خانه معرفی رشته ها رشته زبان روسی

رشته زبان روسی

بازار کار رشته زبان روسی
بازار کار رشته زبان روسی
زبان روسی از جمله پرگوینده ترین زبان ها در اروپا و همچنین یکی از شش زبان اصلی سازمان ملل متحد می باشد. زبان روسی نه تنها در ایران بلکه در دانشگاه های دنیا نیز تدریس می شود. به دلیل قدرت سیاسی و نظامی کشور روسیه و همچنین روابط سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی موجود بین دو کشور روسیه و ایران ، یادگیری زبان روسی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند شرایط شغلی نسبتا مناسبی را برای فارغ التحصیلان آن ایجاد کند.

هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که با شناخت و درک عمیق و تخصصی زبان روسی بتوانند توانایی آموزش این زبان را به شکلی علمی و تخصصی بدست آورند. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با رشته تحصیلی زبان روسی و بازار کار آن آشنا کنیم.

رشته زبان روسی از جمله رشته های گروه زبان های خارجی در کنکور سراسری می باشد.

گرایش های رشته زبان روسی در مقاطع بالاتر

رشته زبان روسی در مقطع کارشناسی بدون گرایش بوده و در مقطع کارشناسی ارشد دارای سه گرایش آموزش زبان روسی ، زبان و ادبیات زبان روسی و مترجمی زبان روسی می باشد.

هر یک از گرایش های زبان روسی دارای دروس تخصصی مختص خود می باشند که لیست هر یک از دروس به صورت زیر می باشد.

لیست دروس تخصصی کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان روسی
ترجمه متون اسلامی از فارسی به روسی
نطریات ترجمه
ترجمه دو سویه منابع دیداری – شنیداری
ترجمه مکاتبات و اسناد تخصصی
مهارت های ترجمه شفاهی
اصول و روش تحقیق در مسائل ترجمه
لیست دروس تخصصی کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان روسی
اصول و روش تدریس در آموزش زبان روسی
تدریس عملی
تهیه و تدوین مطالب درسی
تدریس مهارت های زبانی
روش تحقیق در مسائل آموزش زبان
آزمون سازی و ارزشیابی
لیست دروس تخصصی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات روسی
نقد ادبی در روسیه
ادبیات تطبیقی
تحلیل شعر روسی
تحلیل داستان و رمان روسی
نمایشنامه نویسی روسی
روش تحقیق در مسائل ادبی

لازم به ذکر است که این رشته در مقطع دکتری تنها دارای گرایش آموزش زبان روسی می باشد.

توانایی ها و تخصص های لازم در رشته زبان روسی

همان طور که پیش تر گفته شد هدف اصلی این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند در سطح قابل قبولی به آموزش این زبان بپردازند. بنابراین اگر قصد دارید پس از فارغ التحصیلی در حوزه تدریس در مراکز مختلف فعالیت داشته باشید ، لازم است که از فن بیان ، قدرت انتقال مفاهیم و توانایی برقراری ارتباط موثر برخوردار باشید.

همچنین دانشجویان رشته زبان های خارجی می بایست در دوران تحصیل خود هر چهار بعد زبان را که شامل نوشتن ، خواندن ، شنیدن و سخن گفتن است را به خوبی فراگیرند تا بتوانند در مسیر شغلی خود موفق ظاهر شوند. بنابراین توصیه می شود دانشجویان این رشته مطالعات خود به دروس دانشگاهی محدود نکنند بلکه در همان دوران تحصیل به ترجمه و مطالعه آثار خارجی بپردازند تا تجربه لازم برای حضور در بازار کار را کسب کنند.

بازار کار و زمینه های شغلی رشته زبان روسی 

یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان پس ازفارغ التحصیلی پیدا کردن شغل مناسب البته مرتبط با رشته خود می باشد. فارغ التحصیلان رشته زبان روس می توانند در موسسات آموزش زبان و همچنین در دانشگاه ها به امر تدریس بپردازند. از دیگر زمینه های شغلی این رشته می توان به فعالیت در شرکت های بازرگانی ، وزارت امور خارجه ، حضور در سفارت و کنسول گری های ایران در روسیه ، وزارتخانه های علوم ، شرکت های هواپیمایی و مسائل مرتبط با هوافضا و انرژی اتمی اشاره کرد.

علاوه بر موارد فوق ، دانش آموختگان رشته زبان روسی می توانند در زمنیه های ترجمه در مطبوعات و شرکت هایی که برای ارتباطات خود با کشورهای خارجی نیاز به مترجم دارند نیز مشغول به کار شوند. حضور در بخش فرهنگی ارتباطات و رفت و آمد هایی که به موجب برگزاری سمینارها ، جشنواره ها و نمایشگاه ها برگزار می شوند نیز می توانند از جمله موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان زبان های خارجی باشد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته زبان روسی

لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته زبان روسی در مقطع کارشناسی به شرح زیر است.

  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه الزاهرا
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه علامه طباطبایی

همانطور که مشاهده می کنید تعداد دانشگاه هایی که رشته زبان روسی در آن ها تدریس می شود ، بسیار محدود می باشد و همین امر رقابت را برای تحصیل در این رشته را دشوار می کند. لازم به ذکر است لیست فوق بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان های خارجی ارائه شده است.

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری در انتخاب رشته خود مردد هستند و سعی دارند تا با تحقیق و جستجو درمورد رشته های مختلف ، بهترین انتخاب را داشته باشند. شما کاربران گرامی می توانید برای آشنایی با بازار کار رشته زبان و ادبیات انگلیسی ، بازار کار رشته روانشناسی ، بازار کار رشته میکروبیولوژی ،بازار کار رشته مهندسی برق و… به لینک های مربوطه مراجعه نمایید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور