خانه معرفی رشته ها رشته ارتباط تصویری (گرافیک)

رشته ارتباط تصویری (گرافیک)

بازار کار رشته ارتباط تصویری(گرافیک)
بازار کار رشته ارتباط تصویری(گرافیک)
شواهد موجود حاکی از آن است که ارتباط تصویری ، قدیمی ترین نوع ارتباط بشر در طول تاریخ بوده است. نقاشی ها و تصاویر موجود بر دیوار غارها که قدمت برخی از آن ها به چند میلیون سال برمی گردد ، گواه این موضوع می باشد که از همان ابتدا ارتباط یکی از دغدغه های بشریت بوده است. امروزه این ارتباط گسترش یافته و شکل جدید و پیشرفته تری به خود گرفته است. در دنیای امروز بسیاری از ارتباطات و انتقال پیام ها با استفاده از نمادها و تصاویر صورت می گیرد. برای مثال تمامی تابلوها و علائم رانندگی در سطح شهر بیانگر نوعی پیام هستند و هر تابلو پیام مختص به خود را دارد. این همان زبان تصویر است که گاها با استفاده از آن می توان پیامی را بسیار سریع تر و راحت تر انتقال داد.

با توجه به رشد جوامع بشری به ویژه تغییر و تحولات گسترده در زمینه فناوری های نوین ، کاربرد رشته گرافیک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و می توان گفت تصور جهان امروز بدون حضور “ارتباط تصویری” تقریبا غیر ممکن است. در واقع ارتباط تصویری انتقال ایده ها و اطلاعات از طریق نمادها و تصاویر می باشد.

رشته ارتباط تصویری (visual communication) با نام “طراحی گرافیک” نیز شناخته می شود. همان طور که از نام این رشته پیداست ارتباط تصویری یک روش برقراری ارتباط با استفاده از تصویر و نشانه ها است اما تمام این رشته به همین جا ختم نمی شود بلکه این هنر حیطه بسیار وسیع تری را نیز در برمی گیرد و طراحان گرافیک سعی دارند تا با هنر خود برای ارائه نمایه های بصری و انتقال پیام ها از ترکیب تصاویر ، متن ها و نماد ها به بهترین نحو استفاده کنند.

رشته ارتباط تصویری(گرافیک) از جمله رشته های پرطرفدار در بین داوطلبان کنکور هنر می باشد.

توانایی ها و تخصص های لازم در رشته ارتباط تصویری (گرافیک)

همانطور که گفته شد این رشته یک رشته هنری است و کسی که در آن به تحصیل یا فعالیت می پردازد باید با سایر رشته های هنری مانند عکاسی ، نقاشی ، چاپ ، خوش نویسی و طراحی صنعتی تا حدودی آشنایی داشته باشد تا بتواند از آن ها در امور خود استفاده کند. از جمله کاربرد این موارد در رشته گرافیک می توان به “تایپوگرافی” اشاره کرد که اصطلاحا به آن “نقاشی خط” هم گفته می شود. طراح گرافیک باید در زمینه های نقاشی و خوش نویسی مهارت داشته باشد تا بتواند طراحی های قابل قبول و خلاقی را در حوزه نقاشی خط ارائه دهد. ناگفته نماند که رشته ارتباط تصویری دارای شاخه های دیگری از جمله انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی نیز می باشد.

علاوه بر موارد فوق و گرایش های هنری مذکور ، کسی که در حال تحصیل و فعالیت در زمینه ارتباط تصویری می باشد باید در حوزه هایی مانند روانشناسی ، جامعه شناسی و حتی ادبیات آشنایی کافی را داشته باشد تا بتواند طرح های موثرتر و کارآمد تری را با توجه به فرهنگ و سلیقه اکثریت جامعه در زمینه های مختلف به نمایش بگذارد.

مهم ترین اساس در رشته ارتباط تصویری “خلاقیت” می باشد و اولین ابزاری است که یک گرافیست برای شروع کار به آن نیاز دارد تا بتواند با خلق یک اثر هنری بکر و خلاقانه نظرات را به خود جلب کند. برای مثال تبلیغات یکی از مهم ترین حوزه هایی است که گرافیک و ارتباط تصویری در آن نقش بسزایی دارد. یک طراح گرافیک می تواند با به کارگیری خلاقیت و هنر خویش نقش خود را در این صنعت به خوبی ایفا کرده و تاثیر کارآمد و مثبتی در آن داشته باشد. در واقع می توان گفت هدف از این رشته و آموزش آن در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور ، افزایش سطح توانایی دانشجویان در حوزه تبلیغاتی در زمینه های فرهنگی و تجاری می باشد.

نرم افزارهای مورد نیاز در رشته ارتباط تصویری

دانشجویان در رشته ارتباط تصویری مثل هر رشته دیگری ملزم به فراگیری یک سری نرم افزارهای گرافیکی برای ورود به بازار کار می باشند که در این مقاله قصد داریم شما را با چند نمونه از مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای رشته گرافیک آشنا کنیم.

PHOTOSHOP

فتوشاپ به نوعی مهم ترین نرم افزار در رشته ارتباط تصویری می باشد و هر گرافیستی باید با آن آشنایی داشته باشد. فتوشاپ را می توان یک کارگاه عکس در نظر گرفت که گرافیست در آن به ترکیب ، ویرایش ، بازسازی ، ایجاد و یا هر تغییری در عکس ها و طرح های هنری می پردازد. این نرم افزار از مجموعه برنامه های شرکت ادوبی بوده و به دلیل گستردگی ابزار و کاربردهای آن در زمینه های مختلف گرافیکی ، فراگیری این برنامه برای یک گرافیست بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

CorelDraw

کورل دراو ، یک نرم افزار گرافیکی “برداری” است که بیشتر در حوزه طراحی از آن استفاده می شود و در ویرایش و بازسازی تصاویر کاربرد چندانی ندارد. این برنامه دارای هر دو مد “پیکسلی” و “برداری” می باشد و در خلق آثار گرافیکی جایگاه ویژه ای در بین طراحان دارد.

Adobe Illustrator

این برنامه هم مانند فتوشاپ یکی از برنامه های شرکت ادوبی بوده و محیطی سازگار با فتوشاب دارد. از این نرم افزار هم برای خلق آثار گرافیکی برداری استفاده شده و به دلیل تنوع در ابزار و پنل های رنگی یک نرم افزار پرقدرت در زمینه طراحی به شمار می رود.

Autodesk 3ds Max

این نرم افزار یکی از قوی ترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی می باشد که به دلیل داشتن ابزار های قدرتمند در بسیاری از صنایع مثل سینما برای ایجاد جلوه های ویژه و یا تولید بازی های رایانه ای از آن استفاده می شود. طراحان گرافیک می توانند با به کارگیری این نرم افزار به راحتی به خلق اجسام و شخصیت های سه بعدی با بالاترین کیفیت در یک مدت زمان کوتاه بپردازند.

Blender ، GIMP و Lightwave 3D و بسیاری دیگر از نرم افزارهای تصویرسازی هستند که یادگیری آن ها می تواند شرایط شغلی مناسبی را برای یک گرافیست ایجاد کند. البته تعداد نرم افزارها در حوزه گرافیک و تصویرسازی به همین چند مورد ختم نمی شود اما موارد ذکر شده از مهم ترین و پرطرفدارترین نرم افزارهای رشته فوق می باشند.

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته ارتباط تصویری (گرافیک)

دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته هنر هم مانند سایر رشته ها پس از به پایان رساندن دوره تحصیلات خود خواهان ورود به بازار کار می باشند. در ابتدای این بحث ذکر این نکته حائز اهمیت است که رشته ارتباط تصویری به صورت “متمرکز دارای شرایط خاص” در دانشگاه ها پذیرش می شود و این بدان معناست که علاوه بر آزمون کتبی داوطلبان باید مصاحبه و آزمون های عملی را نیز برای ورود به دانشگاه پشت سر بگذارند.

یکی از زمینه های مهم فعالیت طراحان گرافیک ، حوزه تبلیغات می باشد. از آن جایی که تبلیغات نقش بسیار مهمی را در کسب و کار و انواع صنایع از جمله گردشگری ، پوشاک و… ایفا می کند و محدوده ی خاصی را در برنمی گیرد ، زمینه های شغلی مناسبی را برای یک طراح حرفه ای و خلاق فراهم می سازد. فعالیت طراحان در زمینه تبلیغات شامل ساخت انواع تیزرهای تبلیغاتی و یا طراحی تابلوها و پوسترهای تبلیغاتی در حوزه های مختلف می باشد. از دیگر زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان در رشته پردازش تصویر می توان به طراحی تیتراژهای تلویزیونی ، صفحه آرایی و طراحی جلد کتاب و مجلات ، طراحی انواع لوگو و تمبر ، تصویرگری ، طراحی کاتالوگ و همچنین فعالیت در عکاسی ها و گالری ها اشاره کرد.

با توجه به مطالب ذکر شده زمینه های فعالیت یک طراح گرافیک از تنوع نسبتا زیادی برخوردار هستند. فارغ التحصیلان رشته ارتباط تصویری بسته به توانایی ها و دانش خود فرصت های شغلی زیادی دارند و به همین دلیل می توان بازار کار این رشته را مناسب ارزیابی کرد. اما باید به این نکته توجه داشت که شرط حضور موفق در زمینه های شغلی حوزه گرافیک ، تسلط کافی به نرم افزارهای مربوطه در کنار دانش و نوآوری می باشد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته ارتباط تصویری

این لیست بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ارائه شده است.

  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه بوعلی سینا همدان
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه شاهد تهران
  • دانشگاه گلستان
  • دانشگاه گیلان
  • دانشگاه نیشابور

همانطور که اشاره شد پذیرش در دانشگاه در رشته گرافیک دارای آزمون عملی می باشد. با در نظر گرفتن این نکته شما می بایست خود را برای آزمون عملی نیز آماده نمایید. اگر هم چنان در انتخاب رشته خود مردد هستید و هنوز تصمیمی نگرفته اید ، توصیه می کنیم برای آشنایی با دیگر رشته های بازار کار رشته عکاسی ، بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی ،بازار کار رشته روانشناسی و… به لینک های مربوطه مراجعه نمایید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور