خانه کنکور شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

شرایط ترمیم معدل در کنکور

چندین سال است که سخن از حذف تدریجی آزمون سراسری به میان آمده اما بعد از گذشت بیش از ده سال، هنوز خبری مبنی بر حذف کنکور منتشر نشده است. در راستای اجرایی شدن حذف تدریجی کنکور، پذیرش دانشجو باید بر اساس سوابق تحصیلی افراد انجام بگیرد؛ به همین دلیل است که هر ساله شاهد افزایش تاثیر معدل بر نتایج کنکور هستیم تا جایی که در سال ۱۴۰۳ میزان تاثیر سوابق تحصیلی به طور قطعی به 50 درصد تاثیر مستقیم رسیده است. به این معنی که داشتن معدل بالا در پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری تاثیر مستقیم دارد.

 

قطعا این موضوع برای دانش آموزان و داوطلبانی که معدل بالایی دارند، بسیار خوشایند است. متقاضیان کنکور سراسری 1403 که معدل نسبتا پایینی دارند و یا از معدل خود ناراضی هستند، نگران نباشند زیرا آن ها نیز می توانند با استفاده از فرصت مجددی که با عنوان ترمیم معدل در اختیارشان قرار داده می شود، در آزمون نهایی دروسی که در آن نمره خوبی کسب نکرده اند، شرکت کنند و معدل خود را ارتقا دهند. استفاده از ترمیم معدل مستلزم داشتن شرایطی نیز می باشد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

نمراتی که داوطلبان در طرح ترمیم معدل کسب می کنند، تاثیری روی معدل دیپلم آن ها نخواهد داشت و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی کنکور موثر است.

شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتایج کنکور 1403 صرفا برای دارندگان مدرک دیپلم از سال 84 به بعد اعمال می شود و این داوطلبان می بایست نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی اقدام نمایند در غیر این صورت در اعمال سوابق تحصیلی نمره صفر برای آنان در نظر گرفته می شود. این داوطلبان پس از ایجاد سابقه تحصیلی و نیز آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را از این سال به بعد کسب کرده اند، می توانند معدل خود را ترمیم کنند. طرح ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز اجرا می شود. طبق آخرین بخشنامه ای که در سال 1403 در این خصوص اعلام شده است برخلاف سال های گذشته، داوطلبان تنها یک بار مجاز به شرکت در امتحانات هستند.

  • متقاضیان می‌توانند برای ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره، دروس مورد نظر خود را صرفاً در نوبت خردادماه انتخاب و در آزمون مربوط شرکت نمایند.
  • داوطلبان تنها یکبار می توانند در امتحانات تمام دروسی که قصد دارند، نمراتشان را ترمیم نمایند، شرکت کنند. البته به متقاضیانی که قبل از ابلاغ مصوبه سال 1403 از فرصت ترمیم معدل استفاده نموده اند، اجازه داده می شود یک بار دیگر نمرات آزمون نهایی دروس مورد نظر خود را ترمیم نمایند. لذا امکان ترمیم معدل برای افراد واجد شرایطی که پیش تر نسبت به ترمیم معدل اقدام کرده اند، وجود دارد.
  • ثبت نام مجدد از متقاضیان غایب (موجه یا غیر موجه) بلا مانع است.
  • ثبت‌نام و اعلام نتایج آزمون‌های ایجاد سابقه و یا ترمیم نمره، غیرحضوری و به‌صورت الکترونیکی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش‌ و پرورش به نشانیmy.medu.ir انجام می‌شود. (گواهی یا کارنامه‌ای برای شرکت‌کنندگان صادر نخواهد شد).
  • دانش‌آموزان شاخه نظری شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد، مجازند بدون نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون خاص تمام دروس (نهایی و غیرنهایی) را معادل با یک‌پایه تحصیلی با رعایت توالی دروس در نیم‌سال دوم سال تحصیلی انتخاب و در آزمون خرداد ماه شرکت نمایند.
  • تمامی افراد با نمره کمتر از 20 می توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند.
  • داوطلبانی که دیپلم خود را پیش از سال 84 و پیش دانشگاهی را قبل از سال 91 گذرانده اند، می توانند پس از ایجاد سابقه تحصیلی از ترمیم معدل استفاده کنند.
  • دانش آموزان و داوطلبان می توانند نسبت به ترمیم نمره در تمامی دروسی که به صورت نهایی برگزار شده، شرکت کنند و از لحاظ تعداد دروس هیچ محدودیتی ندارند.
  • از شرایط مهم شرکت در این طرح، داشتن مدرک دیپلم می باشد، بنابراین افرادی که هنوز مدرک دیپلم نگرفته اند و یا درسی از سال دهم یا یازدهم را پاس نکرده اند، مجاز به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم نمی باشند.
  • نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ترمیم، تاثیری بر روی معدل دیپلم شما نخواهد داشت. این نمرات برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی موثر است.
  • ممکن است داوطلبی در امتحان ترمیم، نمره ای کمتر از نمره قبلی خود کسب کند، در این صورت جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا از بین دو نمره داوطلب، بالاترین نمره برای وی لحاظ خواهد شد.
  • شرکت در این امتحانات هزینه ای را نیز در بر دارد، مبلغ قابل پرداخت جهت شرکت در امتحان هر درس نهایی حدود 50 هزار تومان می باشد که با توجه به منطقه زندگی داوطلبان قابل تغییر می باشد.
  • در امتحانات نهایی ترمیم نیز دو دسته سوال برای نظام آموزشی قدیم و جدید طراحی می شود.

با توجه به بیان شدن مسئله حذف کنکور و جایگزین شدن پذیرش با سوابق تحصیلی در دانشگاه ها، تاثیر معدل در کنکور اهمیت بیشتری یافته است. بنابراین دانش آموزان و داوطلبانی که از معدل خوبی برخوردار نیستند، بهتر است از این فرصت برای ترمیم معدل خود استفاده کنند. در سال ۱۴۰۲، 85 درصد ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق پذیرش بدون کنکور تکمیل شد که این موضوع به خودی خود نشان دهنده اهمیت معدل قابل قبول دیپلم برای ادامه تحصیل در دانشگاه می باشد.

 

سوالات متدوال

1- آیا ترمیم معدل برای کنکور سراسری ۱۴۰۳ امکان پذیر است؟

بله، به دلیل این که سوابق تحصیلی در کنکور سراسری تاثیر مستقیم دارد، شما می توانید با شرکت در این طرح، نسبت به ارتقاء معدل خود اقدام نمایید.

2- آیا نمرات کسب شده در طرح ترمیم معدل، در معدل دیپلم نیز ثبت می شود؟

خیر، این نمرات تنها به عنوان سوابق تحصیلی شما و برای تاثیر در کنکور سراسری به سازمان سنجش فرستاده می شود.

3- در صورتی که نمره کمتری را در امتحان های ترمیم معدل کسب شود، کدام نمره ثبت می گردد؟

از بین دو نمره ای که داوطلب کسب نموده است، بالاترین نمره ثبت خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۹۳ نظر
  1. سینا

    سلام ترمیم معدل در شهریور ماهم میشه انجام داد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، تاکنون اطلاعیه ی رسمی ای در این مورد منتشر نشده است.

  2. مهدی

    کسی که امسال برای ترمیم معدل ثبت نام کرده اگه سر جلسه حاضر نشه فرصت ترمیم برای سال بعد میمونه ؟ کار خاصی که قرار نیست انجام بده فقط سر جلسه حاضر نباشه کافیه یا باید غیبتشو موجه کنه ؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در صورت غیبت در جلسه امتحانات فرصت ترمیم مجدد برای شما محفوظ می باشد.

  3. مهدی

    کسی که به خاطر سربازی دانشگاه پیام نور ثبت نام کرده میتونه برای سال ۱۴۰۴ ترمیم معدل انجام بده؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بله

  4. M

    سلام وقت بخیر ببخشید اگه کنکور رو خوب بدیم و دعوت به مصاحبه بشیم بعد چند تا درس پاس نشده باشیم و شهریور پاس کنیم مشکلی پیش نمیاد ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، معمولا در این حالت شمارو در مصاحبه رد میکنند.
      بهتره از مراجع مرتبط تر پیگیری نمایید تا این مورد براتون پیش نیاد.

  5. علی

    با سلام خدمت اساتید.
    بنده به اشتباه برای رشته خودم که فنی هستش ایجاد سوابق کردم قرار بود ایجاد برا رشته تجربی انجام بدهم و حالا هرچی ویرایش میزنم سایت دوباره به حالت اولیه برمیگرده مشکل چیه به نظر شما

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، به صورت حضوری به آموزش و پرورش مراجعه کنید.

  6. ۰

    شما که میگفتین نمیشه بدون دیپلم ترمیم زد؟
    خواستم بگم سایتتون خیلی معتبره

  7. O

    شما که میگفتین نمیشه بدون دیپلم ترمیم زد؟
    فقط خواستم بگم سایتتون خیلی معتبره

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم، مختص کسانی است که دارای مدرک دیپلم هستند.

  8. ...

    سلام وقت بخیرمن خرداد۱۴۰۲ ترمیم معدل ثبتنام کردم اما نتونستم شرکت کنم با نامه و گواهی پزشکی تونستم انصراف بدم
    امسال هم بازم اشتباه کردم ثبتنام کردم نمیخوام شرکت کنم بنظرتون شرکت نکنم چه مشکلی پیش میاد؟
    دیگه امکان شرکت برای سالهای اینده وجود نخواهد داشت؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، توصیه می شود برای لغو ثبت نام خود در اولین فرصت به آموزش و پرورش ناحیه خود مراجعه نمائید.

  9. فرزانه

    سلام ممنون. یعنی نمره یک درس ک نظام قدیم هست وکامله تویه تراز و رتبه کنکور تاثیر مثبت میذاره یانه؟
    یا فقط نمره جدید ترمیم نظام جدید اینکارو میکنه؟

  10. فرزانه

    سلام من نظام قدیم هستم سوم دبیرستان امتحاناتم نهایی بود دینی و عربی رو کامل نمره گرفتم الان برای ترمیم معدل نیاز هست این دودرس رو دوباره ترمیم بزنم یا نه؟ نمرشون حساب میشه ؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      خیر، در صورت کامل بودن نمره این دو درس برای شما، نیازی به ترمیم نمرات این دو درس نمی باشد.

  11. حامد

    سلام من چند روزه ترمیم وقتی دکمه تایید رو می زنم تو مرحله ثبت نمرات تایید نمیشه و هیچ ری اکشنی نشون نمی ده مشکلش چیه ؟ و این که اگه تایید نشه نمی تونم ترمیم ثبته نام کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در ساعاتی اقدام کنید که ترافیک سایت کمتر می باشد. در صورتی که سوابق تحصیلی خود را تایید نکنید اجاره ترمیم نمرات را ندارید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره کنکور پیج کنکور