خانه دکتری منابع زبان عمومی دکتری ۱۴۰۲

منابع زبان عمومی دکتری ۱۴۰۲

کتب زبان عمومی دکتری 1402
منابع زبان عمومی دکتری 1402

درس زبان انگلیسی از جمله دروس ثابت در اکثر آزمون ها است. این درس در آزمون دکترای همه رشته ها با ضریب یک، مورد پرسش قرار می گیرد و معمولا تعداد عمده ای از داوطلبان به دلیل ضریب کم این درس و یا به دلایل دیگر، به سوالات بخش زبان آزمون دکتری پاسخ نمی دهند.

قطعا قبل از رسیدن به آزمون دکتری، آزمون هایی را پشت سر گذاشته اید و می دانید که علاوه بر برنامه ریزی جامع بلند مدت و کوتاه مدت، یک نیاز اصلی دیگر نیز دارید و آن هم اطلاع از بهترین و جامع ترین منابع و کتب درسی برای مطالعه دروس آزمون است. اما شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که برای درس زبان عمومی آزمون دکتری، از میان انبوه منابع و کتاب هایی که در بازار وجود دارند، کدام یک از منابع مناسب تر هستند ؟

آزمون زبان عمومی دکتری از 3 بخش واژگان، گرامر و درک مطلب تشکیل شده است و برای موفقیت در این آزمون آگاهی از بهترین منابع آزمون الزامی است.

منابع زبان عمومی دکتری 1402 

حتما از اهمیت انتخاب درست و صحیح منابع درسی آگاهی دارید. اطلاع از لیست منابع صحیح و جامعی که تمام مباحث امتحانی را پوشش دهند، برای موفقیت داوطلبان در آزمون بسیار حائز اهمیت می باشد. در مطلب منابع آزمون دکتری منابع امتحانی مورد نیاز برای تمامی رشته های مقطع دکتری ذکر شده است و در این مطلب سعی داریم به طور اختصاصی به بررسی منابع امتحانی زبان عمومی آزمون دکتری بپردازیم.

چنانچه از متقاضیان ثبت نام آزمون دکتری در هر رشته ای هستید، توصیه می کنیم که سوالات درس زبان را به هیچ وجه از دست ندهید. زیرا با مطالعه منابع مناسب برای درس زبان عمومی و حل کردن و مرور تست های درس زبان عمومی مربوط به سال های گذشته، می توانید با پرسش های این بخش آشنا شده و به سادگی به آن ها پاسخ دهید و رتبه قبولی دکتری را کسب نمایید. با توجه به این که در مصاحبه دکتری میزان تسلط شما به زبان انگلیسی بسیار مهم است، ممکن است برای برخی از مصاحبه کنندگان نیز نمره شما در این درس از آزمون دکتری نیز حائز اهمیت باشد. بد نیست بدانید در آزمون های دکترای سال های 90 تا 92، از درس زبان عمومی 100 سوال مطرح می شد اما این آزمون، از سال 93 به بعد با کاهش 70 درصدی سوالات رو به رو بوده، به طوری که در آزمون های سوال 93 به بعد تعداد سوالات طراحی شده از این درس به 30 پرسش رسید.

در جلسه آزمون دکتری، دو دفترچه سوال در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. دفترچه شماره 1 که شامل سوالات دروس تخصصی است و دفترچه شماره 2 که شامل 30 سوال استعداد تحصیلی و 30 سوال زبان عمومی است. زبان عمومی در آزمون دکتری از سه بخش واژگان، گرامر و درک مطلب تشکیل شده و داوطلبان می توانند با تهیه کتاب های مناسب برای هر بخش، آمادگی کامل را در این بخش از آزمون کسب کنند. در ادامه اسامی تعدادی از برترین کتاب ها و منابع را برای موفقیت و کسب درصد بالا در بخش زبان عمومی دکتری آورده ایم.

برای آگاهی از به روزترین اخبار و اطلاعات مربوط به آزمون دکتری مانند زمان برگزاری آزمون دکتری سراسری و آزاد  می توانید علاوه بر کلیک روی لینک های مربوطه، در کانال تلگرام دکتری نیز عضو شوید.

لیست منابع زبان عمومی دکتری به تفکیک بخش های آزمون 

منابع امتحانی بخش واژگان زبان عمومی آزمون دکتری

از میان 30 سوالی که زبان عمومی آزمون دکتری به خود اختصاص داده است، 12 پرسش آن متعلق به بخش واژگان است. داوطلبان می توانند برای موفقیت در این بخش از آزمون، کتاب های زیر را تهیه و مطالعه کنند.

  • کتاب 504 واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل
  • کتاب 1100 واژه که باید بدانید
  • واژگان سوالات زبان آزمون دکتری در سال های گذشته
  • کتاب های تخصصی انتشارات سمت
  • کتاب 5000 واژه پرکاربرد انگلیسی

منابع امتحانی بخش گرامر زبان عمومی آزمون دکتری

با توجه به اینکه گرامر زبان انگلیسی شامل مسائل گسترده ای می شود، معمولا داوطلبان از بخش گرامر آزمون زبان چشم پوشی می کنند؛ در حالی که با مطالعه و بررسی سوالات سال های گذشته متوجه خواهید شد که پرسش های این بخش معمولا از یک مباحث خاص و ثابتی طراحی می شود. با توجه به این موضوع پیشنهاد می کنیم 8 سوالی که از بخش گرامر طرح می شود را به هیچ وجه از دست ندهید. برای آمادگی بیشتر در بخش گرامر آزمون زبان دکتری می توانید منابع زیر را مطالعه کنید.

  • کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری، انتشارات مبتکران
  • کتاب گرامر زبان انگلیسی، عباس فرزام، انتشارات باستان
  • کتاب English Grammar Digest
  • کتاب Essential Grammar In Use

منابع امتحانی بخش درک مطلب زبان عمومی آزمون دکتری

درک مطلب آخرین بخش آزمون زبان عمومی دکتری است و از 30 سوال زبان عمومی در این آزمون، 10 پرسش آن مربوط به بخش درک مطلب است. در این آزمون معمولا دو متن مطرح می شود و از هر متن 5 سوال پرسیده می شود. موضوعات این متن ها برای رشته های مختلف، معمولا از حوزه علوم انسانی است.

این بخش معمولا وقت زیادی از داوطلبان می گیرد اما با تمرین و یادگیری مهارت های لازم در حل سوالات این بخش می توانید در زمانی مناسب به سوالات این بخش نیز پاسخ دهید. منابعی که برای مطالعه و تمرین در بخش درک مطلب می توانند به شما کمک کنند عبارت اند از:

  • کتاب Fast Reading، انتشارات جنگل
  • کتاب Longman Preparation Course For The Toefl Test

لیست منابع جامع زبان عمومی آزمون دکتری 1402

در قسمت بالا منابع درس زبان عمومی را به صورت تفکیک شده برای هر یک از بخش های آزمون زبان بیان کردیم. اما معمولا اکثر داوطلبان تمایل دارند تا یک کتاب جامع تهیه کنند که تمام مباحث امتحانی را پوشش دهد. به همین خاطر لازم دانستیم تا لیستی از کتاب های خوب و جامع برای آزمون زبان عمومی را بیان کنیم.

لیست منابع جامع زبان عمومی آزمون دکتری
کتاب مجموعه سوالات کارشناسی ارشد زبان عمومی، انتشارات سازمان سنجش آموزش کشور
کتاب تافل رهنما، ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما
زبان عمومی دکتری زیر ذره بین، الناز یوسف زاده بری و هادی جهانشاهی، انتشارات نگاه دانش
کتاب زبان عمومی انتشارات کتابخانه فرهنگ، دکتر خیرآبادی
کتاب زبان عمومی دکتری، انتشارات مدرسان شریف

متقاضیان واجد شرایط ثبت نام آزمون دکتری که به ثبت نام آزمون دکتری تمایل دارند، می بایست با داشتن برنامه ریزی آزمون دکتری برای زبان عمومی و دیگر درس های خود و استفاده از مشاوره تحصیلی دکتری برای شرکت در آزمون مذکور آمادگی لازم را کسب نمایند. توجه نمایید که منابع ذکر شده در مقاله فوق تنها منابع موجود در بازار نیستند اما مفید و موثر بودن آن ها اثبات شده می باشد. در صورتی که تمایل دارید منابع آزمون دکتری مربوط به رشته خود را مشاهده کنید می توانید روی لینک آن کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- سوالات زبان عمومی در آزمون دکتری چند سوال دارد و شامل چه بخش هایی می شود؟

آزمون دکتری دارای 30 سوال در زبان عمومی است که در سه بخش گرامر، درک مطلب و واژگان ارائه می گردد.

2- برای موفق شدن در آزمون دکتری و دریافت درصد خوب در بخش گرامز زبان عمومی چه کتابی را پیشنهاد می کنید؟

در مقاله فوق چند کتاب را به شما داوطلبان پیشنهاد داده ایم که یکی از آن ها کتاب Essential Grammar In Use می باشد.

3- آیا کتاب های نام برده شده در این مقاله تنها کتاب های موجود در بازار هستند؟

خیر، این کتاب ها تنها کتاب های بررسی شده و پیشنهای از سوی مرکز ایران مشاوره می باشد اما شما می توانید از کتاب های دیگر نیز کمک بگیرید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید… 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری