خانه آزمون استخدامی ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای از برگزاری آزمون استخدامی جهت تامین نیروی انسانی این وزارت با همکاری مرکز آزمون جهاد دانشگاهی خبر داد و دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون را نیز برای اطلاع داوطلبین منتشر نمود.

 

این آزمون استخدامی برای جذب 120 نفر نیروی متخصص در مشاغل دیپلماتیک و اداری از میان داوطلبان واجد شرایط برگزار خواهد شد. متقاضیان شرکت در این آزمون می بایست به صورت دقیق شرایط و مندرجات دفترچه راهنما را مورد بررسی قرار داده و سپس جهت ثبت نام به سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی مراجعه نمایند.

 

لینک مستقیم ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402

استخدام وزارت امور خارجه

 

ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه تا 7 مهر ماه ۱۴۰۲ و از طریق سایت hrtc.ir قابل انجام است.

نحوه پذیرش و برگزاری آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402 با هدف جذب نیروهای مورد نیاز این وزارت مطابق برنامه زمان بندی منتشر شده در 11 آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. روند پذیرش مطابق مندرجات دفترچه راهنمای آزمون در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی به همراه ارزیابی تکمیلی می باشد. آزمون کتبی چهارگزینه ای شامل دو بخش زیر است.

  • بخش عمومی با 160 امتیاز
  • بخش تخصصی دارای 240 امتیاز

انتخاب داوطلبان برای مرحله ارزیابی منوط به کسب حد نصابی معادل حداقل 50 درصد میانگین نمره نمره سه نفر اول با ارزش زیر برای هر حیطه از آزمون در هر سهمیه استخدامی شغل است.

  • حیطه عمومی با ارزش وزنی 40 درصد
  • حیطه تخصصی و اختصاصی با ارزش وزنی 60 درصد

داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب های مذکور نشوند، از ادامه مراحل استخدامی کنار گذاشته خواهند شد. سایر داوطلبان به صورت 5 برابر ظرفیت به عنوان دعوت شدگان به مصاحبه و ارزیابی تکمیلی معرفی خواهند شد. پس از برگزاری این مرحله نتایج نهایی براساس 40 درصد نمره آزمون کتبی و 60 نمره مصاحبه منتشر خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402

برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ برای هریک از مشاغل مورد نیاز، داوطلبان می بایست پیش از اتمام مهلت تعیین شده جهت تکمیل فرآیند نام نویسی اقدام کنند. مطابق اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت امور خارجه داوطلبان برای ثبت نام از 11 الی 26 شهریور ماه 1402 فرصت داشتند تا با بارگذاری مدارک و اطلاعات لازم فرم نام نویسی خود را تکمیل نمایند.

 

مهلت ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ برای داوطلبان جامانده با اعلام مجری برگزار کننده تا 15 مهر ماه تمدید شد. آخرین اخبار در خصوص ثبت نام و برگزاری آزمون استخدام این وزارت را می توانید از طریق کانال تلگرام آزمون های استخدامی ایران مشاوره پیگیری نمایید.

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

متقاضیان برای ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402 می بایست با تکمیل مدارک مورد نیاز و مطالعه دقیق مندرجات دفترچه پیش از اتمام مهلت ثبت نام وارد سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی شوند. تکمیل فرآیند نام نویسی مطابق مراحل زیر قابل انجام است.

  1. وارد سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی hrtc.ir شده و از منوی آزمونهای فعال در صفحه اول سامانه در بخش “آزمون استخدام نیروی انسانی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران” روی گزینه “پرداخت هزینه” کلیک کنید.
  2. مشخصات مورد نیاز را وارد کرده و روی کلید “پرداخت هزینه” بفشارید.
  3. هزینه تعیین شده جهت شرکت در آزمون را از طریق ثبت اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت نمایید.
  4. در صورت انجام موفقیت آمیز روند پرداخت، یک توکن پرداخت به شماره تلفن شما ارسال می شود. این کد را که تا پایان فرآیند ثبت نام و دریافت کد رهگیری نزد خود نگه دارید. حال مجددا به صفحه اصلی سایت برگردید و ابن بار گزینه “ثبت نام در آزمون” را برگزینید.
  5. جهت آغاز فرآیند ثبت نام می بایست کدملی و توکن پرداخت خود را درج نموده و روی گزینه “ثبت نام” کلیک کنید.

حال اطلاعات لازم را مطابق دستور العمل زیر در فرم ثبت نام درج کنید. مراحل ثبت نام در این بخش شامل 7 مرحله می باشد.

  1. بارگذاری مدارک: در این مرحله داوطلب می بایست مدارک لازم مطابق شرایط مندرج در دفترچه را بازگذاری نماید.
  2. اطلاعات فردی: داوطلب می بایست تمامی مشخصات هویتی لازم را در این مرحله به ثبت رساند.
  3. اطلاعات تحصیلی: تمامی اطلاعات تحصیلی نظیر مقاطع تحصیلی، معدل و محل اخذ مدارک متقاضی در این بخش درج خواهد شد.
  4. سهمیه و سابقه کار: در این مرحله داوطلبان مشمول استفاده از سهمیه های مجاز مشخصات خود را به ثبت میرسانند و به علاوه در صورتی که فرد شرکت کننده دارای سابقه کار مرتبط و در راستای مندرجات دفترچه باشد، می بایست اطلاعات مربوطه را درج کند.
  5. شغل مورد درخواست: با توجه به اطلاعاتی که داوطلب تا این مرحله درج نموده، سامانه مشاغل مجاز را نمایش خواهد داد و متقاضی می بایست حداکثر یکی از آن ها را برگزیند.
  6. اطلاعات تکمیلی: مواردی نظیر اطلاعات تماس و آدرس محل سکونت داوطلب در این بخش می بایست وارد شود.
  7. کد رهگیری: پس از درج تمامی مشخصات لازم و ثبت نهایی مندرجات، سامانه یک کد رهگیری به متقاضی ارائه می نماید که به معنای اتمام فرآیند نام نویسی می باشد. در صورت عدم دریافت این کد فرم ثبت نام تایید نشده است.

ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402

متقاضیانی که پس از اتمام فرآیند نام نویسی و دریافت کد رهگیری متوجه وجود مغایرتی در اطلاعات ثبت شده با واقعیت شده اند یا قصد اعمال ویرایش در مشخصات خود را دارند، در تمام مدت زمان نام نویسی و تمدید آن یعنی تا 15 مهر ماه ۱۴۰۲، می تواند اصلاحات لازم را به انجام رسانند. جهت اعمال ویرایش در اطلاعات ثبت نام لازم است داوطلب به شیوه زیر اقدام نماید.

  1. وارد سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی با آدرس اینترنتی hrtc.ir شده و دکمه “ورود به پروفایل” را بفشارید.
  2. اطلاعات خواسته شده را ثبت نمایید و روی عبارت “ورود” کلیک کنید.
  3. در صفحه کاربری خود لینک “ویرایش اطلاعات” را برگزینید و موارد لازم را اصلاح کنید.

نکته: توجه داشته باشید که پس از ورود به پورتال خود باید 7 مرحله ثبت نام را دوباره طی کنید تا موارد اصلاح شده، اعمال شوند.

شرایط ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402 شرایط و ضوابطی توسط مجری برگزار کننده تعیین شده است که داشتن تمامی آن ها برای داوطلبان الزامی است. این شرایط که شامل دو دسته عمومی و اختصاصی می باشند از طریق دفترچه راهنمای آزمون به اطلاع شرکت کنندگان رسیده و عدم برخورداری هریک از آن منجر به لغو پذیرش داوطلب در هر مرحله از استخدام خواهد شد.

شرایط عمومی‌

  • دارا بودن تابعیت ایرانی الاصل
  • داشتن اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از دین های ذکر شده در قانون اساسی کشور
  • الزام به پیروی و اطاعت از قلنون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه و یا معافیت از خدمت
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی
  • عدم وجود محکومیت جزایی موثر در سابقه متقاضی‌
  • نداشتن ممنوعیت قانونی برای استخدام در دستگاه های اجرایی
  • عدم اعتیاد به هرگونه دخانیات و مواد مخدر

شرایط اختصاصی‌

  • تابعیت ایرانی داوطلبان نباید اکتسابی باشد.
  • نداشتن همسر خارجی و یا همسر با تابعیت ایرانی اکتسابی
  • داشتن مدارک تحصیلی لازم مرتبط با مشاغل مورد نیاز

شرایط سنی

  • داشتن حداقل 21 سال سن برای تمامی داوطلبان و حداکثر 30 سال سن برای مدرک کارشناسی، 32 سال برای مدرک کارشناسی ارشد و 34 سال سن برای مدرک دکتری الزامیست.
  • جانبازان، آزادگان فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد به بالا و آزادگان با بیش از یک سال اسارت از شرایط مرتبط با حداکثر سن معاف هستند.

در صورتی که داوطلبان جزء هر یک از دسته های زیر باشد، به حداکثر سن یاد شده در شرایط بالا اضافه خواهد شد.

  • پدر، مادر، همسر، برادر و خواهر شهید به میزان 5 سال
    داوطلبانی که در جبهه ها به صورت داوطلبانه خدمت کرده اند، به میزان حضور در جبهه و مجروحین جنگی نیز به مدت زمان بستری و درمان
  • متقاضیانی که به صورت غیررسمی و تمام وقت در وزارت خانه ها و موسسات و شرکت های دولتی، بانک ها و شرکت های تحت پوشش آن ها، شرکت های بیمه های دولتی، شهرداری ها و موسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است، موسسات و شرکت های ملی و مصادره شده که به نحوی از بودجه و کمک دولت استفاده می نمایند، نهادهای انقلاب اسلامی و شرکت های تحت پوشش از تاریخ 22 بهمن 1357 به خدمت اشتغال داشته‌ اند، به میزان سال های خدمت غیر رسمی آن ها.
  • داشتن هر فرزند به میزان یک سال و حداکثر تا 5 فرزند امکان استفاده از این قانون وجود دارد.

نکته: پس از انتشار اصلاحیه دفترچه راهنمای استخدام وزارت امور خارجه، شرایط سنی نیز از اصلاحاتی برخوردار شد که شامل موارد زیر است کارشناس برنامه و بودجه، کارشناس نقشه برداری، کارشناس روابط عمومی و مترجم مطابق (قانون مدیریت خدمات کشوری) حداقل بیست و حداکثر 40 سال می باشد. برای داوطلبان با مدرک دکتری نیز 45 سال تمام می باشد.

چه کسانی حق ثبت نام ندارند؟

  • نیروهای بازخرید خدمت دستگاه های اجرایی‌
  • بازنشستگان کشوری
  • افراد با بیش از یک شغل و پست سازمانی‌
  • کارمندان با پست سازمانی در خریک از دستگاه های اجرایی به صورت پیمانی یا رسمی‌
  • مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه های اجرایی (این دسته از افراد می بایست با مسئولیت خود از هریک از دستگاه های اجرایی مشغول به کار در صورت قبولی در آزمون استعفا دهند.)

نکات مهم شرایط ثبت نام

  • ملاک محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل و صدور گواهی موقت کارشناسی یا دانشنامه، اتمام خدمت سربازی و معافیت دائم سه ماه بعد از آخرین روز ثبت نام است.
  • ملاک عمل برای شرایط سنی، اولین روز ثبت نام یعنی 11 شهریور ماه ۱۴۰۲ است.
  • پذیرفته شدگان می بایست تا یک ماه پس از اعلام نتایج مدارک مربوطه در خصوص تسلط خود بر مهارت های هفتگانه ICDL از سازمان های مورد تایید ارائه نمایند. برای دریافت آموزش ICDL روی لینک مربوطه کلیک کنید.
  • داوطلبان مشمول استفاده از سهمیه های ایثارگران و جانبازان تنها حق استفاده از یک سهمیه را به انتخاب خود دارند.
  • فارغ التحصیلان رشته های دانشگاه امام صادق تنها در صورتی امکان ثبت نام دارند که عنوان مدرک تحصیلی آن ها بدون در نظر گرفته پیشوند “معارف اسلامی” عینا منطبق با موارد ذکر شده در جدول فوق باشد.
  • ثبت نام داوطلبان با مدارکی بالاتر از مدارک تحصیلی ذکر شده به شرط انطباق عنوان مدارک مورد نیاز با یکدیگر مانعی ندارد.
  • فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد می بایست دو ماه بعد از پذیرش نهایی مدرک خود را به تایید سازمان مرکزی دانشگاه برسانند.

مدارک ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402

داوطلبان برای تکمیل فرم ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه مدارک مورد نیاز جهت بارگذاری در سامانه را تهیه نمایند. مطابق اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای آزمون داوطلبان می بایست فایل اسکن شده موارد زیر را برای آپلود در سایت تهیه نمایند.

  • کارت ملی
  • عکس پرسنلی داوطلب

فایل اسکن شده عکس و کارت ملی می بایست با مشخصات زیر تهیه شود.

  • فایل با فرمت JPG
  • با وضوح و کیفیت بالا
  • حداقل 30 کیلوبایت و حداکثر 200 کیلوبایت
  • ترجیحا رنگی
  • فاقد حاشیه اضافی
ویژگی های فایل اسکن شده عکس داوطلب
پرسنلی و 4*3 تمام رخ
در سال جاری گرفته شده باشد
فرمت JPG
اندازه عکس اسکن شده حداقل 300×200 و حداکثر 400×300
تصویر واضح، فاقد مهر و اثر منگنه و لکه
حجم فایل حداقل 15 کیلوبایت و حداکثر 70 کیلوبایت
بدون حاشیه های اضافی و برای بانوان با حجاب کامل

نکته 1: استفاده از عکس روی کارت شناسایی غیرقابل قبول است.

نکته 2: داوطلبان با داشتن مدارک موجود در جدول زیر امکان ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت اموز خارجه را دارند.

جدول مدارک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402
رشته و طبقه شغلیمدارک تحصیلی و رشته های قابل قبول
کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی (کد 1)کارشناسی ارشد و دکتری:

علوم سیاسی، فقه سیاسی (فقه روابط بین الملل)

کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی (کد 2)کارشناسی ارشد و دکتری:

روابط بین الملل

کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی (کد 3)کارشناسی ارشد و دکتری:

مطالعات منطقه ای (همه گرایش ها)

کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی (کد 4)کارشناسی ارشد و دکتری:

مطالعات جهان، تاریخ (همه گرایش ها)

کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی (کد 5)کارشناسی ارشد:

دیپلماسی و سازمان های بین المللی (همه گرایش ها)

کارشناس برنامه و بودجهکارشناسی ارشد و دکتری:

علوم اقتصادی (همه گرایش ها)، مدیریت بازرگانی و بازاریابی بین المللی، مالی (مالی بین المللی)، مدیریت کسب و کار (MBA)

کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی (کد 7)کارشناسی ارشد و دکتری:

مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی، مدیریت دولتی (مدیریت منابع انسانی)، مدیریت منابع انسانی (مدیریت منابع انسانی بین الملل)

کارشناس نقشه برداریکارشناسی ارشد و دکتری:

مهندسی نقشه برداری (ژئودزی)

کارشناس امور کنسولی و حقوقی (کد 9)کارشناسی ارشد و دکتری:

حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، حقوق تجارت و سرمایه گذاری بین المللی، حقوق تجارت بین الملل

کارشناس امور کنسولی و حقوقی (کد 10)کارشناسی ارشد و دکتری:

حقوق بین الملل، حقوق بین الملل عمومی

کارشناس امور کنسولی و حقوقی (کد 11)کارشناسی ارشد:

حقوق بشر

کارشناس امور کنسولی و حقوقی (کد 12)کارشناسی ارشد و دکتری:

حقوق خصوصی، حقوق جزا

کارشناس امور کنسولی و حقوقی (کد 13)کارشناسی ارشد و دکتری:

حقوق عمومی

کارشناس روابط عمومیکارشناسی ارشد و دکتری:

مدیریت رسانه، مطالعات فرهنگی، ارتباطات اجتماعی، جامعه شناسی (جامعه شناسی سیاسی)، فرهنگ و ارتباطات

مترجم (کد 15)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی خبر انگلیسی، مترجمی همزمان انگلیسی

مترجم (کد 16)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان عربی

مترجم (کد 17)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان فرانسوی

مترجم (کد 18)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان اسپانیولی

مترجم (کد 19)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان روسی

مترجم (کد 20)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان چینی

مترجم (کد 21)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان استانبولی

مترجم (کد 22)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان ترکی آذری

مترجم (کد 23)کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری:

کلیه رشته ها

تسلط کامل به ترجمه همزمان زبان عبری

توجه: برای رشته شغلی مترجم، داشتن حداقل مدرک لیسانس در هر رشته تحصیلی قابل قبول است اما احراز تسلط به ترجمه همزمان توسط وزارت امور خارجه صورت می‌ پذیرد.

هزینه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

مطابق آن چه پیش تر اعلام شد، فرآیند ثبت نام آزمون منوط به پرداخت هزینه تعیین شده به صورت اینترنتی از طریق تهیه “توکن پرداخت” در سامانه می باشد. برای تهیه توکن پرداخت داشتن کارت بانکی عضو شبکه شتاب و رمز دوم پویا برای تکمیل فرآیند خرید الزامی است.

 

میزان هزینه تعیین شده برای نام نویسی آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ مبلغ 230 هزار تومان است که به همراه 2 هزار تومان هزینه خدمات پیامکی در مجموع 232 هزار تومان می باشد. مراحل خرید توکن به طور کامل در بخش نحوه ثبت نام شرح داده شده است.

 

امکان انجام فرآیند نام نویسی مدتی پس از پرداخت هزینه و تهیه توکن ثبت نام وجود دارد و الزامی به انجام بلافاصله این فرآیند وجود ندارد. به علاوه در صورت فراموشی و یا عدم دسترسی به توکن پرداخت به هر دلیلی، امکان بازیابی آن از طریق منوی “بازیابی کدرهگیری/توکن” وجود دارد.

رشته های مورد نیاز آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402 + ظرفیت ها

آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ با هدف جذب نیروی انسانی متخصص برای برخی رده های شغلی مورد نیاز این وزارت برگزار می گردد. مشاغل مورد نیاز ذکر شده در دفترچه راهنمای ثبت نام به شرح زیر هستند.

جدول شغل محل های آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402
عنوان رشته و طبقه شغلیکد شغل محلظرفیت
کارشناس امور اقتصادی و اجتماعیکد 1 تا 5مجموعا 39 نفر
 کارشناس برنامه و بودجهکد 6مجموعا 16 نفر
کارشناس امور اقتصادی و اجتماعیکد 7مجموعا 4 نفر
کارشناس نقشه برداریکد 8مجموعا 2 نفر
کارشناس امور کنسولی و حقوقیکد 9 تا 13مجموعا 33 نفر
کارشناس روابط عمومیکد 14مجموعا 5 نفر
مترجمکد 15 تا 23مجموعا 21 نفر

مواد و منابع آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

یکی از مهم ترین اقداماتی که داوطلبان برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ ملزم به انجام آن هستند، بررسی مواد و منابع آزمون می باشد. با توجه به آن که آزمون مورد بحث شامل دو بخش آزمون عمومی و تخصصی است، مواد آن نیز به صورت دسته بندی شده در دفترچه راهنمای ثبت نام جهت اطلاع داوطلبان ذکر گردیده است. به علاوه از آن جایی که مشاغل مورد نیاز آزمون حیطه های تخصصی گوناگونی دارند، مواد آزمون تخصصی برای هر رده شغلی نیز متفاوت است که به صورت مجزا در جداول زیر عنوان شده اند.

 

به علاوه با توجه به آن که لازم است داوطلبان از هریک از آزمون های عمومی و اختصاصی نمره مشخصی را برای پذیرش در مرحله اولیه کسب نمایند، جزئیات مرتبط با امتیاز هر عنوان از مواد آزمون نیز برای اطلاع متقاضیان ذکر شده است.

آزمون عمومی

مواد آزمون عمومی استخدامی وزارت امور خارجه 1402
عنوانامتیاز
آشنایی با مبانی و گفتمان انقلاب اسلامی20
اصول سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران20
سیاست خارجی در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی20
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مقررات اداری20
معارف اسلامی20
زبان و ادبیات فارسی20
هوش و توانمندی های ذهنی20
فناوری اطلاعات20

آزمون تخصصی

مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی کد های 1 تا 5
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
تاریخ سیاست خارجی جمهوری اسلامی30
مسائل جهان اسلام30
نقش جمهوری اسلامی در تحولات منطقه ای و جهانی30
رویکردهای انتقادی در روابط بین الملل25
تاریخ عمومی جهان و روابط بین الملل25
سازمان های بین المللی25
اصول روابط بین الملل25
مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس برنامه و بودجه
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
مسائل اقتصاد ایران30
ظرفیت ها توانمندی های اقتصادی ایران30
اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم ها30
تحولات حوزه انرژی و حمل و نقل25
شیوه ها و سازوکارهای تجارت بین الملل25
پیمان ها و سازمان های اقتصادی بین المللی25
مسائل توسعه جهان جنوب25
مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس امور اقتصادی و اجتماعی کد 7
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
مدیریت تحول و توسعه30
حقوق اداری30
راهبردهای مدیریت منابع انسانی30
ساختار سازمان های دولتی25
آئین نگارش و مکاتبات اداری25
نظریات مدیریت دولتی25
آمار و روش تحقیق25
مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس نقشه برداری 
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
ژئودزی30
نقشه برداری عمومی30
فتوگرامتری، هیدروگرافی30
اصول و مبانی سنجش از دور25
حقوق بین الملل عمومی25
مفاهیم و نظریه های جغرافیای سیاسی25
مسائل مرزی ایران25
مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس امور کنسولی و حقوقی – کد های 9، 10، 11
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
حقوق بین الملل عمومی و خصوصی30
حقوق دیپلماتیک و کنسولی30
آشنایی با حقوق بین الملل اسلامی30
وصعیت حقوقی پرونده هسته ای25
حقوق بشر25
مسائل مرزی ایران25
فقه روابط بین الملل25
مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس امور حقوقی و کنسولی 
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
حقوق مدنی و وقایع اربعه30
حقوق بین الملل خصوصی30
حقوق دیپلماتیک30
حقوق کنسولی و حمایت های مدنی25
حقوق جزا25
حقوق عمومی25
حقوق اداری25
مواد آزمون تخصصی برای شغل کارشناس روابط عمومی
عنوانامتیاز
تسلط به زبان خارجی50
ظرفیت های دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی30
تاریخ و میراث فرهنگی ایران30
حوزه تمدنی ایران و زبان فارسی30
سواد رسانه ای و آئین نگارش25
شبوه های تحلیل محتوای پیام های ارتباطی25
شیوه های جدید اطلاع رسانی و فضای مجازی25
وضعیت حقوقی پرونده هسته ای25
مواد آزمون تخصصی برای شغل مترجم
عنوانامتیاز
ترجمه متون تخصصی (مطبوعاتی، کنسولی، حقوقی) از زبان خارجه به فارسی60
ترجمه متون تخصصی ( مطبوعاتی، ‌کنسولی، حقوقی) از زبان فارسی به خارجی60
درک مطلب متون تخصصی و cloze test و language function60
آشنایی با ادبیات و متون دیپلماتیک60

دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402

تمامی اطلاعات و جزئیات برگزاری آزمون استخدامی وزارت امور خارجه در دفترچه راهنمای عنوان گردیده اند. این دفترچه که مطالعه آن برای تمامی داوطلبان الزمی است حاوی اطلاعات زیر می باشد.

  • راهنمای ثبت نام
  • مدارک تحصیلی مورد نیاز و موارد لازم جهت برگزاری
  • شرایط نام نویسی
  • سهمیه ها و امتیازات ویژه
  • منابع و مواد آزمون
  • نحوه برگزاری مرحله ارزیابی تکمیلی و جداول امتیازات
  • جداول رشته شغل های مورد نیاز

دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدام وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی و سایت وزارت امور خارجه قابل دریافت می باشد و جهت سهولت در دسترسی فایل آن در ادامه جهت دانلود قرار داده شده است.

سهمیه ها و امتیازات ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲

با توجه به مندرجات راهنمای ثبت نام و برگزاری آزمون استخدامی وزارت امور خارجه 1402، سهمیه های موثر و قانونی در پذیرش داوطلبان به شرح زیر معرفی گردیده اند.

سهمیه ایثارگران

داوطلبان مشمول سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصد با رعایت شرایط زیر امکان استفاده از این سهمیه را دارند.

  • صرفا امکان استفاده از این سهمیه برای برخی از شغل محل های مورد نیاز وجود دارد.
  • اطلاعات متقاضیان استفاده از سهمیه ایثارگران می بایست حتما قبلا در سامانه سجایا به ثبت رسیده باشد.

امتیازات ویژه استفاده از سهمیه ایثارگران

  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان یک سال اسارت و بالاتر از شرط حداقل معدل و حداکثر سن معاف هستند.
  • فرزندان شاهد، جانبازان از کارافتاده کلی، آزادگان از کارافتاده کلی و فرزندان آن ها که علاوه بر سهمیه 25 درصد ایثارگران با کسب حدنصاب قبولی و رعایت ترتیب نمرات مکتسبه در سهمیه آزاد پذیرفته می شوند، می توانند همانند سایر فرزندان شاهد، جانبازان و آزادگان از شرط معافیت حداقل معدل و حداکثر سن استفاده کنند.
  • کسب حد نصاب نمره امتحان برای مشمولین سهمیه ایثارگران تا سقف سهمیه الزامی نیست.
  • استخدام مازاد بر سهمیه تعیین شده استخدامی ایثارگران در صورت کسب حد نصاب آزمون، از طریق رقابت با داوطلبان سهمیه آزاد تنها در صورت وجود ظرفیت و جنسیت متناسب و صرفا تا قبل از معرفی افراد به مرحله ارزیابی تکمیلی در همان شغل محل جنسیت امکان پذیر است.

سهمیه معلولین

داوطلبان مشمول سهمیه استخدامی 3 درصد معلولین در صورت تایید سازمان بهزیستی کشور امکان استفاده از این سهمیه را برای انتخاب برخی شغل محل های مورد نیاز آزمون خواهند داشت.

نکات مهم:

  1. با توجه به مندرجات دفترچه راهنمای آزمون، معلولین جسمی، حرکتی متوسط و خفیف، کم شنوایی متوسط، کم بینایی متوسط و خفیف امکان ثبت نام دارند.
  2. معلولین نیز به شرط تایید سازمان بهزیستی کشور مبنی بر آن که معلولیت آن ها مانع از انجام ماموریت های کاری نباشد، امکان شرکت در آزمون را دارند.

امتیازات ویژه

به ازای تاهل داوطلب و داشتن هر فرزند 2 درصد و تا سقف حداکثر 10 درصد به امتیاز کسب شده در آزمون کتبی فرد اضافه خواهد شد.

 

سوالات متداول

1- ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ از چه تاریخی قابل انجام است؟

داوطلبان تا 7مهر ماه ۱۴۰۲ می توانند جهت ثبت نام اقدام نمایند.

2- برای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ از چه طریقی باید اقدام کرد؟

نام نویسی برای متقاضیان از طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی hrtc.ir امکان پذیر است.

3- ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ چه شرایطی دارد؟

داوطلبان شرکت در این آزمون می بایست دارای دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی باشند که جزئیات آن در متن مقاله عنوان شده است.

4- هزینه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت امور خارجه ۱۴۰۲ چقدر است؟

داوطلبان برای تکمیل فرآیند ثبت نام می بایست مبلغ 232 هزار تومان بپردازند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره استخدامی پیج استخدامی