات آموزشی و تحصیلی برابری برخوردار نیستند، جهت ایجاد برابری و برقراری عدالت آموزشی سهمیه ای با عنوان “سهمیه مناطق محروم” برای این دانشجویان در نظر گرفته می شود. 30 درصد ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی متناسب با نیاز استان ها و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به متقاضیان واجد شرایط استفاده از سهمیه مناطق محروم تعلق می گیرد.

استفاده از سهمیه بومی مناطق محروم: افرادی می توانند از این سهمیه استفاده کنند که یکی از شرایط زیر را به طور کامل دارا باشند.

  • داوطلب متولد استان مورد تقاضا باشد. در این مورد ارسال اسکن شناسنامه ضروری است.
  • فرد دو مقطع تحصیلی از مقاطع تحصیلی قبلی خود را به طور کامل در استان مورد تقاضا سپری کرده باشد (خواه این دو مقطع متوالی باشند یا متناوب). در این مورد تکمیل و ارسال فرم بومی بند 2 موجود در دفترچه راهنما الزامی می باشد.
  • محل تولد یکی از والدین و یا همسر متقاضی در آن استان باشد و همچنین 5 سال اقامت اخیر خود را در آن استان سپری کرده باشد. (برای استفاده از سهمیه با این شرط، داوطلب می بایست اسکن شناسنامه پدر یا مادر و نیز مدرکی برای تایید اقامت 5 ساله خود در آن استان را ارائه نماید.)
  • در صورتی که فرد متقاضی حداقل 5 سال سابقه خدمت اخیر در همان استان مورد تقاضا، به صورت اســتخدام پیمانی، رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی در دانشگاه های علوم پزشــکی کشــور و سازمان های وابسته به وزارت بهداشت، را داشته باشد قادر به استفاده از این سهمیه خواهد بود. مدرک قابل ارائه برای این بخش فرم بومی بند 4 موجود در دفترچه می باشد.
  • آن دسته از پزشکان عمومی پیمانی یا رسمی دانشگاه های علوم پزشکی، یا سازمان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که حداقل 3 سال سابقه مدیریتی یا سرپرستی را به عنوان رئیس شبکه بهداشتی درمانی و یا رئیس بیمارستان در مناطق محروم استان مورد تقاضا داشته باشند با ارسال اسکن مدارکی که صحت این موضوع را تایید کند مجاز به استفاده از سهمیه بومی مناطق محروم خواهند بود.
  • آن دسته از متقاضیانی که قصد دارند با استفاده از این سهمیه در رشته تخصصی طب اورژانس تحصیل کنند، با داشتن حداقل 3 سال سابقه خدمت به عنوان پزشک اورژانس در مراکز اورژانس تحت نظارت وزارت بهداشت (اعم از بیمارستانی، درمانگاهی و…) و ارسال مدارکی برای تایید این موضوع می توانند از این سهمیه استفاده کنند.
  • داوطلبانی که در همان استان، سابقه حداقل 6 سال خدمات مرتبط با مدرک دوره ماقبل خود را داشته باشند. در این قسمت باید فرم بومی بند 7 را از دفترچه راهنمای ثبت نام دریافت و تکمیل نمایند.

سهمیه های مازاد در آزمون دستیاری پزشکی 1400

سهمیه های مازاد 1400
سهمیه های مازاد 1400

غیر از سهمیه های اصلی، داوطلبان واجد شرایط می توانند از سهمیه هایی با عنوان سهمیه مازاد استفاده کنند. سهمیه مازاد شامل سهمیه بورسیه نیروهای مسلح، بورسیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پذیرش به صورت مازاد بر اساس آئین نامه اجرایی “تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر”، اتباع خارجی و… می باشد که در ادامه تمامی سهمیه های مازاد مربوط به آزمون دستیاری پزشکی را به صورت مجزا شرح خواهیم داد.

سهمیه مازاد بر اساس آئین نامه اجرایی “تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر”

افراد مشمول استفاده از این قانون که مدارک آن ها توسط مسئولین مربوطه در دانشگاه محل تحصیل تایید شده است، باید در فرم ثبت نام خود اعلام نمایند که مایل به استفاده از مزایای سهمیه مازاد دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر می باشند. همان طور که از نام آن مشخص است این سهمیه ویژه افرادی می باشد که علاوه بر داشتن شرایطی که در دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی به طور کامل بیان شده است، در زمینه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فوق برنامه و توانمندی های فردی و اجتماعی نیز طبق امتیازات در نظر گرفته شده حداقل 40 امتیاز کسب نمایند تا بتوانند از امتیازاتی که برای آن ها در نظر گرفته شده استفاده نمایند. این افراد در صورت کسب 90 درصد حدنصاب رشته – محل انتخابی مشمول قوانین پذیرش به صورت مازاد غیر شهریه پرداز می باشند.

توجه داشته باشید که داوطلبان واجد شرایط فقط برای یک نوبت مجاز به استفاده از این سهمیه می باشند.

سهمیه بورسیه نیروهای مسلح

پذیرش کادر ثابت نیروهای مسلح با استفاده از سهمیه مازاد 2/5 درصد نیروهای مسلح از میان دارندگان شرایط صورت می گیرد. تایید نهایی افراد واجد شرایط استفاده از این بورسیه به وسیله استعلام از ارگان های مربوطه (سپاه، ارتش و نیروی انتظامی) صورت می گیرد و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد. لازم به ذکر است که بورسیه نیروهای مسلح صرفا به افراد تایید شده توسط این ارگان ها تعلق می گیرد.

سهمیه بورسیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

کلیه داوطلبان آزمون پذیرش دستیار تخصصی به غیر از تمامی مستخدمین رسمی و پیمانی وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها و نیز کادر ثابت نیروهای مسلح، در صورت تمایل می توانند علاقه مندی خود را به پذیرش به عنوان بورسیه سپاه پاسداران، در فرم ثبت نام اینترنتی اعلام نمایند. داوطلبان در صورت علاقه مندی به استفاده از این بورسیه می بایست در زمان مشخص به سایت دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) مراجعه نمایند و اطلاعات لازم را در سایت این دانشگاه نیز وارد نمایند. پذیرش به عنوان بورسیه در این دانشگاه دارای محدودیت در ظرفیت و جنسیت می باشد و پذیرش نهایی نیز وابسته به تایید مسئولین ذیربط در این نهاد می باشد.

اتباع غیر ایرانی

تحصیل و اقامت برخی از اتباع خارجی مانند اتباع افغانی و یا عراقی در برخی از شهرها و استان های کشور ممنوع می باشد. اتباع خارجی می بایست ابتدا با مراجعه به پیوست شماره 9 دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون پذیرش دستیار تخصصی از شرایط و همچنین شهرها و استان هایی که تحصیل و اقامتشان در آن ها مانعی ندارد مطلع شوند.

در صورتی که اتباع خارجی برای اقامت در مناطق ممنوعه دلیل موجهی داشته باشند، صرفا با ارائه معرفی نامه ای از اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مربوطه می توانند در مراکز تحصیلی آن استان ثبت نام و تحصیل نمایند.

شما می توانید برای آگاهی بیشتر از جزئیات و شرایط سهمیه های آزمون تخصصی دستیاری پزشکی دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400 را دانلود و مطالعه نمایید. همچنین بررسی این دفترچه امکان درج اطلاعات اشتباه را کاهش می دهد. جهت آشنایی با نحوه ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی 1400 بر روی همین لینک کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- سهمیه ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در آزمون دستیاری پزشکی چند بار قابل استفاده است؟

داوطلبان واجد شرایط تنها یک بار می توانند از این سهمیه بهره ببرند.

2- کدام دسته از متقاضیان آزمون دستیاری پزشکی مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان می باشند؟

رزمندگان بسیجی واجد شرایطی که حداقل به مدت 6 ماه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته باشند، مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران و رزمندگان می گردند.

3- همسر و فرزندان رزمندگان چگونه می توانند از سهمیه رزمندگان و ایثارگران در آزمون دستیاری پزشکی استفاده نمایند؟

این افراد با سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می بایست کد رهگیری مربوطه را از سایت ایثار یا کد ایثارگری دریافت نموده و در فرم ثبت نام وارد کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. حامد

    سلام کسی که برای پزشکی عمومی از سهمیه ۲۵درصد استفاده کرده میتونه برای آزمون دستیاری هم از سهمیه استفاده کنه؟

مشاوره دکتری پیج دکتری