خانه سایر مطالب شرایط ثبت نام کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام کنکور سراسری تیرماه
شرایط ثبت نام کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳

کنکور سراسری که مهم ترین و و سرنوشت ساز ترین آزمون کشور است برای اولین بار از سال ۱۴۰۳ به صورت دو مرحله ای برگزار شد تا شاید اندکی از بار استرس دانش آموزان کنکوری را کمتر کند. در مرحله اول این آزمون که در اردیبهشت ماه برگزار شد تعداد زیادی از داوطلبان اقدام به ثبت نام کنکور از طریق سایت ثبت نام کنکور سراسری نموده و در آن شرکت کردند اما بسیاری از داوطلبان واجد الشرایط من جمله دوازدهمی ها در انتظار کنکور سراسری تیر هستند.

این ماراتن سرنوشت ساز همانند هر آزمون دیگری شرایط و ملاحضات خاص خودش را دارد که گاهی اوقات تغییرات مهمی را در سرنوشت و آینده داوطلبان ایجاد می کند.

دانشجویان پذیرفته شده در مقطع روزانه سال های گذشته نیز می توانند بدون انصراف از رشته فعلی خود در کنکور سراسری تیر ماه 1403 شرکت کنند.

شرایط عمومی ثبت نام کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳

دانش آموزانی که قصد ثبت نام در کنکور سراسری تیر 1403 را دارند صرف نظر از رشته و گروه آزمایشی که در آن قرار دارند باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به نظام جمهوری اسلامی
  • نداشتن سابقه وابستگی (خود یا وابستگان) در سازمان های غیرقانونی و فراماسونری
  • عدم احراز فساد اخلاقی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

تبصره: در صورتی که داوطلب سابقا با نظام جمهوری اسلامی عناد داشته است باید تغییر نظر او احراز شود.

شرایط اختصاصی کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳

  • دارا بودن گواهینامه پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1403
  • پذیرفه شدگان دوره روزانه سال ۱۴۰۳ نیز می توانند بدون انصراف از دانشگاه فعلی خود در کنکور سراسری 1403 شرکت کنند به این شرط که پس از قبولی از دانشگاه فعلی خود انصراف دهند.
  • فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت در مقطع کاردانی که تا 31 شهریور ۱۴۰۳ برای نیمسال اول و 30 بهمن 1403 برای نیمسال دوم در صورتی که  در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند می توانند خدمات خود را پس از اتمام تحصیل در مقطع جدید به انجام برسانند.
  • فارغ التحصیلان کاردانی تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۳ تنها در صورتی می توانند در کنکور 1403 شرکت کنند که تعهدات خودرا به انجام داده باشند.
  • فارغ التحصیلان رشته های بهداشت دهان، تکنسین سلامت دهان پرستاری دندانپزشکی،پروتز دندان و ساخت پروتز دندانی مشمول خدمات پزشکان و پیراپزشکان نمی شوند.
  • فارغ التحصیلان حوزه فقط می توانند در رشته علوم انسانی در آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی باید دروس دوره آموزشی را بگذرانند.
  • دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت دارا بودن شرایط ذیل می توانند در صورت قبولی به تحصیل خود ادامه دهند:
  1. فارغ التحصیلان رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت باید در تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۳ یا 30 بهمن 1403 خدمات خود را شروع نکرده باشند و چنانچه در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش شوند می توانند پس از اتمام تحصیل خود در این مقاطع خدمات خود را بگذرانند. در صورتی که بخشی از خدمات را گذرانده باشند مابقی را می توانند بعد از فراغت از تحصیل در مقطع جدید بگذرانند.
  2. نداشتن هرگونه تعهد خدمت به ارگان ها و دستگاه های اجرایی، تعهدات سهمیه بومی و سهمیه مناطق محروم
  3. نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه
  • دانش اموختگان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته کلیه رشته ها و دکتری عمومی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در صورت تمایل به تحصیل مجدد باید شرایط زیر را داشته باشند:
  1. گذراندن دوره خدمات پزشکان و پیراپزشکان
  2. نداشتن تعهد استخدامی در ارگان یا سازمان خاص
  3. نداشتن ممنوعیت از بابت نظام وظیفه

شرایط استفاده از سهمیه کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳

سهمیه های کنکور سراسری تیر ماه 1403 به سه دسته مناطق، ایثارگری و بهیاران تقسیم بندی می شود که هریک از این ها ضوابط مختص خودشان و نیز تاثیرگذاری های متفاوتی را دارند.

سهمیه مناطق

با توجه به مندرجات  دفترچه ثبت نام کنکور داوطلبان کنکور سراسری از نظر سهمیه مناطق به سه زیر گروه منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه تقسیم می شوند. ملاک سنجش منطقه ی سهمیه سه سال آخر دوره متوسطه دوم است. البته استثنائاتی هم در این رابطه وجود دارد که در ادامه ذکر می شود.

نکات مهم

  • اگر محل تحصیل داوطلب در سه سال آخر دبیرستان در مناطق گوناگون باشد ملاک ارزیابی منطقه مرفه تر است حتی اگر یک سال از سه سال را در آن منطقه گذرانده باشد.
  • داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده باشند جزو منطقه 3 محسوب خواهند شد.
  • همه داوطلبان دارای معلولیت جزو منطقه 3 محسوب می شوند.
  • در صورتی که داوطلب محل تحصیل خود را اشتباه وارد کند به طوری که منطقه وی تغییر نماید قبولی وی لغو خواهد شد.

سهمیه رزمندگان، خانواده شهدا و ایثارگران

سهمیه رزمندگان

دو دسته از افراد می توانند از این سهمیه استفاده کنن:

  1. افرادی که به صورت داوطلبانه به مدت 6 ماه پیوسته در طول دوران جنگ در جبهه به سر برده اند.
  2. کارکنان نیروی مسلحی که علاوه بر دوران خدمت خود 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته در جبهه حضور داشته اند.

دسته اول داوطلبان باید با مراجه به بخش بسیج مستضعفین واحدی که در آن خدمت کرده اند اقدام به پر کردن فرم و دریافت کد 12 رقمی نمایند و دسته دوم از طریق سایت www.aja.ir کد خود را دریافت کنند.

نکته: این دسته از داوطلبان تنها در صورتی که حداقل 75 درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب کرده باشند پذیرش می شوند.

سهمیه ایثارگران 25 درصد

افراد زیر در پذیرش دانشگاه ها 25 درصد از ظرفیت هر رشته را شامل می شوند:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران
  • آزادگان و همسر و فرزندان آنها
  • جانبازان 25 درصد به بالا و همسر و فرزندان آنان

نکته: شرط قبولی برای این دسته داوطلبان کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده است.

سهمیه ایثارگران 5 درصد

در پذیرش دانشگاه ها 5 درصد از ظرفیت هر رشته به افراد زیر اختصاص می یابد:

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان
  • همسر و فرزندان رزمندگان

پذیرش این دسته از افراد نیز مشروط به کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده است.

سهمیه خانواده شهدا

این سهمیه شامل حال پدر، مادر، خواهر و برادر شهدا می شود و برای استفاده از آن فقط لازم است بند مربوطه را در فرم پر کنند. درصورت تایید توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران این دسته از داوطلبان در سهمیه خانواده شهدا سنجش خواهند شد.

سهمیه بهیاران

حدود 5 درصد از ظرفیت پذیرش رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری مختص بهیاران است. افراد متقاضی سهمیه بهیاران باید شرایط زیر را دارا باشند تا بتوانند از آن استفاده کنند.

  • سلامت کامل جسمانی و روانی
  • دارا بودن گواهی اشتغال به خدمت پس از دریافت مدرک بهیاری
  • حداقل سه سال سابقه خدمت به عنوان بهیار
  • دریافت مدرک بهیاری حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۳

این دسته از داوطلبان باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • این سهمیه فقط برای انتخاب رشته در شهرستان محل خدمت است.
  • امکان جابه جایی پس از قبولی وجود ندارد.
  • این داوطلبان در صورت شرکت در گروه آزمایشی علوم تجربی مبحثی تحت عنوان آزمون درس بهیاری در کنکور خود خواهند داشت که تاثیر آن قطعی خواهد بود.
  • کسب حداقل 70 درصد نمره اخرین فرد قبول شده برای این سمیه الزامی است.
  • مدت تعهد خدمت این داوطلبان دو بربر طول زمان تحصیل است.

شرایط نظام وظیفه کنکور سراسری تیر ماه 1403

شرایط ثبت نام کنکور سراسری تیرماه
شرایط ثبت نام کنکور سراسری تیر ماه 1403

داوطلبان مرد کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳ باید علاوه بر شرایط دیگر در رابطه با شرایط نظام وظیفه خود در زمان ثبت نام کنکور سراسری اعلام وضعیت کنند. این دسته از متقاضیان باید در حین ثبت نام در قسمت نظام وظیفه رقم کدی را وارد کنند که شرایط وظیفه عمومی آنها را به درستی تشریح می کند. در جدول زیر معنی هر کد و گروه مشمولین آن ذکر شده است.

شرایط نظام وظیفه کنکور سراسری تیر ماه 1403
کدتوضیحات
1دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند
2دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
3مشمولان دارای کارت معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت زمان اعتبار آن
4مشمولان محصل سال آخر دبیرستان که در سال تحصیلی 1402- 1403 معافیت تحصیلی دانش آموزی کسب کرده اند و تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۳ در سنوات مجاز (حداکثر 20 سال تمام) فارغ التحصیل می شوند.
5دانش اموزانی که قبل از سن مشمولیت (18 سال تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید شده اند به شرط نداشتن غیبت
6سریازان در حال خدمت بدون غیبت اولیه دارای مدر پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید حضوری و پیوسته به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.
7سربازان مشغول خدمتی که دوره خدمت آنها تا تاریخ 31 شهریور 1403 به پایان می رسد.
8کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوطه برای ادامه تحصیل
9دانشجویان انصرافی که بین تاریخ انصراف و پذیرش انها کمتر از یک سال فاصله است و تا به حال از امتیاز انصراف استفاده نکرده اند.
10فارغ التحصیلان مقطع کاردانی در صورتی که رشته تحصیلی آنها مقطع کارشناسی ناپیوسته بالاتر ندارد (بنابر اعلام  وزارت علوم یا بهداشت)

نکته: دانش اموزانی که در سن 17 سالگی یا قبل از رسیدن به سن نظام وظیفه دیپلم خود را دریافت نموده اند اگر که تا حداکثر 6 ماه پس از رسیدن به سن 18 سالگی وارد دانشگاه شوند مجاز به ادامه تحصیل اند در غیر این صورت به دلیل غیبت از نظام وظیفه مجاز به تحصیل نخواهند بود مگر اینکه در مهلت 6 ماه خود را معرفی نموده و بدون غیبت به خدمت اعزام یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

نکات مهم در خصوص نظام وظیفه

  • مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن معافیت تحصیلی برای آنان صادر نخواهد گردید و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام انها نیستند.
  • دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان دوره خدمت یا دریافت معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.(به جز افرادی که قبل از سن مشمولیت اخراج شده اند.)
  • معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار صادر می شود. یعنی فارغ التحصیلان کاردانی مشمول قادر به ثبت نام در مقطع کارشناسی پیوسته نیستند و یا فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول امکان تحصیل در دوره دکتری پیوسته بدون گذراندن دوره خدمت را ندارند.
  • ترخیص سربازان حین خدمت فقط برای مقاطع کارشناسی و بالاتر مجاز است و برای مقطع کاردانی امکان ترخیص از خدمت وجود ندارد.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با مدرک مقطع پایین تر از ادامه تحصیل انصراف داده یا اخراج گردیده اند تنها با شرط رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی، مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود.(به طور مثال سقف سنوات مجاز تحصیلی برای مدرک کاردانی 2/5 یال است.)
  • سربازان در حال خدمت مجاز به ادامه تحصیل همزمان با خدمت نیستند؛ این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.
  • کلیه داوطلبان آقا پذیرفته شده در کنکور ۱۴۰۳ باید برای دریافت گواهی معافیت تحصیلی به اداره پلیس +10 محل دانشگاه خود مراجعه نمایند. در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنها ممانعت بعمل خواهد امد.
  • سنوات مجاز تحصیلی برای هر مقطع به شرح زیر است.
حداکثر سنوات مجاز تحصیلی هر مقطع
مقطع تحصیلیحداکثر سنوات مجاز
کاردانی2/5 سال
کارشناسی پیوسته5 سال
کارشناسی ارشد پیوسته6 سال
دکتری پیوسته8 سال

شرایط ثبت نام اتباع خارجی در کنکور سراسری تیر ماه 1403

اتباع خارجی در صورتی که علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی شرایط زیر را داشته باشند مجاز به ثبت نام کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ خواهند بود.

  • فقط اتباع غیر ایرانی مقیم ایران و دارای اقامت قانونی مجاز به ثبت نام هستند.
  • این داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در محل های غیر مجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی نمی باشند.
  • پذیرش داوطلبان در رشته هایی که تعهداتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کند (نظیر تعهد استخدام) ممنوع است.
  • جمهوری اسلامی هیچ تعهدی در برابر صدور مجوز اقامت برای خانواده داوطلبان ندارد.
  • پذیرفته شدگان اتباع دوره های روزانه موظف به پرداخت 80 درصد شهریه دوره شبانه در دانشگاه های وزارت علوم (رشته های غیر پزشکی) و شهریه مطابق آیین نامه های وزارت بهداشت (در رشته های علوم پزشکی) هستند.
  • پذیرش در رشته های بدون آزمون ملزم به داشتن مدرک دبیرستان از مدارس ایران است.

 

سوالات متداول

1- شرایط ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳ چیست؟

شرایط ثبت نام کنکور سراسری شامل دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی است که در مقاله ذکر شد.

2- شرایط کنکور سراسری تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به سال های قبل در چه مواردی متفاوت است؟

تغییرات در برخی موارد جزئی اعمال شده است اما مهمترین آن امکان ثبت نام دانشجویان دوره روزانه در کنکور سراسری است.

3- سهمیه های کنکور سراسری تیرماه ۱۴۰۳ کدام اند؟

سهمیه های منطق، ایثارگری و بهیاران که در متن مقاله به تفصیل مورد اشاره قرار گرفت.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره