خانه سامانه و سایت ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت | isid.research.ac.ir

ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت | isid.research.ac.ir

لینک مستقیم ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت
ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

علم سنجی، دانش اندازه گیری و تحلیل داده های علمی می باشد که به سنجش تولیدات علمی پژوهشگران و محققین دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی در سطوح مختلف می پردازد. شاخص های علم سنجی با روش های کمی و کیفی، برونداد علمی پژوهشگران را ارزیابی می کنند و آن ها را تحت رتبه بندی مشخص و استانداردی طبقه بندی می نمایند.

وجود یک مرجع رسمی و معتبر علم سنجی با قابلیت نمایش به روز شاخص ها و رتبه بندی ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باعث شده تا افراد بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به اطلاعات لازم در رابطه با سطح علمی و پژوهشی اعضای رسمی و غیر رسمی هیات علمی دانشگاه ها دست پیدا کنند و به این ترتیب عملکرد آن ها مورد بررسی قرار بگیرد.

لینک مستقیم ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

isid.research.ac.ir

سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت به آدرس isid.research.ac.ir مرجع رسمی و قانونی رتبه بندی اعضای هیات علمی این وزارتخانه بر اساس شاخص های معتبر و جهانی است.

معرفی سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت به آدرس isid.research.ac.ir در سال 94 با هدف اطلاع رسانی سوابق علمی و پژوهشی اعضای رسمی و غیر رسمی هیات علمی این وزارتخانه و تحت پوشش مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت راه اندازی شد که در ادامه بخش های مختلف آن را شرح داده ایم.

معرفی سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

  1. شماره یک: با کلیک بر روی بخش “ورود به سامانه” کارشناسان و اعضای هیات علمی می توانند وارد پرتال شخصی خود در سایت علم سنجی شوند.
  2. شماره دو: از طریق تکمیل نمودن کادرهای موجود در قسمت بالا و سپس فشردن دکمه “جستجو”، اسامی اساتید و اعضای هیات علمی به علاوه رتبه بندی آن ها نمایش داده می شود.

البته لازم به ذکر است که رتبه بندی افراد در این سامانه بر اساس معیارهای مشخصی صورت می پذیرد که به آن ها شاخص های علم سنجی گفته می شود. این شاخص ها عبارت اند از:

  • تعداد مقالات نمایه شده هر عضو هیات علمی در بانک اطلاعاتی Scopus (اسکوپوس)
  • تعداد کل استنادات دریافت شده این مقالات در Scopus
  • میانگین استناد به ازای هر مقاله
  • شاخص H-Index بدون خود استنادی نویسندگان که ملاکی قابل استناد برای ارزیابی عملکرد علمی پژوهشگران که میزان تأثیر گذاری آن ها در پیشبرد را علم نشان می دهد، به شمار می رود و در حال حاضر به عنوان بهترین معیار ارزیابی علمی افراد شناخته می شود.
  • G-Index و M-Index بر اساس بانک اطلاعاتی اسکوپوس، G-Index شاخصی برای برجسته کردن مقالات پر استناد است و M-Index هم شاخصی با هدف مقایسه عملکرد علمی دانشمندان در مراحل مختلف دوره فعالیت آن ها می باشد.

این شاخص ها و به طور کلی اطلاعات اعضای سامانه به طور خودکار حداقل هر 21 روز یک بار به روز می شوند که این زمان بر اساس مقدار شاخص H-Index فرد از 1 تا 21 روز در نوسان می باشد. شاخص امتیاز بندی مورد قبول برای سامانه ISID بانک اطلاعاتی Scopus می باشد و اطلاعات اعضای هیات علمی صرفا بر اساس سابقه آن ها در این مرجع معتبر سنجیده می شود. این افراد پس از بروزرسانی های اخیر می توانند تعداد مقالات خود در Pubmed، Google scholar، ISI و سایر بانک های اطلاعاتی را نیز اطلاع رسانی کنند.

پوشش سامانه علم سنجی وزارت بهداشت در حال حاضر به اعضای هیات علمی رسمی، آزمایشی، طرح نیروی انسانی، ضریب k و تعهدات دانشگاه ها، سازمان ها و موسسات دولتی اختصاص دارد و شامل اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز غیر دولتی و پژوهشگران غیر هیات علمی نمی شود. همچنین این پوشش شامل افراد شاغل و بازنشسته و پژوهشگران 1 % پر استناد برتر ESI در هر رشته، مقطع تحصیلی و رتبه علمی نیز می گردد.

نحوه استفاده از سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت

استفاده از این سامانه و نحوه جستجو در آن بسیار آسان است و با چند ترفند ساده می توانید به اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با سابقه علمی و پژوهشی اعضای آن دسترسی پیدا کنید. با ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت به آدرس isid.research.ac.ir، یک رده بندی کلی کشوری و چندین باکس قابل جستجو برای شما به نمایش درمی آید که می توانید با اعمال فیلترهای گوناگون و در نهایت کلیک بر روی گزینه “جستجو” به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید. همچنین از طریق گزینه های موجود در این صفحه می توانید نسبت به انتخاب مرکز آموزشی و یا عضو هیات علمی مدنظر خود اقدام نمایید.

دو نکته مهم

  1. انتخاب مرکز آموزشی با بهره گیری از فیلترهای نام دانشگاه، دانشکده، گروه آموزشی، بیمارستان، پژوهشگاه، پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی انجام می شود.
  2. انتخاب اعضای هیات علمی با استفاده از فیلترهای نام، رتبه علمی، هیات علمی، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، سرگروه آموزشی و سرگروه رشته ای صورت می پذیرد.

مرحله اول ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت

در لیست کلی اعضای هیات علمی می توان رتبه بندی آن ها را مشاهده کرد. اطلاعات ارائه شده در این فهرست شامل نام اعضا، دانشگاه محل تدریس، رتبه علمی، رشته و مدرک تحصیلی، تعداد مقالات، استنادات، میزان خود استنادی، H-Index، G-Index و استناد بازای مقاله های آن ها می باشد. به علاوه می توان این فهرست را بر اساس مقالات 3 بانک معتبر اطلاعاتی Scopus، Google Scholar و Pubmed نیز مرتب کرد و استنادات موجود را حذف یا لحاظ نمود. اعضای حاضر در این لیست بر اساس شاغل یا بازنشسته بودن و یا قرار گیری در لیست پژوهشگران 1 % پر استناد برتر ESI نیز طبقه بندی می شوند.

مرحله دوم ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت

با جستجوی نام افراد از طریق لیست اعضای هیات علمی دانشگاه ها یا به صورت جستجوی مستقیم وارد صفحه شخصی او شوید و به اطلاعات بسیط و گسترده ای در رابطه با شخص و عملکرد او دسترسی پیدا کنید. اطلاعاتی که می توان از طریق این صفحه به دست آورد عبارت اند از:

  1. اطلاعات شخصی به دو زبان فارسی و انگلیسی
  2. لینک دسترسی به پورتال اعضا در بانک های اطلاعاتی Scopus ،Google scholar ،ORCID ،CV و…
  3. تعداد مقالات اسکوپوس بر حسب تاریخ انتشار
  4. خلاصه عملکرد مقالات اسکوپوس
  5. خلاصه عملکرد طرح های پژوهشی
  6. خلاصه عملکرد پایان نامه ها
  7. روند مقالات Scopus ،Google scholar ،Pubmed و…
  8. زمینه های پژوهشی
  9. همکاری های بین المللی
  10. نویسندگان همکار

مرحله سوم ورود به سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت

سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت دسترسی وسیعی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با جستجوی آزاد در آن بتوانند به اطلاعات گسترده ای پیرامون اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی دولتی دست پیدا کنند. علاوه بر این، بسیاری از این سامانه به عنوان یک مرجع معتبر جهت سنجش سطح کیفی اساتید دانشگاهی و موسسات پژوهشی نیز استفاده می کنند. ISID یک مرجع رسمی پژوهش محور است که متقاضیان حضور و ارتقا در لیست رتبه بندی آن باید از شرایط به خصوصی در اکثر زمینه های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی برخوردار باشند.

 

سوالات متداول

1- سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت با چه هدفی راه اندازی شده است؟

سامانه isid.research.ac.ir با هدف اطلاع رسانی سوابق علمی و پژوهشی اعضای رسمی و غیر رسمی هیات علمی این وزارتخانه طراحی شده است.

2- رتبه بندی افراد در سامانه ISID بر چه اساسی انجام شده است؟

رتبه بندی افراد در این سامانه بر اساس شاخص های علم سنجی صورت می پذیرد که به این شاخص ها در متن مقاله اشاره شده است.

3- شاخص های رتبه بندی سایت علم سنجی اعضای هیأت علمی وزارت بهداشت بر اساس کدام بانک اطلاعاتی تنظیم شده اند؟

شاخص های رتبه بندی این سامانه بر اساس بانک اطلاعاتی Scopus تهیه و تنظیم شده اند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره