خانه مدارس طرح درس ملی چیست

طرح درس ملی چیست

دانلود فرم خام طرح درس ملی
طرح درس ملی چیست

وزارت آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف آموزشی و افزایش بازده و کیفیت سطوح علمی، تدریس و آموزش را در قالب چهارچوب برنامه ریزی قرار داده تا با پیشبرد آن طبق زمان، مکان و شرایط تعیین شده بهترین نتیجه حاصل گردد. طرح برنامه ملی نیز به منظور راهنمایی و هدایت جامعه آموزش ملی در این چهارچوب ها و طبق برنامه های در نظر گرفته شده می باشد که در این طرح تمامی موضوعات و مهارت های لازم به جهت یادگیری دانش آموزان با توجه به میزان توانایی آن ها در قالب برنامه استاندارد طراحی شده و نظام آموزشی نیز در سطح ملی موظف به پیشبرد این برنامه و دنبال کردن اهداف آن می باشد.

طرح درس ملی با هدف پیشبرد اهداف آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نظام آموزشی در سراسر کشور اجرایی می شود.

طرح درس ملی چیست؟

از آن جایی که برنامه ریزی استاندارد باعث افزایش سرعت رسیدن به اهداف می شود، وزارت آموزش و پرورش نیز به منظور ارتقای کیفیت آموزش و همچنین دستیابی به اهداف آموزشی، برنامه ای تحت عنوان طرح درس ملی به نظام آموزشی کشور ارائه داده تا بدین وسیله باعث ارتقای سرعت و کیفیت آموزش و یادگیری شود. جالب است بدانید این برنامه در تمام کشورهای دنیا متناسب با ویژگی های بومی آن منطقه اجرا می شود و ایده این طرح به تازگی وارد نظام آموزشی کشور شده است.

در ایران، طرح ملی دارای دو بعد علمی که در آن به مباحث روانشناسی و جامعه شناسی پرداخته می شود و فلسفه که به مسائل دین و ایدئولوژی حاکم بر جامعه می پردازد، اختصاص داده شده است .طراحی و اجرای طرح درس ملی در تمامی مدارس دولتی و غیرانتفاعی الزامی بوده و معلمان مقاطع مختلف موظف به نگارش آن در قالب یکی از سه مدل روزانه، ماهانه و سالانه هستند. با این وجود معلم های جدیدالورود و کم تجربه می توانند از طرح های نیمه آماده نیز استفاده نمایند.

  • طرح روزانه: این نوع طرح در مدارس کم اهمیت تر بوده و بیشتر مورد استفاده معلمان خصوصی و حق التدریسی به صورت روزانه قرار می گیرد.
  • طرح ماهانه: این طرح نیز بیشتر در مراکز آموزشی مانند آموزشگاه های زبان که دوره های ماهانه ارائه می دهند، کاربرد دارد.
  • طرح سالانه: از طرح درس سالانه به عنوان برنامه ای جامع در مدارس استفاده می شود که با اجرای آن معلمان می توانند آموزشی با کیفیت در بازه زمانی مقرر ارائه داده و به موقع دروس را برای امتحانات پایان ترم به اتمام برسانند.

اهداف استفاده از طرح درس ملی

به طور قطع اجرا و به کارگیری طرح ملی در سیستم آموزشی کشور دارای اهداف و مزایایی می باشد که تاثیر زیادی بر روند آموزش خواهد داشت. از جمله عواملی که می توان با به کارگیری طرح ملی در سیستم آموزشی مشاهده نمود، در ادامه شرح داده شده است.

  • ایجاد فضایی مناسب برای دانش آموزان و افزایش بازده یادگیری آن ها
  • جهت گیری ابعاد هر یک از حوزه های آموزشی
  • تقویت دین محوری و هویت ملی
  • جلوگیری از اتلاف وقت با زمان بندی درست و اتمام تدریس مباحث پیش از امتحانات پایان دوره
  • از بین بردن استرس مدرس و افزایش کیفیت تدریس
  • فراگیری مشارکت و تعامل
  • افزایش روش های آموزش به منظور علاقه مندی دانش آموزان به تحصیل
  • ارتقای کیفیت آموزشی کشور
  • تقویت دانش آموزان در زمینه های مختلف
  • تقویت 4 عنصر تقویتی ارتباط با خدا، خود، دیگران و طبیعت
  • تبیین نظام برنامه ریزی آموزشی کشور

نحوه نگارش طرح درس ملی

امروزه با توجه به اهمیت طراحی و استفاده از برنامه درس ملی در مقاطع مختلف، لازم است معلمان با نحوه نگارش این برنامه آشنایی داشته باشند. به همین منظور نحوه نگارش این طرح در دوره های  دوره مهارت آموزی آزمون استخدامی آموزش و پرورش که پس اعلام نتایج نهایی این آزمو  برگزار می شود، فرا می گیرند. آن دسته از آموزگاران کم تجربه که سابقه کمی در تدریس و برنامه ریزی دارند می توانند از برنامه های آماده در این امر استفاده کنند چرا که که خلق یک برنامه استاندارد و کامل نیازمند تجربه است. در ادامه به نحوه نگارش این طرح می پردازیم:

  • در ابتدا، فرهنگیان می بایست از مشخصات کلی هر درس، تعداد دانش آموزان، تعداد جلسات، زمان آموزش و حضور و غیاب و… اطلاعات کافی داشته باشند.
  • تعیین هدف گذاری پیش از شروع هر کلاس درس، معلم را در پیشبرد بهتر فرآیند آموزش یاری می رساند.
  • مشخص کردن زمان های تدریس با استفاده از ابزار و روش های مورود نیاز در برنامه ذکر شود.
  • در حین و بعد از تدریس، زمان های آموزش و فعالیت های لازم در برنامه جای داده شود.
  • فراهم کردن ابزار و رسانه های مورد نیاز به منظور افزایش سرعت و کیفیت در آموزش مانند برنامه شاد دانش آموزی، یکی دیگر از الزامات تعیین یک برنامه استاندارد می باشد.
  • معلم می بایست زمان هایی را برای ارزیابی دانش آموزان در نظر بگیرد تا پیش از شروع سرفصل جدید از یادگیری مطلب قبلی اطمینان حاصل کند.
  • مدرس موظف است نحوه و روش های تحصیلی خود را مشخص کند.
  • معلم طی فرآیند ارزیابی تکوینی روش های تدریسی خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
  • در این برنامه دانش آموزان می بایست پیش از شروع تدریس از جهات 4 عنصر خدا، خود، خلقت و دیگران مورد بررسی قرار داده شده و همچنین اخلاقیات، ایمان، علم و عمل آن ها نیز سنجیده شود.

دانلود نمونه و فرم خام طرح درس ملی

همانطور که ذکر شد، معلمان کم تجربه به جهت آشنایی و تفهمیم بهتر با نحوه نگارش و استفاده از برنامه های طرح ملی می توانند نمونه هایی از آن ها برای درورس مختلف را دانلود و مشاهده نموده یا اینکه از فرم های خام این طرح استفاده نمایند. در ادامه نمونه ای از طرح درس و همچنین فایل پی دی اف فرم خام طرح درس ملی را به منظور دانلود و مشاهده در مقاله قرار دادیم.

دانلود فرم خام 

اگر به دنبال دانلود فایل pdf فرم خام برنامه طرح ملی هستید می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به آن دسترسی داشته باشید.

دانلود فرم خام طرح درس ملی
فایل فرم خام طرح درس ملی

(برای دانلود فایل، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود نمونه 

در ادامه، نمونه هایی از برنامه طرح درس ملی دروس مختلف به جهت دانلود و مشاهده در اختیار شما قرار داده شده که با بررسی آن ها می توانید برنامه خود را طراحی نمایید.

نمونه درس ملی

نمونه دوم طرح درس ملی

سوالات متداول

1- طرح درس ملی چیست؟

این طرح به برنامه ای گفته می شود که در جهت پیشبرد اهداف آموزشی تدوین شده و طی آن تمامی فعالیت آموزشی پیش از شروع سال تحصیلی برنامه ریزی می شود.

2- نحوه نگارش طرح درس ملی به چه صورت است؟

این فرآیند توسط معلمان طبق استاندارهایی که در مقاله شرح داده شده است، نگارش می شود.

3- دانلود فرم خام طرح برنامه ملی به چه منظور استفاده می شود؟

معلمانی کم تجربه می توانند به منظور آشنایی با نحوه نگارش این طرح در ابتدای کار خود از فرم خام آماده این طرح استفاده نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره مدارس پیج مدارس