خانه سامانه و سایت ورود به سامانه ثنا | sana.adliran.ir

ورود به سامانه ثنا | sana.adliran.ir

سامانه ثنا

ثنا مخفف کلمه ثبت نام الکترونیک است و سایت ثنا با عنوان سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی شناخته می شود. درحقیقت سایت ثنا بستری مناسب برای ارائه برخی از خدمات قوه قضاییه به صورت غیرحضوری و اینترنتی می باشد. ثبت نام در سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر است و افرادی که در این سایت ثبت نام نموده اند، می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

یکی از خدمات اصلی سامانه ثنا این است که کلیه افراد مرتبط با پرونده شکایت، می توانند برای پیگیری طرح شکوایه و همچنین ابلاغیه های ارسالی خود تنها با داشتن نام کاربری و رمز عبور شخصی، به این سایت مراجعه نمایند و به خدمات سایت دسترسی پیدا کنند.

 

لینک مستقیم ورود به سامانه ثنا

 

تمامی مراجعین دادگستری برای انجام امور خود و دریافت ابلاغیه، می توانند به سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir مراجعه کنند.

سامانه ثنا به چه منظور راه اندازی شده است؟

در گذشته ارسال ابلاغیه یا حکم قضایی به وسیله ماموران و به شکل سنتی صورت می گرفت. این روش باعث ایجاد مشکلات بسیاری می گردید که از جمله آن مفقود شدن برگه ابلاغ و یا نقض حریم شخصی افراد بود. در واقع در برخی از موارد این امکان نیز وجود داشت که آدرس محل سکونت یا محل کار فرد تغییر کرده و یا در زمانی که در منزل حضور ندارد، ابلاغیه به دیگر بستگان تحویل داده شود. به همین منظور قوه قضایه برای رفع این مشکلات، در سال 1395 اقدام به راه اندازی سامانه ثنا نمود.

به این ترتیب تمامی افراد مرتبط با پرونده، چه افراد حقیقی و چه حقوقی می توانستند با سرعت بیشتری نسبت به روند دادرسی و ارسال ابلاغیه ها مطلع گردند و همچنین از شلوغی و ازدحام غیرضروری افراد در محیط دادگستری و دادگاه ها نیز جلوگیری می گردید.

همه مراجعه کنندگان در دادگستری و مراکز قضایی، موظف به ثبت نام در سایت ثنا هستند. چرا که کلیه خدمات قضایی از طریق این سامانه به اطلاع افراد مرتبط با پرونده می رسد. همچنین برای اطلاع سریع تر از موارد ارسالی در این سامانه، ثبت نام کنندگان از طریق پیامک نیز نسبت به دریافت ابلاغیه یا سایر خدمات، مطلع می گردند.

معرفی بخش های مختلف سامانه ثنا

با وارد کردن آدرس اینترنتی سایت ثنا یا نوشتن سایت ثنا در نوار سرچ کروم، شما وارد درگاه ثبت نام الکترونیک قضایی می گردید. این سامانه همانند اکثر سایت های راه اندازی شده مثل سامانه سخا در خدمت مردم هستند و امکانات زیادی را به عموم افراد ارائه می دهند.

معرفی بخش های مختلف سامانه ثنا

شماره 1: سامانه ابلاغ الکترونیک

در صورتی که برای دریافت ابلاغیه به سایت  ثنا مراجعه نموده اید، باید بر روی عبارت “سامانه ابلاغ الکترونیک” کلیک نموده و سپس با وارد کردن اطلاعات شخصی اعم از انتخاب نوع کاربری، شماره ملی و رمز عبور وارد صفحه جدید شوید. پس از ورود به صفحه جدید از شما خواسته می شود که رمز یکبار مصرف ارسالی به شماره تلفن خود را در کادر وارد نمایید. در این جا کاربر می تواند جهت مشاهده ابلاغیه های خود وارد این بخش گردیده و نسبت به مشاهده و پرینت ابلاغیه اقدام نماید. همچنین تاریخ حضور در دادسرا نیز در ابلاغیه قید می گردد که اگر نیازی به حضور فرد نباشد، در ابلاغیه اطلاع رسانی می شود.

شماره 2: سامانه خدمات الکترونیک

در بخش سامانه خدمات الکترونیک که به سامانه عدل ایران به نشانی adliran.ir لینک می شود، مراجعه کننده می تواند به تمامی خدمات قضایی به صورت کامل دسترسی پیدا کند که شامل موارد زیر است.

  • سامانه دفاتر خدمات قضایی
  • سامانه احراز هویت برخط
  • سامانه ثبت نام الکترونیک
  • سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی
  • سامانه وکلا و کارشناسان
  • سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی
  • سامانه خودکاربری مقام قضایی
  • سامانه ثبت دارایی مسئولان
  • سامانه نوبت دهی قضایی
  • سامانه اطلاع رسانی پرونده
  • سامانه گواهی عدم سوء پیشینه
  • و…

شماره 3: راهنمای گروه بندی ابلاغیه ها

در صورتی که تعداد ابلاغیه های شخص زیاد باشد یا شخص برای پیگیری پرونده  قضایی دارای چند نماینده حقوقی باشد، می تواند از خدمات این بخش استفاده نماید. با کلیک بر روی لینک درون کادر، می توانید پی دی اف و راهنمای آن را دانلود نمایید.

شماره 4: راهنمای سلسه مراتب اشخاص حقوقی

نحوه سلسله مراتب شخص حقوقی در این بخش برای کاربران به صورت کامل توضیح داده شده است که برای دریافت پی دی اف آن می توانید از لینک مستقیم زیر کمک بگیرید.

شماره 5: پرسش های متداول

در این بخش تعدادی سوال به همراه پاسخ آن درج شده که برای راهنمایی افراد می باشد. در صورتی که افراد پاسخ سوال خود را در این قسمت پیدا نکنند، می توانند گزینه “ارتباط با ما” را لمس کرده و از طریق شماره های موجود، نسبت به طرح پرسش خود اقدام کنند.

  • رسیدگی به شکایات دفاتر خدمات: 021 – 63977
  • مرکز تماس پشتیبانی خدمات الکترونیک قضایی (پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب): 1470

شماره 6: ثبت نام شخص حقیقی

کاربران می توانند بدون نیاز به حضور در دفاتر خدمات قضایی، نسبت به ثبت نام خود به عنوان فرد حقیقی اقدام نمایند. شایان ذکر است که برای ثبت نام در سایت ثنا اسکن شناسنامه و کارت ملی و همچنین یکی از قبوض جهت مشخص کردن محل سکونت و همچنین کد پستی و پلاک مورد نیاز می باشد.

شماره 7: ثبت نام شخص حقوقی

افراد حقوقی برای نام نویسی در سامانه ثنا باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایند. متقاضیان با ورود به بخش “ثبت نام شخص حقوقی” می توانند به لیست دفاتر خدمات قضایی دسترسی داشته باشند.

شماره 8: تغییر اطلاعات

در صورتی که پس از ثبت نام در سایت ثنا، آدرس محل سکونت، شماره تلفن همراه فرد یا سایر موارد تغییر نمود، فرد می تواند نسبت به ویرایش اطلاعات خود به صورت غیرحضوری اقدام نماید.

شماره 9 و 10: رمز

کلیه خدمات مربوط به بازیابی رمز عبور و یا تغییر رمز ثنا به صورت اینترنتی و غیرحضوری امکان پذیر است.

شماره 11: ثبت نام برخط

از جمله مواردی که سایت ثنا در اختیار کاربران خود قرار می دهد، احراز هویت به صورت غیر حضوری می باشد. در واقع از سال 1399 علاوه بر ثبت نام، احراز هویت نیز به امکانات سامانه ثنا افزوده گردید.

نحوه ورود به سامانه ثنا

تمامی مراجعین به دادگستری، برای مشاهده رای دادگاه، ابلاغیه های الکترونیکی جدید و سایر موارد، باید به سامانه ثنا مراجعه نمایند. برای ورود به سامانه، باید آدرس الکترونیکی سایت ثنا را در مرورگر خود وارد نمایید. در ادامه مراحل ثبت نام را ذکر کرده ایم.

نحوه ورود به سامانه ثنا شخص حقیقی

اگر به عنوان شخص حقیقی وارد سامانه ثنا می شوید، اطلاعاتی اعم از شماره ملی، سریال شناسنامه و تاریخ تولد لازم است.

  • ورود به سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir و کلیک بر روی گزینه “ثبت نام بر خط”مرحله یک ورود به سامانه ثنا شخص حقیقی
  • وارد نمودن اطلاعات خواسته شده اعم از شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی و در پایان کلیک بر روی نوار سبز رنگ “ادامه”

مرحله دو ورود به سامانه ثنا شخص حقیقی

  • مطالعه قوانین و کلیک بر روی گزینه “تایید”
  • پر کردن اطلاعات خواسته شده به صورت کامل و لمس عبارت “مرحله بعد”
  • انتخاب یکی از کارگزاری های ارائه شده و تکمیل مراحل احراز هویت و فشردن دکمه “پرداخت هزینه”

نکته 1: مرحله احراز هویت مستلزم پرداخت هزینه است.

نکته 2: در هنگام احراز هویت مجازی، باید دوربین برای ثبت چهره فرد موجود باشد.

نحوه ورود به سامانه ثنا شخص حقوقی

ورود به سامانه ثنا به عنوان شخص حقوقی با نحوه ورود به عنوان شخص حقیقی متفاوت است. برای ورود به این سامانه به عنوان شخص حقوقی، باید حضوری به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید که در ادامه، نحوه پیدا کردن آدرس آن ها را توضیح داده ایم.

  • ورود به سامانه ثنا به نشانی sana.adliran.ir و کلیک بر روی گزینه “ثبت نام شخص حقوقی”

مرحله اول ورود به سامانه ثنا شخص حقوقی

  • برای ثبت نام اشخاص حقوقی باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند که آدرس آن ها در سامانه ثنا وجود دارد. برای پیدا کردن دفتر مورد نظر، بر روی عبارت “لیست دفاتر خدمات قضایی” کلیک نمایید.

مرحله دوم ورود به سامانه ثنا شخص حقوقی

  • استان، شهرستان، کد دفتر و نام آن را وارد کرده و در نهایت کلید “جستجوی دفتر خدمات” بفشارید.

مرحله سوم ورود به سامانه ثنا شخص حقوقی

  • آدرس دفتر مورد نظر خود را یادداشت کرده و برای ثبت نام به آن مراجعه نمایید.

امکانات سامانه ثنا

همانطور که در بالا نیز به این موضوع اشاره داشتیم، در گذشته برای پیگیری پرونده نیاز به حضور افراد به صورت مراجعه حضوری انجام می شد. این در حالی بود که اغلب افراد برای طرح شکوایه یا پیگیری روند دادگاه، باید راه های طولانی ای را طی می نمودند و این می توانست برای آن ها مشکلات عدیده ای را پدید بیاورد. سایت ثنا یکی از خدمات مهم دستگاه قضاییه بود تا افراد در هر شهر و روستایی که هستند، بتوانند براحتی طرح شکوایه نمایند و یا از ابلاغیه های خود مطلع گردند. از دیگر مزایا سایت ثنا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کاهش هزینه مراجعین و دستگاه قضایی
  • ارائه خدمات به صورت شبانه روزی و مجازی
  • افزایش سرعت روند پیگیری و رسیدگی به پرونده های قضایی
  • جلوگیری از مفقود شدن ابلاغیه ها و حفظ حریم شخصی افراد
  • صرفه جویی در هزینه و زمان مراجعین
  • جلوگیری از ازدحام و شلوغی دستگاه های قضایی
  • صرفه جویی در مصرف کاغذ و ارسال ابلاغیه به صورت الکترونیکی

 

سوالات متداول

1- آدرس سامانه ثنا چیست؟

کاربران برای ورود به سامانه ثنا باید به آدرس sana.adliran.ir مراجعه کنند.

2- برای ثبت نام در سامانه ثنا به چه اطلاعاتی نیاز است؟

اشخاص حقیقی باید کد ملی، سریال شناسنامه و تاریخ تولد خود را وارد کنند.

3- امکانات سایت ثنا چیست؟

دریافت ابلاغیه، پیگیری روند دادگاه، اعلام رای دادگاه و سایر موارد از طریق این سایت قابل مشاهده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره