خانه معرفی رشته ها رشته مهندسی شهرسازی

رشته مهندسی شهرسازی

بازار کار رشته مهندسی شهرسازی
بازار کار رشته مهندسی شهرسازی
 مهندسی شهرسازی از جمله رشته های “میان رشته ای” محسوب می شود ، چراکه از علوم انسانی و هنر گرفته تا علوم مهندسی در آن کاربرد دارند. دانشجویان این رشته دروس مختلفی از انواع رشته های معماری ، اقتصاد ، تاریخ و جغرافیا ، ریاضی و آمار ، عمران ، گرافیک و… را در دوران تحصیل خود فرا می گیرند.

مهندسی شهرسازی در واقع مجموعه ای از برنامه ریزی شهری و طراحی شهری می باشد و این دو واژه به مراتب حق مطلب را بهتر ادا می کنند ، زیرا مهندسان شهرسازی با استفاده از دانش و تخصص خود به برنامه ریزی و همچنین تولید نقشه و طراحی یک شهر می پردازند. وظیفه فارغ التحصیلان این رشته این است که بتوانند با بررسی و مطالعه مسائلی همچون حوزه های اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر شهر ، برنامه ای جامع و کارآمد را برای آن ارائه دهند و همچنین بتوانند در زمینه زیباسازی شهر ، حضور موثری داشته باشند.

امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و شهرسازی ، حضور متخصصان این رشته در امر توسعه شهری بسیار حائز اهمیت است.

گرایش ها و دروس تخصصی رشته مهندسی شهرسازی

رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی در گروه علوم ریاضی و فنی قرار دارد اما جالب است بدانید که همین رشته در گرایش های خود در مقطع کارشناسی ارشد ، زیر گروه هنر می باشد. مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد دارای چهار گرایش برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی منطقه ای ، مدیریت شهری و طراحی شهری می باشد.

در مقطع دکتری نیز رشته شهرسازی غالبا با یک نام واحد “شهرسازی” شناخته می شود ، هرچند که برخی از دانشگاه ها به صورت مجزا گرایش هایی را برای مقطع دکتری شهرسازی تعریف کرده اند. گرایش هایی مانند شهرسازی اسلامی ، طراحی شهری ، برنامه ریزی شهری و… را می توان شاخه های دکتری این رشته دانست که بیشتر به دانشگاه پذیرنده آن در داخل و خارج از کشور بستگی دارد. دروس تخصصی مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی به صورت زیر می باشند.

دروس تخصصی رشته مهندسی شهرسازی
برنامه ریزی منطقه ایمبانی و روش های طراحی شهری
برنامه ریزی بافت های فرسوده و تاریخیروش تحقیق در شهرسازی
کارگاه شهرسازیمبانی برنامه ریزی شبکه حمل و نقل درون شهری
شناخت و تحلیل فضای شهریمبانی طراحی شبکه حمل و نقل درون شهری
تاریخ شهر و شهرسازی در جهانمسکن
تاریخ شهرهای ایرانی – اسلامیتاسیسات و زیرساخت های شهری
مبانی و روش های برنامه ریزی شهریمدل های کمی در شهرسازی

توانایی های مورد نیاز رشته مهندسی شهرسازی

از جمله توانایی های یک مهندس شهرسازی ، داشتن خلاقیت و نوآوری در طراحی می باشد. در بسیاری از مشاغل ، خلاقیت یک اصل مهم به حساب می آید. از آن جایی که طراحی عضو جدا نشدنی این رشته می باشد ، بنابراین دانشجویان می بایست دارای دید هندسی و توانایی درک فضا باشند تا بتوانند نقشه هایی را که در ذهنشان نقش بسته است ، به صورت دو بعدی و سه بعدی ارائه دهند.

همچنین دروس ریاضی و آمار از جمله دروس مهم و اساسی مهندسی شهرسازی محسوب می شوند ، چرا که در تحلیل و جمع آوری اطلاعات مربوط به تحقیقات در این رشته ، نیازمند دو درس مذکور می باشد. مهندسان شهرسازی همچنین باید از قدرت تحلیل و مدیریت بالایی برخوردار باشند. داشتن اطلاعاتی در زمنیه روانشناسی رنگ ها ، جامعه شناسی و تسلط بر زبان انگلیسی می تواند فارغ التحصیلان این رشته را در حوزه فعالیتشان ، موفق تر کند.

نرم افزار های لازم در رشته مهندسی شهرسازی

امروزه یادگیری نرم افزار ها در رشته های مختلف تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از ابزارهای مهم رشته های مهندسی به شمار می آیند.

رشته مهندسی شهرسازی هم از این قاعده مستثنی نیست و فراگیری نرم افزارهای تخصصی آن می تواند تاثیر بسیار مثبتی در آینده شغلی شما و موفقیتتان داشته باشد. یادگیری این نرم افزارها می تواند شما را در رسیدن به یک شغل مناسب و درآمد بالا در رشته تخصصی خود کمک کند چراکه بسیاری از کارفرمایان توجه ویژه ای به این مسئله دارند. در ادامه به بررسی تعدادی از نرم افزارهای کاربردی رشته مهندسی شهرسازی می پردازیم.

GeoShow3D

یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مدیریت اطلاعات جغرافیایی در محیط سه بعدی می باشد.

Revit

از جمله نرم افزارهای مهم این رشته است که برای مدل سازی و طراحی نقشه های ساختمانی به کار می رود.

Auto Cad

این نرم افزار مربوط به طراحی های دو بعدی و سه بعدی و همچنین علوم مهندسی مربوط به نقشه کشی می باشد.

CityEngine

یک نرم افزار کاربردی در زمینه تهیه مدل های سه بعدی شهری می باشد.

از نرم افزار های مهم دیگر این رشته می توان به GIS ، Civil 3D ، CityCad و… اشاره کرد که یادگیری هر یک از آن ها می تواند شرایط شغلی خوبی را برای فارغ التحصیلان این رشته به ارمغان آورد.

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته مهندسی شهرسازی

شهرسازی و شهرنشینی در کشور ما رو به گسترش است و همین مسئله می تواند یک عامل موثر در بهبود شرایط شغلی این رشته باشد اما متاسفانه بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با شهرسازی ، از کارشناسان دیگر رشته های عمران ، معماری و نقشه کشی در امور مربوطه استفاده می کنند. این افراد قطعا تخصص لازم و کافی در زمینه های توسعه شهری و مدیریت آن را نداشته و نمی توانند در حوزه های تخصصی شهری ، به خوبی نقش یک مهندس شهرسازی را ایفا کنند.

حضور در وزارتخانه راه و شهرسازی ، مراکز تحقیقاتی مسکن و شهرسازی ، بنیاد مسکن ، استانداری ها ، شرکت های عمرانی ، سازمان زیباسازی شهری و همچنین شهرداری ها می توانند از جمله موقعیت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته باشند.

مهندسان شهرسازی می توانند در زمینه هایی همچون برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید ، همکاری در پروژه های مختلف ، انجام پروژه های محوطه سازی و زیباسازی شهری فعالیت داشته باشند. فارغ التحصیلان مهندسی شهرسازی می توانند با شرکت در آزمون نظام مهندسی و کسب نمره قبولی و داشتن سوابق کاری مناسب پروانه اشتغال به کار مهندسی را دریافت نمایند تا بتوانند مجوز لازم برای فعالیت در بسیاری از بخش ها را داشته باشند و یا به طور مستقل به تاسیس یک شرکت مهندسی مشاور شهرسازی بپردازند.

از دیگر زمینه های کاری مهندسی شهرسازی حضور در دادگستری ، به منظور رسیدگی به پرونده های مرتبط با حوزه کاری این رشته می باشد. توجه داشته باشید که برای این فرصت شغلی می بایست در آزمون مربوطه شرکت کرده و با کسب نمره قبولی ، مدرک کارشناسی رسمی از دادگستری را دریافت نمایید.

لازم است به این نکته توجه کنید که آینده شغلی این رشته تا حد زیادی به تخصص و مهارت شما در کنار فراگیری نرم افزارهای مرتبط و کارآموزی در این حوزه بستگی دارد ، بنابراین به شما توصیه می کنیم که در در دوران تحصیل خود به کارآموزی و حضور در پروژه های تحقیقاتی توجه ویژه داشته باشید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی شهرسازی 

در ادامه مقاله به معرفی دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی ، می پردازیم.

  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه بوعلی همدان
  • دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه سمنان

شما می توانید برای اطلاع از لیست کامل دانشگاه هایی که رشته مهندسی شهرسازی را ارائه می دهند ، به دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی مراجعه نمایید. اگر همچنان در انتخاب رشته خود دچار تردید هستید و نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد دیگر رشته های مهندسی دارید ، می توانید برای آشنایی با بازار کار رشته مهندسی معماری ، بازار کار رشته مهندسی صنایع ، بازار کار رشته اقتصاد ، بازار کار رشته آمار و… بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور