خانه انتخاب رشته کنکور شرکت از لیسانس شیمی دارویی به داروسازی

شرکت از لیسانس شیمی دارویی به داروسازی

شرکت و تغییر رشته از لیسانس شیمی دارویی به داروسازی
شرکت از لیسانس شیمی دارویی به داروسازی
هر وقت صحبت از رشته شیمی دارویی به میان می آید سوالاتی پیرامون آن مطرح می شود، مانند اینکه : تفاوت شیمی دارویی با داروسازی چیست؟ آیا تغییر رشته از شیمی دارویی به پزشکی ممکن است؟ بازار کار رشته شیمی دارویی در ایران به چه شکل است؟ دروس رشته شیمی دارویی چیست؟ آیا با لیسانس شیمی دارویی می توان داروساز شد؟ اگر سوالاتی مانند سوالات فوق درباره رشته شیمی دارویی در ذهن شما نقش بسته ، با مطالعه کامل و دقیق این مطلب به پاسخ آنها خواهید رسید. بدون شک رویای تحصیل در رشته های علوم پزشکی پزشکی از همان ابتدای کودکی همراه بسیاری از ما بوده است که عده ای موفق به کسب رتبه قبولی در اینگونه رشته های پرطرفدار می شوند و عده ای دیگر نیز پس از عدم موفقیت در کنکور به دنبال راه های دیگری از جمله تحصیل بدون کنکور در رشته های پزشکی و رشته های مرتبط با آن هستند.

از مقطع کارشناسی نمی توان به رشته ی داروسازی  تغییر رشته داد و متقاضیان باید حتما دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.

معرفی و مقایسه رشته شیمی دارویی با داروسازی

رشته شیمی دارویی یکی از رشته های دانشگاه آزاد و در واقع یکی از گرایش های رشته شیمی و مجموعه ای از علوم دارویی است که بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد این رشته را به صورت بدون کنکور ارائه می دهند. هدف اصلی از ایجاد این رشته پرورش و تربیت نیروهای انسانی و متخصصان مجرب و کارآمد به عنوان داروساز در زمینه های مرتبط با موسسات آموزشی و تحقیقاتی مربوط به شیمی زیستی و یا در زمینه های مرتبط با تولید مواد اولیه شیمیایی – دارویی به عنوان کارشناس می باشد. فارغ التحصیلان این رشته ابتدا باید لیسانس خود را بگیرند ، سپس در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در این رشته وارد مقطع فوق لیسانس شوند. با داشتن مدرک فوق لیسانس شیمی دارویی ، می توانند در آزمون دکتری تخصصی داروسازی شرکت کنند.

می دانید که رشته داروسازی از زیر مجموعه های گروه علوم پزشکی است و در زمینه های مربوط با تولید و ساخت دارو ، بررسی وضعیت دارو و هم چنین تاثیر داروها در مقابل بیماری ها نقش دارد. طول این دوره بین 5 تا 6 سال است ، یعنی دانشجویان این رشته ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می شوند. پس از آن دانشجویان باید دوره طرح نیروی انسانی که به مدت 2 سال است ، بگذرانند و پس از آن به میل خود می توانند در آزمون دکتری تخصصی شرکت نمایند .بنابراین تنها جایی که مسیر دانشجویان داروسازی با دانشجویان شیمی دارویی یکی می شود همین آزمون دکتری تخصصی می باشد.

نکته مهم دیگری که در رابطه با رشته شیمی دارویی باید بدانید این است که شیمی دارویی جزء زیر مجموعه رشته های وزارت علوم و رشته داروسازی جزء زیر مجموعه رشته های وزارت بهداشت محسوب می شوند به همین دلیل وزارت بهداشت فارغ التحصیلان رشته شیمی دارویی را جزو اعضای جامعه نظام سلامت محسوب نمی کند.

شرایط تغییر رشته از شیمی دارویی به داروسازی

ابتدا باید این نکته را بگوییم که از مقطع کارشناسی نمی توان به رشته ی داروسازی  تغییر رشته داد ، در صورتی که خواهان تغییر رشته از رشته شیمی داوریی به رشته داروسازی هستید توجه داشته باشید که از شرایط شرکت فارغ التحصیلان از رشته شیمی دارویی به رشته داروسازی این است که متقاضیان (فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد) از طریق شرکت در آزمون P.HD که هرساله توسط وزارت بهداشت برگزار می شود ، برای شرکت در رشته داروسازی اقدام کنند. سپس متقاضیان در صورت قبولی در این آزمون می توانند در دانشکده های داروسازی که تحت نظارت وزارت بهداشت می باشد ، تحصیل کنند.

اما در رابطه با اینکه قبولی در این آزمون چگونه ممکن است و مواد امتحانی این آزمون از چه دروسی خواهد بود باید بگوییم که شامل دروسی مانند شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، تجزیه دستگاهی ، بیولوژی و فارماکولوژی می باشد ، بنابراین طبیعی است که فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته شیمی شانس قبولی بیشتری نسبت به دیگر متقاضیان خواهند داشت.

آیا امکان تاسیس داروخانه با مدرک دکتری تخصصی وجود دارد ؟

از دیگر سوالات متداولی که لازم است در این مقاله به ارائه توضیحاتی در خصوص آن بپردازیم این است که امکان دریافت مجوز از وزارت بهداشت جهت تاسیس داروخانه برای فارغ التحصیلان در مقطع دکتری تخصصی داروسازی وجود ندارد و دریافت مجوز برای تاسیس داروخانه برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری عمومی داروسازی امکان پذیر خواهد بود. بنابراین دارا بودن مدرک دکتری عمومی داروسازی از شرایط دریافت مجوز برای تاسیس داورخانه می باشد ، اما اگر تحصیل در رشته داروسازی را صرفا برای دریافت مجوز داروخانه انتخاب نکرده اید می توانید در صورت قبولی در آزمون PHD و فارغ التحصیل شدن در این رشته ، در شرکت های داروسازی به صورت مستقل به پژوهش و یا تولید دارو به فعالیت بپردازید. بنابراین با مدرک دکتری تخصصی داروسازی می توان داروساز شد نه داروخانه دار. برای کسب آگاهی از شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور کلیک نمایید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۳ نظر
  1. معروف

    سلام ببخشید شیمی دارویی فقط زیر شاخه شیمی محض هست یا با شیمی کاربردی هم امکان خواندنش هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال ۱۳۹۹، داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی در رشته های شیمی محض، شیمی کاربردی و… می باشند مجاز به شرکت در رشته شیمی دارویی هستند.

  2. سعیده

    آیا این افراد می توانند شرکت داروسازی بزنند؟

  3. علی

    باسلام خسته نباشی.برای ارشد شیمی دارویی هم مثل داروسازی ماهیانه میدن؟ضمنا باعضو استعداد درخشان و کسب معدل اول میشه وارد ارشد شیمی دارویی شم؟

  4. علی

    باسلام خسته نباشید.تو ارشد شیمی دارویی وزارت علوم هم برای دانشجویان اون ۸۰۰ هزار تومان رو میدن یا این شهریه رو فقط تو بهداشت میدن؟ضمنا بااستعداد درخشان میشه بدون کنکور به ارشد شیمی دارویی برای بهدشت قبول شد؟ممنون میشم جواب سوالمو بدین

  5. Anet

    سلام لطفا راهنمایی کنید که آیا واقعا رشته شیمی دارویی بدون کنکور هم پذیرش داره توی واحد علوم دارویی تهران؟ لطفاااااا جواب بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام. لیست رشته های بدون ازمون متغییر می باشد. طبق دفترچه های سال ۹۶ در تهران این رشته ارائه نشده است .

  6. نیما

    باسلام خسته نباشید.تو ارشد شیمی دارویی وزارت علوم هم برای دانشجویان اون ۸۰۰ هزار شهریه رو میدن یا این شهریه رو فقط تو بهداشت میدن؟ضمنا بااستعداد درخشان میشه بدون کنکور به ارشد شیمی دارویی برای بهدشت قبول شد؟ممنون میشم جواب سوالمو بدین

  7. آوا

    سلام میخواستم ببینم شیمی دارویی دوره لیسانس هم داره؟ اگه آره دانشگاهی تو استان فارس هست که داشته باشه؟ لیستشو از کجا باید بگیرم؟

  8. Pharma

    سلام عایا ارزش داره شیمی دارویی رو دانشگاه آزاد خوند؟؟؟ فارغ التحصیلان لیسانس این رشته بازار کار دارن یاخیر؟؟؟

  9. هنگامه

    سلام.
    من کارشناسی ارشد شیمی آلی دارم. تصمیم گرفتم بجای پی اچ دی شیمی, مجددا کنکور تجربی بدم و داروسازی شرکت کنم. به نظر شما این کارو انجام بدم؟
    با توجه به اینکه بازار کار شیمی افتضاحه و از اول هم بیشتر به دارو علاقه داشتم.

    • ایران مشاوره

      سلام. قطعا رشته داروسازی از نظر بازار کار و زمینه کاری خیلی بهتر از شیمی هست و اگه علاقه دارید میتونید این کار رو انجام بدید. فقط در نظر داشته باشید که قبولی تو این رشته همت و تلاش بالایی نیاز داره. و اینکه به این موضوع هم توجه کنید که کنکور ۹۷ آخرین سالی هست که کتابها همینا هستن و سال ۹۸ کتابها تغییر خواهند کرد. اگر با همه ی اینها تلاش خیلی بالایی داشته باشید امکان داره که بتونید قبول بشید اما بهتره خوب بررسی کنید که چقدر با دروس آشنایی دارید و چقدر تلاش خواهید کرد و اینکه امکان قبول نشدن هم وجود داره. با بررسی همه ی اینها تصمیم بگیرید. موفق باشید.

دریافت مشاوره پیج کنکور