خانه وام ها وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن 1402
وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

همانطور که می دانید در سال های اخیر بازار مسکن با افزایش قیمت شدیدی رو به رو بوده است و طبیعتا با افزایش قیمت مسکن، مبلغ ودیعه و اجاره بها نیز افزایش می یابد و شرایط تهیه منزل را برای مستاجران دشوار می سازد. وام ودیعه مسکن از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده از جانب دولت برای کمک به مستاجران می باشد. البته برای ثبت نام و دریافت وام ودیعه 1402، شرایطی در نظر گرفته شده است و تنها افرادی می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که جزو واجدین باشند و از طریق سامانه تعبیه شده، اقدام به نام نویسی نمایند.

مهمترین شرط برای دریافت وام ودیعه مسکن متقاضی در سال ۱۴۰۲، متاهل بودن یا سرپرست خانوار بودن است.

وام ودیعه مسکن چیست؟

دولت وام های متعددی را برای اقشار مختلف جامعه در نظر می گیرد، به عنوان مثال دانشجویان می توانند از وام دانشجویی استفاده کنند و یا فارغ التحصیلان و کارآفرینان امکان بهره مندی از وام اشتغال زایی را خواهند داشت. همانطور که اشاره شد “وام ودیعه مسکن” نیز وامی برای افراد مستاجر و البته بدون سابقه مالکیت می باشد. اگر شما نیز قصد ثبت نام برای این وام را داشته باشید، باید در بازه زمانی مشخص شده جهت نام نویسی به سایت Tem.mrud.ir مراجعه نمایید. (ثبت نام تنها به صورت اینترنتی ممکن است.)

همچنین با توجه به افزایش قیمت اجاره بهای منزل، مبلغ در نظر گرفته شده برای این وام در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است. (البته مبلغ وام بسته به شهر محل سکونت، متفاوت خواهد بود.)

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

برای ثبت نام و دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲، شرایطی برای وضعیت تاهل و اجاره نامه تعیین شده است که به تفکیک به هر یک می پردازیم.

شرایط ثبت نام مربوط به وضعیت تاهل

مشخص است که بودجه در نظر گرفته شده برای پرداخت وام، دارای محدودیت می باشد و به همین دلیل افراد متقاضی اولویت بندی می گردند. متقاضیان متاهل و سرپرستان خانوار جزو اصلی ترین گروه های هدف این وام می باشند، حال این سوال پیش می آید که آیا افراد مجرد نیز امکان دریافت این وام را خواهند داشت؟ درباره ثبت نام افراد مجرد، تنها گروه های زیر مجاز هستند:

  • زنان خود سرپرست با داشتن حداقل 35 سال سن
  • مردان مجرد بالای 45 سال
  • زنان و مردان دارای طلاق نامه رسمی و فرزند
  • نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور
  • معلولین جسمی و حرکتی با داشتن حداقل 20 سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

نکته: در صورتی که متقاضی و یا همسر وی در سال های 99 و 1400 اقدام به دریافت وام ودیعه مسکن مصوب ستاد کرونا نموده باشند، درخواست ایشان رد خواهد شد.

شرایط اجاره نامه

در هنگام ثبت نام، متقاضی باید اجاره نامه را در سایت بارگذاری نماید. درباره اجاره نامه مذکور، یکی از موارد زیر حتما رعایت شده باشد:

  • اجاره نامه رسمی باشد.
  • اجاره نامه در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، ثبت شده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

همچنین تاریخ مندرج در اجاره نامه باید حداکثر تا زمان پایان ثبت نام وام ودیعه باشد.

نکته: متقاضی و افراد تحت تکفل وی، نباید دارای سابقه مالکیت (از سال 1384 به بعد) باشند. در صورتی که افراد دارای سابقه مالکیت ثبت نام کرده باشند، فرآیند ثبت نام آن ها لغو می گردد و یا اگر تسهیلات ودیعه مسکن به ایشان پرداخت شده باشد، وجه پرداختی مسترد گشته و خسارت نیز دریافت خواهد شد.

شرایط ضامن وام ودیعه

برای دریافت وام ودیعه مسکن 1402 به ضامن معتبر نیاز خواهید داشت. از آنجایی که در مورد ضامن قوانین مختلفی در بانک های گوناگون اجرا می گردد، نمی توان شرایط مربوط به آن را به طور دقیق ذکر کرد اما به احتمال زیاد با داشتن دو ضامن کارمند دولت (با دریافتی مقبول) و ارائه سفته (مبلغ سفته توسط بانک تعیین می شود) دچار مشکل نخواهید شد.

شرایط بانکی ثبت نام وام ودیعه

هنگام ثبت نام به نکات زیر نیز توجه داشته باشید:

  • افراد متقاضی جهت دریافت وام، نباید منع قانونی (چک برگشتی، تسهیلات معوقه و…) داشته باشند.
  • توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی
  • پس از این که متقاضی، بانک و شعبه مد نظر خود را در سامانه انتخاب نمود، به مدت 2 هفته جهت معرفی ضامن و مراجعه به بانک و تکمیل مدارک مهلت خواهد داشت. مراجعه بعد از این مدت پذیرفته نیست و درخواست متقاضی رد می شود.

زمان و مدارک مورد نیاز ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

بازه زمانی ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال های گذشته از خرداد تا آذر ماه بود که برای سال 1402 هنوز تاریخ دقیقی اعلام نشده است. مدارک لازم جهت بارگذاری در سامانه شامل موارد زیر است:

  • شناسنامه و کارت ملی مستاجر
  • عکس اسکن شده متقاضی و افراد تحت تکفل وی
  • اجاره نامه رسمی و یا ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات

نکته: درباره مهلت مجدد ثبت نام وام ودیعه، در حال حاضر تاریخی در نظر گرفته نشده است. (مشخص نیست آیا مهلت مجددی در نظر گرفته می شود یا خیر.) در صورتی که در این باره اخبار جدیدی منتشر شود، اطلاعیه مربوط به آن در کانال تلگرام ایران مشاوره درج خواهد شد.

نحوه ثبت نام وام ودیعه مسکن 1402

پس از ورود به سایت Tem.mrud.ir، مطابق با راهنمای تصویری زیر پیش بروید:

  • بر روی گزینه “ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه” کلیک نمایید.

مرحله اول ثبت نام وام ودیعه

  • متقاضی در این قسمت باید شماره تلفن همراه و کد امنیتی تصویر را وارد نماید و سپس گزینه “ارسال کد فعال سازی” را بفشارد.

نکته: مالکیت شماره همراه وارد شده حتما باید با کد ملی تطبیق داشته باشد.

مرحله دوم ثبت نام وام ودیعه

  • در این مرحله کد فعالسازی ارسال شده به شماره همراه خود را وارد نمایید و بر روی “ورود به سامانه” کلیک نمایید. (در صورتی که کد ارسال نشد می توانید کد دستوری #40*4* را شماره گیری نمایید.)

مرحله سوم ثبت نام وام ودیعه

  • در قدم بعدی کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد نمایید و بر روی “ثبت اطلاعات” کلیک کنید.

مرحله چهارم ثبت نام وام ودیعه

  • در این صفحه کد پستی ثبت شده متقاضی در ثبت احوال نمایان می شود. در صورتی که ویرایش لازم دارد، آن را ویرایش نموده و اطلاعات خود را ثبت نمایید.

مرحله پنجم ثبت نام وام ودیعه

  • پس از ثبت اطلاعات، مجدد به صفحه ابتدایی راهنمایی خواهید شد که باید دوباره گزینه “ثبت نام تسهیلات کمک ودیعه” را انتخاب کنید. سپس قوانین و مقررات وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ به شما نشان داده می شود که توصیه می شود به دقت آن را مطالعه نمایید. پس از خواندن، بر روی “متن بالا را مطالعه نمودم و می پذیرم” کلیک کنید.

مرحله آخر ثبت نام وام ودیعه مسکن

سپس وارد صفحاتی خواهید شد که باید مشخصات فردی متقاضی و افراد تحت سرپرستی وی در آن وارد شوند. در نهایت هنگامی که نام نویسی شما تکمیل گردد، پیغام مربوط به ثبت نام موفق را مشاهده خواهید کرد.

نکته: پیش از پر کردن فرم مشخصات در سامانه، ابتدا باید مشخصات محل سکونت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان، به نشانی amlak.mrud.ir وارد نمایید و سپس درخواست خود را ثبت نمایید.

پیگیری وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

پس از ثبت نام برای وام ودیعه مسکن 1402، طبیعتا بررسی شرایط متقاضی کمی زمان خواهد برد؛ البته داوطلبان می توانند با مراجعه به حساب کاربری، از آخرین وضعیت درخواست خود نیز مطلع شوند. جهت پیگیری وام ودیعه مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • به سایت Tem.mrud.ir مراجعه نموده و بر روی گزینه “مشاهده و پیگیری درخواست ها” کلیک کنید.
  • سپس وارد پنجره ملی خدمات هوشمند خواهید شد. در اینجا باید شماره همراه ثبت شده خود را به همراه کد تصویری درج شده وارد نمایید.
  • سپس کدی به شماره همراه شما ارسال می گردد؛ کد مذکور را در جایگاه مشخص شده تایپ کنید.
  • مجددا به صفحه ابتدایی سایت هدایت می شوید و باید دوباره بر روی “مشاهده و پیگیری درخواست ها” کلیک نمایید.
  • در نهایت صفحه ای برای شما نمایان خواهد شد که آخرین وضعیت وام شما را نمایش می دهد.

مبلغ و اقساط وام ودیعه مسکن 1402

برای وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان مبالغ 40، 70 و 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این مبالغ مطابق با جدول زیر و بر اساس شهر محل سکونت تعلق می گیرد. البته در تاریخ 9 اردیبهشت 1402، نمایندگان مجلس با طرح افزایش وام ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت کردند. این طرح هنوز به بخش اجرا نرسیده که به محض اعلام اطلاعات جدید، محتوای مقاله به روزرسانی خواهد شد.

مبالغ وام ودیعه مسکن 1402
شهر تهرانسایر کلان شهر هاشهرهای دیگر
100 میلیون تومان70 میلیون تومان40 میلیون تومان

نکته: کلان شهرهای یاد شده در جدول، شامل شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می باشد.

شرایط باز پرداخت وام ودیعه مسکن

در سال های گذشته نرخ بازپرداخت وام 18 درصد با اقساط حداکثر 5 ساله اعلام شده بود. البته در آخرین اخبار منتشر شده، اعلام شد که سود 18 درصدی به 13 درصد کاهش خواهد یافت که قطعیت آن در حال حاضر مشخص نیست. در صورتی که نرخ 13 درصد اعمال شود، هر قسط ماهیانه، به شرح جدول زیر خواهد بود:

مبالغ قسط ودیعه مسکن ۱۴۰۲
وام 100 میلیونیوام 70 میلیونیوام 40 میلیونی
2 میلیون و 275 هزار تومان1 میلیون و 592 هزار تومان910 هزار تومان

سوالات متداول

1- مبالغ مصوب وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ چه مقدار است؟

برای تهران 100 میلیون تومان،کلان شهرها 70 میلیون تومان و دیگر شهرها 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

2- آیا افراد مجرد می توانند درخواست وام ودیعه مسکن نمایند؟

از میان افراد مجرد، زنان خودسرپرست بالای 35 سال، مردان بالای 45 سال، نخبگان و معلولین دارای شرایط خاص می توانند برای وام ثبت نام نمایند.

3- ثبت نام وام ودیعه مسکن چگونه انجام می شود؟

ثیت نام از طریق سایت Tem.mrud.ir انجام می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره