خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل در سوئد

شرایط تحصیل در سوئد

شرایط تحصیل در سوئد
شرایط تحصیل در سوئد
تصمیم گیری در خصوص محل تحصیل شما در خارج از کشور می تواند از مهم ترین تصمیم هایی باشد که در کل عمرتان می گیرید. به همین خاطر باید کاملا موشکافانه جوانب کار را بررسی کنید. کشور سوئد مقصدی عالی برای کسانی است که قصد عزیمت به خارج از کشور جهت ادامه تحصیل دارند. با وجود دانشگاه های بسیار با کیفیت و رتبه بالا از نظر آموزشی ، سوئد در میان کشورهای سرآمد در آموزش عالی قرار دارد. بخش زیادی از این اعتبار به طور مشخص مدیون سیستم آموزشی مستقل این کشور می باشد که در آن میزان کمتری از زمان به تحصیل از طریق مربیان و اساتید اختصاص می یابد و بیشترین زمان به مطالعه گروهی مربوط می گردد. از همین رو تعداد افرادی که در کشور سوئد در حال تحصیل هستند هر روز در حال افزایش می باشد.

درباره کشور سوئد

کشور سوئد که از کشورهای اسکاندیناوی و در شمال اروپا واقع شده و چهارمین کشور پهناور این قاره به حساب می آید. از نظر وضعیت بهداشت ، امنیت ، رفاه و به طور کلی از نظر سطح زندگی سوئد از بهترین کشورهای جهان محسوب می گردد. پایتخت سوئد شهر استکهلم می باشد و زبان اصلی مردم این کشور سوئدی و انگلیسی است. سوئد از سمت غرب با کشور نروژ همسایه است و از شمال شرق به فنلاند چسبیده و از جنوب شرقی به دریای بالتیک ختم می گردد.

ادامه تحصیل در سوئد

کشور سوئد به دلیل شیوه خاص نظام آموزشی اش مورد توجه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان جهان قرار دارد و همیشه جز مقصد های جذاب برای ادامه تحصیل است. در این کشور شرایط خوبی برای کشف و پرورش استعداد ها فراهم است و یکی از وظایف شما در این کشور کشف و پرورش استعداد هایتان است. یکی از پایه های نظام آموزشی این کشور ایده پردازی و استفاده از خلاقیت فردی در انجام امور است و از این رو برای ایده پردازی در این کشور مورد تشویق قرار می گیرید. به همین خاطر است که سوئد از پیشتازان عرصه ابداع سیستم ها و ثبت اختراعات به شمار می رود. براساس آمارهای موجود سالیانه هزاران اختراع جهانی توسط مخترعین سوئدی به ثبت می رسد.

وضعیت تحصیل رایگان در سوئد

وضعیت تحصیل رایگان در سوئد

در سال های گذشته کشورهای سوئد ، فنلاند و نروژ جز کشورهایی بوده اند که شرایط تحصیل رایگان را برای دانشجویان داخلی و خارجی فراهم نموده اند اما در سال های اخیر با تغییراتی که در نظام آموزشی این کشور داده شده ، تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در این کشور با اخذ شهریه همراه می باشد. این مساله باعث شده که از تعداد متقاضیان تحصیل در این کشور کاسته شود و بیشتر این افراد به سمت کشور نروژ سوق پیدا کنند که تحصیل رایگان ارائه می دهد.

تحصیل بدون نیاز به مدرک زبان در کشور سوئد

کشور سوئد یکی از کشورهایی است که در ابتدای اقدام برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور الزامی به ارائه مدرک زبان نیست اما پس از اینکه پذیرش دانشگاه های این کشور را گرفتید در کنار تحصیل می توانید زیر نظر موسسات آموزش زبان این کشور و در مدت 6 ماه مدرک زبان خود را دریافت نمایید. این امر که برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند گزینه مهمی به حساب می آید باعث شده سوئد همیشه جز گزینه های مدنظر برای ادامه تحصیل باشد.

نظام آموزشی کشور سوئد

در کشور سوئد کودکان از شش سالگی تحت آموزش دوره آمادگی قرار می گیرند و از هفت سالگی بصورت رسمی دوره آموزش اجباری برای آن ها آغاز گردیده و تا 9 سال ادامه می یابد. در طی این مدت دانش آموزان علوم مختلفی از جمله علوم اجتماعی، طبیعی و ریاضیات را فرا می گیرند و زبان های سوئدی و انگلیسی را می آموزند. در طی مدت آموزش دانش آموزان بدون امتحان به سال های بالاتر می روند و فقط دو نوبت آزمون در سال های پنجم و نهم دارند که به جهت ارزیابی نظام آموزشی این کشور ، شرکت در این آزمون ها اجباری می باشد.

محدودیت سنی برای تحصیل در سوئد

بسیاری از کشورهای اروپایی برای تحصیل در دانشگاه محدودیت های سنی متفاوتی در نظر می گیرند و اگر سن شما رو به افزایش است ، اخذ پذیرش این کشورها برای شما کار آسانی نخواهد بود اما سوئد از جمله کشورهایی است که هیچگونه محدودیت سنی برای تحصیل در دانشگاه اعمال نمی کند.

وضعیت بیمه درمانی در سوئد

تمامی دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور سوئد را دارند باید تحت پوشش بیمه درمانی باشند. حتی در زمان تمدید مدت اقامت خود در این کشور داشتن بیمه درمانی الزامی می باشد. دانشجویان خارجی ساکن این کشور هر سال باید برگه تاییدیه تحصیلی از دانشگاه محل تحصیل خود را به اداره بیمه ارائه دهند در غیر این صورت از پوشش بیمه خارج خواهند شد. دانشجویان خارجی که بصورت اجباری تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرند می توانند از تمامی مزایای بیمه و درمان رایگان استفاده کنند. بیمه درمانی حدود 30 یورو در ماه برای دانشجویان خارجی هزینه خواهد داشت.

مقاطع مختلف تحصیلی در کشور سوئد

مقاطع مختلف تحصیلی در کشور سوئد
مقاطع مختلف تحصیلی در کشور سوئد

تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور سوئد

دانشجویان دوره کارشناسی باید 4 سال به تحصیل بپردازند تا مدرک این مقطع به آنها اهدا گردد. دروس در این مقطع با زبان سوئدی تدریس می شوند و برای ورود به دوره کارشناسی تسلط به زبان سوئدی از شرایط الزامی می باشد و داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل 6 از باید های پذیرش دراین دوره است. کلاس های دوره کارشناسی از ماه های ژانویه و سپتامبر آغاز می گردند. همچنین دانشجویان خارجی برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی و تحصیل خود، مجوز 10 ساعت کار دانشجویی در هفته را از طرف دولت کشور سوئد دارند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور سوئد

مقطع کارشناسی ارشد در کشور سوئد 2 سال به طول می انجامد و دانشجویان این مقطع می توانند برای تحصیل در این دوره بین زبان سوئدی و انگلیسی یکی را انتخاب نمایند. همانند دوره کارشناسی کلاس های این دوره در 2 نوبت و در ماه های ژانویه و سپتامبر آغاز می گردد. در این دوره هم داشتن مدرک آیلتس با نمره 6.5 الزامی است و در کنار تحصیل دانشجویان حق 20 ساعت کار پاره وقت برای جبران هزینه ها را دارند.

تحصیل در مقطع دکترا در کشور سوئد

دوره دکترا در دانشگاه های سوئد بین 4 تا 5 سال به طول خواهد انجامید و همانند دوره فوق لیسانس امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و سوئدی وجود دارد. شروع کلاس های دوره دکترا بستگی به تشخیص استاد راهنما دارد و هیچ زمان خاصی برای آن از سوی دانشگاه تعیین نمی گردد. دانشجویان می توانند در کنار تحصیل 30 ساعت هم کار دانشجویی انجام دهند. داشتن مدرک آیلتس 7 برای ورود به این مقطع از شرایط الزامی دانشگاه های کشور سوئد است. همچنین داشتن معدل در رده A از شرایط مورد نیاز تحصیل در این دوره است. امکان دریافت بورسیه برای کمک به هزینه های دانشجویان در این دوره فراهم است اما به شرایط مختلفی بستگی دارد. از جمله این شرایط می توان به نظر استاد راهنما و تاییدیه او ، معدل دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ، میزان تسلط بر زبان و یک سری شرایط دیگر اشاره کرد. اگر از دانشجویان گروه های مالی ، مدیریت و علوم اقتصاد هستید گذراندن دوره های GRE یا GMAT برای شما الزامی است.

تحصیل پزشکی در کشور سوئد

تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های کشور سوئد معمولا 5 سال زمان نیاز دارد. در طی این 5 سال دانشجو باید یک دوره 18 ماهه اجباری کارآموزی را در بیمارستان های وابسته به دانشگاه بگذراند. دوره پزشکی در سوئد جز طولانی ترین دوره های تحصیلی است اما پس از پایان این دوران مدرکی که توسط دانشگاه های سوئد به دانشجو اعطا می گردد از نظر اعتبار در سطح بالایی قرار دارد و در تمامی کشورهای دنیا پذیرفته می شود.

تحصیل دندان پزشکی در کشور سوئد

رشته دندان پزشکی در کشور سوئد در شاخه های ارتودنسی ، پریودنتولوژی و عملکرد آناتومی انسان آموزش داده می شود. این دوره هم مشتمل بر یک پروسه 5 ساله است که دانشجو موظف است به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل باشد. این رشته ها در دوره های جراحی دندان ، علوم پزشکی عمومی و ادوار بالینی دندان توسط دانشگاه ها برگزار می گردد. مدرک دندانپزشکی کشور سوئد هم اعتبار بالایی در سرتاسر جهان دارد.

تحصیل در رشته تکنسین دندان پزشکی کشور سوئد

دوره تکنسین دندان پزشکی در این کشور یک دوره 3 ساله است که پس از گذشت این دوران 3 ساله مدرک تحصیلی خود را دریافت می کنید. این دوره تحصیلی در آزمایشگاه های دندان پزشکی کشور سوئد به صورت تمام وقت ارائه می گردد. پس از پایان این دوره می توانید یک دوره دو ساله دندانپزشکی عمومی را بگذرانید. پس بعد از این دوره هم ملزم به گذراندن دوره های دندانپزشکی بصورت تخصصی هستید.

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی کشور سوئد

هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور سوئد
هزینه های تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور سوئد

در ابتدا زمانی که شما درخواست خود را جهت اخذ پذیرش ارائه دادید باید در هر صورت هزینه بررسی مدارک و درخواست خود را به دانشگاه مربوطه پرداخت نمایید. این هزینه نسبت به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه متفاوت خواهد بود. پس از قبول درخواست شما و موفقیت در گرفتن پذیرش دانشگاه بسته به محل تحصیل و رشته تحصیلی که انتخاب نموده اید شهریه دوره های پزشکی و دندانپزشکی متفاوت خواهد بود. اما به طور میانگین هزینه تحصیل در رشته پزشکی از 4 هزار دلار تا 10 هزار دلار ماهیانه می باشد. همچنین هزینه یک سال تحصیل در رشته دندان پزشکی در کشور سوئد بین 6 هزار دلار تا 12 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

دریافت ویزای همراه کشور سوئد

اگر متاهل می باشید یا قصد دارید یکی از اعضای خانواده خود را به سوئد ببرید باید بدانید که صدور ویزا برای همراه دانشجو در شرایطی خاص ممکن می باشد و همراه اجازه کار در کشور سوئد را نیز خواهد داشت. اعضای خانواده از نظر دولت سوئد شامل این افراد می گردد: همسر، شوهر، شریک زندگی فرد دانشجو ، شریک قانونی و یا کودکان مجرد که سن آنها زیر 18 سال است. ویزای فرد همراه به مدت ویزای خود دانشجو صادر می گردد و در صورتی که مدت زمان اعتبار ویزای دانشجو تمدید گردید ویزای همراه او هم تمدید می گردد.

شرایط کار دانشجویی در کشور سوئد

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد در کشور سوئد حق این را دارید که در حین تحصیل ، کار پاره وقت انجام دهید. طول مدت مجاز کار دانشجویی برای دانشجویان مقطع لیسانس 10 ساعت و برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس 20 ساعت است. این مدت در صورتی که دانشجوی مقطع دکترا باشید به 30 ساعت افزایش می یابد. به طور متوسط درآمد هر ساعت کار دانشجویی در کشور سوئد بین 8 تا 10 یورو می باشد که این مبلغ برای تامین هزینه های یک زندگی دانشجویی در حد متوسط در کشور سوئد کافی است و هزینه های خوراک، پوشاک، مسکن و تسهیلات مسکن مانند آب و برق را پوشش خواهد داد.

وضعیت آب و هوایی کشور سوئد

کشور سوئد از نظر تنوع آب و هوایی به 3 منطقه تقسیم می گردد. منطقه Svealand که از شهر استکهلم آغاز و تا جنوب شرقی این کشور ادامه می یابد دارای شرایط آب و هوایی ملایمی است و بارش برف در اکثر اوقات فصل زمستان در این منطقه امری عادی است. اگر قصد عزیمت به سوئد جهت تحصیل را دارید ، سکونت در شهرهای این منطقه می تواند عاقلانه باشد.

مناطق جنوبی که Greland نامیده می شود و دارای آب و هوای گرمتر و با جمعیت بیشتر است و بهترین منطقه کشور سوئد برای زندگی دانشجویی است.

و نهایتا بخش شمالی کشور سوئد که جمعیت کمتری در این مناطق زندگی می کنند و دارای آب و هوای سردتری نسبت به دیگر نقاط است و بارش برف و باران در این مناطق در اکثر فصول سال ادامه دارد. در این مناطق فصل زمستان بسیار طولانی است و در طول 24 ساعت بیشتر اوقات هوا تاریک است و طول روز بسیار کوتاه است. اگر در تدارک مقدمات جهت مهاجرت تحصیلی به سوئد هستید سعی کنید تا زمانی که مجبور نیستید این مناطق را برای زندگی انتخاب نکنید زیرا باید با دمای هوای بین 15 تا 30 درجه دست و پنجه نرم کنید!

چگونگی تقسیم بندی سال تحصیلی درکشور سوئد

هر سال تحصیلی در سوئد به دو ترم تقسیم می شود و هر ترم نیز از دو نیم ترم تشکیل می گردد. ترم اول که از ابتدای ماه سپتامبر آغاز می شود و ترم پاییز نام دارد تا اواخر دسامبر ادامه می یابد و با فرا رسیدن ماه ژانویه و شروع سال جدید ، تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی از راه می رسند و پس از پایان تعطیلات ، ترم دوم یا ترم بهار شروع می شود و از اواخر ژانویه تا ژوئن ادامه دارد. اگر در این خصوص هرگونه سوالی دارید از هرکجای کشور که هستید می توانید به صورت تلفنی با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی  ایران مشاوره  در تماس باشید.

هزینه تحصیل در سوئد

در کشور سوئد برای دانشجویانی که ملیت آنها از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد شهریه ای بابت تحصیل دریافت نمی گردد و دانشجویان فقط هزینه های ارسال درخواست و پذیرش که مجموعا حدود 100 یورو می باشد را پرداخت می نمایند. اما دانشجویانی که ملیت سایر کشور های دنیا را دارند باید بابت تحصیل در مقاطع مختلف هزینه پرداخت کنند. البته پرداخت شهریه مختص به دانشجویان دوره های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دانشجویان دوره های زبان می باشد و تحصیل در دوره دکترا برای تمامی دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی رایگان است و حتی برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مبالغی هم به دانشجویان دکترا پرداخت می گردد. به عنوان مثال شهریه یک سال تحصیل در رشته های علوم انسانی، علوم اجتماعی و حقوق در دانشگاه های سوئد حدود 9700 یورو می باشد. شهریه رشته های مهندسی نسبت به نوع رشته و دانشگاه محل تحصیل متفاوت می باشد اما می تواند تا سقف 15000 یورو در سال افزایش یابد.

هزینه های زندگی در سوئد

هزینه های زندگی در سوئد
هزینه های زندگی در سوئد

شما در هر کشوری که تحصیلاتتان را ادامه دهید علاوه بر شهریه دانشگاه هزینه های زندگی در این کشور را هم خواهید داشت که البته بالا یا پایین بودن این هزینه ها به شکل زندگی و سطح توقعات شما بستگی دارد. کشور سوئد هم از این قاعده مستثنی نیست و شیوه زندگی شما تعیین کننده میزان هزینه ها خواهد بود اما به طور متوسط بین 800 تا 1000 یورو در ماه می تواند جوابگوی یک زندگی معمول دانشجویی در کشور سوئد باشد. نیازی به توضیح نیست که هزینه زندگی در شهرهای بزرگ تر بیشتر از شهرهای کوچک است. به عنوان مثال اگر در شهر استکهلم ساکن شوید باید چیزی حدود 1200 یورو در ماه برای مخارج زندگی تان کنار بگذارید اما اگر در شهری مثل اوپسلا زندگی کنید می توانید تا حدود 950 تا 1100 یورو هم هزینه ای ماهیانه را کاهش دهید.

هزینه مسکن

یک از اساسی ترین هزینه های دانشجویان بین المللی کشور سوئد هزینه مسکن است که بخش اعظمی از مخارج ماهیانه را شامل می شود. البته هزینه مسکن بسته به اینکه در خوابگاه زندگی کنید و یا به صورت گروهی یا انفرادی خانه اجاره کنید تغییر خواهد کرد. در همین راستا هزینه اجاره محل اقامت بصورت انفرادی حدود 500 یورو در ماه است که در صورت متاهل بودن و داشتن همسر و فرزند تا 600 یورو هم افزایش می یابد. اما اگر قصد اقامت در مجتمع های دانشجویی را دارید تا ماهی 450 یورو هم می توانید هزینه مسکن را کاهش دهید.

هزینه غذا

میانگین مخارج ماهیانه غذا در سوئد حدود 200 یورو است. البته بسته به عادات غذایی شما امکان افزایش یا کاهش این مبلغ وجود دارد. البته سوپرمارکت های زنجیره ای ارزان قیمتی در کشور سوئد وجود دارد که می توانید با خرید از آن ها هزینه های خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. اگر هم قصد صرف غذا در رستوران دارید برای هر وعده غذایی باید حدودا 10 یورو هزینه کنید.

هزینه حمل و نقل

حمل و نقل عمومی یکی از بهترین و به صرفه ترین راه های جابجایی در کشور سوئد است که به خوبی در این کشور جا افتاده و حدود 40 درصد از دانشجویان این کشور از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند. بطور متوسط استفاده از وسایل نقلیه عمومی حدود 40 تا 55 یورو در ماه هزینه خواهد داشت. البته یک روش رایج دیگر برای حمل و نقل در کشور سوئد استفاده از دوچرخه است که حدود 27 درصد از دانشجویان از این روش برای جابجایی استفاده می کنند.

سایر هزینه های جانبی

در کنار هزینه های اصلی هزینه های دیگری هم در کشور سوئد خواهید داشت. به عنوان مثال برای اینترنت ماهیانه حدود 25 تا 30 یورو نیاز خواهید داشت. هزینه تسهیلات منزل مانند آب و برق تا 150 یورو در ماه هزینه دارد. خرید کتاب و سایر وسایل آموزشی و پژوهشی بطور متوسط تا 80 یورو ، فعالیت های اجتماعی و تفریحی تا 70 یورو و نهایتا بیمه درمانی حدود 30 یورو در ماه برای شما هزینه دارد.
با توجه به شرایط زندگی ، مخارج و سیستم آموزشی کشور سوئد و دیگر مطالب ارائه شده در این مقاله اگر قصد ادامه تحصیل در کشوری غیر از ایران را دارید می توانید سوئد را جز گزینه های جدی خود قرار دهید. سالیانه تعداد متقاضیان تحصیل در سوئد افزایش می یابد که دولت سوئد با بیشتر از 50 درصد آنها موافقت می کند.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی