خانه مشاوره تحصیلی شرایط و مراحل تاسیس پیش دبستانی و مهد کودک

شرایط و مراحل تاسیس پیش دبستانی و مهد کودک

شرایط و نحوه تاسیس پیش دبستانی و مهد کودک
شرایط و مراحل تاسیس پیش دبستانی و مهد کودک
اهمیت و توجه ویژه دین مبین اسلام به کودک و پرورش وی در سنین­ کودکی بر هیچ مسلمانی پوشیده نیست. همچنین در کنار اهمیت ویژه دین ­اسلام به کودک زیر هفت سال، در علوم و تحقیقات امروزی نیز رشد همه­ جانبه و یک پارچه کودکان مورد توجه قرار گرفته است.

بالفعل، والدین اولین مسئولانی هستند که وظیفه محافظت و مراقبت از کودکان، تامین نیازهای ضروری آنان و ایجاد محیط خانوادگی مناسب برای رشد بهینه کودکان را بر عهده دارند، اما نیاز جامعه امروزی به مهد کودک و پرورش ­کودکان در چنین مکان­ هایی را نیز نمی ­توان انکارکرد. با توجه به این که مهد کودک محلی برای رشد فکری و روانی و همچنین محلی برای ارتقا مهارت های اجتماعی کودکان می باشد، قوانین و مقررات بسیار سختی برای اخذ مجوز مهد کودک تنظیم شده است تا این مهم در بهترین شرایط و تحت نظر اصلح ترین افراد به وقوع بپیوندد. در این مقاله به بررسی شرایط و مراحل تاسیس مهد کودک و اخذ مجوز مربوط به آن خواهیم پرداخت.

مراحل اخذ مجوز مهد کودک برای کلیه متقاضیانی که تمایل به فعالیت در این حوزه دارند، از سوی سازمان ها و نهادهای مربوطه از جمله بهزیستی انجام می شود.

شرایط تاسیس پیش دبستانی و مهد کودک

شرایط اخذ مجوز مهد کودک برای موسس و مسئول فنی آن شامل یک سری شرایط عمومی و تعدادی شرایط اختصاصی می باشند. این شرایط عبارت اند از:

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی کشور
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • عدم اعتیاد به موادمخدر
  • داشتن تاییدیه صلاحیت فردی حراست
  • داشتن مدرک پایان خدمت برای آقایان
  • برخورداری از سلامت جسم و روان به تایید روان پزشک معتمد سازمان
  • داشتن تائیدیه گزینش برای انتخاب اصلح

شرایط اختصاصی

  • داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و یا بالاتر یا مدرک­ کاردانی برای تاسیس روستا مهدها
  • حضور در دوره­ های آموزشی مطابق با دستورالعمل آموزشی
  • چنانچه موسس مهد کودک آقا باشد باید مسئول فنی که به سازمان بهزیستی معرفی می کند، خانم باشد.
  • داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر برای مسئول فنی در رشته­ های پیش دبستانی، روانشناسی، علوم تربیتی، مددکاری اجتماعی، مشاوره و راهنمایی، مدیریت­ آموزشی و آموزش ابتدایی و کودک یاری، علوم قرآنی، الهیات و یا داشتن 300 ساعت کارورزی در مهد کودک ها

مراحل تاسیس پیش­ دبستانی و مهد کودک

به طور قطع راه اندازی هر کار جدیدی، مشکلات زیادی را در بر خواهد داشت. اما می توان با کسب اطلاعات کافی در زمینه مورد نظر، مسیر دستیابی به تاسیس و اخذ مجوز مهد کودک را هموارتر ساخت. لذا در این مطلب 5 گام اساسی برای تاسیس و اخذ مجوز مهد کودک یا پیش دبستانی را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب الگو

مهد کودک‌‌ ها بر اساس محیط و کارکرد‌‌ خود الگوهای متفاوتی دارند. بنابراین بهتر است پیش‌ از اقدام به تأسیس مهد کودک‌، مطمئن شوید که از انواع مهد کودک ها و شرایط و ویژگی‌ های­ آن ها اطلاعات کافی را دارید. هم اکنون به شرح چند مورد از این الگوها می­ پردازیم:

  • مهد کودک دو زبانه: در این نوع مهد کودک ها، هرگونه زبان خارجه که می تواند انگلیسی یا هر زبان دیگری باشد، به کودکان آموزش داده می شود.
  • روستا مهد: این نوع مهد کودک با نظارت سازمان‌ بهزیستی کشور توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی و با همکاری شورای اسلامی، در روستاها تأسیس می‌شود و مسئولیت آن، مراقبت و آموزش کودکان روستایی سه تا شش سال است.
  • مهد قرآنی: در این نوع مهد کودک ها، کودکان تحت آموزه های دینی و قرآنی قرار می گیرند.
  • مهد مساجد: مهد کودکی است که با استفاده از امکانات و فضای فیزیکی مساجد، برای ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به کودکان منطقه و نمازگزاران تاسیس می گردد.
  • آدینه مهد: مهد کودکی است که در روزهای جمعه از ساعت 10 لغایت 14 جهت ارائه خدمات به کودکانی که والدین آن ها در نماز جمعه حضور دارند، تشکیل می گردد.

آموزش

لازم است بدانید که به عنوان یک فرد موسس مهد کودک یا پیش دبستانی، می بایست دوره آموزشی مربوطه را گذرانده و مدرک آن را اخذ نمایید. چرا که در غیر این­ صورت، موافقت ‌نامه‌ اصولی و پروانه فعالیت به شما تعلق نگرفته و از ادامه روند تاسیس باز خواهید ماند. فراگیری آموزش ­های لازم در این زمینه، لازم و بسیار کارگشا خواهد بود.

به علاوه اگر آقا هستید، نیاز به یک خانم همراه جهت فراگرفتن آموزش­ های لازم برای بر پذیرفتن مسئولیت فنی مهد کودک و اخذ مدرک این دوره را دارید، چرا که مدرک مسئول فنی مهد کودک فقط به بانوان اعطا می گردد.

موافقت­ نامه

پس از فراگیری آموزش­ های لازم و اخذ مدرک مربوطه، برای اخذ مجوز باید درصدد کسب موافقت ‌نامه‌ اصولی تاسیس مهد کودک برآیید. “موافقت ‌نامه‌ اصولی تاسیس مهد کودک” در واقع موافقت ‌نامه ‌ای‌ یک ساله است که توسط کمیسیون ماده ۲۶ استان صادر می‌شود و در آن طبق دستور العمل عمومی، یک سری مسائل و مراحل پیش‌بینی شده است که شما باید با گذراندن تمام و کمال آن‌ ها در همان فرصت یک ساله، نسبت به آماده ‌سازی پیش‌ نیازهای تاسیس مهد کودک اقدام نمایید.

پیش‌نیازها شامل تعیین ساختمان مهد کودک، آماده‌سازی نیروی انسانی مورد نیاز جهت تاسیس مهد کودک و اخذ مجوزها و تائیدیه‌های لازم قبل از پایان فرصت یک‌ساله می‌شوند. به عبارتی این موافقت نامه، مراحلی را پیش­روی متقاضیان قرار داده که باید در طول یک سال طی شود . از جمله این مراحل می توان به تهیه­ ساختمان مهد کودک ، آماده ­کردن پرسنل و دریافت مجوزهای لازم اشاره کرد.

این فرصت یک ساله یک بار و به مدت شش ماه قابل تمدید خواهد بود.

پروانه فعالیت

در صورت آماده ­سازی ساختمان، تجهیزات و پرسنل و تمام مواردی که در هنگام اخذ موافقت نامه اصولی پیش ­بینی شده بود، پروانه فعالیت شما صادر می­ شود که به معنی آغاز فعالیت مهد کودک دلخواه شما خواهد بود.

باید به این نکته توجه کرد که این مجوز تنها برای زمان سه سال صادر می گردد و پس از آن متقاضی باید نسبت به تمدید مجوز اقدام کند.

تبلیغات

در این مرحله شما باید توانایی جلب اعتماد والدین را کسب کنید؛ چرا که والدین باید نسبت به این که مهد کودک شما انتخاب خوبی در جهت مراقبت و آموزش کودکان آن ها است، اطمینان حاصل کنند.

با توجه به این که بخش عمده شخصیت و مهارت های کودکان در این محیط شکل می گیرد؛ لذا باید با به کارگیری بهترین متد روانشناسی، بازی های فکری و به طور کلی بازی ها و آموزش ­های استاندارد در شکوفا شدن استعداد و توانایی­ های کودکان کوشید. این امر به خودی خود باعث جلب اعتماد والدین و بالا رفتن رتبه مهد کودک می­ شود که در نهایت با سود دهی بیشتری برای موسس، همراه خواهد بود.

سوالات متداول

1- شرایط اصلی اخذ مجوز مهدکودک چیست؟

تابعیت جمهوری اسلامی ایران، عدم سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر از اصلی ترین شرایط مورد نیاز برای اخذ مجوز هستند.

2- هزینه لازم برای تاسیس مهدکودک چقدر است؟

هزینه لازم برای این کار، بسته به شهر مورد تقاضای شما متفاوت خواهد بود.

3- اخذ مجوز تاسیس مهدکودک به فارغ التحصیلان چه رشته هایی داده می شود؟

داشتن مدرک مرتبط فقط برای مسئول فنی لازم است؛ لذا مجوز تاسیس به فارغ التحصیلان کارشناسی و بالاتر تمامی رشته ها داده می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره