خانه مدارس ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین | edu.medu.ir

ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین | edu.medu.ir

راهنمای ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین
ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین

سامانه فارغ التحصیلی امین از شهریور ماه سال تحصیلی 94 – 95 راه اندازی شد تا به واسطه آن امکاناتی پیرامون فرآیند فارغ التحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ارائه گردد.  ثبت اطلاعات دانش آموزان در سامانه مذکور برای دریافت مدرک تاییدیه تحصیلی الزامی بوده. بنابراین، در صورتی که اطلاعات دانش آموزان در این سامانه ثبت نشود، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. علاوه بر این مدیران و معاونین اجرایی مدارس می توانند با ورود به حساب کاربری خود در این سامانه ، از خدمات آن بهره مند شده و نسبت به صدور گواهی فارغ التحصیلی دانش آموزان خود و یا پیگیری سایر امور مربوطه اقدام نمایند.

صدور گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه و پیش دانشگاهی از جمله خدمات سامانه امین به نشانی edu.medu.ir می باشد.

خدمات سامانه فارغ التحصیلی امین

مهم ترین امکانی که از طریق سامانه امین در اختیار کاربران قرار می گیرد ، صدور مدارک فارغ التحصیلی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی می باشد. پس از کنترل و تایید اطلاعات فارغ التحصیلان توسط کارشناسان مربوطه ، مدارک فارغ التحصیلی آن ها صادر می شود. دیگر امکاناتی که از طریق این سامانه ارائه می گردند ، عبارت اند از:

انواع خدمات سامانه امین
مدیریت فرآیند فارغ التحصیلی در سطح مدرسه ، منطقه ، استان و ستاد
نگهداری از سوابق عملیات انجام شده در سامانه
صدور دفتر فارغ التحصیلان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی
گزارش خطاها بر اساس نوع خطا
دریافت اطلاعات سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان از مدرسه
صدور تاییدیه تحصیلی
ویرایش مشخصات ، اطلاعات و سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان
انجام کنترل های متعدد روی اطلاعات واصله و تشخیص مغایرت آن ها با امتحانات نهایی
اتوماسیون اداری فرآیند تایید اطلاعات و سوابق تحصیلی

سامانه امین تمامی مشخصات و سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان را نگهداری نموده و مطابق با آن ، تاییدیه تحصیلی را به منظور ارائه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به مراکز پیشخوان دولت ارسال می کند. شایان ذکر است که اطلاعات فارغ التحصیلان بر اساس آخرین تغییرات آن ها به صورت منظم به سامانه کنکور ارسال شده تا برای تاثیر در آزمون سراسری به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شوند.

راهنمای ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین

در این بخش از مقاله می خواهیم به نحوه پیگیری روند فارغ التحصیلی دانش آموزان از طریق سامانه فارغ التحصیلی امین به نشانی edu.medu.ir بپردازیم. توجه داشته باشید که مراحل مقدماتی عملیات فارغ التحصیلی از طریق سیستم دانا انجام شده و پس از آن می توانید مطابق با راهنمای زیر ، اقدامات لازم که شامل دو مرحله “قبل از تایید اولیه منطقه” و “بعد از تایید اولیه منطقه “ می باشد را تکمیل نمایید.

مرحله قبل از تایید اولیه منطقه

  • ابتدا وارد سامانه امین به آدرس edu.medu.ir شوید و نام کاربری و رمز عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید. نام کاربری شامل حرف s کوچک انگلیسی و کد مدرسه است و رمز عبور را نیز می توانید از مدرسه دریافت نمایید. پس از وارد نمودن اطلاعات ، روی عبارت “ورود به سامانه” کلیک کنید.
  • پس از انجام عملیات مقدماتی از طریق سیستم دانا ، فایل فارغ التحصیلان را از این سیستم دریافت کنید. حال از میان گزینه های موجود در منوی “عملیات اصلی” ، گزینه “ارسال فایل از مدرسه به سامانه” ار انتخاب نمایید.
  • روی عبارت “choose file” کلیک نموده و فایل دریافتی از سامانه دانا را در سامانه بارگذاری کنید و پس از ارسال فایل لازم است کلید “ذخیره” را بفشارید.
  • از طریق بخش “عملیات اصلی” و با استفاده از گزینه “مشاهده اطلاعات دانش آموزی” ، اطلاعات دانش آموز را به منظور کسب اطمینان از صحت و کامل بودن آن با دقت مورد بررسی قرار دهید.
  • در این مرحله تمامی اطلاعات فارغ التحصیلی دانش آموزان نمایش داده می شود. در صورت نیاز و با توجه به وضعیت و شرایط دانش آموز می توانید نام او را از لیست فارغ التحصیلان خارج نموده و یا حذف کنید. امکان مشاهده کارنامه دانش آموزان نیز از طریق کلیک روی آیکون موجود در ستون کارنامه امکان پذیر است.
  • حال می توانید با مراجعه به بخش “گزارش ها” ، گزینه “گزارش 290” که همان فرم پیش نویس معرفی دانش آموزان برای صدور گواهی نامه می باشد را مشاهده کنید.
  • پس از اطمینان از صحت اطلاعات ، به گزینه “وضعیت فارغ التحصیلی” همان بخش مراجعه نموده و تیک مربوط به “تایید اولیه مدرسه” را فعال کنید. در نهایت با کلیک روی عبارت “ذخیره” ، صحت اطلاعات دانش آموزان تایید می گردد.
  • برای این که نام و نام خانوادگی مسئولین مدرسه در قسمت پایین فرم ها و مدارک ثبت شوند لازم است از منوی “عملیات اصلی” ، گزینه “مسئولین مدرسه” را انتخاب کنید و پس از درج اطلاعات مورد درخواست ، کلید “ذخیره” را بفشارید.

مرحله بعد از تایید اولیه منطقه

  • پس از این که عملیات فارغ التحصیلی دانش آموز پس از کنترل و بررسی های لازم مورد تایید واقع شد ، تیک گزینه “تایید منطقه” در بخش “وضعیت فارغ التحصیلی” فعال می گردد و عبارت “تمام شده” در ستون “آخرین وضعیت فارغ التحصیلی” درج می شود.
  • در این مرحله لازم است مجددا به بخش “گزارش ها” مراجعه نموده و این بار گزینه “فرم 291/1” را انتخاب کنید.
  • در صورت اطمینان از صحت اطلاعات و کامل بودن لیست ، با مراجعه به بخش “وضعیت فارغ التحصیلی” ، تیک گزینه “ذخیره” در ستون “تایید نهایی مدرسه” را فعال نمایید.

با فشردن کلید “ذخیره” ، عملیات ثبت نهایی اطلاعات دانش آموز انجام شده و درخواست صدور گواهینامه و مدرک تحصیلی وی از اداره آموزش و پرورش منطقه ثبت می گردد. در صورتی که این مرکز مجوزهای لازم را صادر نماید ، امکان مشاهده و چاپ آن از طریق بخش “گزارش ها” و تحت عناوین “جلد دفتر فارغ التحصیلی” و “صدور گواهی موقت” فراهم خواهد شد. چنانچه هر گونه مغایرتی در رابطه با اطلاعات شخصی ، تحصیلی و نمرات نهایی مشاهده شود ، گواهی فارغ التحصیلی دانش آموز صادر نشده و جزئیات آن از طریق گزینه “گزارش های کنترلی – مغایرت فاینال” سامانه امین در اختیار معاونین اجرایی مدارس قرار خواهد گرفت.

خروج و حذف دانش آموز از سامانه فارغ التحصیلی امین

برای خارج شدن دانش آموزان از این سامانه، می بایست بر روی گزینه “خروج از فارغ التحصیلی” کلیک نمایید که این کار فقط از طریق کاربر مدرسه انجام می گیرد اما در چه صورتی این امکان وجود دارد؟ در ادامه شرایط لازم برای حذف دانش آموزان را ذکر کرده ایم.

1- وضعیت دانش آموز مخالف با در حال بررسی باشد.

2-تایید نهایی مدرسه فعال نشده باشد.

3-اطلاعات دانش آموز به پایگاه اطلاعاتی ارسال نشده باشد.

 

سوالات متداول

1- جهت ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین باید به چه سایتی مراجعه کرد؟

کاربران برای ورود به سامانه امین آموزش و پرورش باید به نشانی اینترنتی edu.medu.ir مراجعه نمایند.

2- برای ورود به سامانه امین، دانش آموزان به چه اطلاعاتی نیاز دارند؟

برای ورود به سامانه فارغ التحصیلی امین، دانش آموزان باید به نام کاربری و رمزعبور دسترسی داشته باشند.

3- گزارش 290 در سامانه فارغ التحصیلی امین چیست؟

این گزارش همان فرم پیش نویس معرفی دانش آموزان برای صدور گواهینامه است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس