خانه پذیرش بدون کنکور میزان تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور سراسری ۱۴۰۲

میزان تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور سراسری
میزان تاثیر سهمیه در پذیرش بدون کنکور سراسری 1402

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری بستر مناسبی را فراهم آورده تا علاقه مندان بتوانند حتی در دانشگاه های دولتی از جمله دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه) نیز بدون شرکت در کنکور سراسری به تحصیل بپردازند. البته این مرحله از پذیرش داوطلبان واجد شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری، تنها مختص دانشگاه های فوق نبوده و متقاضیان می توانند بنا بر شرایط و علاقه خود نسبت به انتخاب کد رشته های دانشگاه های پردیس خودگردان، مجازی، غیرانتفاعی و پیام نور نیز اقدام نمایند.

همانند ثبت نام کنکور برای پذیرش و تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری نیز سهمیه هایی در نظر گرفته شده است که داوطلبان می توانند پس از آشنایی با آن ها و در صورت احراز شرایط مورد نیاز، از این سهمیه ها بهره مند شوند. در این مقاله قصد داریم تمامی سهمیه های نام نویسی بدون کنکور دانشگاه سراسری را به صورت مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

همانند ثبت نام کنکور سراسری، نام نویسی در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری نیز شامل سهمیه بسیج فعال نمی باشد.

تاثیر سهمیه مناطق در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402

سهمیه مناطق، پرجمعیت ترین سهمیه ثبت نام بدون کنکور سراسری است و به تمامی متقاضیانی که دارای سهمیه ایثارگران، شهدا، رزمندگان و … نمی باشند، تعلق می گیرد. داوطلبان مشمول سهمیه مناطق با توجه به ملاک هایی که در ادامه ذکر شده اند، جزو یکی از مناطق 1، 2 و یا 3 به شمار می روند.

  • نوع سهمیه منطقه داوطلبان نظام جدید آموزشی با توجه به محل اخذ مدرک خود در سه سال پایانی دوره دوم متوسطه (پایه دهم تا دوازدهم) تعیین می گردد.
  • متقاضیان نظام آموزشی ترمی – واحدی و سالی – واحدی می بایست با توجه به محل اخذ مدرک خود در دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان، نوع سهمیه منطقه خود را انتخاب نمایند.
  • برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، محل اخذ مدرک سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان ملاک عمل می باشد.
  • داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده باشند، مشمول سهمیه منطقه 3 می باشند.
  • تمامی متقاضیان معلول شامل ناشنوا، نابینا، نیمه شنوا، نیمه بینا و معلولین جسمی – حرکتی، جزو سهمیه منطقه 3 به شمار می روند.
  • فارغ التحصیلان دوره کاردانی پیوسته (فوق دیپلم) آموزشکده های فنی و حرفه ای، متناسب با محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان خود جزو یکی از مناطق 1، 2 و یا 3 محسوب می شوند.

لازم است بدانید که دسته بندی مناطق طلق آخرین تغییرات 1402 به شرح زیر است:

    • شهرهای پیشرفته یا به عبارت دیگر مراکز استان ها؛ منطقه 1
    • مناطق نیمه پیشرفته ؛ منطقه 2
    • آن دسته از شهرهایی که از امکانات آموزشی چندانی برخوردار نیستند جزو منطقه 3

با توجه به نحوه اختصاص ظرفیت هر یک از کد رشته های ارائه شده، سوابق تحصیلی داوطلبان هر منطقه تنها در قیاس با متقاضیان منطقه خود ارزیابی می شود نه با داوطلبان سایر مناطق!

تاثیر سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402

سهمیه رزمندگان

  • مطابق با قوانین و مقررات مربوطه، رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور ماه سال 59 لغایت پایان شهریور ماه سال 67 سابقه شش ماه حضور داوطلبانه در منطق جنگی را داشته باشند، می توانند با مراجعه به سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی، فرم سهمیه رزمندگان را دریافت نموده و نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند. پس از پایان زمان ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری، مدارک این دسته از داوطلبان توسط مراکز ذیربط مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، سهمیه آن ها اعمال می گردد.
  • کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح در صورت حضور داوطلبانه به مدت حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته در جبهه، مشروط به تایید بالاترین مقام نیروهای مسلح می توانند از سهمیه رزمندگان بهره مند شوند. این دسته از داوطلبان می بایست ابتدا به سازمان مربوطه مراجعه نموده و با تکمیل فرم خود، کد پیگیری 12 رقمی را دریافت کنند.

نکات مهم

  • کد پیگیری 12 رقمی نیروهای مسلح و سازمان بسیج مستضعفین برای هر مرحله از پذیرش داوطلبان در هر سال متفاوت می باشد. بنابراین لازم است با مراجعه به سازمان مربوطه، کد 12 رقمی خود را دریافت نمایید.
  • مدت حضور در جبهه برای افراد دارای تعهد و انجام ماموریت های خدمتی کارکنان سازمان ها، وزارتخانه ها و ارگان های نظامی در جبهه و هم چنین طرح شش ماهه دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به منزله حضور داوطلبانه در جبهه تلقی نمی شوند.

سهمیه ایثارگران

مطابق با مندرجات دفترچه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402 دقیقا، 25 درصد از ظرفیت پذیرش در هر کد رشته به این افراد تعلق می گیرد

    • همسر و فرزندان شهدا
    • رزمندگان مفقود الاثر،
    • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها،
    • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها

 5 درصد از ظرفیت پذیرش هر رشته نیز به این دو دسته تعلق می گیرد.

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه

نکات مهم

  • در صورت عدم تکمیل ظرفیت های سهمیه 25 درصدی رشته ها، ظرفیت باقی مانده به مشمولین سهمیه 5 درصد اختصاص می یابد.
  • آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه های شاهد و ایثارگر در هر یک از رشته های دوره روزانه آزمون سراسری پذیرفته شده اند، در صورت ثبت نام یا عدم ثبت نام در رشته قبولی و یا انصراف از آن، حق استفاده مجدد از این سهمیه را نخواهند داشت.
  • متقاضیانی که با احتساب سهمیه های شاهد و ایثارگر موفق به پذیرش در رشته های تحصیلی غیر روزانه اعم از دوره های شبانه و نیمه حضوری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور، مجازی و آزاد در صورت انصراف از رشته تحصیلی خود، تنها یک بار دیگر مجاز به استفاده از سهیمه ایثارگران می باشند.

سهمیه خانواده شهدا

این سهمیه به پدر، مادر، خواهر و برادر شهدا تعلق می گیرد. سهمیه این دسته از داوطلبان در صورت تایید نهایی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مورد قبول واقع شده و سهمیه مربوطه اعمال می گردد.

تاثیر سهمیه مناطق محروم در پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402

حداقل 40 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی، کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در استان های ایلام، سیستان و بلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و کردستان سال 1402به متقاضیان بومی این استان ها اختصاص می یابد.

داوطلبان بومی شهرستان های جنوب استان کرمان شامل کهنوج، منوجان، عنبر آباد، رودبار جنوب، جیرفت و قلعه گنج و هم چنین شهرستان بشاگرد در هرمزگان در صورتی که حداقل دو شهر از چهار شهر محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه و یا محل تولد آن ها یکی از شهرهای مذکور باشد، می توانند کد رشته های اختصاصی این شهرستان ها را در صورت ارائه انتخاب نمایند. متقاضیانی که با استفاده از این سهمیه مورد پذیرش قرار بگیرند، لازم است به میزان دو برابر مدت زمان تحصیل خود تعهدی مبنی بر خدمت در مناطق محروم ارائه نمایند.

حداقل 40 درصد از ظرفیت رشته های تحصیلی دانشگاه های استان هرمزگان مختص متقاضیانی است که به صورت مستمر به مدت سه سال در شهرستان ابوموسی سکونت داشته باشند. بدیهی است که این گروه از داوطلبان پس از پذیرش می بایست مدارک و تاییدیه مربوطه را از فرمانداری این شهرستان اخذ نموده و به دانشگاه محل قبولی ارائه کنند.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری 1402 در دو نوبت مهر و بهمن انجام می شود و داوطلبان واجد شرایط ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری در صورتی که مشمول هر یک از سهمیه های فوق می باشند، می توانند با انجام اقدامات لازم از سهمیه خود بهره مند شوند.

هر یک از متقاضیان پس از پذیرش بایستی مدارک ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری خود را به دانشگاه محل پذیرش ارائه نموده و بدین ترتیب، فرآیند نام نویسی خود را قطعی کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از موارد فوق می توانید روی لینک مرتبط با آن کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا نام نویسی در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۲ شامل سهمیه بسیج فعال می باشد؟

خیر؛ این ثبت نام در رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری نیز شامل سهمیه بسیج فعال نمی باشد.

2- پذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری ۱۴۰۲ شامل چه سهمیه هایی می شود؟

پذیرش بدون کنکور در دانشگاه سراسری شامل سهمیه های سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران و سهمیه خانواده شهدا می باشد.

3- آیا پذیرش بدون کنکور در دانشگاه سراسری مشمول داوطلبان معلول می شود؟

بله، تمامی متقاضیان معلول شامل سهمیه منطقه 3 به شمار می روند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. محمدرضا

    سلام ببخشید بنده با معدل یازده وسهمیه ۵درصد شانس اینو دارم تعهدی بومی بیارم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر شانسی ندارید.

  2. Armita

    سلام خسته نباشید ،یه سوال داشتم خدمتتون،پارسال یه بخشنامه اومده بود که کسانی که بدون کنکور وارد دانشگاه میشن بنیاد شهید هزینه هاشونو نمیده،امسال گفتن این بخشنامه حذف شده ،آیاد درسته؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، شما می توانید این موضوع را از بنیاد شهید و امور ایثارگران محل سکونت خود و دانشگاه محل تحصیل پیگیری کنید.

دریافت مشاوره