خانه انتخاب رشته کنکور مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مشاوره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

یک انتخاب رشته درست می تواند آینده شغلی داوطلب را تضمین نماید و در برخی موارد مرحله مذکور، نسبت به آزمون کنکور از اهمیت بالاتری برخوردار است. متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند، می بایست از تمامی موارد مرتبط با این پروسه از جمله زمان انتخاب رشته کنکور، نحوه صحیح انجام آن، میزان تاثیر سهمیه ها و… مطلع باشند تا به بهترین وجه ممکن و بدون هیچ گونه اشتباهی این فرآیند را انجام دهند.

یکی از عوامل موثر برای موفقیت در این فرآیند بهره مندی از تجارب مشاوران و متخصصان این امور است چرا که این افراد با اطلاعات کاملی که در این مسیر کسب کرده اند، می توانند چراغ راه سایر داوطلبان باشند.

 

✅لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

 

✅ لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

 

عواملی همچون کارنامه داوطلب، علایق او، شهریه دانشگاه ها، سهمیه ها و گزینش بومی از جمله مواردی است که در مشاوره انتخاب رشته کنکور مورد بررسی قرار می گیرد.

نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

داوطلبان می توانند با کمک نرم افزار انتخاب رشته و با وارد کردن درصد های احتمالی خود، پیش بینی کنند که درصد شانس آنان در قبولی رشته مورد علاقه شان چقدر است.

تا کنون 14470068 نفر از این نرم افزار استفاده کرده اند

نحوه تخمین رتبه کنکور با تراز در سال ۱۴۰۲

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تمامی داوطلبانی که برای اولین بار در کنکور سراسری شرکت می کنند، تجربه کافی برای انتخاب رشته کنکور را ندارند. همین امر سبب می شود که در صورت کسب رتبه قابل قبول نیز موفق به تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود نشود یا حتی ممکن است در هیچ یک از رشته های منتخب پذیرفته نشود. به همین منظور توصیه می شود که پیش از ثبت کد رشته های انتخابی از مشاوره تحصیلی کنکور کمک بگیرید.

مشاوره خوب چه ویژگی هایی دارد؟

به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است که در انتخاب مشاوره خود دقت لازم داشته باشید چرا که این امر می تواند سرنوشت تحصیلی شما رقم بزند.

داشتن تجربه کافی

میزان تجربه در هر امری تبحر فرد را نشان می دهد. بدین وسیله مشاوره با تجربه می داند که داوطلب با توجه به رتبه قبولی کنکور چه کد رشته هایی را در اولویت قرار دهد تا شانش قبولی وی افزایش یابد.

انتخاب منطقی و به دور از رویاپردازی

البته که علایق داوطلبان نیز در روند انتخاب کد رشته ها دخیل می شود اما این تمام ماجرا نیست. اگر مشاور تنها رشته ها را بر اساس رویاهای متقاضی انتخاب کرده و تاثیر رتبه را بی اهمیت بشمارد شانس پذیرش وی به صورت قابل توجهی کاهش می یابد، تنها انتخاب منطقی و به دور از رویا پردازی موجب موفقیت در این امر می شود.

وجدان کاری

مشاور موظف است دلسوزانه و با صبر و حوصله به خواسته داوطلب گوش داده و در انتخاب کد رشته ها نسبت به علایق او بی تفاوت نباشد. همچنین از یک برنامه نیمه آماده و از پیش تعیین شده برای تمامی مراجعه کنندگان استفاده نکرده و چینش رشته های هر فرد در فرم انتخاب رشته کنکور را با توجه به رتبه قبولی و خواسته های وی انتخاب نماید.

پشیبانی از داوطلب

از آن جایی که تا پیش از پایان مهلت انتخاب رشته امکان ویرایش کد رشته ها برای داوطلبان وجود دارد، بنابراین مشاور نیز موظف است در طول این زمان از توصیه های خود برای راهنمایی هرچه بیشتر این افراد دریغ نکند.

دریافت هزینه منطقی از داوطلبان

البته که مشاوران برای انتخاب رشته هزینه دریافت می کنند اما این هزینه باید معقول و منطقی باشد چرا که این امر یکی از دغدغه های داوطلبان می باشد. بدین وسیله افراد زیادی برای انتخاب رشته خود بدون نگرانی و دلهره به مراکز مشاوره مراجعه می کنند.پ

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

با توجه به آخرین تغییرات کنکور، این آزمون در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؛ اما مطابق اخبار منتشر شده، برای هر دو نوبت کنکور به طور کلی یک انتخاب رشته در نظر گرفته شده است. معمولا حدود یک ماه پس از برگزاری نوبت دوم کنکور یعنی تیر ماه، فرآیند انتخاب رشته در مرداد ماه 1403 خواهد بود.

دانشگاه های سراسری

برای انتخاب رشته این دوره یک مهلت چند روزه در نظر گرفته می‌شود که از نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. این فرایند به احتمال زیاد تمدید هم خواهد شد. انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان به صورت مجزا و در دی ماه 1402 انجام شده است. پیشنهاد می شود در کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره عضویت یابید تا در اسرع وقت از آخرین اخبار مربوطه اطلاع پیدا کنید.

دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد از انتخاب رشته دانشگاه های سراسری جداست؛ اما گمان می‌رود که انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز در نیمه دوم مرداد ماه 1403 باشد. متقاضیان می توانند در زمان تعیین شده نسبت به انتخاب رشته در این دانشگاه به جزرشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی اقدام نمایند.

صفر تا 100 انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

هر ساله سازمان سنجش پس از اتمام بازه زمانی در نظر گرفته شده، مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور را نیز برای داوطلبان جامانده در نظر می گیرد که به هر دلیلی نتوانسته اند، فرایند انتخاب رشته را به پایان برسانند.

به همین منظور در این فرصت، این دسته از افراد می توانند علاوه بر انتخاب کد رشته های مربوطه، به ویرایش انتخاب رشته کنکور نیز بپردازید. در خصوص مهلت مجدد سال 1403 می بایست گفت که هنوز اطلاعیه ای از سوی سازمان سنجش منتشر نشده اما به محض مشخص شدن جزئیات از طریق همین مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

فرآیند انتخاب رشته به صورت کاملا اینترنتی و از طریق سازمان سنجش صورت می پذیرد. برای ثبت انتخاب رشته، کافیست با در دست داشتن کد ملی و رمز عبور سامانه مطابق مراحل زیر عمل نمایید. توجه داشته باشید که اگر علاوه بر گروه آزمایشی اصلی در کنکور هنر و یا زبان های خارجی نیز شرکت کرده اید، باید کد رشته های تمامی آن ها را در یک فرم انتخاب رشته تا سقف 150 رشته وارد کنید.

مرحله اول انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • انتخاب گزینه “سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری سال 1403”

مرحله دوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • کلیک بر لینک “سامانه انتخاب رشته های با ازمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳”

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • پس از تکمیل فیلدهای موجود گزینه “ورود” را بفشارید.

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • در صفحه باز شده بر روی لینک “سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری سال 1403” کلیک بفرمایید.

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • گزینه “انتخاب رشته” را انتخاب نمایید.

مرحله پنجم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده و در نهایت کلید “ورود” را بفشارید.

مرحله ششم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

بعد از این که مراحل فوق را به درستی انجام دادید، به سیستم انتخاب رشته وارد می شوید. کد رشته محل های مورد نظر خود را که از دفترچه راهنما استخراج کرده اید، در فرم اینترنتی سایت سازمان سنجش وارد نمایید. در صورتی که اطلاعات ورود به سامانه را فراموش کرده اید، می توانید بر روی لینک نحوه دریافت شماره پرونده و شماره داوطلبی کنکور کلیک نمایید تا آن در رابطه با بازیابی آن ها راهنمایی شوید.

تحلیل کارنامه کنکور 1402

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

حدود دو تا سه روز قبل از شروع فرآیند انتخاب رشته و یا همزمان با آغاز آن، لینکی با عنوان دفترچه انتخاب رشته کنکور در سایت سازمان سنجش قرار می گیرد که با کلیک بر روی آن می توانید دفترچه انتخاب رشته گروه های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجه را ملاحظه و دانلود نمایید. توجه داشته باشید که برای هر کدام از این گروه های آزمایشی یک دفترچه مجزا منتشر می شود.

نکته قابل توجه این است که اطلاعات بسیار مهمی در دفترچه ها ارائه شده مثل سهمیه های کنکور، زمان اعلام نتایج نهایی، شرایط و… که باید قبل از انجام انتخاب رشته آن ها را به دقت مطالعه نمایید. دفترچه انتخاب رشته در نیمه دوم مرداد ماه 1403 منتشر می شود، به محض در دسترس قرار گرفتن فایل آن، لینک زیر فعال می شود. جهت آشنایی هر چه بیشتر شما با فرآیند انتخاب رشته، لینک دفترچه های سال گذشته را قرار داده ایم.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دفترچه‌های انتخاب رشته 1403

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1403

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر و زبان 1403

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دانلود پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دانلود اصلاحیه سری اول دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دانلود اصلاحیه سری دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می گردد)

دفترچه‌های انتخاب رشته 1402

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

همانطور که می دانید به منظور ایجاد عدالت آموزشی برای کسانی که به امکانات لازم دسترسی نداشته اند، سازمان سنجش سهمیه های کنکور از قبیل سهمیه ایثارگران، رزمندگان، جانبازی، خانواده شهدا، مناطق و… را برای داوطلبان واجد شرایط در نظر می گیرد که هر کدام به نوبه خود می توانند تغییراتی را در نتایج داوطلب ایجاد نمایند.

سهمیه مناطق

شرکت کنندگانی که متقاضی استفاده از سهمیه مناطق هستند، با توجه به ملاک های زیر جزء یکی از مناطق 1، 2 و 3 محسوب می شوند. تاثیر سهمیه مناطق در کنکور در کارنامه اولیه یعنی کارنامه ملاک عمل انتخاب رشته لحاظ می شود.

  • منطقه سهمیه با در نظر گرفتن محل اخذ مدرک تحصیلی 3 سال آخر دبیرستان یا هنرستان تعیین می گردد.
  • در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، (حتی یک سال از سه سال) سهمیه داوطلب بر اساس منطقه مرفه تر اعمال می شود.
  • داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه (سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی) خود را در خارج از کشور گذرانده اند، جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می شوند.

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی

برای کسانی که در شهرهای درگیر بلای طبیعی مثل سیل و زلزله سکونت داشته و یا تحصیل کرده اند، 5 درصد ظرفیت مازاد دوره روزانه دانشگاه های این استان ها در نظر گرفته شده است. شرایط استفاده از این سهمیه به صورت زیر است.

  • داوطلبانی که محل اقامت و یا محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر متوسطه، مدرک سال ماقبل آخر دوره متوسطه و یا مدرک دو سال ماقبل آخر دوره متوسطه در مناطق درگیر سیل و زلزله بوده است.
  • محل سکونت، زمانی تایید می شود که داوطلبان به صورت مستقل و یا همراه خانواده در آن شهرها زندگی کرده اند.
  • افراد باید در زمان وقوع حادثه در منطقه سکونت داشته و یا در حال تحصیل بوده باشند.
  • همچنین باید ثابت شود که این بلایای طبیعی منجر به وقفه و یا ایجاد مشکل در تحصیل داوطلب شده است.
  • ارائه گواهی مربوط به اثبات حضور افراد در این مناطق صادر شده از طرف فرمانداری منطقه مذکور الزامیست. این گواهی باید قبل از انتخاب رشته دریافت شود و در زمان انتخاب رشته نیز باید بند مربوطه در فرم فعال گردد.
  • برای اعمال این سهمیه حتما باید از بین کد رشته محل های مندرج در دفترچه که مختص این مناطق است، انتخاب صورت گیرد.
  • کسب حدنصاب 85 درصد نمره آخرین فرد گزینش آزاد در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی و 80 درصد برای باقی رشته ها الزامیست.
  • اعتبار سهمیه برای مناطق نام برده 3 سال می باشد.
  • ظرفیت مازاد برای این قشر از داوطلبان، در ابتدا برای دانشگاه های استان آسیب دیده می باشد. در صورت نبود آن رشته در دانشگاه های آن منطقه، از دانشگاه های استان های همجوار استفاده می شود.
  • میزان تعهد پذیرفته شدگان همانند باقی داوطلبان رشته های روزانه به مدت 2 برابر تحصیل می باشد و باید یک نسخه از آن در پرونده دانشجو نزد استانداری محفوظ بماند.
  • همچنین دوره تحصیل تفاوتی با باقی دانشگاه های روزانه ندارد.
  • تغییر رشته یا انتقال برای متقاضیان این رشته ها امکان پذیر نیست.

سهمیه مناطق محروم

40 درصد ظرفیت پذیرش رشته های ناحیه ای، کشوری و قطبی دوره روزانه دانشگاه های استان ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، کرمانشاه، بوشهر، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بوراحمد، هرمزگان و کردستان به بومیان این مناطق اختصاص داده می شود. تغییر رشته و یا انتقالی برای پذیرفته شدگان این سهمیه امکان پذیر نیست. لازم به ذکر است که در گذشته میزان تعهد خدمت این مناطق 3 برابر مدت تحصیل بود اما در سال 1402 به 1.5 برابر تغییر کرده است.

سهمیه مناطق دچار سوختگی (مدارس)

داوطلبانی که دچار سوختگی حاد در حادثه مدرسه شهید رحیمی استان فارس و مدرسه انقلاب اسلامی شین آباد استان آذربایجان غربی شده اند، در انتخاب رشته سال 1401 و 1402 از سهمیه مذکور می توانند بهره مند شوند. کسب حدنصاب 80 درصد گزینش آزاد برای استفاده از سهمیه مناطق سوختگی مدارس الزامیست. همچنین این افراد باید درخواست خود را مبنی بر واجد شرایط بودن این سهمیه به سازمان سنجش ارسال کنند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

برای استفاده از سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، کسب 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد همان رشته الزامی می باشد و در صورتی که ظرفیت رشته ای با داوطلبان 25 درصدی پر نشود، از داوطلبان 5 درصدی برای تکمیل ظرفیت استفاده می شود. در نهایت اگر هنوز ظرفیت خالی وجود داشته باشد، به باقی داوطلبان اختصاص می یابد.

ایثارگران 25 درصد: 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها اختصاص دارد.

ایثارگران 5 درصد: تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگران نیز در کارنامه داوطلبان تغییراتی را به وجود می آورد. به این صورت که 5 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

سهمیه بهیاری

حال ممکن است بعضی از متقاضیان که به عنوان بهیار در جامعه فعالیت می کنند و قصد شرکت در کنکور تجربی را دارند، این سوال برایشان ایجاد شود که میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور چگونه است؟ این سهمیه به این صورت می باشد که 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری، هوشبری و اتاق عمل به داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم یا جدید رشته بهیاری اختصاص می یابد که با ضریب قطعی 12 در نمره کل کنکور تاثیر خود را نشان می دهد.

تاثیر سهمیه بهیاری در انتخاب رشته کنکور 1402
مدت زمانظرفیت پذیرشکد رشته محل ها
1400 تا 1404 (5 سال متوالی)5 درصدکارشناسی پیوسته رشته پرستاری دوره روزانه
1402 تا 1406 (5 سال متوالی)5 درصدرشته پرستاری، هوشبری و اتاق عمل

دوره های روزانه، شهریه پرداز، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد

نکات مهم

  • 5 درصد ظرفیت پذیرش برای رشته پرستاری، هوشبری و اتاق عمل، شامل رشته های مناطق محروم، بلایای طبیعی و یا دارای تعهد بورسیه نمی شود.
  • داشتن دیپلم بهیاری (نظام جدید و قدیم) و 3 سال سابقه کاری الزامیست.
  • سهمیه بهیاری تنها در استان محل کار بهیار اعمال می شود.
  • کسانی که با این سهمیه پذیرفته می شوند، حق جابجایی یا انتقال را ندارند.
  • دروس دوره بهیاری در دانشگاه تطبیق داده نمی شود.
  • کسب حدنصاب 70 درصد از نمره گزینش آزاد برای استفاده از سهمیه بهیاری ضروری می باشد.
  • تاثیر سهمیه بهیاری تنها برای داوطلبان کنکور تجربی بوده و به طور قطعی می باشد.

دوره های روزانه و نوبت دوم چیست؟

تاثیر سوابق تحصیلی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

در چند سال اخیر زمزمه هایی در رابطه با حذف کنکور به گوش می رسد. همان طور که می دانید کنکور سراسری قدمتی چندین ساله دارد و حذف آن به یکباره به منزله ایجاد یک تغییر بزرگ و ناگهانی در روند پذیرش دانشجویان دانشگاه های کشور است. لذا در تصمیم گیری های چند سال اخیر بنا شد که به آرامی و با برداشتن سنگ ریزه های پای کوه، درصدد برداشتن کوهی بنام کنکور برآیند.

یکی از تصمیماتی که در این روند بسیار خودنمایی می کند، تاثیر معدل در کنکور است یعنی کاهش تاثیر نمره آزمون و افزایش تاثیرات سوابق تحصیلی و معدل داوطلبان بر پذیرش آن هاست. به این معنا که در سال 1403 شاهد دو تراز علمی در کارنامه اولیه خواهیم بود؛ که یکی از آن ها تراز کنکور و دیگری تراز سوابق تحصیلی افراد است. تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه کنکور ۱۴۰۳ و به طبع انتخاب رشته را در جدول زیر مشاهده می کنید.

تاثیر سوابق تحصیلی در انتخاب رشته کنکور سراسری 1403
گروه آزمایشیتاثیر نمره کنکورمیزان تاثیر سوابق تحصیلی
تجربی، انسانی و ریاضی60 درصد40 درصد
هنر و زبان74 درصد26 درصد

نحوه تقسیم بندی رشته ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تقسیم بندی رشته ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

اگر دفترچه انتخاب رشته کنکور گروه آزمایشی خود را با دقت بررسی کرده باشید، متوجه خواهید شد که در مقابل هر یک از رشته ها، یکی از 4 عبارت بومی، استانی، ناحیه ای و کشوری درج شده است. منظور از گزینش بومی، استانی، ناحیه ای و کشوری چیست؟

رشته های استانی

این رشته ها به طور متوسط در همه استان های کشور ارائه می شوند، بنابراین بیشتر ظرفیت آن ها به دانشجویان بومی استان اختصاص می یابد. دلایلی از جمله نیاز بخش هایی از کشور به نیروی متخصص بومی استان موجب این نوع دسته بندی گشته است.

رشته های کشوری

اگر رشته مورد نظر در هیچ یک از دو قطب همجوار ارائه نشود و فقط در چند استان به صورت ناهمگون و پراکنده موجود باشد، آن رشته کشوری است. ظرفیت پذیرش این رشته ها به نسبت میان داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان، ایثارگران، مناطق و… در کل کشور تقسیم می شود. برای مثال رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با ظرفیت 100 نفر به صورت کشوری ارائه می شود، از این 100 نفر 30 درصد یعنی 30 نفر به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران اختصاص می یابد و مابقی بین سایر داوطلبان تقسیم می شود.

رشته های بومی، قطبی، ناحیه ای

گاهی برخی از رشته ها در تمامی استان ها ارائه نمی گردد اما در استان های اطراف وجود دارند. بنابراین دسته بندی های ناحیه ای و قطبی تعریف می گردند که در آن ها همانند رشته های استانی 80 درصد ظرفیت رشته بین داوطلبان منطقه مربوطه (قطب، ناحیه، استان) و 20 در صد آن به متقاضیان آزاد تعلق می یابد. در ادامه نحوه تقسیم بندی نواحی و قطب های کشور آورده شده است.

برای مثال رشته مهندسی صنایع با ظرفیت پذیرش 100 نفر در دانشگاه امیرکبیر به صورت قطبی ارائه می شود، در این صورت 20 درصد یعنی 20 نفر به داوطلبان آزاد (غیرقطبی) و 80 درصد نیز به داوطلبان قطبی اختصاص می باید که از این 80 درصد، 30 درصد یعنی 24 نفر ویژه داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران است.

استان های تابع
نواحی بومی
ناحیه یکالبرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی
ناحیه دوآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل
ناحیه سهاصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد
ناحیه چهارسیستان و بلوچستان، کرمان
ناحیه پنجبوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان
ناحیه ششکردستان، کرمانشاه، همدان
ناحیه هفتایلام، خوزستان، لرستان
ناحیه هشتخراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی
ناحیه نهگلستان، گیلان، مازندران
قطب های بومی
استان های تابع
قطب یکالبرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، مرکزی، گلستان، گیلان، مازندران
قطب دوسیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی
قطب سهآذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان
قطب چهاراصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، یزد، خوزستان، لرستان
قطب پنجبوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان

منظور از رشته های متمرکز و متمرکز دارای شرایط خاص چیست؟

در هنگام نوشتن فرم انتخاب رشته کنکور ممکن است با عناوینی همچون متمرکز یا نیمه متمرکز مواجه شوید. به طور کلی پذیرش در رشته های کنکور سراسری به سه صورت متمرکز، متمرکز دارای شرایط خاص و صرفا براساس سوابق تحصیلی می باشد.

رشته های متمرکز: در رشته های متمرکز تنها ملاک قبولی رتبه کسب شده، سهمیه های داوطلب و در نظر گرفتن تاثیر معدل در کنکور می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با میزان تاثیر سوابق تحصیلی بر رتبه کنکور، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

رشته های نیمه متمرکز: برای رشته های دارای شرایط خاص داوطلب علاوه بر کسب رتبه مورد نیاز، باید مراحلی همچون مصاحبه رشته های نیمه متمرکز، آزمون عملی و معاینات پزشکی را نیز پشت سر گذارد.

سوابق تحصیلی: برای پذیرش در رشته های بدون کنکور تنها معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در نظر گرفته می شود و حتی داوطلبانی که در کنکور شرکت نکرده اند، می توانند برای گزینش در این رشته ها اقدامات لازم را انجام دهند

نکته: در نهایت خوب است بدانید که در زمان برگزاری مصاحبه رشته های نیمه متمرکز، سوابق تحصیلی داوطلب نیز مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین پذیرش در رشته های متمرکز دارای شرایط خاص به نسبت سخت تر از سایر رشته ها می باشد.

نکات مهم

  • در زمان انتخاب رشته داوطلبان محدودیتی از نظر تعداد برای انتخاب رشته های متمرکز دارای شرایط ندارند ولی در نهایت و در صورت کسب حدنصاب نمرات، حداکثر برای مصاحبه دو رشته محل دعوت خواهند شد.
  • در صورتی که اولویت شما پذیرش در رشته های متمرکز دارای شرایط است، حتما این رشته ها را در انتخاب های اول فرم انتخاب رشته خود قرار دهید تا درصورتی که رتبه شما مناسب باشد، برای مصاحبه دعوت شوید.
  • در صورتی که از رشته های متمرکز در انتخاب های اول خود قرار دهید و نمره لازم را نیز داشته باشید، در همان رشته پذیرفته می شوید و دیگر برای مصاحبه رشته متمرکز دارای شرایط دعوت نخواهید شد.

توضیحات بخش های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری 1403

پس از دریافت نتایج آزمون سراسری از سایت سازمان سنجش آموزش کشور، با بخش های مختلفی مانند رتبه کل در سهمیه، آخرین رتبه مجاز و… رو به رو خواهید شد. اما سوال اینجاست که رتبه در سهمیه چیست؟ و یا گزینش در کد رشته های مختلف بر اساس کدام نمره درج شده انجام می پذیرد؟ در ادامه تمامی اطلاعات مورد نیاز در این زمینه به طور مختصر قرار داده شده است.

با توجه به تغییرات اخیر کنکور سراسری، نتایج اولیه در دو مرحله اطلاع رسانی می شود؛ یعنی دو کارنامه خواهیم داشت. اولین کارنامه شامل نمرات خام، نمره کل آزمون اختصاصی و نمره سوابق تحصیلی است. کارنامه دوم با مدت زمان چند روزه پس از کارنامه اول منتشر می شود که شامل نمره کل نهایی، سهمیه نهایی، استان بومی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری، وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن در هر یک از دوره های تحصیلی و… می باشد.

کارنامه اول: کارنامه علمی اولیه

همان طور که گفته شد، کارنامه اولیه شامل نمرات خام (درصد دروس اختصاصی)، نمره کل آزمون اختصاصی و نمره سوابق تحصیلی است. یعنی دو تراز داریم که اولی تراز آزمون اختصاصی و دومی تراز سوابق تحصیلی می باشد که به ترتیب و 60 و 40 درصد بر نمره نهایی کل به طور قطعی موثرند.

  • اطلاعات هویتی
  • اطلاعات تحصیلی
  • وضعیت حضور در جلسه کنکور
  • شماره داوطلبی
  • درصد دروس اختصاصی
  • نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور)
  • نمره کل سابقه تحصیل (دریافتی از آموزش و پرورش)

کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳

کارنامه دوم: کارنامه ملاک عمل انتخاب رشته

کارنامه دوم چند روز پس از کارنامه اول منتشر می شود که کارنامه اصلی داوطلب می باشد. این کارنامه وضعیت مجاز و غیرمجاز بودن شرکت کنندگان در کنکور را به نمایش می گذارد و شامل موراد زیر است. داوطلبان باید بر اساس مندرجات کارنامه دوم دست به انتخاب رشته بزنند.

نمرات کل

در این بخش نمرات کل آزمون اختصاصی، نمره کل سوابق تحصیلی، نمره کل نهایی و اگ سهمیه بهیاری دارید، نمره بهیاری را نمایش می دهد. در واقع این همان تراز شماست که 40 درصد از سوابق تحصیلی و 60 درصد از نمره آزمون برای تراز کل حساب می شود.

رتبه کل در سهمیه نهایی

این رتبه همان رتبه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا برای انتخاب رشته فقط باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری توجه شود.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی

این بخش مربوط به رتبه آخرین فرد مجاز برای انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم می باشد. در صورتی که رتبه کل شما در سهمیه، بیشتر از رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته باشد، نمی توانید انتخاب رشته دانشگاه روزانه و نوبت دوم را انجام دهید.

رتبه کشوری بدون اعمال سهمیه

این رتبه شما در بین تمامی داوطلبان آن گروه آزمایشی است که سهمیه ای روی آن اعمال نشده است.

کارنامه ملاک عمل انتخاب رشته ۱۴۰۳

وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته

در صورتی که داوطلب مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و… باشد، عبارت مجاز برای او در کادر های جداگانه ای در توضیحات کارنامه کنکور درج خواهد شد. در غیر اینصورت نمی تواند رشته های این دانشگاه ها را انتخاب کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کارنامه می توانید بر روی لینک کارنامه کنکور کلیک نمایید.

وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته ۱۴۰۳

نحوه چیدمان کدرشته ها در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

نحوه چیدمان کدرشته ها در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب 100 کدرشته محل و برای انتخاب رشته کنکور سراسری (روزانه، نوبت دوم، پیام نور، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و…) مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل می باشید. از آنجایی که تعداد انتخاب های شما زیاد است، با کمی دقت و رعایت اصول اولیه می توانید یک انتخاب رشته هوشمندانه داشته باشید.

در انتخاب رشته باید فاکتورهای مختلف نظیر علاقه، بازار کار رشته مورد نظر، امکانات و خدمات رفاهی دانشگاه، خوابگاه داشتن دانشگاه، مسافت و دوری دانشگاه و… را در نظر بگیرید و پس از آن می توانید چینش کد رشته ها را به صورت زیر انجام دهید.

انتخاب های خوش بینانه

حدود 20 الی 30 درصد از لیست انتخاب رشته شما باید شامل انتخاب های رویایی یا خوشبینانه باشد. این انتخاب ها در واقع رشته های مورد علاقه شما هستند که با توجه به رتبه کسب شده امکان قبولی در آن ها بسیار پایین می باشد. برای مثال شانس قبولی در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف برای رتبه 1000 گروه ریاضی بسیار پایین می باشد.

انتخاب های واقع بینانه

 مهم ترین بخش فرم انتخاب رشته، انتخاب های واقع بینانه است. این انتخاب ها کاملا منطبق بر رتبه و تراز کنکور شما می باشد و باید بیش از نیمی از انتخاب های خود را در این بخش قرار دهید. برای مثال داوطلبی که رتبه 4000 کنکور تجربی را کسب کرده است، برای پذیرش در رشته پرستاری دانشگاه های روزانه شهرستان، شانس متوسط و معقولی را دارد.

انتخاب های بدبینانه

انتخاب های بدبینانه در بخش آخر فرم انتخاب رشته قرار داده می شوند و شانس داوطلب برای پذیرش در انتخاب های این بخش بسیار زیاد است. این بخش برای یک داوطلب با رتبه 2000 گروه ریاضی می تواند شامل دانشگاه های غیر انتفاعی و رشته های کم طرفدار باشد.

بنابراین یکی از اصول کاربردی انتخاب رشته کنکور سراسری، چینش رشته های انتخاب شده بر اساس شانس قبولی می باشد که برای اطلاع از امکان پذیرش خود در هر یک از رشته ها می توانید از نرم افزار انتخاب رشته کنکور استفاده نمایید.

نکات انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

در مهلت انتخاب رشته کنکور باید دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. سپس کد رشته محل های مورد نظر خود را با کمک یک مشاور خبره از دفترچه خارج کرده و مطابق با راهنمایی های زیر در فرم اینترنتی وارد نمایید.

  • دفترچه انتخاب رشته را به خوبی مطالعه نمایید.
  • در رابطه با رشته های مورد نظر خود مثل سر فصل دروس دانشگاهی، بازار کار و آینده شغلی، ظرفیت پذیرش و… تحقیق کنید.
  • درباره امکانات دانشگاه مورد علاقه خود نیز اطلاعات کسب نمایید.
  • به شهریه دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی، پریس خودگردان و… توجه کنید.
  • قبل از وارد نمودن کد رشته ها در سایت سازمان سنجش، آن ها را به ترتیب بر روی کاغذ (فرم انتهای دفترچه انتخاب رشته) یا در کامپیوتر خود لیست کنید تا امکان اشتباه در وارد نمودن کدها کاهش یابد.
  • پس از وارد نمودن لیست رشته ها، قبل از تایید نهایی مجددا دانشگاه و رشته وارد شده را چک کنید.
  • در نهایت پس از تایید از لیست رشته ها به همراه شماره پیگیری 15 رقمی پرینت تهیه نمایید.

فرم انتخاب رشته را می توانید با کلیک بر لینک موجود در کادر زیر دانلود نمایید. البته فرم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده اما می توان گفت که تفاوت چندانی با فرم انتخاب رشته سال گذشته ندارد.

فرم پیش نویس انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ (به محض انتشار فعال می‌گردد)

ظرفیت پذیرش رشته های کنکور سراسری ۱۴۰۳

اگر دفترچه انتخاب رشته کنکور را ورق بزنید، متوجه ظرفیت پذیرش هر رشته در دانشگاه های سراسر کشور خواهید شد. این ظرفیت پذیرش سهمیه بندی شده و هر میزانی از آن به قشر خاصی مثل ایثارگران، خانواده شهدا، رزمندگان، بهیاران، منطقه 1، 2 و 3 و… تعلق دارد. لیست ظرفیت پذیرش مربوط به کنکور 1403 هنوز منتشر نشده است. در جدول زیر ظرفیت لیست رشته های کنکور 1402 در هر 5 گروه آزمایشی را مشاهده می کنید.

ظرفیت پذیرش رشته های با آزمون کنکور سراسری 1402
ردیفعنوان رشتهظرفیت پذیرش
1پزشکی11 هزار و 101 نفر
2دندانپزشکی2 هزار و 60 نفر
3داروسازیهزار و 271 نفر
4تجربی58 هزار و 774 نفر
5ریاضی56 هزار و 495 نفر
6انسانی51 هزار و 394 نفر
7زبان4 هزار و 287 نفر
8هنر6 هزار و 251 نفر

میزان شهریه دانشگاه های غیرروزانه 1403

یکی از عواملی که می تواند در انتخاب رشته شما تاثیر گذار باشد، میزان شهریه دانشگاه شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و… می باشد. در واقع به غیر از دوره های روزانه دانشگاه های سراسری برای ورود به سایر دوره ها و دانشگاه ها از جمله دوره شبانه، پردیس خود گردان، دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور باید شهریه پرداخت شود. هزینه تحصیل در موارد مذکور با یکدیگر متفاوت است و شما می توانید بر اساس توانایی مالی خود در مورد تحصیل در آن ها تصمیم گیری نمایید.

میزان شهریه دانشگاه های نوبت دوم (شبانه) ۱۴۰۲
گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوسته
علوم انسانی2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون 770 هزار تومان3 میلیون و 200 هزار تا 4 میلیون و 500 هزار تومان
فنی مهندسی2 میلیون 700 هزار تا 3 میلیون و 300 هزار تومان3 میلیون و 200 هزار تا 4 میلیون تومان
علوم پایه2 میلیون و 650 هزار تا 3 میلیون و 300 هزار تومان3 میلیون 500 هزار تا 4 میلیون و 700 هزار تومان
علوم پزشکی__
هنر1 میلیون و 720 هزار تا 2 میلیون و 100 هزار تومان2 میلیون و 500 هزار تا 5 میلیون و 500 هزار تومان
میزان شهریه دانشگاه های پردیس خود گردان و ظرفیت مازاد 1402
گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوستهدکتری پیوسته
علوم انسانی_6 میلیون و 500 هزار تا 9 میلیون و 800 هزار تومان_
فنی مهندسی_9 میلیون تا 10 میلیون و 500 هزار تومان_
علوم پایه5 میلیون و 600 هزار تا 7 میلیون تومان6 میلیون و 500 هزار تا 9 میلیون تومان_
علوم پزشکی_8 میلیون تا 12 میلیون تومان16 میلیون تا 22 میلیون و تومان
هنر_7 میلیون و 500 هزار تا 9 میلیون و 500 هزار تومان_
میزان شهریه دانشگاه های آزاد ۱۴۰۲
گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوستهدکتری پیوسته
علوم انسانی2 میلیون و 200 هزار تا 3 میلیون و 200 هزار تومان4 میلیون تا 5 میلیون و 500 هزار تومان_
فنی مهندسی3 میلیون و 300 هزار تا 4 میلیون و 500 هزار تومان4 میلیون و 200 هزار تا 6 میلیون و 600 هزار تومان_
علوم پایه3 میلیون و 700 هزار تا 4 میلیون و 200 هزار تومان4 میلیون و 200 هزار تا 5 میلیون و 600 هزار تومان_
علوم پزشکی6 میلیون و 500 هزار تا 7 میلیون و 500 هزار تومان7 میلیون و 800 هزار تا 9 میلیون و 200 هزار تومان19 میلیون و 500 هزار تا 21 میلیون تومان
هنر3 میلیون و 100 هزار تا 3 میلیون و 600 هزار تومان3 میلیون و 700 هزار تا 4 میلیون و 500 هزار تومان_
میزان شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی 1402
گروه آزمایشیکاردانیکارشناسی پیوسته
علوم انسانی2 میلیون و 400 هزار تا 3 میلیون تومان2 میلیون و 600 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان
فنی مهندسی1 میلیون و 385 هزار تا 2 میلیون تومان2 میلیون و 400 هزار تا 4 میلیون تومان
علوم پایه3 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان3 میلیون تا 3 میلیون و 500 هزار تومان
علوم پزشکی__
هنر2 میلیون و 600 هزار تا 3 میلیون و 200 هزار تومان2 میلیون و 600 هزار تا 3 میلیون و 200 هزار تومان
میزان شهریه دانشگاه های پیام نور ۱۴۰۲
گروه آزمایشیکارشناسی پیوسته
علوم انسانی2 میلیون و 300 هزار تا 2 میلیون و 537 هزار تومان
فنی مهندسی2 میلیون و 875 هزار تا 3 میلیون و 572 هزار تومان
علوم پایه2 میلیون و 415 هزار تا 3 میلیون و 680 هزار تومان
علوم پزشکی_
هنر2 میلیون و 415 هزار تا 2 میلیون و 767 هزار تومان

لیست شهریه های مربوط به سال ۱۴۰۳ به زودی در سایت قرار می گیرد.

 

سوالات متداول

1- چه زمانی انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ شروع می شود؟

زمان آغاز انتخاب رشته در نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

2- انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ از چه طریقی انجام می پذیرد؟

این فرآیند به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org صورت می پذیرد.

3- اصل اولیه ای که باید در انتخاب رشته کنکور سراسری رعایت شود، کدام است؟

یکی از اصول انتخاب رشته کنکور سراسری، چینش کدرشته ها بر اساس شانس قبولی می باشد.

4- در مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری باید به چه مواردی توجه کنیم؟

عواملی همچون کارنامه داوطلب، علایق او، شهریه دانشگاه ها، سهمیه ها و گزینش بومی از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۸۲ نظر
  1. مریم

    سلام من یه رشته علویت اولم بود  از دانشگاه آزاد که انتخاب کردم آوردم ولی الان به اون رشته علاقه ندارم میخوام برم رشته دیگه باید چیکار کنم میتونم بزارم تو بخش ذخیره دانشگاه یا راه دیگه هست

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      شما میتوانید برای تغییر اولویت به دانشگاه مراجعه بفرمائید یا پس از انصراف از دانشگاه رشته ای که مدنظر دارید ثبت نام کنید.

  2. حمید

    سلام..چه طور میتونم در ازمون های نهایی دوازدهم برای زود تر گرفتن دیپلم شرکت کنم؟باید از کجا اقدام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، توصیه می شود برای بررسی مشکلات خود به صورت حضوری به آموزش و پرورش منطقه خودمراجعه نمائید.

  3. حمید

    سلام.من کلاس یازدهم در رشته ریاضی هستم..میخواستم امسال کنکور بدم گفتن که باید دیپلم داشته باشم.میخواستم بدونم چه ظوری می تونم زود تر دیپلم بگیرم..؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورتی که بتوانید در آزمون های دوازدهم با موفقیت عمل نمائید می توانید دیپلم خود را دریافت نمائید.

  4. امیرحسین

    با سلام.با رتیه ۶۹۰۰ در سهمیه میشه پزشکی آززاد یا خودگردان آورد؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      قبولی در دانشگاه های آزاد به تراز شما بستگی خواهد داشت.
      برای تخمین قبولی در دانشگاه های خودگردان نیز سهمیه شما مورد اهمیت است.

  5. مجتبی

    با سلام و وقت بخیر
    من در سه متحان خرداد ماه امسال تجدید شدم به خاطر تنبلی اما با توجه به درصد های کنکور دی ماهم میتونم یک رشته خوب در دانشگاه تهران بخونم اما میخواستم بدونم با این تجدید ها میشه انتحاب رشته کرد؟ و بعد داخل دانشگاه تهران ثبت نام کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      بر اساس کنکور سال ۴۰۲ سهم سوابق تحصیلی ۴۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۶۰ درصد می باشد.
      قبولی شما در دانشگاه های مختلف به عوامی مانند ظرفیت های دانشگاه ها، نوع دانشگاه، رشته امتحانی کنکور، منطقه و…. میتواند متفاوت باشد.

  6. نوری

    سلام من پارسال دیپلم تجربی گرفتم و امسال تصمیم گرفتم که طراحی انیمیشن و انیمیشن سازی بخونم .با دیپلم تجربی میتونم انیمیشن سازی بخونم ؟و برای انیمیشن سازی باید کنکور هنر بدم؟ برای ترمیم معدل تجربی امتحان بدم یا هنر؟
    ممنون از سایت خوبتون و پاسخ گوییتون.

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با قوانین و مقررات سازمان سنجش، رشته ی انیمیشن به صورت بدون کنکور در دانشگاه های علمی کاربردی پذیرش دارد. از راه کنکور هم در گروه هنر باید شرکت کنید.

  7. بارانا

    سلام خسته نباشید ،ممنون جواب سوالات رو دقیق و سریع لطف میکنید ،ایا امکان داره ازمون اموزش و پرورش امسال انجام نشه؟ چون سال داره تموم میشه و اعلام نکردند هیچی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر اطلاعیه ای در خصوص زمان ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال ۱۴۰۰ منتشر نشده است؛ جهت اطلاع از آخرین اخبار، می توانید عضو کانال تلگرام آزمون های استخدامی باشید.

  8. نازنین

    سلام من ساکن تهران هستم ایا میتوانم در دانشگاه ازاد شهر دیگر تحصیل کرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، بله، محدودیتی از بابت تحصیل در دانشگاه آزاد شهرهای دیگر نخواهید داشت.

  9. رحیمی

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم کسی که رشته ریاضی خوانده میتواند کنکور تجربی بدهد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، محدودیتی بابت شرکت در کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی نخواهید داشت.

  10. نازنین

    سلام من دوسال متوالی کنکور دادم وای در انتخاب رشته مردود شدم آیا میتوانم امسال کنکور بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، مطابق با دفترچه ی ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، محدودیتی از بابت ثبت نام و شرکت مجدد در آزمون وجود ندارد.

  11. عليي

    سلام من انتخاب رشته کردم ولی یادم رفت عکس بندازم ازش الان هم که وقتش تمومه تا انتخاب رشته کنم من چطور میتونم ببینم که کدوم رشته هارو انتخاب کردم ؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ودرود ، می توانید با اطلاعاتی که وارد سامانه شده اید مجددا وارد شوید و رسید انتخاب رشته خود را مرورنمایید .

  12. ارمان

    سلام من در ازمون سراسری انتخاب رشته کردم ایا میتونم در دانشگاه علمی کاربردی هم انتخاب رشته کنم؟ انتخاب رشته دانشگاه علمی کاربردی کی شروع میشه و چه طور؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر اطلاعیه ای در خصوص زمان ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه علمی کاربردی منتشر است؛ لازم به ذکر می باشد جهت انتخاب رشته های دانشگاه علمی کاربردی محدودیتی نخواهید داشت.

  13. زهرا

    سلام. من امسال کنکور تجربی دادم میخواستم بپرسم که میتونم تو انتخاب رشته از رشته های ریاضی انتخاب کنم مثلا مهندسی شیمی

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، خیر، شما تنها مجاز به انتخاب رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی خواهید بود.

  14. Sobo

    سلام.من دانشجوی ترم ۴ شیمی کاربردی ام،و دیپلم تجربی دارم که مال سال ۹۸ هستش همون سالی که کنکور دادم برای رشته های بی کنکور پیام نور هم ثبت نام کردم و رشته روانشناسی قبول شدم اما خب رفتم شیمی،الان میخوام بدونم میتونم دوباره برای رشته های بی کنکور پیام نور ثبت نام کنم و دوباره همون روانشناسی قبول بشم؟یعنی چون یبار ۲سال پیش ثبت نام کردم امکان ثبت نام مجددش هست؟و اینکه اگ روانشناسی پیام نور بدون آزمون پذیرش شدم دروس معارفی ک تو شیمی کاربردی گذروندم تو روانشناسی هم باید بگذرونم ؟و کل هزینه ی روانشناسی پیام نور برای استان مازندران ،شهرستان بابل چقدره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، محدودیتی برای شرکت مجدد در دانشگاه از طریق پذیرش براساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) برای شما وجود ندارد.

  15. زهرا

    سلام وقت بخیر؛
    ببخشید برای ثبت نام بدون کنکور یعنی بر حسب معدل چیکار باید بکنیم؟
    مثلا من از طریق تجربی میخوام برم دانشکده‌ی کشاورزی گرایش باغبانی توی شهر خودمون؛ امکان قبولیه من چقدر میتونه باشه؟ چون خیلی امید دارم که راحت قبول بشم
    چیکار باید کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، برای قبولی در رشته های براساس سوابق تحصیلی عوامل مختلفی از جمله: معدل کتبی نهایی و کل دیپلم شما، معدل سایر داوطلبین و ظرفیت های رشته ی مدنظر دخیل می باشد.

  16. مهسا

    سلام کسایی که یک رشته اصلی و دو رشته شناور کنکورشو شرکت میکنند برای هر کدوم جدا جدا ۱۵۰ رشته انتخابی دارن یا به صورت ترکیبی هر سه تا رشته توی یدونه ۱۵۰ تایی باید چیده شه ؟

  17. سعید

    سلام خسته نباشید وقتتون بخیر… من امسال سال آخر رشته انسانی هستم و کنکور دارم و به خاطر بعضی از مسائل نتونستم به رشته ای که دوست دارم برم خواستم یه سوال ازتون بپرسم که ببینم میشه امسال هم کنکور انسانی داد و هم ریاضی یا نه؟؟؟ و یک سوال دیگه که میشه از طریق رشته انسانی انتخاب رشته کرد و رفت به رشته مهندسی کامپیوتر ؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید…

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما فقط مجاز به شرکت در یکی از رشته های نظری (ریاضی،تجربی و انسانی) و رشته های شناور (زبان وهنر) می باشید. لازم به ذکر است انتخاب رشته ی کامپیوتر با دیپلم انسانی امکان پذیر می باشد.

  18. بهاره

    سلام و خسته نباشید. میخواستم بدونم با رتبه ای که با سهمیه ۵درصد ایثارگران شده ۴۶۰۰ احتمال قبولی به رشته های پزشکی و دندان و دارو هست تو سال ۹۹؟دانشگاهش فرقی نداره

    • ایران مشاوره

      با سلام. با توجه به کارنامه های قبولی سال گذشته، حداقل تراز پذیرش در دانشگاه های آزاد و ظرفیت مازاد آزاد با سهمیه ی پنج درصد، حدود ۹۱۰۰به بالا می باشد.

  19. امیرحسین

    سلام و عرض ادب.میخواستم بدونم که با معدل نهایی ۱۷.۵۴ و معدل کل۱۹.۲۰ و بارتبه ۱۵۰۰۰ میتوان دانشگاه فرهنگیان و حسابداری علوم تحقیقات یا روزانه تهران قبول شد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام. مطابق شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان حداقل تراز ۶۵۱۰ برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان مورد نیاز است و رتبه ی خاصی در نظر گرفته نشده است.

  20. حسین

    سلام من یه مشاور خوب میخوام که براساس سوابق تحصیلی و بعد از اعلام نتابج کنکور برام انتخاب رشته کنه……
    چحوری با تلفن همراه تماس بگیرم…..
    هرینش چقد میشه؟

    • خانم واحدی

      با سلام، شما میتوانید از سایت ایران مشاوره بسته های تخفیفی خریداری نمایید تا مشاورین مربوطه با شما ارتباط برقرار نمایند.

  21. علی

    سلام
    من دیپلم تجربی دارم و پشت کنکوریم.
    ایا میتونم هنگام انتخاب رشته کنکور رشته ای تی رو بزنم؟نجربی این رشته رو داره؟و چند رتبه میخواد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، مطابق با دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی سال ۱۳۹۸ ، پذیرش از رشته مهندسی فناوری اطلاعات از طریق انتخاب رشته کنکور تجربی انجام نمی گیرد . لازم به ذکر است شما از طریق شرکت در آزمون سراسری گروه ریاضی می توانید در رشته مورد نظر ادامه تحصیل دهید . پیشنهاد می شود جهت دریافت اطلاعات مربوطه دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی مراجعه نمایید .

  22. پناه

    سلام من دانش آموز رشته انسانی هستم و معدل ترم اولم ۱۹.۷۳ شد تو آزمونای شبیه ساز کنکور هم از تیرماه شرکت کردم و ترازم بین ۶۵۰۰ تا۸۰۰۰ تغییر میکنه و آخرین ترازم ۸۰۰۰ بوده با این سوابق میتونم دانشگاه فرهنگیان یا حقوق دانشگاه مازندران قبول شم ؟
    متشکرم

    • ایران مشاوره

      با سلام ، با در نظر گرفتن ۳۰درصد تاثیر مثبت معدل در آزمون سراسری و نوع سهمیه ثبت نامی ، در صورتی که تراز کسب شده توسط شما در کنکور سراسری همانند نمره کل شما در آزمون های آزمایشی باشد. احتمال قبولی شما در رشته های مورد نظر بالاتر می رود . لازم به ذکر است پذیرش در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر آزمون ، نیاز به گذراندن مرحله مصاحبه می باشد . شما می توانید با مراجعه به نرم افزار انتخاب رشته کنکور اطلاعات مربوطه را به دست آورید .

  23. M

    سلام من دانش آموز رشته ریاضی سال دوازدهم هستم و معدلم ۱۷.۱۴میخواستم بدونم میتونم بر اساس سوابق تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان یا کاشان قبول شم

    • ایران مشاوره

      با سلام ، مطابق با دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال ۱۳۹۹ ، رشته مدیریت بازرگانی در دوره های روزانه و نوبت دوم در دانشگاه های مورد نظر ارائه نشده است ، و در صورت تمایل می توانید در واحد های دانشگاه پیام نور و یا غیر انتفاعی ، صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و به صورت بدون آزمون ادامه تحصیل داشته باشید .

  24. لیلااا

    با سلام من امسال زیست گیاهی شبانه تبریز قبول شدم وثبت نام هم کردم میتونم قبل از انتخاب واحد به رشته زیست سلولی مولکولی شبانه تغییر بدم ؟؟

  25. محمد

    سلام
    من علوم تغذیه شهر کوچیک و دور قبول شدم
    به نظر شما ارزش داره از تهران برم شیراز؟
    ممکنه راهنماییم کنین.مچکرم!

  26. علی

    سلام ببخشید من دارم میرم کلاس نهم ولی نمره علوم و ریاضی هشتمم رو گرفتم ۱۶ میخواستم ببینم میتونم برم تجربی یا نه

  27. شیما

    باسلام
    من در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی بصورت روزانه قبول شدم آیا امکان تغییر رشته توی همون دانشگاه وجود داره
    ممنون

  28. مهسا

    میشه لطفا جواب بدین سوال منو…با رتبه ۱۶۰۰۰ کنکور منحصرا زبان مترجمی یا ادبیات دانشگاه دولتی اراک قبول میشم؟میخوام بدونم اگر قبول نمیشم رشته های بدون آزمون رو انتخاب رشته کنم خواهش میکنم جواب بدین.

  29. ایسان

    سلام . من ده روز پیش یه پیام دادم اما جواب ندادید. رتبه زیرگروه ۱ منطقه۲: ۱۴۸۱
    و کشوری زیرگروه۱: ۳۱۰۰
    تو انتخاب رشته به ترتیب شهرهای زیر رو زدم . به نظرتون کجا قطع میکنه ؟یعنی کدوم ممکنه قبول شم؟
    اردبیل،رشت۱،رشت۲همدان۱(نیمسال۱)،ارومیه۱،زنجان،ساری۱،کرج۱،همدان۲،ارومیه۲،ساری۲،کرج۲،اراک۱،اراک۲،سمنان۱،سمنان۲،قزوین،گرگان،بابل،کاشان،شاهرود۱،بجنورد۱،شاهرود۲،بجنورد۲

  30. طناز

    سلام من با معدل کل ۱۷.۵۶ و نهایی۱۱.۸۸ امکان قبولی در دوره روزانه یا شبانه زبان روسی دانشگاه گیلان را دارم؟؟ بومی شهر رشت هستم

  31. طناز

    سلام من با معدل کل ۱۷.۵۶ و نهایی۱۱.۸۸ امکان قبولی در دوره روزانه و شبانه زبان روسی دانشگاه گیلان را دارم؟؟ بومی شهر رشت هستم

  32. م

    سلام من رتبه ی کل درمنطقه ی دو۳۳۲۳شدم ودرزیرگروه حقوق ۳۴۰۲شدم خواستم ببینم حقوق دانشگاه اراک قبول میشم؟؟؟

  33. Aaaaa

    سلام .با رتبه ی ۱۴۸۵ زیرگروه۱منطقه۲ پزشکی روزانه بهترین شهرهایی که قبول میشم کجاست(منظور به ترتیب کیفیت)؟
    پزشکی روزانه اردبیل قبول میشم؟ بومی اردبیل
    به نظرتون پزشکی تیپ۲و۳ امسال بهتره یا پشت کنکور برا تیپ ۱؟
    ممنون میشم اگه به این سه تا سوالم جواب بدید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره پیج کنکور