خانه اخبار تحصیلی کنکور فرهنگیان پاسخ به 12 سوال مهم در خصوص کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

پاسخ به 12 سوال مهم در خصوص کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

پاسخ به 10 سوال مهم در خصوص کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

در سال 1403 برای اولین بار کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود و برای بسیاری از داوطلبان شرایط شرکت در این آزمون و نحوه برگزاری آن مبهم است.

10 سوال مهم در خصوص کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

ثبت نام دانشگاه فرهنگیان آغاز شده است و داوطلبان تا روز 11 آذر فرصت دارند از طریق سایت سازمان سنجش برای ثبت نام اقدام کنند. همچنین در همین بازه زمانی می توانند به مشاهده، کنترل و ویرایش اطلاعات ثبت نامی نیز بپردازند. با توجه به اینکه کنکور اختصاصی تربیت معلم در سال 1403، برای اولین بار برگزار می شود، سوالات زیادی برای داوطلبان در خصوص شرایط و نحوه برگزاری این کنکور بوجود آمده است. در ادامه به برخی از این سوالات پاسخ داده می شود.

  1. آیا کنکور فرهنگیان جدا از کنکور سراسری برگزار می شود؟ برگزاری آزمون اختصاصی فرهنگیان همراه با نوبت اول آزمون سراسری و به صورت دفترچه سوال ویژه پذیرش دانشجو_معلم علاوه بر دفترچه هر گروه آزمایشی، انجام می شود.
  2. شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟ حداکثر سن مجاز برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، 22 سال تمام (مبنی اول مهر ماه هر سال تحصیلی) است.
  3. آیا شرکت در این آزمون شرط معدل نیز دارد؟ بله حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه دوم (معدل دهم، یازدهم و دوازدهم) لازم است.
  4. مواد امتحانی آزمون فرهنگیان شامل چه مواردی می شود؟ دروس امتحانی دفترچه اختصاصی و ضرایب آن ها به ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب 3، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب 2 و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب 2 خواهد بود.
  5. ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای ارزیابی شایستگی های معلمی چه خواهد بود؟ با توجه به اینکه سوابق تحصیلی دانش آموزان سال جاری در تیرماه 1403 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت کنکور دانشگاه فرهنگیان، 60 درصد نمره کل کنکور و 40 درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو_معلم است.
  6. نحوه ارزیابی شایستگی معلمی چگونه است؟ این ارزیابی توسط آموزش و پرورش در طول سال برگزار می شود و شامل دو بخش شایستگی های عمومی و تخصصی است. برای پذیرش سال 1403، ارزیابی شایستگی معلمی از نیمه اول دی ماه 1402 آغاز می شود و نتایج آن تا دو سال معتبر است.
  7. چه عواملی گزینش نهایی متقاضیان کنکور ویژه فرهنگیان را تعیین می کند؟ گزینش نهایی بر اساس معیارهای نمره آزمون اختصاصی (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو_معلم)، نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی های معلمی انجام می گیرد.
  8. میزان تاثیر هر کدام از معیارهای در نتیجه نهایی پذیرش چقدر است؟ سهم نمرات در پذیرش دانشگاه فرهنگیان به صورت 50 درصد سوابق تحصیلی، 25 درصد آزمون اختصاصی(شامل 15 درصد نمرات آزمون سراسری و 10 درصد آزمون اختصاصی فرهنگیان) و 25 درصد ارزیابی شایستگی های معلمی خواهد بود.
  9. کنکور اختصاصی تربیت معلم در چه تاریخی برگزار می شود؟ این آزمون همزمان با نوبت اول کنکور سراسری 1403، در تاریخ 6 و 7 اردیبهشت 1403 برگزار خواهد شد.
  10. انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در چه تاریخی صورت می گیرد؟ انتخاب رشته کنکور تربیت معلم 1403 در اواخر دی ماه سال 1402 به صورت مجزا از کنکور سراسری و از طریق سایت سازمان سنجش صورت می پذیرد.
  11. نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو_معلم در چه تاریخی منتشر می شود؟ نتایج نهایی، قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام می شود.
  12. آیا پذیرفته شدگان نهایی آزمون فرهنگیان، می توانند برای کنکور سراسری نیز انتخاب رشته کنند؟ قبولین نهایی این آزمون امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری را ندارند مگر اینکه قبل از صدور کارنامه اولیه کنکور سراسری، درخواست انصراف خود را از قبولی در دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش ارائه دهند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. Kimia

    سلام میخواسم بپرسم اگه رشتم تجربی باشه و فقط ازمون اختصاصی فرهنگیانو شرکت کرده باشم بازم باید کنکور تجربیو بدمو تو رتبم تاثیر داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      کنکور فرهنگیان تنها ده درصد قبولی شما را تشکیل می دهد و برای به دست آوردن ۱۵ درصد دیگر می بایست کنکور اصلی را شرکت نمائید.

دریافت مشاوره